Olin ensin chatgpt:tä vastaan, mutta...
On se ihan hyvä, kun tarvitaan tiivistettyä tietoa jostain. Paljon helpompaa, kuin etsiä Googlella monilta ero nettisivuilta. Kuitenkin se antaa ihan mettään vietäviä tietoja välillä, yritin kysyä neuvoa taloustilanteeseeni, ja se on antoi paljon väärää ja vanhentunutta tietoa esimerkiksi sosiaalituista.
Kommentit (56)
Mikä tekoäly se olikaan, jonka tärkeimmät tietolähteet ovat Reddit ja Wikipedia?
Eli joo. Huippuluokan informaatiota tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietojen luotettavuutta täytyy aina itse arvioida, oli niiden lähde sitten mikä tahansa. Niin paljon on feikkisivustojakin nykyään. Mihinkään ei voi netissä sokeasti luottaa.
Sille Chat GPT:lle voi sanoa, että " etsi tietoa tämän maan verohalinnon sivuilta " tms.
Vika ei ole aina tekoälyssä vaan voi olla myös sen käyttäjässä.
Sille voi myös sanoa, että tarkistatko vielä nämä tiedot tms.
Jos chatgpt:tä pyytää tarkistamaan tiedot uudelleen tai ylipäätään keskustelee sen kanssa liian pitkään, niin lopulta se menee sekaisin ja alkaa mm. käyttämään eri kieliä. Eli voi yhtäkkiä vastata vaikka ruotsin ja englannin sekoituksella kun olet kysynyt jotain suomeksi.
Itse asiassa maksullinen ChatGPT 5, kun käyttää "Thinking" modea, on uskomattoman hyvä. Se nimittäin tosiaan tekee reaaliajassa nettihakuja ja myös tarkistaa omia tuloksiaan ennen kuin listaa ne käyttäjälle. Todella paljon vähemmän ns. hallusinointia kuin ennen. Ilmaisversioon nähden myös se etu tosiaan, ettei hae pari vuotta vanhasta koulutusmateriaalista, vaan livenä netistä. Ei siihenkään elintärkeissä asioissa voi tarkastamatta toki luottaa, mutta todella hyvä luotettavuusloikka edelliseen tai ilmaiseen versioon nähden.Itse esimerkiksi sain siltä ihan pätevät ohjeet, miten minun tulisi järjestää verojen ja eläkemaksujen maksaminen, jos otan vastaan ulkomaalaisen työnantajan työn, ja teen sitä heille etänä Suomesta. Olen myös pyöritellyt sen kanssa Suomen talouden trendejä ja näkymiä yms. Plus koodaustyössäni käytän päivittäin Enterprise-versiota.
Eniten kyllä käytän vapaa-ajalla siihen, että pyydän esim. viikon ruokalistaehdotuksia. Laihdutan, ja kerron sille vaikka että haluan 1500 kcal / päivä ruokavalion, jossa proteiinia on 100 g per päivä, makumaailma ja ruokavaliotyyppi Välimerellinen, ja sieltäpä tulee kätevästi. Kerran sain iho-ongelmiin apua, laitoin kuvan naamastani ja että mitä hoitorutiinia suosittelisi. Sieltä tuli tosi hyviä juttuja kuten ektoiini ja atselaiinihappo, joista en ollut kuullutkaan, mutta joilla pääsin ongelmista. Kuntosaliohjelmiakin olen pyytänyt ChatGPT:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut älyttömän hyvä kielten kääntämisessä. Minulla on asiakkaita vaikka mistä maasta ja pystyn nyt kommunikoimaan heidän kanssa spostitse ilman, että aina pitää olla tapaaminen, missä tulkki mukana. Varmasti kääntää jotain virheellisestikin, mutta ainakin asiakkaat ovat ymmärtäneet.
asianajaja, N54
Eikö tuossa ole aika isot riskit, kun laki on kuitenkin aika sanatarkkaa, eikä sitä saisi tulkita virheellisesti?
En ole asianajaja, mutta heidän kanssaan viestineenä voin kertoa, ettei niissä viesteissä mitään lakeja ole tulkittu.
Yleensä ne pyytää asiakkaalta jotain dokumentteja ( esim. Lääkärinlausunto, tilitiedot tms ), pyytää lupaa johonkin ( esim. Sopimiseen vastapuolen kanssa ) , kertovat asian etenemisestä esim.
Että oikeuteen on toimitettava paperit x siihen ja siihen päivään mennessä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietojen luotettavuutta täytyy aina itse arvioida, oli niiden lähde sitten mikä tahansa. Niin paljon on feikkisivustojakin nykyään. Mihinkään ei voi netissä sokeasti luottaa.
Sille Chat GPT:lle voi sanoa, että " etsi tietoa tämän maan verohalinnon sivuilta " tms.
Jos chatgpt:tä pyytää tarkistamaan tiedot uudelleen tai ylipäätään keskustelee sen kanssa liian pitkään, niin lopulta se menee sekaisin ja alkaa mm. käyttämään eri kieliä. Eli voi yhtäkkiä vastata vaikka ruotsin ja englannin sekoituksella kun olet kysynyt jotain suomeksi.
Tämä on varmaan jotain ilmaisversion juttuja, jolla todennäköisesti yritetään estää liiallista ilmaiskäyttöä. Maksullisella versiolla ei tuollaista tapahdu. ja kyllä jos sitä pyytää listaamaan lähteet, ne saa tulostettuna omaan viestiinsä, ja voi sitten tarkistaa kätevästi.
"Sille Chat GPT:lle voi sanoa, että " etsi tietoa tämän maan verohalinnon sivuilta " tms. "
En tajua. Eikö helpommalla pääse, jos etsii itse? Verohallinnon sivuillakin on oma sisäinen hakunsa. Ja pitkässä tekstissä voi käyttää Ctrl + F. Ovatko tällaiset alkeelliset asiat jo unohtuneet ihmisiltä?
Vierailija kirjoitti:
"Sille Chat GPT:lle voi sanoa, että " etsi tietoa tämän maan verohalinnon sivuilta " tms. "
En tajua. Eikö helpommalla pääse, jos etsii itse? Verohallinnon sivuillakin on oma sisäinen hakunsa. Ja pitkässä tekstissä voi käyttää Ctrl + F. Ovatko tällaiset alkeelliset asiat jo unohtuneet ihmisiltä?
No etsipä minulle tietoa Vietnamin verohallinnon sivuilta urheilutapahtumien lähdeverosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se maksullinen versio niin ei ole ollut tuollaisia ongelmia.
Mutta tänään se ei löytänyt tietoa että eräs julkkis on menehtynyt, vaan mä sltten linkitin sille sen tiedon. En siis hakenut sitä tietoa koska tiesin sen jo, vaan halusin keskustella siitä muuten.
Vierailija kirjoitti:
On muitakin tekoälyjä kuin ChatGpt. Se on hyväksi avuksi kaikessa lärpättelyssä ja henkilökohtaisissa pohdinnoissa, mutta jos haluaa täsmällisempää tietoa kannattaa tutkia muitakin tekoälypalveluja sekä räätälöidä niihin se oma kysymyksensä tarkennuksineen. Suurella osalla on varmasti Google käytössään ja siinä on mukana Gemini. Sekin voi tuottaa hölynpölyä, mutta jo kaksi tekoälyä on parempi kuin yksi- etenkin, jos hakee tarkkaa tietoa.
Kannattaa myös kysyä tekoälyltä, miten tarkan kysymyksen se haluaa aiheesta jota etsii. Usein jo itse kysymys voi olla niin suurpiirteinen, ettei siihen saakaan selkeää vastausta.
Kumma, kun sama haku hakukoneelta tuottaa halutun tiedon ja lähteen.
Miten kukaan voi tarvita tai halua apua lärpättelyyn?
Todella huonoa mainosta on ilmaisversion ongelmat, ei todellakaan tule mieleen ottaa maksullista versiota jos ilmaisversio menee sekaisin liiasta kyselystä. Olisi varmasti parempi laitta teksti, että "tämän tiedon saat maksullisessa palvelussamme" eikä niin että tekoäly alkaakin puhumaan siansaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etsipä minulle tietoa Vietnamin verohallinnon sivuilta urheilutapahtumien lähdeverosta.
No tässä kohtaa varmaan pyytäisin jotain vietnamilaista apuun. Jos et osaa kieltä, et varmasti pysty edes tarkistamaan, onko tekoälyn antama tieto hölynpölyä vai ei.
Eli ihan täytyyä tuubaa on tekoäly, en tarvitae jutusteluapua tai laihdutusohkeita vaan oikeaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä kohtaa varmaan pyytäisin jotain vietnamilaista apuun. Jos et osaa kieltä, et varmasti pysty edes tarkistamaan, onko tekoälyn antama tieto hölynpölyä vai ei.
Ja taas palataan alkuun, eli tekoälystä ei ole mitään hyötyä koska asiat on aina silti tarkistettava itse jostain muusta lähteestä.
Etsin Ritatorni nimellä olevaa kerrostaloa ja sen historiaa :D
Lahti on Suomen kaupunki, jossa on tunnettu Ritatorni, joka on osa kaupungin historiallista rakennuskantaa. Ritatorni sijaitsee Lahden keskustassa ja on yksi kaupungin vanhimmista ja tunnetuimmista maamerkeistä.
Ritatornin historia juontaa juurensa 1800-luvun alkuun. Tornin rakentaminen liittyy Lahden vanhaan puolustushistoriaan, ja se oli alun perin osa alueen puolustusjärjestelyjä. Ritatorni on rakennettu aikanaan puusta, mutta se on myöhemmin kunnostettu ja osittain modernisoitu nykyiseen muotoonsa.
Tornin nimi, Ritatorni, saattaa viitata johonkin ritaristoon tai siihen liittyvään aikakauteen, mutta tarkkaa alkuperää on vaikea jäljittää ilman syvällisempää tutkimusta. Torni itsessään on varsin näkyvä osa Lahden keskustaa, ja se on edelleen tärkeä osa kaupungin arkkitehtonista ilmettä ja historiaa.
Tämä torni on toiminut monissa rooleissa sen historian aikana ja on nykyisin myös suosittu matkailukohde, koska sen huipulta avautuu upea näkymä Lahden ympäristöön ja järvelle. Se on myös osaltaan muistutus Lahden pitkistä ja monivaiheisista juurista.
Google oli hieman eri mieltä asiasta
https://www.facebook.com/p/P%C3%A4ij%C3%A4t-H%C3%A4meen-Hyvinvointiyhty…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa menee kontekstin token limitti täyteen ja systeemi alkaa hallusinoida. (Eli suomeksi: pitkän keskustelun seurauksena tekoälyn "muisti" menee liian täyteen. Tällöin pitää aloittaa uusi keskustelu.
Minä olen jo viimeiset kolme vuotta yrittänyt tehdä itsestäni työttömän, eli opettaa tekoälyä tekemään työtäni. Otettiin siis kolme vuotta sitten työpaikan ohjelmistoon lisäosana tekoäly. Se on kyllä nopea ja tuottelias tekijä, mutta kaikki sen tekemät kirjaukset menee aina ihan päin honkia. Eniten ihmetyttää se, että se ei opi virheistään vaan toistaa samoja vääriä asioita vuodesta toiseen. Eikö tekoälyn nimenomaan ole tarkoitus oppia ja kehittyä?
Mediassa ja tälläkin palstalla aina sanotaan, että tekoäly tulee viemään työpaikkasi, mutta en kyllä näe että niin tulisi käymään lähitulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo viimeiset kolme vuotta yrittänyt tehdä itsestäni työttömän, eli opettaa tekoälyä tekemään työtäni. Otettiin siis kolme vuotta sitten työpaikan ohjelmistoon lisäosana tekoäly. Se on kyllä nopea ja tuottelias tekijä, mutta kaikki sen tekemät kirjaukset menee aina ihan päin honkia. Eniten ihmetyttää se, että se ei opi virheistään vaan toistaa samoja vääriä asioita vuodesta toiseen. Eikö tekoälyn nimenomaan ole tarkoitus oppia ja kehittyä?
Mediassa ja tälläkin palstalla aina sanotaan, että tekoäly tulee viemään työpaikkasi, mutta en kyllä näe että niin tulisi käymään lähitulevaisuudessa.
Eei se välttämättä opi ellei opeteta koulutusmateriaalilla. Riippuu käytetystä mallista myös. Jos se on offline tekoäly, niin peruskäytössä se ei muista mitään edellisestä käyttökerrasta jos ei jonkinlaista muistamistoimintoa ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa menee kontekstin token limitti täyteen ja systeemi alkaa hallusinoida. (Eli
Ja tätäkään ominaisuutta ei tietysti saa yhtään kritisoida tai pitää huonona vaan pitäisi opetella käyttämään oikein...
Miksei tekoälyä voida lähtökohtaisesti tehdä käyttäjäystävälliseksi ja niin että tumpelokin onnistuu? Nyt pitää osata kysyä juuri oikealla sanamuodolla että saat varmasti oikean vastauksen ja osata lopettaa kysely tarpeeksi ajoissa ettei tekoäly ala hallusinoida(?). Taas mennään takalisto edellä puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eei se välttämättä opi ellei opeteta koulutusmateriaalilla. Riippuu käytetystä mallista myös. Jos se on offline tekoäly, niin peruskäytössä se ei muista mitään edellisestä käyttökerrasta jos ei jonkinlaista muistamistoimintoa ole käytössä.
Eli tyhmiltä rahat pois kun myydään lisäosa tekoälynä jolla ei kuitenkaan ole sitä älyä eli kykyä oppia.
Ei edes tietoa, vaan ihmiskieleltä kuulostavia pätkiä. Hain tietoa erään järjestön saamista avustuksista. Tekoäly väitti, ettei järjestö ole viime vuosina saanut tukea valtiolta. Samaan aikaan ensimmäinen hakutulos oli tuen myöntänyt valtion instanssi. Sitä oli tullut viisinumeroinen summa kaikkina vuosina viiden viime vuoden ajan.
Tein myöhemmin samana päivänä ristikkoa, jossa kysyttiin Finlandia-ehdokas Saatsin etunimeä. Tekoäly kertoi minulle, että hakuni Finlandia Saatsi liittyy Pirkko Saision viimeaikaiseen tuotantoon. Jokainen normihakutulos kertoi Riko Saatsista.