Tunnetko minkään vähemmistön edustajaa? Millaisia he ovat oikeasti?
Tällä(kin) palstalla kuulee monenmoista juttua vaikka mistä vähemmistöistä. Mutta minua mietityttää, millaisia ovat yksilöt näiden ryhmien takana? Kertokaa, kiitos!
Kommentit (57)
Virolainen naapuri on tönkköä suomen kieltä lukuunottamatta aika samanlainen kuin kaikki muutkin.
Tunnen transmiehen. Luulin hänen olevan ihan tavallinen (lyhyt) mies, kunnes parin vuoden jälkeen hän keskustelussa paljasti olevansa trans.
Asun ruomenruotsalaisten keskellä. Eli he kai tavallaan ovat Suomessa vähemmistö, mutta tällä paikkakunnalla taas minä suomenkielisenä kuulun vähemmistöön. Yksilöt tietysti ovat yksilöitä, mutta noin yleisesti sanoisin, että ruotsinkieliset ovat positiivisia ja jotenkin viitseliäämpiä kuin suomenkieliset. Esim. vanhempainyhdistyksessä ovat jatkuvasti järjestämässä jotain paljon aktiivisemmin kuin mitä suomenkieliset.
Vaimo on ulkomaalainen, ei-valkoinen.
Täysin tavallinen ihminen: kaksi kättä, silmät ja suu.
Mitä muutakaan hän olisi?
Perheemme on juutalainen. Ihan tavallista kansaa.
Tunnen useita mmuuttajia, seksuaalivähemmistöön kuuluvia henkilöitä, pari kehitysvammaista, polyamorisen pariskunnan, autistin ja itse kuulun vasenkätisten vähemmistöön. Jokaista tuntemaani henkilöä yhdistää se, että he ovat ennen kaikkea yksilöitä, ei pelkkiä viiteryhmänsä edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista kansanmurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko noin nykysaksalaisistakin?
Kaverini on liikuntavammainen, ollut syntymästään asti. Menestynyt työssään, fiksu ja mukava ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuuluu johonkin vähemmistöön.
Yksilö on kaikkein pienin vähemmistö.
Kuulun vähemmistöön valkoinen suomalainen heteromies. Meitä on aika vähän tällä pallolla suhteessa muihin.
Ihan liikaa näitä jokaisessa ryhmässä. Lemmikki friikkejä aikuisia naisia, vegaaneja. Passiivis- aggressiivisia, neonvärinen tukia. Aina haastamassa riitaa joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko noin nykysaksalaisistakin?
No älä nyt hernettä nenään vedä. Jos syöttää toiselle lapaan, niin onhan sitä kiekkoa sitten alettava kuljettamaan.
Alapeukuttaja:
Miksei valkoinen suomalainen heteromies käy vähemmistöstä? Nythän ei mitään rajoja ole niin meidän pitää tätäkin ajatella globaalista näkökulmasta. Ennen oltiin likipitäen tasoissa valkoisten suomalaisten heteronaisten kanssa kun oli vain Suomi ja suomalaiset.
Asun miljoonakaupungissa ja tunnen vaikka mihin vähemmistöön kuuluvaisia. Ei tuohon voi muuta sanoa kuin, että ovat yksilöitä. Osa on tosi kivoja ja osa täysiä kusipäitä ihan niin kuin valtaväestössäkin.
Minä itse. Olen v*ttumaisen ärsyttävä pilkunn*ssija ja nauran mielelläni muiden epäonnelle. Tosin nuo piirteet eivät liity mitenkään vähemmistöstatukseeni vaan yleiseen luonteenlaatuuni.
Minulla on oppilaina buddhalaisia, muslimeita, uskonnottomia, afgaaneja, brittejä, virolaisia, kurdeja, ukrainalaisia, afrikkalaistaustaisia, homoja, lesboja, transsukupuolisia, kuulovammaisia jnejnejne. He ovat ihan vain tavallisia nuoria, kaikki omanlaisiaan.
T. Yläkoulun opettaja
Rouva on suomenruotsinkielinen. Hän on mukava, seurallinen, sukurakas, vaatimaton ja järkevä. Puhuu täydellistä suomea. Vain nimi paljastaa ruotsinkielisyyden.
Jokainen kuuluu johonkin vähemmistöön.