Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhakusuunnitelma päivitetty viimeksi lähes vuosi sitten

Vierailija
19.11.2025 |

Sen jälkeen ei ole otettu yhteyttä te-palveluista. Enkä tietenkään pääse päivittämään suunnitelmaa kun sitä ei ole.

Miten teillä muilla?

Vai ovatko unohtaneet meidät vanhat (58v)

.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattomalta kuulostaa, nämä jutut, kun itse olen 50+ ja olen joutunut hakemaan 4 työpaikkaa, samoin 60 v tuttavani.

Kyllä, ihmeellinen juttu jos nämä on totta. Mistä lie johtuu?

Vierailija
22/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä siis ole työnhakuvelvollisuutta?

Mulla ei ainakaan ole. Toukokuussa juteltiin puhelimessa. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Sain kyllä karenssia kesäksi, vaikka inhimillisesti ajatellen oli ihan hyvä syy irtisanoutua. Olisiko siksi päästetty helpommalla?

Noh joka tapauksessa jään kuukauden päästä raskausvapaalle. En kyllä te-palveluihin ole vielä raskaudesta mitään ilmoittanut, että ei siinä ainakaan pitäisi olla syytä miksi ei mitään kuulu. Jos vaikka huomenna ovat yhteydessä niin tuskinpa sieltä enää vaaditaan yhtään mitään. Hieno systeemi ja aivan kamalaa olla työttömänä 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitin kanssa jo toista kertaa viime viikolla  te-toimistoon kun suunnitelma vanheni viime keväänä, eikä mitään yhteydenottoa ole te-toimistosta tullut. 

Tuli semmoinen olo, että ei voi kyllä kaikki olla kunnossa kun mitään ei sieltä kuuluu, eikä mitään pakollista työnhakuvelvollisuuttakaan ole. 

Virkailija sanoi, että kaikki on kunnossa ja heillä on niin paljon ruuhkaa, etteivät ole ehtineet ottaa yhteyttä uuden työnhakusuunnitelman tekemiseen. Voin kuulemma jäädä rauhassa odottelemaan. Ottavat kyllä sitten myöhemmin yhteyttä. 

Ikää 57 vuotta. 

Vierailija
24/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on työnhakuvelvollisuus miksi luulet ettei olisi. Useimmilla on työllistymissuunnitelma umpeutunut eikä työkkärin suunnalta ole oltu yhteydessä. Eikä muuten auta vaikka olisi itse aktiivinen, kokemusta on. Mulle vakuutettiin että ihan just ollaan yhteydessä. Mitään ei tietenkään ole siltä suunnalta kuulunut. Toki ehdin tässä täyttää 60v joten tuskin sieltä mitään enää kuuluu. Melko tärkeänä pidän tätä.

Sen vinkin annan kaikille että pitäkää tarkkaan kirjaa hakemistanne työpaikoista. Niitä saatetaan kysellä takautuvasti. 

Vierailija
25/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee aikaa, että saa kaikkien työntekijöiden aikataulut sopimaan jne. Pääsevät sitten isomalla porukalla hiillostamaan työtöntä. Pitäähän se olla vähintään 3 vastaan 1. 

Vierailija
26/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit suunnitelmaa päivitettävän? Luuletko jotain apua saavasi?

Vierailija
27/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päivitetään tasam 3kk välein, vaikka olen kohta 60v, ja minulla on vakava sairaus, joka rajoittaa toimintakykyä. Työkyvyttömyyseläke hylättiin. Työnhakuvelvoitetta ei ole.

En ymmärrä, miksi resursseja ei laiteta nuoriin ja terveisiin. Ei kukaan palkkaa tämänikäistä liikuntarajoitteista. 

Vierailija
28/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vuotta 2024 oli pitkiä, jopa yli vuoden taukoja työvoimaviranomaisen yhteydenotoissa minuun. Suunnitelmaa ei siis päivitetty eikä hakuvelvoitteita ollut. Hain tietysti  koko ajan töitä omatoimisesti ja sainkin määräaikaisen työn vuodeksi 2024. Sen jälkeen viranomainen onkin ollut aktiivinen, nyt kun eläkeikäni 65 v lähestyy eli ensi huhtikuussa. Kolmen kuukauden välein päivitetään "suunnitelma" ja asetetaan hakuvelvoitteeksi 4 paikkaa/kk. Virkailija lupasi soittaa taas tammikuussa, saa nähdä pudotetaanko hakuvelvollisuus kahteen paikkaan/kk kuten hän alustavasti "lupaili". 

Vierailija
29/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On velvollisuus, mutta mitään ei tarvitse kirjata järjestelmään.

Ei ole velvollisuutta, kun suunnitelmaa ei ole päivitetty. Työvoimaviranomainen määrittää työnhakuvelvollisuuden seuraavassa tapaamisessa eli työnhakukeskustelussa.

Miksi edes haluatte sen velvollisuuden? Voitte itse hakea paikkoja. Oletteko siitäkin näreissänne jos veroprosentti on 0%?

Vierailija
30/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin vuosi sitten ja sain oman työntekijäni kiinni ensimmäisen kerran kesäkuussa. Olipa tosi mukava laskeutuminen opiskelijasta työnhakijaksi kun on ihan pihalla miten mikään toimii. 

No tere hommikus työelämään! PIkainen vinkki: mikään ei toimi. Ei työnhaussa, ei työelämässä.

Vierailija
31/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on työnhakuvelvollisuus miksi luulet ettei olisi. Useimmilla on työllistymissuunnitelma umpeutunut eikä työkkärin suunnalta ole oltu yhteydessä. Eikä muuten auta vaikka olisi itse aktiivinen, kokemusta on. Mulle vakuutettiin että ihan just ollaan yhteydessä. Mitään ei tietenkään ole siltä suunnalta kuulunut. Toki ehdin tässä täyttää 60v joten tuskin sieltä mitään enää kuuluu. Melko tärkeänä pidän tätä.

Sen vinkin annan kaikille että pitäkää tarkkaan kirjaa hakemistanne työpaikoista. Niitä saatetaan kysellä takautuvasti. 

Unohditko aamulääkkeesi? 

Vierailija
32/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko niitä, jotka joskus ovat uskoneet tai uskovat edelleen jonkun työnhakusuunnitelman olevan tie ja taivas työn löytymiseen, ei, se on pelkästään suunnitelma siitä, että sinut voidaan heittää ihan minne vaan, kysymättä lupaa, ei sillä mitään tekemistä oikeiden rahapalkka töiden kanssa ole.

Vierailija
33/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla mitään muuta ihmettelemistä ole, työnhakusuunnitelma? Joskus vuosia sitten kun olin työttömänä, kävin laatimassa vessapaperiin verrattavissa olevan paperin jonka heitin silppuriin kun pääsin kotiin, oli vessapaperiksi liian kovaa ja noin työnhakumielessä liian vaatimaton paperi. Jotkut vielä täällä itkevät ja haikailevat tuollaisen turhakkeen perään. Onnea vaan!

Vierailija
34/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla..!? Täytyy ottaa ministeri Marttiseen yhteys, että toisia työttömiä vaivataan vähän väliä, mutta toisille ei ole mitään velvoitteita. Itsekin olen sentään jo osa-aikatyössä ja silti vaivataan.

Vierailija
35/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla mitään muuta ihmettelemistä ole, työnhakusuunnitelma? Joskus vuosia sitten kun olin työttömänä, kävin laatimassa vessapaperiin verrattavissa olevan paperin jonka heitin silppuriin kun pääsin kotiin, oli vessapaperiksi liian kovaa ja noin työnhakumielessä liian vaatimaton paperi. Jotkut vielä täällä itkevät ja haikailevat tuollaisen turhakkeen perään. Onnea vaan!

Kuinka saapas oikein olet, jos luulet, että se suunnitelma sen takia laadittaisiin, että sillä töitä saisi paremmin? Se on hakijan aktivointisuunnitelma, jota hakijan pitää noudattaa ja joka laaditaan työtöntä koskevan lain vaatimusten takia.

Vierailija
36/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt työttömäksi opiskelujen jälkeen kesällä. Sen jälkeen on ollut kaksi eri tapaamista kasvokkain, joissa käytiin läpi nykytilanne, päivitettiin suunnitelma, katsottiin läpi ansioluettelot ja keskusteltiin kaikkea yleistä. Tämän jälkeen työllisyyspalveluista on soitettu kolmen viikon välein ja kyselty miten työnhaku sujuu. Tämä jatkuu kuulemma ainakin vuoden vaihteeseen asti. Eli puheluita tulee varmaan yli kymmenen puolen vuoden sisään.

Tämä on mielestäni melko outoa, koska olen jo yli 40-vuotias, työhistoriani on hyvin hajanainen ja koulutuskin jäi kesken, eikä minulla ole varsinaista ammattia. Mitä järkeä on tuhlata resursseja minun kaltaiseeni? 

Puheluissa on vielä ikävän syyllistävä sävy, kun en ole puolessa vuodessa työllistynyt ja nyt pitäisi jo viimeistään mennä koputtelemaan yritysten oville ja soittaa yritysten johtajille.

Vierailija
37/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pelottaa yhteydenotto, kun on sitten uusi virkailija vastassa. Aiempi antoi minun hakea osa-aikatöitä kokotyön sijasta, mutta en tiedä millaiseksi kaikki on nyt myllätty.

Vierailija
38/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä takautuvasti kysyttäisiin? Nehän pitää siinä TM-torin kautta tehtävässä työnhakuvelvoitteen täyttämisilmoituksessa heti kertoa, mitä ja mistä on hakenut.

Vierailija
39/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän pelottaa yhteydenotto, kun on sitten uusi virkailija vastassa. Aiempi antoi minun hakea osa-aikatöitä kokotyön sijasta, mutta en tiedä millaiseksi kaikki on nyt myllätty.

Se kokoaikatyön hakuvaatimus on muodollinen vaatimus. Siihen on työnhakijaksi ilmoittautesssa suostuttava, että saa korvauksia.

Aina saa silti myös osa-aikatöitä hakea ja kun saa jonkun osa-aikatyön, ei enää tarvitse hakea kokoaikatöitä, vaan silloin tulee vaatimukseksi hakea lisätunteja, eli esim. toinen osa-aikatyö tai lisää tunteja omalta osa-aikatyönantajalta jne.

Vierailija
40/44 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisit suunnitelmaa päivitettävän? Luuletko jotain apua saavasi?

Työnhakusuunnitelma on mallia "haen neljää työpaikkaa kuukaudessa".

Tällaiseen sitten ylläpidetään miljardi euroa vuodessa syövää holhous&kyttäysorganisaatiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan