Kertokaapa miksi ne tuet ei muka riitä?
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana asunnon, jos se Helsingissä on alle 715€/kk. Sähköt, vakuutukset, reseptilääkkeet tulevat Kelasta. Käteen jää kuussa 593€ rahaa, jolla maksetaan ruoka, vaatteet, puhelin jne. Miten se ei voi riittää? Harvalla työssäkäyvälläkään jää kuuttasataa kuussa pelkästään ruokakauppaan per nuppi.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana....
No ei nyt vaan aina saa kaikkea tätä, mitä sinä luettelet. Sinä nimeät vain sitä, mitä voi saada, kun on oikeutettu täyteen tukeen. Mutta tukien saamiseen vaikuttaa myös mm. se, onko itsellä rahaa tilillä tai omaisuutta. Tai onko taloudessa muita tienaajia. Jos näitä löytyy, tukia aletaan vähentää. Likikään kaikki tuensaajat eivät saa täysiä tukimääriä Kelasta.
Ei kuulukaan saada. Miksi vaikka minun työtön mieheni pitäisi saada asumistukea tai toimeentulotuka, kun minä tienaan 5000/kk?
Et taatusti tienaa tuolla kirjoitustaidolla 🤣
Vierailija kirjoitti:
Luuserit saa tonnin kotona makaamisesta ja ikänsä matalapalkka-alalla työtä tehnyt saa alle tonnin.
Onpas reilua.
Jep. Ja työttöminä on myös paljon taiteen, tieteen ja kulttuurin ammattilaisia, jotka työttömyyspalveluilta salaa tekevät omaa työtään perustoimeentulolla. Tekevät teatteria, kirjoittavat kirjoja, maalaavat, tekevät tutkimusta. Pitävät Suomen kulttuuria yllä. Ja silti heidät rinnastetaan peruskoulun käyneisiin elämämmkoululaisiin, jotka eivät tee välttämättä mitään hyödyllistä. L*isiksi haukutaan kaikkia, vaikka toiset tekisivät mitä, ja toiset eivät mitään. Samoin kuin pitää ehdottomasti erotella maahan tulevat ulkomaalaiset mm. hyödyn ja haitan mukaan, pitää ehdottomasti ryhtyä erottelemaan eri sortin työttömät. Ahkerat luusereista jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita että ne rahat pitäisi vain riittää ruokaan! Jos yhteiskunta ei pysty tarjota työtä, niin työttömälläe pitää kustantaa elämä jolla hän voi käydä tapahtumisssa, tavata läheisiään, harrastaa ja myös ostella itselleen asioita mitä nyt kukin tarvitsee. Myös viihdyyttä itseään!.Ei se tarkoita että niillä rahoilla pitäisi just ja just vain sinnitellä ja ostella makaronia vaan pitää saada elämää ihmisarvoista elämää. Koska myös työttömän tulisi pysyä kunnossa ja elinvoimaisena että hän voi joskus taas työllistyä, sitten kun yhteiskunnalla on tarjota se työpaikka.
Huvit maksaa jokainen itse. Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole työttömänä saanut koskaan enempää 900 euroa kuussa tukia, kun olen ollut kokoaikaisesti työttömänä. Se on sisältänyt työttömyystuen ja asumistuen.
Ja kerrotko vielä miksi et ole saanut toimeentulotukea.
Hain toimeentulotukea yhden kerran, kun tuo koko 900 euron summa meni aina eurolleen joka kuukausi ja elämä alkoi käydä tosi rankaksi. Sain silloin jonkun pikkusumman tuohon päälle, oliskohan ollut 140 euroa. Enkä sitten enää hakenutkaan toimeentulotukea uudestaan. Sain onneksi pian sen jälkeen vähäisen osa-aikatyön, josta sain enemmän.
Eli sinun osaltasi lait, säädökset ja rajat toimivat suunnitellun mukaisesti, eli sait parempipalkkaisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät saa samaa ja tuet liian pienet. Osalla ikileikkuri. Ja erityistarpeita on enemmän kotona kuin nuo, keski-iässä viimeistään. Ei kaikki elä pelkällä saippualla ja puurolla. Laskuttajat vievät kaikki ensin.
Mistä ne laskut ovat tulleet?
Elätkö sinä ilman vettä, sähköä, puhelinta, vaatteita..?
Vedet ja sähköt saa kohtuulliseen rajaan asti toimeentulotukena. Käytettynä saa hyviä puhelimia eikä vaatteita tarvitse koko ajan olla ostamassa. Minusta tuntuu, että hakemalla haet ongelmia.
Kaikki eivät saa toimeentulotukea, usko jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita että ne rahat pitäisi vain riittää ruokaan! Jos yhteiskunta ei pysty tarjota työtä, niin työttömälläe pitää kustantaa elämä jolla hän voi käydä tapahtumisssa, tavata läheisiään, harrastaa ja myös ostella itselleen asioita mitä nyt kukin tarvitsee. Myös viihdyyttä itseään!.Ei se tarkoita että niillä rahoilla pitäisi just ja just vain sinnitellä ja ostella makaronia vaan pitää saada elämää ihmisarvoista elämää. Koska myös työttömän tulisi pysyä kunnossa ja elinvoimaisena että hän voi joskus taas työllistyä, sitten kun yhteiskunnalla on tarjota se työpaikka.
Työttömällä on velvollisuus hakea työpaikkoja, minullakin 4 kpl kuukaudessa. se on yhteiskunnan vika jos ei ole tarjota työtä. Sen takia se raha maksetaan kun heillä ei ole tarjota työpaikkaa. Mutta et tainnut edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene turaaninrunkku keskenäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät saa samaa ja tuet liian pienet. Osalla ikileikkuri. Ja erityistarpeita on enemmän kotona kuin nuo, keski-iässä viimeistään. Ei kaikki elä pelkällä saippualla ja puurolla. Laskuttajat vievät kaikki ensin.
Mistä ne laskut ovat tulleet?
Elätkö sinä ilman vettä, sähköä, puhelinta, vaatteita..?
Vedet ja sähköt saa kohtuulliseen rajaan asti toimeentulotukena. Käytettynä saa hyviä puhelimia eikä vaatteita tarvitse koko ajan olla ostamassa. Minusta tuntuu, että hakemalla haet ongelmia.
Kaikki eivät saa toimeentulotukea, usko jo.
Ja sille on SYY, usko jo.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana asunnon, jos se Helsingissä on alle 715€/kk. Sähköt, vakuutukset, reseptilääkkeet tulevat Kelasta. Käteen jää kuussa 593€ rahaa, jolla maksetaan ruoka, vaatteet, puhelin jne. Miten se ei voi riittää? Harvalla työssäkäyvälläkään jää kuuttasataa kuussa pelkästään ruokakauppaan per nuppi.
Jos saa työmarkkinatukia, jossain kohtaa lähtee tt-tuesta semmoinen 40e, koska kerrointa käytetään.
Mainitsit että harvalla jää 600e kuussa pelkästään ruokakauppaan. Varmasti on näin, miinustat siitä vielä uuden puhelimen rikkoituneen tilalle, hygieniatavarat, vaatteet, kaikki ei syötävän. Eipä juu jää rahaa työsskäyvälläkään. Siksi sama raha ei riitä myöskään tuilla eläville.
Siihen uuteen puhelimeen pitää ryhtyä säästämään rahaa heti, kun on ostanut edellisen uuden puhelimen. Sama silmälaseihin ym. Sen kerran kun laskee päiväkohtaisen hinnan jokaiselle vähän kalliimmalle käyttötavaralle, alkaa ajatella arkisista asioista (ja budjetoinnista) aivan uusin silmin.
Vierailija kirjoitti:
ei "laskuttajat" ainakaan VIE yhtään mitään "ensin". Nille menee VAIN se MINUN itseni kuluttamat asiat, EI YHTÄÄN ENEMPÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yhteisomistuksessa pohjois-karjalan korvesta peritty talo jota ei saa myytyä, ollut pilkkahintaan myynnissä 4 vuotta muttei mene kaupaksi. Asun itse talon yläkerrassa ja veljeni alakerrassa. En saa asumistukea koska omistusasunto, enkä toimeentulotukea koska talo lasketaan omaisuudeksi. Näin ollen en myöskään voi hankkia vuokra-asuntoa tai muuttaa mihinkään missä työllistyisi kun sellaiseen ei yksinkertaisesti ole rahaa Muutin tähän aikanaan hoitamaan sairasta äitiäni hänen loppu ajakseen. Ei toivoakaan päästä täältä pois ennen kun pääsemme rötisköstä eroon. Kuukausi tuloni ovat 595.36€ ja kesät säästellään joka sentti mikä irtoaa, jotta talvella voidaan lämmittää. Puu lämmityksen lisäksi, kovimmilla pakkasilla on pakko aukoa pattereita, sähkö ja vesi maksaa. Siitä voi jokainen päätellä että miksiköhän ei riitä tuki. 😂 Mutta onneksi sentään työtä riittää vaikkei siitä maksetakkaan. Pihasta kaadellaan puita
Tuo kuulostaa elämältä, jota 95% suomalaisista on elänyt kautta historian.
Käteen jää kuussa 593€ rahaa, jolla maksetaan ruoka, vaatteet, puhelin jne. Miten se ei voi riittää? Harvalla työssäkäyvälläkään jää kuuttasataa kuussa pelkästään ruokakauppaan per nuppi.
Käyn 5 päivänä viikossa töissä, brutton on 1100e/k, asun Helsingissä, käyttöön EI TODELLAKAAN jää mitään 595e kuussa, vaan ehkä 150e/kk ja työmatkatkin joudun kulkemaan kestä talvet pyörällä, kun ei ole matkalippuihin varaa, eikä ole muuten varaa syödä töissä lounastakaan, että kotona vasta syön töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää kuussa 593€ rahaa, jolla maksetaan ruoka, vaatteet, puhelin jne. Miten se ei voi riittää? Harvalla työssäkäyvälläkään jää kuuttasataa kuussa pelkästään ruokakauppaan per nuppi.
Käyn 5 päivänä viikossa töissä, brutton on 1100e/k, asun Helsingissä, käyttöön EI TODELLAKAAN jää mitään 595e kuussa, vaan ehkä 150e/kk ja työmatkatkin joudun kulkemaan kestä talvet pyörällä, kun ei ole matkalippuihin varaa, eikä ole muuten varaa syödä töissä lounastakaan, että kotona vasta syön töiden jälkeen.
ongelma on ettäa sut helsingissä. Todella kallliit vuokrat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
Jos viihdykkeitä ei kustanneta muiden rahoilla. Piste.
Kuule, se on tämän yhteiskunnan v ika jos ei ole tarjota työtä.
Ei minulle ole KOSKAAN yhteiskunta TARJONNUT töitä. Kyllä niitä pitää IHAN ITSE HAKEA.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa tukia kuin sen 595 e/kk. En saa toimeentulotukea, en asumistukea. Asun puolisoni kanssa ja hänen tulonsa estävät minun tt-tuen saannin. Ei hänenkään tulot kummoiset ole, mutta juuri sen verran ettei tt-tukea tule. Asumistukea ei tule koska omistusasunto. Asuntoa ei olla saatu myydyksi ja kaikki maksaa. sähköt, vedet, vakuutukset, jätehuolto, kiinteistövero, liikkuminen. Mihinkään näihin kuluihin ei saa tukea. Olen monisairas ja itse kustannan lääkkeeni koska en ole saa toimeentulotukea. Eli ihan turhaa meuhkaamista ja kateutta työttömiä kohtaan.
Sulla on sentään toinen, jonka kanssa jakaa kustannuksia ja saat jo 600€ vastikkeetonta, ilmaista rahaa joten pidä pienempää suuta. On monia jotka kitkuttaa yksinään. Että pitäisi vielä omistusasuntoon saada tukea - voi luoja!
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei koskaan jäänyt tuota ihan 595 kun sain työmarkkinatukea ja toimeentulotukea. En sitten tiedä oliko siinä jokin "laskuvirhe" vai sainko virheellisen summan, kun en edes tiennyt että tuo kuuluisi jäädä kaikille. Ja noin meni ainakin vuosia. Sain jotain alle 500e joka kuukausi kait. Nyt vasta tiedän että tuo 595e kai pitäisi lain mukaan jäädä kaikille vai?
Siis laskennallisesti kuuluu jäädä. Hyväksyttävät menot (asumiskulut, perusosa+muut) - tulot (ja varallisuus) =se mitä maksetaan. Harvalle pelkkää toimeentulotukea maksetaan, koska yleensä saa jotain muuta tuloa lisäksi.
Tulot: Työmarkkinatuki 640
Hyväksyttävät menot: Hoitovastike 325 (sisältää veden)+sähkö 25+kotivakuutus 5+perusosa 595 +reseptilääkkeet 50 = 1000 euroa
640-1000= -360 euroa (laskelma on alijäämäinen)
eli toimeentulotukea maksetaan 360 euroa
Vierailija kirjoitti:
Saisit tuohon päälle vielä monta sataa euroa tukia.
Ap on ymmärtänyt väärin asumistuki kattaa korkeintaan 70% asumiskuluista. Loput maksetaan siitä toimeentulotuen perusosasta. Se maksimivuokra Helsingissä ei tarkota, että siitä kustannettaisiin asumistukena 100%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
Jos viihdykkeitä ei kustanneta muiden rahoilla. Piste.
Kuule, se on tämän yhteiskunnan v ika jos ei ole tarjota työtä.
Ei minulle ole KOSKAAN yhteiskunta TARJONNUT töitä. Kyllä niitä pitää IHAN ITSE HAKEA.
Ja se onkin velvollisuus hakea töitä, että saa työmarkinatukea eli mitä selität?