Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko minkään vähemmistön edustajaa? Millaisia he ovat oikeasti?

Vierailija
18.11.2025 |

Tällä(kin) palstalla kuulee monenmoista juttua vaikka mistä vähemmistöistä. Mutta minua mietityttää, millaisia ovat yksilöt näiden ryhmien takana? Kertokaa, kiitos!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuuluu johonkin vähemmistöön. 

Vierailija
2/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolainen naapuri on tönkköä suomen kieltä lukuunottamatta aika samanlainen kuin kaikki muutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen transmiehen. Luulin hänen olevan ihan tavallinen (lyhyt) mies, kunnes parin vuoden jälkeen hän keskustelussa paljasti olevansa trans.

Vierailija
4/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ruomenruotsalaisten keskellä. Eli he kai tavallaan ovat Suomessa vähemmistö, mutta tällä paikkakunnalla taas minä suomenkielisenä kuulun vähemmistöön. Yksilöt tietysti ovat yksilöitä, mutta noin yleisesti sanoisin, että ruotsinkieliset ovat positiivisia ja jotenkin viitseliäämpiä kuin suomenkieliset. Esim. vanhempainyhdistyksessä ovat jatkuvasti järjestämässä jotain paljon aktiivisemmin kuin mitä suomenkieliset.

Vierailija
5/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on ulkomaalainen, ei-valkoinen.

Täysin tavallinen ihminen: kaksi kättä, silmät ja suu.

Mitä muutakaan hän olisi?

Vierailija
6/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme on juutalainen. Ihan tavallista kansaa.

Vierailija
7/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita mmuuttajia, seksuaalivähemmistöön kuuluvia henkilöitä, pari kehitysvammaista, polyamorisen pariskunnan, autistin ja itse kuulun vasenkätisten vähemmistöön. Jokaista tuntemaani henkilöä yhdistää se, että he ovat ennen kaikkea yksilöitä, ei pelkkiä viiteryhmänsä edustajia.

Vierailija
8/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista kansanmurhaa.

Vierailija
9/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun vähemmistöön.

Vierailija
10/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko noin nykysaksalaisistakin?

Vierailija
11/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on liikuntavammainen, ollut syntymästään asti. Menestynyt työssään, fiksu ja mukava ihmisenä.

Vierailija
12/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kuuluu johonkin vähemmistöön. 

Yksilö on kaikkein pienin vähemmistö.

Vierailija
13/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun vähemmistöön valkoinen suomalainen heteromies. Meitä on aika vähän tällä pallolla suhteessa muihin.

Vierailija
14/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikaa näitä jokaisessa ryhmässä. Lemmikki friikkejä aikuisia naisia, vegaaneja. Passiivis- aggressiivisia, neonvärinen tukia. Aina haastamassa riitaa joka paikassa.

Vierailija
15/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko noin nykysaksalaisistakin?

No älä nyt hernettä nenään vedä. Jos syöttää toiselle lapaan, niin onhan sitä kiekkoa sitten alettava kuljettamaan.

Vierailija
16/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttaja:

Miksei valkoinen suomalainen heteromies käy vähemmistöstä? Nythän ei mitään rajoja ole niin meidän pitää tätäkin ajatella globaalista näkökulmasta. Ennen oltiin likipitäen tasoissa valkoisten suomalaisten heteronaisten kanssa kun oli vain Suomi ja suomalaiset.

Vierailija
17/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun miljoonakaupungissa ja tunnen vaikka mihin vähemmistöön kuuluvaisia. Ei tuohon voi muuta sanoa kuin, että ovat yksilöitä. Osa on tosi kivoja ja osa täysiä kusipäitä ihan niin kuin valtaväestössäkin.

Vierailija
18/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse. Olen v*ttumaisen ärsyttävä pilkunn*ssija ja nauran mielelläni muiden epäonnelle. Tosin nuo piirteet eivät liity mitenkään vähemmistöstatukseeni vaan yleiseen luonteenlaatuuni.

Vierailija
19/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oppilaina buddhalaisia, muslimeita, uskonnottomia, afgaaneja, brittejä, virolaisia, kurdeja, ukrainalaisia, afrikkalaistaustaisia, homoja, lesboja, transsukupuolisia, kuulovammaisia jnejnejne. He ovat ihan vain tavallisia nuoria, kaikki omanlaisiaan. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
20/57 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva on suomenruotsinkielinen. Hän on mukava, seurallinen, sukurakas, vaatimaton ja järkevä. Puhuu täydellistä suomea. Vain nimi paljastaa ruotsinkielisyyden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme