Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoijat taitavat olla vähän yksinkertaisia ihmisiä... Taas tällainen vinkuna siitä, kun CV ei ole juuri rekrytoijan haluaman näköinen

Vierailija
18.11.2025 |

Eiköhän oikeasti pätevä rekrytoija näe tällaisten muotoseikkojen läpi, ja löytää sopivan henkilön töihin...

"CV:n typistäminen yhteen sivuun on tuttu ohje mutta iso virhe, sanoo rekrytoija

Kokeneen rekrytoijan mukaan moni on saanut CV:n tekoon huonoja neuvoja, jotka voivat jopa haitata työnhaussa onnistumista.

CV:tä kootessa kannattaa suosia konkretiaa ja helposti käsitettäviä lukuja sekä välttää kuluneita fraaseja."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011619742.html

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksi suurimpia syitä Suomen talouden lamaan on rekrytoinnin alistaminen HR:n jakkukalkkunoille joille on annettu avoin shekki ja oikeus juoksuttaa hakijoita kavereidensa konsulttifiemojen puhdasta pseudotiedettä edustavissa tsykoloogisissa testeissä ja ties missä agilityradoissa."

Tositapahtuma 6kk takaa.

Kaveri edustaa omalla alallaan todella kovaa asiantuntemusta ja halusi edetä urallaan yhteen mediassa paljon esillä olevaan kasvufirmaan.

Se pääsi pelkän CV:n perusteella rekrykonsultin haastatteluun ja kutsuttiin "harvojen valittujen" mukana aivan koomisen pitkiin testeihin jotka veivät koko työpäivän ja kaveri joutui käyttämään kolme !!! lomapäiväänsä niihin.

Vasta kun tämä oli käynyt tämän sirkuksen läpi ja omasta mielestään melkein saanut paikan se kutsuttiin vihdoin rekrytoivan esimiehen ja parin asiantuntijan haastateltavaksi.

Esimies vilkaisi CV:tä 10 sekuntia ja kysyi vain yhden kysymyksen: tässä ei ole mitään mainintaa siitä että sinulla olisi koulutusta tai kansainvälistä työkokemusta asiasta X (jota ei ennen tätä firmaa kukaan Suomessa tehnyt).

Juueiollut mutta se mainittiin vain ohimennen ilmoituksessa muiden vaatimusten seassa jotka kaveri kyllä täytti eikä kukaan HR:n huippuosaajista ollut maininnut siitä sanallakaan.

Asia X sattui olemaan ainoa ehdoton vaatimus joka rekrytoinnista päättävällä esimiehellä oli, kaikesta muusta olisi voitu joustaa.

Kaveri kirosi HR:n kanat alimpaan helvettiin mutta sai sittemmin melkein yhtä hyvän paikan tuttavan kautta rekryprosessin ohi kun pääsi juttelemaan suoraan tulevan esimiehen kanssa joka totesi että tässä on kaveri joka saa homman hoidettua mikä riittää hänelle kun jo töissä oleva alainenkin suositteli. 

Vierailija
42/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijat haluavat poistaa yhdellä silmäyksellä niin monta hakemusta kuin mahdollista. Se vähentää heidän työtään eniten. Siksi tällainen kitinä. 

Suomessa on tapa, jolla eliminoidaan työnhakuprosessista heti ne kaikki, joilla on työhistoriassa aukko. Tämä aiheuttaa sen, että jotkut, eli aika monet nykyään eivät ikinä pääse työhaastatteluun, koska he ovat näkymättömiä rekrytovien tahojen ammattitaidottomuuden takia. Rekrytoinnin ammattilaiset härskisti oikovat työssään ja eliminoivat suuren osan hakijoista näiden työhistoriassa olevan aukon takia. 

Tämä on todellinen maan kattava ongelma. Se on ajamassa koko maan talouden kaaokseen. Maassa on pian liikaa ihmisiä jotka ovat näkymättömiä työnantajille ja heidän tilalleen otetaan maahan työntekijöitä kehitysmaista. 

Tällä tavalla työttömyysprosentti ei ikinä laske ja huuto työvoimapulasta vaan kiihtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai oliko meillä se hirmuinen työvoimapula, jolloin kaikki edes jonkinlaisen CV:n kyhänneet suorastaan revitään töihin? Ai eikö ollutkaan?

Kokoomus: työvoimapula!

SDP: kansainväliset sopimukset, olemme rikas maa!

Vasemmistoliitto: valkoinen mies on tuhottava, vaikka vaihtoehdot ovat huonompia!

Vihreät: kehitysmaalaiset on rikkaus, ihmisoikeudet velvoittaa Kela gold

Vierailija
44/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula ei ole kirosana. Sen on hyvä asia ja siihen on pyrittävä, koska se edistää ihmisten hyvinvointia. 

Työvoimapula on saatava lakiin niin, että työvoimapulaa edistetään. Silloin palkat nousevat ja yritykset kilpailevat työvoimasta. Se on hyväksi yhteiskunnalle, kun yritykset kilpailevat työntekijöistä, koska yhteiskunta on ihmisten luomus ihmisille. Yritysten tulee toimia ihmisten ehdoilla, eikä vain osakkeenomistajien ehdoilla. Tähän päästään kun hallitus edistää työvoimapulaa ja pitää työvoimaa erityissuojeluksessa.

Emme tarvitse lisää työntekijöitä ulkomailta, kun emme hyväksy väitteitä työvoimapulasta. Kyse on kuitenkin vain sopivan palkan maksamisesta, jolla saa työntekijän palkattua. Mistään työvoimapulasta ei ikinä ole kyse, vaan ainoastaan palkanmaksupulasta.

Vierailija
45/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on suomalaisten työläisten vihollinen. Se haluaa laskea suomalaisten palkkoja.

Vierailija
46/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko keskustella HR-osastojen sukupuolijakaumasta?

Vierailija
47/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö rekryherralla nyt sekaisin cv ja hakemus? Tietysti myös cv vaatii vähän hienosäätöä paikasta riippuen, mutta ei sen sisältö nyt niin olennaisesti muutu, kun kuitenkin kuvataan sitä mitä on tehty eikä sitä mitä pyritään tekemään. Niitä työpaikkakohtaisia avainsanoja käytetään sitten siinä hakemuskirjeessä.

Voisiko rekryherra nyt saman tien kertoa, osaako hän lukea vain canvalla tehdyn cv:n, vai kelpaako word-pohjainen pdf?

Vierailija
48/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksi suurimpia syitä Suomen talouden lamaan on rekrytoinnin alistaminen HR:n jakkukalkkunoille joille on annettu avoin shekki ja oikeus juoksuttaa hakijoita kavereidensa konsulttifiemojen puhdasta pseudotiedettä edustavissa tsykoloogisissa testeissä ja ties missä agilityradoissa."

Tositapahtuma 6kk takaa.

Kaveri edustaa omalla alallaan todella kovaa asiantuntemusta ja halusi edetä urallaan yhteen mediassa paljon esillä olevaan kasvufirmaan.

Se pääsi pelkän CV:n perusteella rekrykonsultin haastatteluun ja kutsuttiin "harvojen valittujen" mukana aivan koomisen pitkiin testeihin jotka veivät koko työpäivän ja kaveri joutui käyttämään kolme !!! lomapäiväänsä niihin.

Vasta kun tämä oli käynyt tämän sirkuksen läpi ja omasta mielestään melkein saanut paikan se kutsuttiin vihdoin rekrytoivan esimiehen ja parin asiantuntijan haastateltavaksi.

Esimies vilkaisi CV:tä 10 sekuntia ja kysyi vain yhden kysymy

Opin itse myös kantapään kautta, että ennen kuin on tavattu esimies ja mielellään myös lähimmät tulevat kollegat, ei lähdetä panostamaan hakuun minkään testihumpan tai muun ajanhukan kautta. Mä kävin erään suuren julkishallinnon organisaation haastattelussa, meni puolin ja toisin hyvin ja tehtiin kaikenlaista testiä, edelleen kaikki kunnossa. Sitten koitti haastattelu jossa oli paikalla se ihminen, jonka kanssa töitä olisi pitänyt tehdä. Meni kolmisen minuuttia että tajusin kuinka vastenmielinen ja epäpätevä ihminen oli kyseessä, että loppuhaastattelun mietin vain, kuinka sanoa kohteliaasti että tänne en kyllä tule töihin.

Vierailija
49/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä rekryssä tai esimiehenä haluaisi lukea nippua jotain 3-129 sivun cv:tä jossa on jaariteltu entiset projektit syödyn palaveriviinerin tarkkuudella. Kannattaisi oppia tiivistämään olennainen niin yleensä sen cv:nkin saa yhteen sivuun mahtumaan. 

Vierailija
50/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus on suomalaisten työläisten vihollinen. Se haluaa laskea suomalaisten palkkoja.

Vasuri: jankuta jotain negatiivista kokoomuksesta ja toivo ettei kukaan huomaa ettei sinulla broilerina ole mitään hajua mistä ketjussa puhutaan. 

Vierailija
51/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa hakemuksista ja ansioluetteloista menee lukematta suoraan roskiin, joten ihan sama mitä siellä lukee.

Tämä juttu on taas työttömien epäsuoraa syyllistämistä. Ei sanaakaan taas siitä, että miksi yritykset eivät palkkaa ihmisiä töihin, vaan joutavaa höpinää siitä, että CVn viilaaminen vaikuttaisi johonkin. Kyllä nämä vinkit on jo tiedossa.

Se on juurikin näin. Kumminkin se johtajan tuttu pääsee töihin koko hakemusta tai cv:tä katsomatta.

Vierailija
52/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opin itse myös kantapään kautta, että ennen kuin on tavattu esimies ja mielellään myös lähimmät tulevat kollegat, ei lähdetä panostamaan hakuun minkään testihumpan tai muun ajanhukan kautta. Mä kävin erään suuren julkishallinnon organisaation haastattelussa, meni puolin ja toisin hyvin ja tehtiin kaikenlaista testiä, edelleen kaikki kunnossa. Sitten koitti haastattelu jossa oli paikalla se ihminen, jonka kanssa töitä olisi pitänyt tehdä. Meni kolmisen minuuttia että tajusin kuinka vastenmielinen ja epäpätevä ihminen oli kyseessä, että loppuhaastattelun mietin vain, kuinka sanoa kohteliaasti että tänne en kyllä tule töihin."

Toinen käsittämätön vaatimus heti rekryprosessin alussa on 2-3 suosittelijan nimeäminen eikä tähän riitä mikään ex-kollega vaan pitää olla esimiesasemassa. Aivan kuin näille voisi soitella harva se päivä kun ex-alaiset ovat hakemassa kukin uusia työpaikkoja.

Ensinnäkin olen ollut samassa paikassa niin pitkään että edelliset esimiehet jostain 10-15v takaa eivät edes muista minua tai olivat nimenomaan syy siihen että vaihdoin firmaa. 

Näiden yläpuolella onkin sitten enää toimitusjohtaja (pk-yrityksissä) jolta kyllä saisin suositukset mutta tämän tason dirikkaa en todellakaan häiritse rekrykalkkunan puheluilla kuin yhden kerran ja tämä tapahtuu vasta kun työsopimuksesta puuttuu enää allekirjoitukset 

Vierailija
53/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi oppia tiivistämään olennainen niin yleensä sen cv:nkin saa yhteen sivuun mahtumaan. 

Kaikki se mikä CV:ssä ei mahdu yhdelle A4 arkille suh isolla fontilla ja normaalilla rivivälilä on seuraavan työnantajan kannalta totaalisen merkityksetöntä.

Yli 10v takainen työkokemus ja osaaminen sekä myös koulutus ellei sitä ole työssä ylläpidetty on lähes poikkeuksetta hyödytöntä uudessa työssä.

Olen itse laittanut CV:n liitteeksi toisen sivun jossa avaan tarkemmin niitä paria kolmea viimeistä duunia eli mitä olen oikeasti nimikkeen takana tehnyt ja saanut aikaan mutta vain jos nämä ovat jotenkin oleellista tietoa haetussa duunissa.

Vierailija
54/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin itsestäänselvästi tiputellut pois jotain lyhyitä keikkahommia ja muita pieniä pätkiä, kun on tullut myös relevantimpaa työkokemusta. Toisaalta tietysti jos hakisin töihin Postiin, poimisin ilman muuta takaisin ne parina vuotena tehdyt muutaman viikon pätkät joulupostin lajittelua ihan vain osoituksena siitä, että kelpasin myös seuraavana vuonna, mutta todellakin jättäisin mainitsematta sen että kävin muutaman vuoden silloin tällöin tuuraamassa yhden erikoisliikkeen omistajan vapaapäiviä. Ei sellaisilla ole mitään merkitystä, ja jos pitäisin kaikki pikkukeikat mukana ja kertoisin niistä kaiken sen mitä juuri haettavassa työssä saattaisi olla tärkeää, cv olisi varmaan 5-sivuinen. Ja kun historia on muutenkin aukoton, eli olen aina ollut joko opiskelija tai töissä, olen kuvitellut että se riittää.

Vierailija
55/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on työkkärin pakottamalla pakkohakukurssilla neuvottu typistämään cv yhdelle sivulle. Tässäkin näkyy olevan pelkkää riepottelua laidasta laitaan, yhdellä viikolla sanotaan että cv:ssä pitää olla kaikki vaikka useammalla sivulla, seuraavalla viikolla cv pitää olla yksisivuinen, jne. nämä "neuvot" on ihan haistapaskan vedätystä, mitään merkitystä niillä ei ole työllistymiseen.

Itse olen saanut ohjeen että max. 2 sivua. Ei yhdelle sivulle mahdu mitään jos vähänkään avaa mitä tehtäviä teki.

Toki nykyään tuntuu että palkataan niitä keiden kanssa pomolla synkkaa ja on munat, joten samapa tuo.

Vierailija
56/56 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juma.lauta mä olen ikuisesti kiitollinen ja uhraan kallista konjakkia kaikille maan ja meren jumalille siitä käsittämättömästä siunauksesta ja johdatuksesta, ja tähtien onnekkaasta asennosta sinä siunattuna päivänä 31.12.2012, jolloin jokin ihmistä suurempi voima puhutteli minua, kehoitti irtisanoutumaan silloisesta duunista per heti, ja alkamaan tehdä samaa hommaa omaan laskuun yrittäjänä. Tämän ketjun lukeminen antoi sielulleni lopullisen rauhan, joskin hymyä on ollut viime vuosina yhä vaikeampaa pyyhkiä pois naamaltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan