Kävelijät liikenteessä.
Miksi kävelijät menevät suojatielle täysin sokkona katsomatta mitä liikenteessä tapahtuu? Ja turha vedota liikennesääntöihin sillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Kommentit (37)
Autoilija hidastaa suojatietä lähestyessä aina. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää. Ja autoilija antaa suojatietä ylittävälle jalankulkijalle esteettömän kulun, mikäli ei ole liikennevaloja toisin ilmoittamassa. Ja liikennesääntöjen noudattamisesta ei tarvitse kiittää. Ei autoilijakaan kiitä minua siitä, että odotan valon vaihtuvan vihreäksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat keskustelupalstalle täysin sokkana katsomatta mitä järjessä tapahtuu? Ja turha vedota palstan sääntöihin sillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Kävelijä/pyöräilijäkö siellä, joka kääntyy täysin sokkona ja vauhdilla esim.liikenneympyrästä poistuvan eteen?. Päällä tietenkin mustat vaatteet ja heijastimista ei tietoakaan. Ilmekään ei värähdä vaikka näin talvellakin liukkaus aiheuttaa aika hurjan jarrutuksen äänen.
Oikeampi sanonta olisi 'Maleksijat liikenteessä', kun kävelijöistä on puhe.
Autoilija tuntuu pysähtyvän turhaan jos muuta liikennettä ei ole. Hidastaa saa hieman. Jos ensin antaa tietä ja kävelijä epäröi, voi kävelijä lähteä ylittämään tien ja osa autoista painoakin kaasua. Voi ei.
Vaikka autoilija hiljentää, niin ilman heijastinta olevaa hahmoa on tosi vaikea huomata vastaan tulevia autojen valojen seasta: Mikä tässä on jalankulkijoille niin vaikeaa, että heijastimia ei laiteta näkyville. Jalankulkijat olettaa, että keskikoroke ei merkitse mitään, vaan saa oikopäätä ylittää kadun. Ei saa. Jos suojatiellä on keskikoroke, niin sen jalankulkijan on pysähdyttävä tarkistamaan onko turvallista ylittää katu.
Harvemmin jalankulkijat ponnahtavat yllättäen eteen, heidät ehtii auton ratista havaita ennen suojatietä. Vauhdilla tulevat skuutit ja pyöräilijät ovat eri juttu. Niiden takia olen joutunut äkkijarrutuksia tekemään.
Aikoinaan ajoin aamuisin Helsingin keskustan läpi töihin ja siellä oli jonkun verran punaisia päin kävelijöitä. Tarkoituksella punaisia päin kävelijät pitivät vauhtia, mutta sellaisen perään saattoi lähteä joku aamu-uninen, joka ei tajunnut, että valo ei ollut vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Oikeampi sanonta olisi 'Maleksijat liikenteessä', kun kävelijöistä on puhe.
Jos itse pysähtyy suojatielle kun kymmenen metrin päästä on kävelijä tulossa, niin sitten todellakin kävelen sen tien yli. Siinä on ihan turha puhista ja huitoa siellä ratin takana.
En minä mene suojatielle täysin sokkona, katson etten kävele suoraan auton alle. Jos auto on sen verran etäällä että se ehtii jarruttaa niin silloin menen suojatielle.
Sokea menee täysin sokkona suojatielle sen takia ettei näe mitään.
Seuraan aina autoja, kun kävelen.
Useimmat autoilijat ovat surkeita kuljettajia.
No jos olen ensimmäisenä suojatiellä ennen autoa ja peltilehmä ajaa päälle niin vakuutus rahat ovat jo silmilläni mukavasti ja tietenkin saan autoilijalle rikosrekisterin :)
Minulla on akorafobia. Varsinkin kun joudun ylittämään tien askellukseni hidastuu puolet. Anteeksi. En voi sille mitään!
Katseletko itse jos olet autolla liikkeellä onko ketään tulossa sivutieltä kolmion takaa? Hiljennät ryömintänopeuteen joka risteyksessä? No et koska olet etuajo-oikeutettu. Aivan samalla tavalla kävelijä on oikeutettu esteettömään kulkuun suojatiellä.
Ja näin menetellen liikenne on sujuvampaa, autoilija voi himmata ajoissa ja joskus riittää kun vaan nostaa jalan pois kaasulta. Vs se tilanne että mummo pysähtyy suojatien reunaan ja lähtee yli vasta sitten kun auto on pysähtynyt paikoilleen ja koko liikenne seisoo.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin jalankulkijat ponnahtavat yllättäen eteen, heidät ehtii auton ratista havaita ennen suojatietä. Vauhdilla tulevat skuutit ja pyöräilijät ovat eri juttu. Niiden takia olen joutunut äkkijarrutuksia tekemään.
Aikoinaan ajoin aamuisin Helsingin keskustan läpi töihin ja siellä oli jonkun verran punaisia päin kävelijöitä. Tarkoituksella punaisia päin kävelijät pitivät vauhtia, mutta sellaisen perään saattoi lähteä joku aamu-uninen, joka ei tajunnut, että valo ei ollut vaihtunut.
Olen todistanut tilannetta, jossa aivan aikuinen jalankulkija suorastaan juoksi suojatielle. Kyllä näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että haluan tarkistaa onko autoilijat hereillä ja perillä liikennesäännöistä.
Autoilijana pidän sinua itsemurhakandidaattina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todistanut tilannetta, jossa aivan aikuinen jalankulkija suorastaan juoksi suojatielle. Kyllä näitä on.
Juuri noin teki mieshenkilön. tunti sitten Haagassa. Vielä heiluttteli ostostaan sivuikkunaani kohti, mutta oli vieläkin niin kaukana, ettei osunut.
Näin ne nykyaikana ajattelee. Ei haluta osallistua mitenkään sujuvan liikenteen ylläpitoon.