Sain 2000-luvun alussa vuokrauskiellon videovuokraamoon
Olen siis aina asiani hoitava, laskuni ajoissa maksava, ei lainoja ja velkoja mihinkään ja palautan asiat ajoissa (kuten kirjaston kirjat).
Muistan, kun mulle kuitenkin kävi kerran poikkeuksellinen unohdus eli palautin ehkäpä noin viikon myöhässä videovuokraamoon leffan (DVD:n). Maksoin pahoitellen myöhästymismaksun heti livenä siinä.
Olin siis ahkera videovuokraamojen asiakas, ihan joka viikonloppu varmaan kymmenen vuoden ajan ysäriltä 2000-luvun puolelle vuokrasin leffoja aina ilman ongelmia.
Viikon kuluttua, kun menin kyseiseen videovuokraamoon vuokraamaan leffaa, kassalla oli (nähtävästi paikan omistaja) ja hän sanoi tiedot nähtyäni, että olet vuokrauskiellossa, et enää ikinä saa lainata täältä mitään. Syynä tämä yhden kerran viikon myöhässä palautettu DVD, jonka myöhästymismaksu oli heti maksettu paikan päällä. Yksi virhe ja elinikäinen vuokrauskielto.
Muistan, että olin tosi ihmeissäni, olinhan maksanut myöhästymismaksun heti, eikä aiempia rikkeitä.
No, siinä sitten menettivät yhden asiakkaan, joka olisi tuonut vielä vuosikausien ajan rahaa kassaan.
Siirryin sitten tien toisella puolella olevaan videovuokraamoon, vuokrasin sieltä kivan leffan ja karkit ja jatkossa asioin aina siellä ja kannoin sinne siis rahani vuosien ajan.
Ei mulla muuta, kuin että joskus yrittäjätkin voisivat miettiä, että kannattaako asiakas karkottaa lopullisesti vai ei.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on tullut joku moka. Niistä varmaan varastettiin suht paljon ja selityksiä sai kuulla joka lähtöön. Outoa ettei virhettä saanut korjattua.
No, ihmettelin siinä vain, että yhdestä viikon unohduksestako tulee ikuinen vuokrauskieltoko, niin mies sanoi, että kyllä tulee. Et enää ikinä saa lainattua täältä yhtään mitään. Olin sitten silleen, että jaahas. Selvä.
Olin silloin reilu parikymppinen ja tämä kassalla ollut äijä oli keski-ikäinen ja tyly ja käyttäytyi ikäänkuin omistajan elkein (sain käsityksen, että oli paikan omistaja), niin en alkanut siinä sitten sen enempää kyselemään.
En siis enää ikinä astunut jalallanikaan tuohon liikkeeseen, aina ohi kulkiessa vain muistui mieleen, että tuonne sitten sain vuokrauskiellon :D
Paikka oli vieläpä 1 km päässä kotoani.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on tullut joku moka. Niistä varmaan varastettiin suht paljon ja selityksiä sai kuulla joka lähtöön. Outoa ettei virhettä saanut korjattua.
Esillä oli aina kuoret ja levyn sai sisään vasta kassalla.
Meinaatko, että varastettiin sillä tavoin, että niitä ei ikinä sitten palautettu vai?
Vierailija kirjoitti:
Lumpi pulju meni kiinni ekaks?
Muistaakseni ensimmäisenä meni tämä paikka kiinni, jonne sain vuokrauskiellon.
Se paikka tien toisella puolella, jossa kävin sitten jatkossa, sinnitteli pidempään
Ohis, mutta mä nään vieläkin välillä unia, jossa mulla leffa palauttamatta vuokraamoon, eikö se palautus ollut usein seuraavana päivänä vai muistanko väärin?
Olisi aika pyrkiä kohta pääsemään yli tästä traumaattisesta kokemuksesta?
Vuonna 1992 maksoin 50 mk panttimaksun kuntosalin kortista. Lopetin salilla käynnin samana vuonna. Vieläkähän pantin saisi takaisin? Kuntosali on edelleenkin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika pyrkiä kohta pääsemään yli tästä traumaattisesta kokemuksesta?
Pääsin yli tästä heti, mutta muistan varmaan aina :D.
Tämä tuli vain yhtäkkiä mieleeni tästä ketjusta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6296454/tah-vakuutusta-ei-myonnetty-mak…
Vakuutusta ei myönnetty maksukäyttäytymisen takia.
Videovuokraamot oli kyllä huippuja. Muistan kun olin välillä viikonloput isäni luona niin käytiin välillä vuokraamassa leffoja. Harmi että vuokraamot ovat aikalailla kadonneet katukuvasta, mutta se on kai nykyaikaa...
Luuletko että koko vuokrausbisnes kaatui siihen että sinä sait vuokrauskiellon vai miksi asia kiukuttaa vielä yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin?