Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä. 

Kommentit (512)

Vierailija
481/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, erosin kirkosta jo aikaa sitten kun piilottelivat maastakarkoituksen saaneita tiloissaan.

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Kuinka hyvin mielestäsi olet onnistunut lähetyskäskyn noudattamisessa tuolla kommentillasi, jota viljelet päntiönään?

Minusta se ei ole käsky, vaan kehotus. Kysymyksesi on niin epämääräinen, etten osaa vastata siihen.

Onko sinulla yleensä vaikeuksia ymmärtää yksinkertaisia kysymyksiä?

Vierailija
482/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun. Kristinusko on lähellä sydäntäni. On hyvä olla joku vakaumus.

Niin kuin vaikkapa natseilla oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, erosin kirkosta jo aikaa sitten kun piilottelivat maastakarkoituksen saaneita tiloissaan.

Kuinka hyvin mielestäsi olet onnistunut lähetyskäskyn noudattamisessa tuolla kommentillasi, jota viljelet päntiönään?

Minusta se ei ole käsky, vaan kehotus. Kysymyksesi on niin epämääräinen, etten osaa vastata siihen.

Raamatun tekstit ovat siis mielipidekysymyksiä eivätkä jumalan sanaa?

Vierailija
484/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu. Ei ole vara.

Käsittääkseni voit silti osallistua jumalanpalveluksiin. Kannattaisi osallistua.

Kannattaisi opetella lainauksia ilman ylimääräisiä rivinvaihtoa. Toisin kuin osallistua tyhjänpalvontaan.

Vierailija
485/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en ole eronnut enkä ole kyllä paljoa palveluja käyttänyt.. muuta kun ehkä viisi kertaa käynyt ruokajonossa yhdessä vaiheessa... en muista mikä on summa nykyään kirkollisverossa? ei ainakaan itseä haitannut. uskossa olen eikä siihen kyllä niitä kirkkoja tarvita mutta onhan ne jotkut hienoja ..

Vierailija
486/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu. Erosin opintojen jälkeen, kun olin työttömänä ja kirkollisvero maksoi silti 2 viikon ruoat (luonnollisesti hyvin halvat ruoat, mutta kuitenkin).

Ihan tyytyväinen, että tuli erottua, kun sittemmin päässyt töihin kiinni, niin onhan tuo "jäsenmaksu" nopeasti 50€/kk, mikä aika paljon kun palveluita ei käytä lainkaan.

Sinun kannattaisi käyttää.

Sinun kannattaisi käyttää lainauksia niin, että väliin ei jäisi turhia rivinvaihtoja. Lisäksi sinun kannattaisi luopua uskomuksistasi ja ruveta käyttämään johdonmukaista ajattelua.

Olen pahoillani, jos lainaustapani häiritsee sinua. Ehkä voisit kokeilla olla välittämättä asiasta. Minä en puhu uskomuksista. Olen aina suosinut johdonmukaista ajattelua, ja suo

Ehkä kokeilisit olla joskus olla neuvomatta muita. Ja olla vaatimatta muita sopeutumaan epäpätevyyteesi.

Vierailija
487/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun, monestakin syystä. 

Kulttuurinen: vaikka olenkin tapakristitty enkä pidä itseäni uskovaisena, ajattelen, että Eurooppa on ensisijaisesti kristitty maanosa, jonka kulttuuri, arvot ja ajattelutapa pohjautuvat kristinuskosta, hyvässä ja pahassa. Kristinuskon sisällä on monta erilaista suuntausta, ja hyvä niin, tarkoitan en niinkään lahkoja vaan perinteisempiä jaotteluja katolinen/kreikkalaiskatolinen/angikaani/protestanttisuus, ja sen alla vielä kalvinistit sun muut. Suomessa ollaan luterilaisia, etupäässä, ja sen voimin on ponnistettu vuosisatoja. (Toki meillä on kansanuskoa, jolle sillekin on hyvä säilyttää paikkansa.)

Sosiaalipoliittinen: stadilaisena Kirkko ja kaupunki -lehteä silloin tällöin lueskelevana huomaan, että seurakunnat tekevät todella paljon ilmeisen hyvää sosiaalityötä. Haluan tukea tuota työtä, ja koska en itse ehdi (enkä ehkä luonteeltani sopisikaan, enkä varsinkaan uskonnon harjoittamisen suhteen) tekemään vapaaehtoistyötä, tuen mielelläni veroeuroillani seurakuntien ja laajemmin kirkon tarjoamaa apua sitä tarvitseville. Oletettavasti tarvitsijoita olisi enemmän kuin kirkolla on resursseja auttaa. 

Moraalinen: kaikissa maailmanuskonnoissa on tietyt yhdistävät piirteet, tietynlaiset samat perusmoraaliset arvot, mutta niiden toteutus saattaa vaihdella aika paljonkin. Koska sattuneista syistä tunnen kristinuskon muita uskontoja paremmin, ajattelen, että esimerkiksi "kultainen sääntö" on suhteellisen hyvä ohjenuora useimmissa tapaukissa. Lisäksi kristinusko (erotuksena pelkän vanhan testamentin ja sitä täydentävien kirjojen varassa olevasta juutalaisuudesta) toi mukaan Jeesuksen opit, joiden ytimessä on kaikkien ihmisten tasa-arvo, tekopyhyyden halveeraaminen, köyhien auttaminen ja vähäväkisemmän puolelle asettuminen. Aika kauas on monet kirkot tuosta tulleet, mutta itse olen ajatellut, että lähtökohta on kuitenkin hyvä. Omana aikanaan se on ollut vallankumouksellinen. 

Vierailija
488/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asteikolla 1-10, kuinka hyvä mieli sinulla on hurskaudestasi? Tunnetko olevasi jumalan valittu?

Ei minulla ole hyvä tai huono mieli hurskaudestani. Olen kärsinyt paljon, joten olen pääasiassa tyytyväinen siitä, etten kärsi enää. En tunne olevani jumalan tai Jumalan valittu. 

Eikö sinua hävetä valehdella?

En valehtele.

Vierailija
489/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun. Kristinusko on lähellä sydäntäni. On hyvä olla joku vakaumus.

Osallistutko jumalanpalveluksiin?

Vierailija
490/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat. Voisitko selittää vähän? 

Minä olen ollut agnostikko, joten ymmärrän millaista se on vähän samalla tavalla kuin lapsen saanut on ollut aiemmin lapseton ja muistaa, millaista elämä lapsettomana oli. Kyse ei ole siitä, että asettuisin ketään sellaista vastaan, joka ei koe uskovansa. Minä yritän kertoa, että ennen en tiennyt, mutta nyt tiedän. Jumala on olemassa, ja jokaisen kannattaisi oikeasti käydä niissä jumalanpalveluksissa. Minä teen mitä pystyn, jotta mahdollisimman moni uskoisi, että Jeesus on Herra siksi, koska se on totta. 

et siis tiedä mitä agnostikko tarkoitta!

Mitä se sinusta tarkoittaa?

Vierailija
491/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla yleensä vaikeuksia ymmärtää yksinkertaisia kysymyksiä?

Onko sinulla yleensä vaikeuksia esittää selkeitä kysymyksiä?

Vierailija
492/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun tekstit ovat siis mielipidekysymyksiä eivätkä jumalan sanaa?

Kun luet tekstiä, tulkitset samalla, mitä se sinun näkemyksesi mukaan tarkoittaa. Kaikki ihmiset toimivat niin.

Vierailija
493/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no en ole eronnut enkä ole kyllä paljoa palveluja käyttänyt.. muuta kun ehkä viisi kertaa käynyt ruokajonossa yhdessä vaiheessa... en muista mikä on summa nykyään kirkollisverossa? ei ainakaan itseä haitannut. uskossa olen eikä siihen kyllä niitä kirkkoja tarvita mutta onhan ne jotkut hienoja ..

Mikset ole osallistunut jumalanpalveluksiin?

