Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhat muusikot raivoissaan, kun nuoret ilman musiikillisia taitoja tienaavat valtavia summia AI-musiikilla.

Vierailija
18.11.2025 |

https://www.musicradar.com/artists/ive-spent-20-years-of-my-life-learni…

Musiikin kuuntelu on mennyt someen ja siellä tekoälymusiikki kukoistaa. Ihmiset jotka eivät ole koskaan edes koskeneet mihinkään soittimeen tekevät suuria tuloja tekoälyn avulla.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman tekoälyä tämäkin mestariteos olisi jäänyt tekemättä

Parempaa musiikkia kuin valtaosa muusikkojen tuotoksista. 👍🏻

Halusit tulla kertomaan että ymmärrä musiikista mitään. Ok😂

Vierailija
102/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauan mennyt, että "musiikkia" on voinut alkaa tuottaa tällä tavalla. Tosin Yamaha loi jo vuonna 2004 Vocaloid -syntetisaattoriohjelman, mikä matki jo tuollon yllättävän hyvin lauluääntä. Tiettävästi tuon kehitystä ei ole lopetettu, ja sanotaan näin, että osasta tuotoksista olen ollut yllättynyt. Tässä ei riitä se, että osaat käskyttää tekoälyä tekemään tietyn asian, jonkinasteinen musiikin osaaminen on pakollista. Varmasti AI-toimintoja tuohonkin on kehitetty mukaan. Kyseinen softa näyttäisi maksavan $225. Mikäli tarvitsee lisää soundbankeja, niin näistä tippuu lisähintaa. Itse olen pitänyt myös MSSIAH:lla tehdyistä biiseistä. Kyseessä on vanhaan Commodore 64/128 koneeseen kytkettävä moduuli, mikä antaa aika hyvät mahdollisuudet musiikin tekemiseen. Tässä tosin pitää muistaa laitteiden rajallinen suorituskyky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vaikka ketjussa lähes kaikki ovatkin sitä mieltä, että he mielellään maksavat oikean muusikon tekemästä musiikista, niin tuossa aloituksen linkin takana olevassa jutussa nimenomaan ne oikeat muusikot eivät pitäneet siitä, että tekoälyn tuottama musiikki kasvattaa suosiotaan. Eihän muusikoilla ole mitään hätää, jos kaikki ovat samaa mieltä kuin valtaosa tähän ketjuun kommentoineista. Syytä huoleen on vasta sitten, jos yhä suurempi osa ei enää olekaan samaa mieltä. 

Et ole ilmeisesti tutustunut aiheeseen ollenkaan? Ongelmahan on se että ai-musiikkia myydään "oikeiden ihmisten tekemänä" ja luodaan tekoälyllä henkilöt ja kuvat heistä ym. Sitten kokemattomat kuluttajat kuvittelevat tukevansa jotain itse musiikkia tekevää artistia, vaikka musiikki on luotu nimenomaan niiden oikeiden muusikoiden tekemää musiikkia varastaen.

En olekaan tutustunut, koska tuttavapiirissani ei ole musiikilla työkseen itsensä elättäviä. Mutta edelleenkään ei ole sen musiikin kuuntelijan vika, jos musiikin tuottamisessa käytetään jotain vilunkia. 

Vierailija
104/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieluummin kuuntelen vaihteeksi mitä tahansa AI-musaa kuin sitä "Kaikkea on ja rahani riittää" -kappaletta kahdeksattatuhannetta kertaa. 

Vierailija
105/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä miten ilman musiikillisia taitoja voi AI-musiikilla tienata valtavia summia????

https://musicgpt.com/

Tarkotin enemmän vinkkejä siihen tienaamispuoleen eli mistä rahat ja missä mainostaa omaa tuotantoaan?

Tee biisi ja julkaise se Spotifyssä, Yoitubessa sekä muualla. 

Vierailija
106/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kauan mennyt, että "musiikkia" on voinut alkaa tuottaa tällä tavalla. Tosin Yamaha loi jo vuonna 2004 Vocaloid -syntetisaattoriohjelman, mikä matki jo tuollon yllättävän hyvin lauluääntä. Tiettävästi tuon kehitystä ei ole lopetettu, ja sanotaan näin, että osasta tuotoksista olen ollut yllättynyt. Tässä ei riitä se, että osaat käskyttää tekoälyä tekemään tietyn asian, jonkinasteinen musiikin osaaminen on pakollista. Varmasti AI-toimintoja tuohonkin on kehitetty mukaan. Kyseinen softa näyttäisi maksavan $225. Mikäli tarvitsee lisää soundbankeja, niin näistä tippuu lisähintaa. Itse olen pitänyt myös MSSIAH:lla tehdyistä biiseistä. Kyseessä on vanhaan Commodore 64/128 koneeseen kytkettävä moduuli, mikä antaa aika hyvät mahdollisuudet musiikin tekemiseen. Tässä tosin pitää muistaa laitteiden rajallinen suorituskyky.

