Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?
Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole kastettu kirkkoon enkä koskaan ole kiinnostunut mihinkään lahkoon liittymäänkään.
Oletko ajatellut sitä, että sinua saattaisi myöhemmin kaduttaa, ettet tutustunut mihinkään uskontoon?
Olenhan minä tutustunut uskonnontunneilla, kirkossakin tuli käytyä luokan kanssa ja virsiä laulettua, vaan eipä se muuttanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta edellisen arkkipiispan vuoksi, kun intoili homoliitoista liikaa, ilman yhtään lohdutuksen sanaa aidoille uskovaisille. Itse olen agnostikko, kukaan ei tiedä varmasti mitä kuoleman jälkeen (mutta taipuvainen ateismiin). Olisin ihan hyvin voinut kuulua kirkkoon, ei ollut edes rahasta kiinni kun ei tuloja Suomesta.
Kirkon jäsenyydessä on kyse tuesta ihmisen hengellisellä matkalla. On järjetöntä luopua siitä siksi, että joku sanoo tai ei sano jotain.
Hengellinen matka on keksittyä höpöhöpöä. On järjetöntä uskoa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän vuodessa lähes 900 euroa kun erosin kirkosta.
Olisin mielelläni tukenut tuota toimintaa, mutta ns jäsenmaksu on aivan liian kallis kukkarolleni tässä elämäntilanteessa.
Kirkon kuluja on karsittava ja jäsenmaksun oltava vapaaehtoinen esim 50- 100€/ vuosi niin voin liittyä uudelleen.
Jumalanpalveluksiin voi käsittääkseni osallistua, vaikka ei olisi kirkon jäsen.
Miksi osallistua tyhjänpalvontaan taikauskoisine loitsuineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Koska en usko millään tavalla satuihin joita kirkot edustavat.
Ne eivät ole satuja.
No keksittyjä selityksiä maailman ilmiöihin. Pronssikautiset vuohipaimenet niitä sepittivät kun eivät tienneet oikeita syitä. Keksitty jumala ja sen laatimat säännöt oli kätevä keino pitää klaani kurissa. Ja kuningasidea oli lasten indoktrinaatio niihin juttuihin. Hyvin on toiminut sinunkin kohdallasi.
Katsos, minä olin ennen agnostikko. En ole kokenut minkäänlaista indoktrinaatiota, vaan olen elänyt ihan tavallisen lapsuuden. Minä olen käynyt läpi monenlaisia asioita. Nyt tiedän, että Jeesus on Jumalan Poika. Ei se minua haittaa, jos muut eivät usko. Minä kuitenkin puhun siitä, mikä on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin erikoisten pappien takia. Pappien, jotka ovat/olivat kirkossa levittämässä propagandaansa.
Pappien kuten Juha Molari ja Marjaana Toiviainen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Juha_Molari
https://fi.wikipedia.org/wiki/Marjaana_Toiviainen
Entä sinun hengellinen elämäsi?
Sellaista ei ole olemassa. Olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun. Se on minun tapani osoittaa vastuullisuutta: pitäö kirkkoa ja hautausmaita pystyssä. Vastuullisuushan ei ole pelkästään ekologista, vaan myös taloudellista ja sosiaalista. En kierrätä.
Osallistutko jumalanpalveluksiin?En
Kannattaisi osallistua. Voit aloittaa milloin tahansa.
No eihän kannata. Olet ymmärtänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun. Se on minun tapani osoittaa vastuullisuutta: pitäö kirkkoa ja hautausmaita pystyssä. Vastuullisuushan ei ole pelkästään ekologista, vaan myös taloudellista ja sosiaalista. En kierrätä.
Ei kannata. Voit lopettaa milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole kastettu kirkkoon enkä koskaan ole kiinnostunut mihinkään lahkoon liittymäänkään.
Oletko ajatellut sitä, että sinua saattaisi myöhemmin kaduttaa, ettet tutustunut mihinkään uskontoon?Olenhan minä tutustunut uskonnontunneilla, kirkossakin tuli käytyä luokan kanssa ja virsiä laulettua, vaan eipä se muuttanut mitään.
Olisi tärkeää osallistua enemmän kuin vain satunnaisesti. Varmaan muissakin asioissa suhtaudut siten, että sitoutunut paneutuminen asiaan tuottaa tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta edellisen arkkipiispan vuoksi, kun intoili homoliitoista liikaa, ilman yhtään lohdutuksen sanaa aidoille uskovaisille. Itse olen agnostikko, kukaan ei tiedä varmasti mitä kuoleman jälkeen (mutta taipuvainen ateismiin). Olisin ihan hyvin voinut kuulua kirkkoon, ei ollut edes rahasta kiinni kun ei tuloja Suomesta.
Kirkon jäsenyydessä on kyse tuesta ihmisen hengellisellä matkalla. On järjetöntä luopua siitä siksi, että joku sanoo tai ei sano jotain.
Hengellinen matka on keksittyä höpöhöpöä. On järjetöntä uskoa sellaiseen.
Olisin aiemmin voinut suhtautua itsekin noin, mutta enää en voi, koska tiedän, ettei se ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän vuodessa lähes 900 euroa kun erosin kirkosta.
Olisin mielelläni tukenut tuota toimintaa, mutta ns jäsenmaksu on aivan liian kallis kukkarolleni tässä elämäntilanteessa.
Kirkon kuluja on karsittava ja jäsenmaksun oltava vapaaehtoinen esim 50- 100€/ vuosi niin voin liittyä uudelleen.
Jumalanpalveluksiin voi käsittääkseni osallistua, vaikka ei olisi kirkon jäsen.
Miksi osallistua tyhjänpalvontaan taikauskoisine loitsuineen?
Se kannattaa, koska hengellinen todellisuus on totta eikä sitä asiaa kannattaisi sivuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin erikoisten pappien takia. Pappien, jotka ovat/olivat kirkossa levittämässä propagandaansa.
Pappien kuten Juha Molari ja Marjaana Toiviainen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Juha_Molari
https://fi.wikipedia.org/wiki/Marjaana_Toiviainen
Entä sinun hengellinen elämäsi?
Sellaista ei ole olemassa. Olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt väärin.
Katsos, minä tiedän, että sinä olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kannata. Olet ymmärtänyt väärin.
Minä tiedän, mistä minä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi osallistua. Voit aloittaa milloin tahansa.Ei kannata. Voit lopettaa milloin tahansa.
En suosittele noudattamaan tätä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, erosin kirkosta jo aikaa sitten kun piilottelivat maastakarkoituksen saaneita tiloissaan.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Asteikolla 1-10, kuinka hyvä mieli sinulla on hurskaudestasi? Tunnetko olevasi jumalan valittu?
Ei minulla ole hyvä tai huono mieli hurskaudestani. Olen kärsinyt paljon, joten olen pääasiassa tyytyväinen siitä, etten kärsi enää. En tunne olevani jumalan tai Jumalan valittu.
Eikö sinua hävetä valehdella?
Vierailija kirjoitti:
vain JEESUS ON HERRA
KIRKKO EI PELASTA VAAN ON HARHAOPPIA ja naispappien perse
jeesus oli aasin poika joka syntyi aasin (isänsä) persiistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut sitä, että sinua saattaisi myöhemmin kaduttaa, ettet tutustunut mihinkään uskontoon?Olenhan minä tutustunut uskonnontunneilla, kirkossakin tuli käytyä luokan kanssa ja virsiä laulettua, vaan eipä se muuttanut mitään.
Olisi tärkeää osallistua enemmän kuin vain satunnaisesti. Varmaan muissakin asioissa suhtaudut siten, että sitoutunut paneutuminen asiaan tuottaa tuloksia.
Ei pahalla, mutta tämä on ehkä typerin keskustelu minkä asiasta olen koskaan käynyt. Olen uskonnoton. Ilman kiinnostusta kääntyä.
Kuulun. Kristinusko on lähellä sydäntäni. On hyvä olla joku vakaumus.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat. Voisitko selittää vähän?
Minä olen ollut agnostikko, joten ymmärrän millaista se on vähän samalla tavalla kuin lapsen saanut on ollut aiemmin lapseton ja muistaa, millaista elämä lapsettomana oli. Kyse ei ole siitä, että asettuisin ketään sellaista vastaan, joka ei koe uskovansa. Minä yritän kertoa, että ennen en tiennyt, mutta nyt tiedän. Jumala on olemassa, ja jokaisen kannattaisi oikeasti käydä niissä jumalanpalveluksissa. Minä teen mitä pystyn, jotta mahdollisimman moni uskoisi, että Jeesus on Herra siksi, koska se on totta.
et siis tiedä mitä agnostikko tarkoitta!
No keksittyjä selityksiä maailman ilmiöihin. Pronssikautiset vuohipaimenet niitä sepittivät kun eivät tienneet oikeita syitä. Keksitty jumala ja sen laatimat säännöt oli kätevä keino pitää klaani kurissa. Ja kuningasidea oli lasten indoktrinaatio niihin juttuihin. Hyvin on toiminut sinunkin kohdallasi.