Pienipalkkainenkin pärjää tuloillaan kun tajuaa mihin hänellä on varaa.
Mulla brutto 1900€ (käteen 1650€) plus elarit ja lapsilisä 350€
vuokra 700€
laskut (sähkö, puhelin vakuutus netflix yms) 200€
ruoka 500€
vaatteet ja hygienia 200€
lapselle kuukausiraha 50€
säästöön 200€
muut kulut (parturi, lääkäri, leffat tms) 150€
En koe että meiltä puuttuisi yhtään mitään. Säästöillä päästään kerran vuodessa reissaamaan Euroopassa ja pari kertaa kotimaassa.
Miten muut pienipalkkaiset, pärjäättekö te hyvin tuloillanne?
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei todellakaan saa 1900 netto.
Ei kai kukaan ole niin väittänytkään.
Työttömyystuki on yhden lapsen yksinhuoltajalle 800€ brutto
Asumistuki on 460€ kun vuokra on 700€
Lapsilisä on 168€
Minimielarit on n.200€
800 brutto - 20 % verot
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Pärjäämisestä voi siirtyä kukoistamiseen, kun säästää/sijoittaa oikeasti tulevaisuuden varalle eikä vain seuraavaan lomareissuun.
"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä. Säästö 5 miljoonaa euroa väärinkäytöksiä."
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä. Säästö 5 miljoonaa euroa väärinkäytöksiä."
Kela näkee joulukuussa pankkitilit.
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
Hallitus säästää toimeentulotuesta 74 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei todellakaan saa 1900 netto.
Mun isä on dipaninssi ja sai työttömänä 3000e kk ei tehnyt mitään. Ansiosidonnainen.
Totesin että saat melken kolme tonnia enemmän kuin minä täysipäiväisestä työstä. Hän totsi että on väärin ja hän on työttömien eliittiä, mutta heitti mulle 500e, joten en valita.
Tienaan 1200e kk. 7.5e h.
Mulla ei ole varaa edes talvivaatteisiin. Ratkaisin sen olemalla koko talven kotona. Olen saanut psyykkisio oireita liiallisesta sisällä oleilusta. Psykologn mukaan mulla on samalainen laitostuminen tapahtunut kuin pitkään vankilassa olleilla tulee.
Saan paniikkikohtauksia marketissa ja ostoskeskuksilla ja välttelen ihmisten ilmoille menemistä.
Kävin ptkään töissä ja oleilin kalliissa vuokrakämpässä. Talvella en mennyt mihinkään. koska ei ollut varaa.
Niin nyt olen masentunut ja en käy enää töissä ehkä koskaan. Matalat palkat sairastuttaa ihmiset psyykkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos sut irtisanotaan niin sun pitää käyttää omistusasunnon myynnistä saadut rahat ensin ennenkuin saat vuokra-asuntoon asumistukea.
Tänä vuonna tuli varallisuusraja asumistukeen.
Kuulepas sinä, joka spämmäät tuota samaa joka ketjuun. Sinut tunnistaa helposti siitä, että kirjoitat joka lauseen eri riville. Älä viitsi spämmätä, kun tuo ei liity keskusteluun.
Minä en ainakaan ole myymässä velatonta omakotitaloani, vaikka jäin viime vuonna työttömäksi. Sen edullisempaa asumismuotoa ei olekaan kuin oma, velaton talo. Pihassa voi lisäksi kasvattaa kaikenlaista, mikä pienentää ruokakulujakin. Pienillä tuloilla voi tosiaan pärjätä ihan hyvin, kun on pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa. Ylioppilastutkinto ei käy. Eli pitää hakea yhteishaussa 2 opiskelupaikkaa vähintään ja mennä jos pääsee. Jos pääsee opiskelemaan eikä mene niin ei saa toimeentulotukea.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sut irtisanotaan niin sun pitää käyttää omistusasunnon myynnistä saadut rahat ensin ennenkuin saat vuokra-asuntoon asumistukea.
Tänä vuonna tuli varallisuusraja asumistukeen.
Kuulepas sinä, joka spämmäät tuota samaa joka ketjuun. Sinut tunnistaa helposti siitä, että kirjoitat joka lauseen eri riville. Älä viitsi spämmätä, kun tuo ei liity keskusteluun.
Minä en ainakaan ole myymässä velatonta omakotitaloani, vaikka jäin viime vuonna työttömäksi. Sen edullisempaa asumismuotoa ei olekaan kuin oma, velaton talo. Pihassa voi lisäksi kasvattaa kaikenlaista, mikä pienentää ruokakulujakin. Pienillä tuloilla voi tosiaan pärjätä ihan hyvin, kun on pienet menot.
Niin saat 595 yleistuen ja työkkäri voi laittaa sut työkokeiluun työmarkkinatuella.
Työtön ei saa kilometrikorvauksia, niitä maksetaan vaan palkasta.
Jatkossa, jos yrittäjällä on pienet myyntitulot niin hän ei saa toimeentulotukea, jos ei hae ensin työttömyyskorvausta ja 4 työpaikkaa kuukaudessa ja mene työkokeiluun, jos käsketään.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään olla "pienituloinen" lainausmerkit koska se on suhteellista, nettopalkka 2179€.
Ei autoa tai korttia, en käytä astia- tai pyykinpesukonetta, elän minimaalisesti, ruokaan kyllä kuluu rahaa.
En halua että elämä olisi liian mukavaa tai helppoa, tai sitten olen elänyt liian kauan "kituuttaen" etten edes mielestäni ansaitse tai osaa kuvitella "parempaa" elämää itselleni.
Käsinkö peset pyykkisi, lakanat ja kaikki? Vai pesulassa vai naapurin iloksi viet sinne pyykättäväksi? Astianpesukone käyttää vähemmän vettä/energiaa kuin käsin tiskaaminen. Eli tuota pesukohtaa en ihan ymmärrä säästämisessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ap miksi et hae asumistukea?
Ei noilla tuloilla saa asumistukea.
Hallitus poisti 300 euron ansiotulovähennyksen asumistuesta.
Et ole erityisen pienituloinen. Minä saan 1 200 euroa ja lapseni 90 euroa. Näillä rahoilla maksetaan 650 euron vuokra ja kaikki muutkin kulut. Vesimaksutkin on jo 50 euroa kuukaudessa.
Sullahan on asiat paremmin kuin hyvin!
Laske, saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan.
Laita asumistuki laskuriin puolison palkka bruttona eli verot mukana ja lomarahat ja kilometrikorvaukset ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana.
Kela näkee palkat ja työttömyyskorvaukset tulorekisteristä eli et voi huijata.
Kela näkee myös lomarahat ja kilometrikorvaukset tulorekisteristä.
Ja otsikon perusteella ei palkkojen tarvikaan nousta. Sinnitellään vaan ylpeinä ja annetaan pääomien kasautua. Kyllä sopeutumisessakin on hyvä jonkun rajan tulla vastaan. T. Pienituloinen pihi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Kokeile huviksesi asumistukilaskuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Kokeile huviksesi asumistukilaskuria.
Ei saa, ensinnäkin toi 1900 on netto ja sun pitää laittaa brutto eli verot ja lomarahat mukaan myös.
Kela laskee myös lomarahat, jos haet asumistukea sekä kilometrikorvaukset ja vuorolisät.
Ei kai kukaan ole niin väittänytkään.
Työttömyystuki on yhden lapsen yksinhuoltajalle 800€ brutto
Asumistuki on 460€ kun vuokra on 700€
Lapsilisä on 168€
Minimielarit on n.200€