Miksei nykyisin saa kommentoida edes myönteisesti toisen ulkonäköä tai kehoa?
Luin lehdestä, että toisen ulkonäköä tai kehoa on viisainta olla kommentoimatta edes myönteisesti. Mihin perustuu tämä suositus?
Kommentit (53)
Sairastuin parantumattomaan syöpään, ja nyt saan kuulla kommentteja siitä miten hyvältä ja terveeltä näytän, ei kuulemma uskoisi että olen kuolemansairas. En oikein osaa suhtautua näihin kohteliaisuuksiin. Miltä syöpäpotilaan sitten pitäisi näyttää?
Muistan ikuisesti - ja hyvällä - kun sen yhden kerran tälläydyin valmistujaisjuhlaani, ja koulutoveri, keski-ikäinen homomies sanoi minua "hemaisevan näköiseksi". Yleensä näyttäydyin koululla räjähtäneenä itsenäni. Lämmitti mieltä. :)
Vierailija kirjoitti:
En kommentoi naisille mitään heihin liittyvää ja jos naiset yrittää niin parempi kun ignooraa ne hyväksikäyttäjät täysin, ne yrittää vain saada jotain hyötyä miehistä.
Hyvä, jatka samaan malliin. Ja muut miehet, jotka ette osaa arvioida millainen kommentointi on sopivaa, ottakaa tästä mallia.
T. Kaikki naiset
Se on nykyään niin ilmiselvää, että jotkut keräävät huomiota some-käyttäytymisellään ja pukeutumisellaan. Pyyteettömästi voisi kehua, mutta sellaista tervehenkistä pyyteetöntä kauneutta ei ole juurikaan enää olemassa.
On vähä eri asia jos jossain baarissa joku mies kehuu naista kauniiksi tai muuten pilde mielessä kuin tämä inhottava makeileva kehuminen mitä suomiakat harrasti ainakin ennen. Muistan jo lapsuudesta miten aina kehuttiin kauniiksi että tulisi hyvä mieli eikä mitään muuta hyvää sitten sanottukaan. Ihme esineellistämistä! Ei mitään kehittävää ikinä sanottu vaan ikään kuin häriköitiin ulkonäön arvottamisella niin että siitä tuli minulle nuoruudessa todella tärkeää. Olisi voinut puhua senkin aikaa ihan asioista. Mitä väliä sillä on jos heteronainen on jonkun naisen mielestä kaunis? Ei niin mitään väliä!
Kenenkään tuntemattoman ei tarvitse arvioida ulkonäköäni, ei positiiviseen eikä negatiiviseen suuntaan. Ei kuulu heille millään lailla miltä näytän, eikä minua kiinnosta heidän mielipiteensä ulkonäöstäni.
Miksi minun pitäisi kommentoida jonkun toisen ulkonäköä? Miksi jonkun pitäisi kommentoida minun ulkonäköä?
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään tuntemattoman ei tarvitse arvioida ulkonäköäni, ei positiiviseen eikä negatiiviseen suuntaan. Ei kuulu heille millään lailla miltä näytän, eikä minua kiinnosta heidän mielipiteensä ulkonäöstäni.
Ei tuttujenkaan kuulu kommentoida ulkonäköä ilman lupaa.
Yhdelle flirtti on ahdistavaa, toiselle nautinnollista. Varmaan riippuu millainen mies sitä harrastaa.
Täyskieltoa en ole havainnut.
Ennen käytöstavat ja hienotunteisuus opetettiin kotona, jo ennen kouluun menoa ja koulussa annettiin lisää tapakasvatusta. Näin jo 50-luvulla.
Tosin , ennen sitä ei pidetty arvosteluna, niin kuin ap. sen kokee, vaan Kiusaamisena.
"Pyyteettömästi voisi kehua, mutta sellaista tervehenkistä pyyteetöntä kauneutta ei ole juurikaan enää olemassa."
90-luvulla oli vielä teinityttöjä, jotka vaan olivat kauniita asiaa korostamatta. Nyt tuntuu, että moni kaunis tyttö on tosi tietoinen kauneudestaan. Siinä on tapahtunut iso muutos.
En ole möläyttelijätyyppiä ja olen kommentoinut varsin harvoin kenenkään ulkonäköä, kun olen ns. setämiesluokkaa. Joskus olen kehunut jonkun naispuolisen työkaverin uutta kampausta, jos olen sattunut hoksaamaan ja jonkun miespuolisen vaatteita, jos hänellä on ollut mielestäni uudet ja jotenkin uuden tyylin mukaiset vaatteet. Kommenteillani en ole halunnut loukata enkä pyrkiä kummankaan sänkyyn.
Eilen oli kuitenkin jälleen sellainen tunnin paasaus koko firmalle siitä, mikä kaikki on häirintää. Ja sitä tuntuu olevan kaikki. Ei saa kommentoida, ei vitsailla, ei katsoa eikä tietenkään koskea, mikä on nyt selvää muutenkin. Päätin vahinkojen välttämiseksi pysyä edelleen kotona etätöissä ja jos joskus on pakko käydä työpaikalla yleisen työajan puitteissa, luikkia silmät kiinni ja käsi silmillä työpisteeseen. Myös sähköpostit ja muu kirjallinen viestintä voi olla häirintää, ainakin jos käyttää hymiöitä tai huumoria. Pakko editoida viestit mahdollisimman yksioikoisiksi ja kuiviksi, ettei tule väärinymmärretyksi.
Suomalainen aikuinen haluaa enemmän suorittaa kuin leikitellä. Siis monella asia on näin.
En tiedä, kehussa on jotenkin sellainen kaiku, että "älä vaan sitten näytä rumalta"
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani oli lihava nuori nainen. Hänen ulkonäköään jotkut kehuivat ja hän pahoitti siitä mielensä koska ajatteli että kehujat ajattelivat että hän ei yleensä saa kokonsa takia kehuja ja halusivat piristää hänen mieltään. Ja tämä saattoi ihan pitää paikkansakin.
Tai se, että kehutaan erityisesti silloin kun on laittautunut. Vaan niinku kiitti eli muulloin näytän rumalta?
Vierailija kirjoitti:
Siksi että hyvääkin tarkoittava kommentti voi loukata tai pahoittaa mielen. Hoikka ihminen ei halua kuulla olevansa hoikka jos hänellä vaikkapa on terveydellisiä ongelmia ja hän haluaisi saada vähän kiloja lisää.
Tai jos hoikka ihminen on vaikka kokki ammatiltaan, ei silloin tahdo kuulla olevansa hoikka.
Mulla on yksi sellainen sukulainen, joka kokee asiakseen kommentoida, että "näytän väsyneeltä" 🙄
Pitääkö ihmisien pireteyden tilaa kommentoida? Jotkut kärsivät unettomuudesta.
Niiden kaupungissa asuvien, jotka ei halua kommentteja, kannattaisi pukeutua peittävästi tai muuttaa metsään.
En usko, että yksikään perheenjäsenistäsi tai ystävistäsi loukkaantuu, kun sanot heistä jotain positiivista.