Vierailija
494/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurinen: vaikka olenkin tapakristitty enkä pidä itseäni uskovaisena, ajattelen, että Eurooppa on ensisijaisesti kristitty maanosa, jonka kulttuuri, arvot ja ajattelutapa pohjautuvat kristinuskosta, hyvässä ja pahassa. Kristinuskon sisällä on monta erilaista suuntausta, ja hyvä niin, tarkoitan en niinkään lahkoja vaan perinteisempiä jaotteluja katolinen/kreikkalaiskatolinen/angikaani/protestanttisuus, ja sen alla vielä kalvinistit sun muut. Suomessa ollaan luterilaisia, etupäässä, ja sen voimin on ponnistettu vuosisatoja. (Toki meillä on kansanuskoa, jolle sillekin on hyvä säilyttää paikkansa.)

Sosiaalipoliittinen: stadilaisena Kirkko ja kaupunki -lehteä silloin tällöin lueskelevana huomaan, että seurakunnat tekevät todella paljon ilmeisen hyvää sosiaalityötä. Haluan tukea tuota työtä, ja koska en itse ehdi (enkä ehkä luonteeltani sopisikaan, enkä varsinkaan uskonnon harjoittamisen suhteen)

Vierailija
495/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu mihinkään uskonnolliseen kerhoon. Minulla ei ole jumaluskoa (Ateisti), enkä halua tukea minkään uskonnon toimintaa, saatikka evlut. Kirkon, joka on todella kallis jäsenyys. Kovasti ihmettelen ateisti kavereistani jotka kuuluvat kirkkoon 'tavan vuoksi" ja maksavat jäsenyydestä useita satoja eroja. Veronkanto oikeus tulisi kirkoilt poistaa ja erottaa kirkko tykkänään valtiosta.

Vierailija
496/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon. Käyn kirkossa häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja kuuntelemassa joululauluja. Haluan, että minut haudataan sukuhautaan. En kehtaisi käyttää palveluja lokkeilemalla. Olen ehkä tapauskovainen, mutta jotenkin on hyvä uskoa johonkin ylempään voimaan.

Vierailija
497/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalipoliittinen: stadilaisena Kirkko ja kaupunki -lehteä silloin tällöin lueskelevana huomaan, että seurakunnat tekevät todella paljon ilmeisen hyvää sosiaalityötä. Haluan tukea tuota työtä, ja koska en itse ehdi (enkä ehkä luonteeltani sopisikaan

Pääsääntöisesti en. 

Vierailija
498/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Käyn kirkossa häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja kuuntelemassa joululauluja. Haluan, että minut haudataan sukuhautaan. En kehtaisi käyttää palveluja lokkeilemalla. Olen ehkä tapauskovainen, mutta jotenkin on hyvä uskoa johonkin ylempään voimaan.

Vierailija
499/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu mihinkään uskonnolliseen kerhoon. Minulla ei ole jumaluskoa (Ateisti), enkä halua tukea minkään uskonnon toimintaa, saatikka evlut. Kirkon, joka on todella kallis jäsenyys. Kovasti ihmettelen ateisti kavereistani jotka kuuluvat kirkkoon 'tavan vuoksi" ja maksavat jäsenyydestä useita satoja eroja. Veronkanto oikeus tulisi kirkoilt poistaa ja erottaa kirkko tykkänään valtiosta.

Katsos, minä tiedän, että Jumala on olemassa ja suosittelisin kuulumaan kirkkoon ja käymään jumalanpalveluksissa. 

Vierailija
500/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin vuosi sitten, mutta liityin heti takaisin. Liittymisen jälkeen, tuntui, että edes joku välitti minusta. 

Ihmettelen kovasti, miksi tutkijat eivät ole löytäneet ihmisestä jotain syytä tai ominaisuutta, uskoa jumalaan. Pakkohan on olla joku tolkun syy, miksi ihminen uskoo, johonkin, jota ei voi nähdä. Ei kai se nyt psykologeille tai ihmis tuntijoille voi olla näin vaikeaa?

Uskontojen nimissä, on tehty kenties eniten pahaa, koko maailmassa. Kyllä hyvääkin on, pienissä piireissä. 

uskonto voisi suitsia pahuutta ohmisessä, mutta kun ne oikeasti pahat,  viis veisaavat uskonnosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi