Kulkekaa kävelytien oikeanpuoleista reunaa
Ellei toisin mainita. Tulee vaan kaikille helpommaksi.
Kommentit (84)
Fleksissä kiinni oleva, vasemmalta oikealle säntäilevä, koirani päättää.
Vierailija kirjoitti:
Kuljen vasemmanpuoleista reunaa. Niin minulle on lapsena opetettu.
Tässä taitaa nähdä, että kuka on maalla kasvanut :D
Minäkin tosiaan olen oppinut kävelemään liikenteen vastaisesti. Kun koulumatka oli osin maantien vartta ilman kävelytietä, niin tosiaan käveltiin niin, että ne vierestä menevät autot tulevat vastaan (=näkee kaukaa), eikä niin, että ne tulisivat takaa.
Kyllä, tuo meinaa edelleen tulla selkärangasta, että vasenta puolta kävellään.
Sama koskee jaklkakäytäviä ja kauppoja ja muita tiloja. Silloin se ruuhkassa kulkeminen toimii. En tiedä mistä tulee ne poukkoilijat. Koiranulkoiluttajat menee kuin koiran perässä joka käytävällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tosiaan olen oppinut kävelemään liikenteen vastaisesti. Kun koulumatka oli osin maantien vartta ilman kävelytietä, niin tosiaan käveltiin niin, että ne vierestä menevät autot tulevat vastaan (=näkee kaukaa), eikä niin, että ne tulisivat takaa.
Minulla se signaali on oikealla ja tuntuu oudolta jos käyttää vasempaa. Mutta ennen kevyenliikenteenväylillä kuljettiin oikealla. Kunnes koiran omistajat vaati, että saa valita puolen. Mielestäni iso huonnonnus.
Oikealla kulkeminen helpottaa kaupoissa ja kaikissa yleissätiloissa.
Herrajjesta. Ei meitä useimmissa paikoissa ole niin paljon, etteikö kaikki mahtuisi kulkemaan. Joustavuutta, ihmiset! Ne, jotka kävelevät päin muita periaatteesta ja antaakseen opetuksen, ovat luonnevikaisia.
Taas näkee, kuinka kaukana ollaan sivistyksestä, hirttäydytään yksittäiseen sääntöön ja käädään jankuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vasen oikee nosta koipee
sieltä löytyy reikä soikee
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yleistä lakisääteistä velvollisuutta kävellä oikealla puolella esimerkiksi jalkakäytävällä.
Laki ei siis suoraan määrää, kummalla puolella sinun täytyy kulkea.
Määrää sen verran, että ajoradan (tie) vasenta reunaa tulee kulkea. Paitsi jos taluttaa pyörää tai mopoa niin voi käyttää oikeaakin reunaa. Ja jos on kyseessä kevyenliikenteen väylä (pyörätie/kävelytie) niin tulee käyttää reunaa, ihan sama tällöin onko oikean vai vasemman puoleinen reuna. Mutta ei keskellä väylää, kuten suurin osa naisista kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä oikeaa puolta inkuttavat laitettaisiin pakosti kävelemään vaikka kolme kuukautta maantietä pitkin parin kilometrin verran, oikealla kävelijöillä saattaa mieli muuttua muutaman nurinmenon jälkeen. Ihan sama, onko tie asfaltoitu vai soratie. Ehkä jopa kylien soratiet ovat pahempia, ne kun ovat välillä niin kapeita, että niihin on tehty erikseen levikkeitä vastaantulevan liikenteen väistämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla se signaali on oikealla ja tuntuu oudolta jos käyttää vasempaa. Mutta ennen kevyenliikenteenväylillä kuljettiin oikealla. Kunnes koiran omistajat vaati, että saa valita puolen. Mielestäni iso huonnonnus.
Oikealla kulkeminen helpottaa kaupoissa ja kaikissa yleissätiloissa. 
Ei tuollaista oikeallakävelysääntöä ole ollut ikinä, tuo ajatus on oman mielesi päätelmä vain ja tuon koirankin keksit vain hätäpäissäsi. Kauppoihin mennään yleensä jalkakäytäviltä, mikä on aivan eri asia kuin kevyen liikenteen väylä. Niitten varrella aika harvassa paikassa on suoraan kauppoja, jos on, niihinkin on vielä eri liittymä siltä kevarilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kävellyt, kunnes takaa ohittava pyöräilijä oli kaataa ojaan. Kuljen vasemmalla, jotta näen vastaantulevan hypätäkseni sivuun, ja oikealla ajavalle pyöräilijälle jää kiihdytyskaista.
Minulle on käynyt samoin ja nykyään ajetaan myös näillä sähkömopoilla joiden ääntä ei edes kuule ja on ikävä tunne, kun tällaisella vehkeellä suihkaistaan ohi melkein kosketusetäisyydellä. Pyrin tarkkailemaan muita kulkijoita, väistelen ja annan tilaa ohitustilanteissa mikä onnistuu parhaiten jos kulkee vasemmalla puolella jolloin näkee tulijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kävellyt, kunnes takaa ohittava pyöräilijä oli kaataa ojaan. Kuljen vasemmalla, jotta näen vastaantulevan hypätäkseni sivuun, ja oikealla ajavalle pyöräilijälle jää kiihdytyskaista.
Minulle on käynyt samoin ja nykyään ajetaan myös näillä sähkömopoilla joiden ääntä ei edes kuule ja on ikävä tunne, kun tällaisella vehkeellä suihkaistaan ohi melkein kosketusetäisyydellä. Pyrin tarkkailemaan muita kulkijoita, väistelen ja annan tilaa ohitustilanteissa mikä onnistuu parhaiten jos kulkee vasemmalla puolella jolloin näkee tulijat.
Näillä oikealla paarustavilla on monesti myös luurit päässään, eli eivät kuule sitäkään, jos takaa tulee moottoriajoneuvo saati hälytysajoneuvo. Huoltoautotkin saavat ajaa kevareilla, eli vasemmalla puolella kävellessä näkee nuo huolto- ja hälytysajoneuvot luurit päässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jompaa kumpaa reunaa. Saa itse valita että kumpaa. Polkupyörällä ajetaan oikeaa reunaa ja ohitetaan jalankulkijat siirtymällä keskemmälle.
Juuri tämä on ongelma, kun pyöräilijöille on laissa määrätty oikeanpuoleinen kulkusuunta, mutta kävelijät saa kävellä missä tykkää. Aiheuttaa valtavasti vaaratilanteita nuo vasenta reunaa ihan väkisin muita vastaan kulkevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin näistä vastauksista näkyy, miten typeriä koiraihmiset on: "Mutku mun koira haluu..." Vattu mitä itkupillejä.
Kulta pieni: kävelen oikeakätisenä oikeaa reunaa koska pidän koiran hihnaa oikeassa kädessä.
Ulinallasi/mielipiteelläsi ei ole siihen vaikutusta, koita kestää...
Saamarin kullittelija, vieläkö sä onneton oot olemassa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kevyen liikenteen väylien onnettomuudet ja läheltä pit tilanteet vähenisivät humattavasti, jos kaikki kulkisivat oikeaa laitaa.
Päinvastoin ystävä hyvä. Kävelijät vasemmalle ja fillaroijat oikealle niin kuin maantielläkin. Vasemmalla kulkiessa näet sen vastaan tulevan sähkökiiturin ja ennätät väistää vielä enemmän vasemmalle. Oikealla puolella kävellessäsi ruuhka-aikaan huomaat olevasi maassa turvallasi, kun se huomaamattasi takaa tuleva sähkökiituri tönäisi sinut nurin.
No sehän on kiva, kun rakennuksen kulman takaa tulee kävelijä väärää (vasenta) laitaa vastaan ja törmää vastaantulevan pyöräilijän kanssa, kun ovat samalla puolella tietä vastakkain. Sitä törmäystä ei kävisi, jos kaikki kulkisivat oikeaa laitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä oikeaa puolta inkuttavat laitettaisiin pakosti kävelemään vaikka kolme kuukautta maantietä pitkin parin kilometrin verran, oikealla kävelijöillä saattaa mieli muuttua muutaman nurinmenon jälkeen. Ihan sama, onko tie asfaltoitu vai soratie. Ehkä jopa kylien soratiet ovat pahempia, ne kun ovat välillä niin kapeita, että
Maantie on eri asia kuin kevyenliikenteenväylä. Maantiellä kuuluukin kulkea vasenta puolta, mutta kaupungin keskustassa se haittaa kaikkien liikkumista ja aiheuttaa vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä oikeaa puolta inkuttavat laitettaisiin pakosti kävelemään vaikka kolme kuukautta maantietä pitkin parin kilometrin verran, oikealla kävelijöillä saattaa mieli muuttua muutaman nurinmenon jälkeen. Ihan sama, onko tie asfaltoitu vai soratie. Ehkä jopa kylien soratiet ovat pahempia, ne kun ovat välillä niin kapeita, että
Et nyt käsittänyt lainkaan. Nämä oikean puolen jankuttajat ymmärtävät kyllä kävellä vasenta laitaa, kun ovat siellä mummolan soratiellä, jossa kaikki kulkevat samaa tietä. Sinä olet se ongelma, koska et käsitä, että taajamissa ja ihmisten ilmoilla kävelyteillä valitaan se oikea reuna. Näin et esim. jää fillarin alle. eri
Vierailija kirjoitti:
Niin, ajoradalla jalankulkijat käyttävät aina vasenta reunaa. Muistakaa ero jalankulku/kevyenliikenteen väylien ja ajoradan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yleistä lakisääteistä velvollisuutta kävellä oikealla puolella esimerkiksi jalkakäytävällä.
Laki ei siis suoraan määrää, kummalla puolella sinun täytyy kulkea.Ei niin. Mutta reunaa pitkin kuitenkin.
Kun on kaksi aikuista ihmistä ajanut takaa päälle pyörällä jalkakäytävällä, arvaa kävelenkö enää oikealla koskaan. En kävelen aina niin että pyörät jopa jalkakäytävällä tulevat vastaan eivät yllättäen päälle, kun seisot tien oikeassa laidassa odottamassa että koira saa haisteltua tärkeät uutiset
Vierailija kirjoitti:
Opettele ottamaan pari askelta hieman vinoon siirtyäksesi keskemmälle, kun joku tulee samaa puolta vastaan. Tadaa, olette ohittaneet toisenne joltakin puolelta ja matka voi jatkua ilman ylenpalttista ahdistusta. Säästyy harmitusenergiaa muihin elämän epäkohtiin.
Juuri tällaiset "pari askelta keskemmälle väylää" siirtymiset aiheuttaa niitä vaaratilanteita, ei vaivaiduta vilkaisemaan taakse kun hypätään keskelle väylää. Ja niiiiiiin monesti olen ollut tilanteissa kun kummastakin suunnasta tulee yhtä aikaa kulkijoita pyörillä, jalan, juosten, on lasten vaunua ja skoottia...ja jummi jammi kun tämä lössi väistelee päättömästi toisiaan eri puolille väylää ja keskelle niin eihän siitä tule muuta kuin kiroilua ja kolhuja. Jos tässä kaikki noudattaisivat samaa kulkusuuntaa ja väistämissääntöjä niin mitään ongelmaa ei olisi. Kannatan vapaaehtoista oikeanpuoleista liikennettä jalankulku ja kevyenliikenteen väylillä. Maantiellä lainmukaisesti kävelijät aina vasenta reunaa.
Saa kävellä kummassa reunassa halua,. mää valitten sen puolen missä on vähiten liukasta ja lätäköitä.