Katsoitko tuon edellisen sivun Roganin videon? 4 sekuntia kesti biisin tekemiseen ja mitään osaamista ei tarvittu.

Vierailija
107/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä on entistäkin tärkeämpää mahdollistaa lapselle vaikka muutama pianotunti,opetella kitaran soittoa hänen knssaan ja jopa nokkahuilu on parempi,kuin ei mitään kosketusta todellisen musiikin tekemiseen. Opetetaankohan kouluissa nykyään enää mitään muuta,kuin laulamista nuotin vierestä? Laittakaa se lapsi kuuntelemaan kappaleita 20-luvulta 90-luvulle ja jo aukeaa aivan uusi maailma. Klassisen musiikin kuuntelu on myös älykkyyttä edistävää. 

Vierailija
108/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beatles ukkoa harmittaa, kun es-jonnet tekee parempaa musiikkia kuin hän. 🤣

Harmittaisi sinuakin jos ja kun elantosi vietäisiin halpatyömaihin.

Vierailija
109/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mieluummin kuuntelen vaihteeksi mitä tahansa AI-musaa kuin sitä "Kaikkea on ja rahani riittää" -kappaletta kahdeksattatuhannetta kertaa. 

Prismahan tosin leikkasi sen rahani riittää osan pois kun kellään ei ole nykyään rahaa. Tosin ne juoksukaljathan saa ilmankin jos jalka kapsaa tarvittaessa kuin Ritolalla. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Beatles ukkoa harmittaa, kun es-jonnet tekee parempaa musiikkia kuin hän. 🤣

Harmittaisi sinuakin jos ja kun elantosi vietäisiin halpatyömaihin.

Hyvin monen elanto on jo vuosikymmeniä vietykin ja lisää tullaan viemään. Maailma muuttuu ja vähän joka alalla pitää arvioida uudestaan, mistä löytyy ne kohderyhmät, jotka ovat vielä valmiita maksamaan laadusta. 

Vierailija
111/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaja päättää, mistä maksaa. Jos jonnet tykkää maksaa tekoälyn tuottamasta musiikista, niin mitä sitten? Jonnet sentään jaksaa katsella (ehkä) kokonaisen elokuvankin, mutta veetit ei jaksa katsoa kuin parin minuutin tiktok-videoita. Muusikoiden musiikille löytyy kyllä vielä oma kuulijakuntansakin. 

PS. Eihän juuri kukaan halua enää käyttää villasukkiakaan, joten me mummelitkin heitetään kohta sukkapuikot metallijätteeseen :D 

Mulla on bambu- ja koivupuikkoja enkä heitä pois. :D 

T: Scarlett O Harava

Vierailija
112/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI on yksi soitin muiden joukossa ja sille ei boomerit mitään mahda. Tekoäly on tulevaisuutta.

Vierailija
113/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoitko tuon edellisen sivun Roganin video

En katsonut, enkä edes aio katsoa. On jotenkin naurettava ajatuksena, että musiikki syntyy "tyhjästä". Tekoälyllä on omat käyttökohteensa, mutta sitä kannattaa käyttää lähinnä apurina, ei tehdä siitä kaiken ohittavaa työkalua. Itse seison edelleenkin sen takana, että mikäli tekee musiikkia, on sitä oikeasti osattava tehdä. Suurin osa ihmisistä on nykyään täysiä tyhjäpäitä, joille tuollainen huttu riittää.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuluttaja päättää, mistä maksaa. Jos jonnet tykkää maksaa tekoälyn tuottamasta musiikista, niin mitä sitten? Jonnet sentään jaksaa katsella (ehkä) kokonaisen elokuvankin, mutta veetit ei jaksa katsoa kuin parin minuutin tiktok-videoita. Muusikoiden musiikille löytyy kyllä vielä oma kuulijakuntansakin. 

PS. Eihän juuri kukaan halua enää käyttää villasukkiakaan, joten me mummelitkin heitetään kohta sukkapuikot metallijätteeseen :D 

Katsoin sun käyttämäsi nimimerkin....älä nyt vaan sano, että olet entisiä kaksplussalaisia :D 

Vierailija
115/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin sun käyttämäsi nimimerkin....älä nyt vaan sano, että olet entisiä kaksplussalaisia :D 

Kyllä oon. Oon sun kaveri facessa. Etelä-Pohjanmaalta. :D 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oon. Oon sun kaveri facessa. Etelä-Pohjanmaalta.

Jep, tunnistin kyllä. Ai sinäkin vaihdoit tänne Vauvalle :D

Vierailija
117/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyll

Joskus tulee käytyä täällä, mutta meno välillä suorastaan sairasta. Kaksplussa on melkoosen hiljaanen.

Vierailija
118/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ketjussa lähes kaikki ovatkin sitä mieltä, että he mielellään maksavat oikean muusikon tekemästä musiikista, niin tuossa aloituksen linkin takana olevassa jutussa nimenomaan ne oikeat muusikot eivät pitäneet siitä, että tekoälyn tuottama musiikki kasvattaa suosiotaan. Eihän muusikoilla ole mitään hätää, jos kaikki ovat samaa mieltä kuin valtaosa tähän ketjuun kommentoineista. Syytä huoleen on vasta sitten, jos yhä suurempi osa ei enää olekaan samaa mieltä. 

Et ole ilmeisesti tutustunut aiheeseen ollenkaan? Ongelmahan on se että ai-musiikkia myydään "oikeiden ihmisten tekemänä" ja luodaan tekoälyllä henkilöt ja kuvat heistä ym. Sitten kokemattomat kuluttajat kuvittelevat tukevansa jotain itse musiikkia tekevää artistia, vaikka musiikki on luotu nimenomaan niiden oikeiden muusikoiden tekemä

En olekaan tutustunut, koska tuttavapiirissani ei ole musiikilla työkseen itsensä elättäviä. Mutta edelleenkään ei ole sen musiikin kuuntelijan vika, jos musiikin tuottamisessa käytetään jotain vilunkia. 

Lainaatko sitä kohtaa jossa sanoin että on musiikin kuunteljian vika vai keksitkö ihanoman olikukon? Toki se kertoo jotain kuuntelijasta.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 118: "Lainaatko sitä kohtaa jossa sanoin että on musiikin kuunteljian vika vai keksitkö ihanoman olikukon? Toki se kertoo jotain kuuntelijasta."

Viittasin tuohon alkuperäiseen muusikoiden närkästykseen sekä sitten ketjun kommentteihin, missä moni sanoi, että tekoälymusiikki on ihan paskaa tai ainakin että kulttaja erottaa tekoälyllä tuotetun ihmisen tuottamasta. Jos kuluttaja tykkää paskasta musiikista, ei se ole kuluttajan vika. Tai jos kuluttaja on ihan tyytyväinen siihen, ettei tekoälyn tuottama ole ihan sama kuin oikean ihmisen tuottama.  Ei myöskään se, että lainsäädäntö on se mitä on. Jos muusikoita nyt ottaa päähän tekoälymusiikki, niin hoitavat asiat siten, ettei enää ota päähän. Kuluttaja kuitenkin kuuntelee ihan mitä haluaa. Aivan samoin kuin muutkin itse tavaroita tai palveluita tuottavat tekevät jotain itse sille, että juuri heidän tuotteensa käy kaupaksi. Merkkitavaroistakin löytyy kopioita ja jos kuluttajalle riittää Torremolinoksen torilta basaarista ostettu "Luis Vuittonin" laukku, niin sitten riittää. 

Vierailija
120/121 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 118: "Lainaatko sitä kohtaa jossa sanoin että on musiikin kuunteljian vika vai keksitkö ihanoman olikukon? Toki se kertoo jotain kuuntelijasta."

Viittasin tuohon alkuperäiseen muusikoiden närkästykseen sekä sitten ketjun kommentteihin, missä moni sanoi, että tekoälymusiikki on ihan paskaa tai ainakin että kulttaja erottaa tekoälyllä tuotetun ihmisen tuottamasta. Jos kuluttaja tykkää paskasta musiikista, ei se ole kuluttajan vika. Tai jos kuluttaja on ihan tyytyväinen siihen, ettei tekoälyn tuottama ole ihan sama kuin oikean ihmisen tuottama.  Ei myöskään se, että lainsäädäntö on se mitä on. Jos muusikoita nyt ottaa päähän tekoälymusiikki, niin hoitavat asiat siten, ettei enää ota päähän. Kuluttaja kuitenkin kuuntelee ihan mitä haluaa. Aivan samoin kuin muutkin itse tavaroita tai palveluita tuottavat tekevät jotain itse sille, että juuri heidän tuotteensa käy kaupaksi. Merkkitavaroistakin löytyy kopioita ja jos kulutta

Etkö ymmärrä englantia vai mistä on kyse? Ei siinä kuluttajia syytetty vaan niitä ihmisiä jotka käyttävät hyväksi yksinkertaisia kuluttajia. Alkaa tulla sellainen olo että vääristely tahallaan asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi