5-vuotias löi minua, ja mies vaati minua pyytämään lapselta anteeksi olenko hullu?
Meillä on yritetty tätä uutta 'lempeää kasvatusta'. Ei huudeta, sanoitetaan tunteita, ei rangaistuksia. Tuloksena on 5-vuotias keisari, joka määrää kaapin paikan.
Eilen tilanne kärjistyi. Poika ei saanut pelata iPadilla ja löi minua nyrkillä kasvoihin, ihan täysillä. Refleksinomaisesti nappasin pojan ranteesta kiinni aika kovaa ja karjaisin 'NYT RIITTÄÄ!'. Poika alkoi itkeä.
Mieheni (joka on lukenut kaikki kasvatusoppaat) tuli paikalle ja oli järkyttynyt. Ei siitä, että minua lyötiin, vaan siitä, että käytin 'fyysistä voimaa' ja 'nöyryytin' lasta huutamalla. Hänen mielestään minun piti pyytää lapselta anteeksi sitä, että pelästytin hänet, ja sitten 'keskustella' lyömisestä, kun olemme rauhoittuneet.
Kieltäydyin. Sanoin, että lapsen pitää oppia, että väkivallalla on välitön seuraus (säikähdys/huuto). Nyt mies ei puhu minulle, koska olen kuulemma 'turvaton aikuinen'. Onko tämä maailma mennyt ihan sekaisin, vai pitääkö minun oikeasti pyytää anteeksi pahoinpitelijältäni?
Kommentit (112)
Ensinnäkin, lempeä kasvatus kyllä toimii jos sen tekee oikein. Jos 5v lyö, niin sitten jossain menee pieleen.
Minusta et toiminut kamalan väärin kun suutuit lyömisestä, mutta kutsutko nyt lastasi pahoinpitelijäksi? Meneeköhän sinullakin nyt vähän överiksi tuo? Älä leimaa lasta virheen takia.
Noh kannattaisihan sen mukulan kanssa jutella siitä miksi lyödä ei saa/miksi suutuit siitä. Anteeksi et kylläkään pyydä, ennemmin lapsen pitäisi sekin sana opetella.
Lyö miestäs ja pyydä pyytämään lapselta anteeksi.
Eroa, ota lapsi ja juokse, nyt alkaa olla viimeisiä tilaisuuksia vaikuttaa siihen millainen lapsi teille kasvaa.
Taas kerran naiset valkopesee väkivaltaisuttaan
Teit ihan oikein. Lapsen pitää pyytää sinulta anteeksi.
Jaahas keksitty juttu, mutta on oikeasti näitä perheitä joissa kasvatetaan tulevia koulukiusaajia, tai erityiherkkiä lumihiutaleita jotka pyörittää koko perhettä diktaattorin tavoin. Pennulle rajat ja kuria, muuten on peli menetetty.
Pitäisi antaa keppiä sekä lapselle että miehelle.
Jos tässä on edes puolet totta, niin nyt hyvänen aika puhumaan kasvatustavoista. Ette voi olla noin eri linjoilla. Ja btw, miehesi linja pilaa koko lapsen ja siitä tulee hirviö kakara, joten kannattaa nyt yrittää kaikkensa että mies ei saa pilattua lasta.
Soita sossuille ottavat huostaan väkivaltaisen kauhukakaran. Siitähän kasvaa vielä murhaaja jossei nyt saa apua.
Tyypillistä, että nainen luulee tietävänsä miestä paremmin miten lasta tulee kasvattaa.
Olet väkivaltainen ja turvaton aikuinen. Lapsi käyttäytyy kuten lapset yleensä, mutta sinä olet aikuinen, joten sinun pitää osata käyttäytyä siten. Toisaalta melkein kaikki suomalaiset naiset ovat väkivaltaisia ja turvattomia, etenkin lapsille.
Tinttaa sitä miestä nyrkillä ja käske reagointinsa jälkeen pyytämään sinulta anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eroa, ota lapsi ja juokse, nyt alkaa olla viimeisiä tilaisuuksia vaikuttaa siihen millainen lapsi teille kasvaa.
suomalainen nainen = väkivaltainen vieraannuttaja
Jätä se pentu isälle ja lähde, se voi pelastaa sinut. Nämä tapaukset on niitä jotka joskus käy päälle aikuisena lähsuhdeväkivallan tuloksena.
Nainen pahoinpitelee 5 vuotiasta poikaa ja av-Mammat hurraa. Olette naalipaskaa
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran naiset valkopesee väkivaltaisuttaan
Mitä väkivaltaisuutta?
No ei tarvitse pyytää anteeksi. Mies on ulkona nyt asiasta. Ei saa kovaa puristaa silti lapsen kättä, mutta pitää siirtää lyövät käsi pois. Säännöt pitää sopia pojan kanssa.