Lapsiperheen äiti Leena asunnottomaksi - sai asunnon 2 kuukaudeksi
Hän otti aiemman työnsä aikana kulutuslainoja muun muassa perheen lomamatkoihin. Aiempi palkka olisi riittänyt niiden takaisinmaksuun.
--------
Turkulainen Leena ja hänen 17-vuotias poikansa ovat löytäneet kodin.
Kerroimme asunnottomaksi jäävän Leenan tilanteesta eilen ja pian hän sai kaksi asuntotarjousta, joista toinen tärppäsi.
Leena pääsee muuttamaan kolmikerroksiseen puutaloasuntoon Turussa joulukuun puolivälin jälkeen kahdeksi kuukaudeksi.
Leenan tulot romahtivat työpaikan vaihtumisen myötä. Lisäksi hänellä on kulutusluottoja, jotka pienentävät huomattavasti hänen kuukausittaista käyttövaraansa. Lopulta rahat eivät enää riittäneet nykyisen vuokra-asunnon vuokraan, ja Leena jäi asunnottomaksi.
Leena ei esiinny tässä jutussa oikealla nimellään asian arkaluonteisuuden vuoksi, mutta myös siksi, että hänellä on alaikäinen poika.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin alkaa tuntumaan että tässä tarinassa se 17v kundi on äitiään järkevämpi.
Todella komea nuori mies
850€/kk kulutusluottojen lyhennykset! Eli velka on valtava, ja Leenan kertoman mukaan käytetty matkusteluun. Tapaus olevinaan osoitus hallituksen politiikan vääryydestä, mutta itse asiassa sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Toimittajan pitäisi ymmärtää, millaista tapausesimerkkiä on relevanttia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmetelly ihmisten ilkeyttä toisia kohtaan. Mitä jos omallakohdalla tulot pienenee tai työpaikka menee.
Tai vaikka sairastuu ja joutuu työkyvyttömäksi? Itse ainakin ihmettelen miten leväperäisesti osa ihmisistä hoitaa raha-asioitaan. Kukaan normiälyinen ei ota kulutusluottoja lomamatkoja varten.
Tässä on taas klassinen tarina, on otettu velkaa vieläpä aivan naurettavasta syystä ja tulojen tippuessa ollaan lirissä ja valitetaan kun yhteiskunta ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
850€/kk kulutusluottojen lyhennykset! Eli velka on valtava, ja Leenan kertoman mukaan käytetty matkusteluun. Tapaus olevinaan osoitus hallituksen politiikan vääryydestä, mutta itse asiassa sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Toimittajan pitäisi ymmärtää, millaista tapausesimerkkiä on relevanttia käyttää.
Juuri näin. Tämänkaltaista nyyhkyjournalismia (lähentelee sosiaaliprnoa) voisi olettaa iltapäivälehdiltä, ei verovaroin kustannetulta Yleltä.
Lääkkeiden omavastuu/ kulu on noin 50,- kuukaudessa, ei 130,-, mutta jonkun Mirkun kahvihuoneessa suosittelemat käärmeöljyt eivät tähän sisälly.
Toimittajilla soisi olevan vähän kriittisyyttä näissä nyyhkytarinoissa. Jos on otettu kulutusluottoja matkusteluun, niin kyllähän se syyllinen on lähinnä siellä peilissä. Tyhmyydestä sakotetaan. No on kiva uhriutua.
Hieno ihminen tuo asunnon tarjoaja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi parvekkeen oven vieressä säilytetään kenkiä? Taitaa ravata siellä tupakalla...
Mullakin on. En ole ikinä polttanut. Eikö parvekkeella voi mielestäsi käydä muuten? Mä käyn vilvoittelemassa saunomisen yhteydessä, siellä on tavaroita joita haen välillä ja lämpiminä kuukausina siellä vain oleillaan. En tykkää mennä sinne sukkasillaan.
Yh jolla on valtavat kulutusluotot matkoista
ja lapsi on 27 v joka voi asua isällään
Lähes oma tarinani, sillä erotuksella että sairastuin ja jouduin jäämään pois töistä. Niitä töitä ei tällä hetkellä kyllä omalla alalla olekaan. Nyt on onneksi asunto vaikkakin ensialkuun määräaikainen. Ihmettelen sitä että tässä maassa ei asunnottomia tueta. Tai tuetaan kyllä jos olet joku sekakäyttäjä ja haluat raitistua. Itse en käytä alkoa enkä tupakoi. Olen enemmän kuin valmis palaamaan työelämään.
Yhden tapauksen tiedän että ihan normi nuori työsdä käyvä nainen jäi ilman asuntoa kun piti muuttaa poikaystävän kanssa yhteen. Ehti irtisanoa entisen asunnon mutta tulikin ero nopeasti ja piti lähteä. Sai kyllä asunnon mutta siinä meni jonkin aikaa kun asenteet oli juuri että mitä ongelmia tuolla nyt on, vaikkei ollut mitään muuta kuin epäonnistunut suhde.
Missä tossa jutussa sanotaan että röökaisi?