Snellman tuo kauppoihin jauhelihan josta 30% on hernejauhista
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/ennennakematon-jauheliha-kau…
Aika jännä ajatus. Ruotsissahan näitä on ollut pidempään, missä osa lihasta on korvattu kasvisproteiinilla. Ovat kuulemma siellä ainakin selkeästi halvempia, koska kasvisproteiinin tuottaminen on lihaa halvempaa.
Mitä mieltä?
Kommentit (147)
"Hauskaa", että moni tämänkin hyvän innovaation vastustajista on muka huolissaan, miten suolistosairaat kestävät herneproteiinia. Ei sitten tule mieleen, että punainen liha on yksi merkittävimmistä suolistosyövän aiheuttajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus. Tuollaisilla pienillä askelilla voi vähentää omaa punaisen lihan kulutustaan askel askeleelta. Mutta varmaan tämä triggeröi niitä samoja ihmisiä kuin kasvissyöntikin.
Trolololo. Miksi pitäisi tehdä mitään mainitsemasi?
Itse vaihdoin punaisen lihan tosin kanaan muutama vuosi sitten lähes kokonaan. Nyt kanaa menee n.400g päivässä. Punaista lihaa n. kilo viikossa, mistä reilu puolet riistaa, loput nautaa.
Veriarvot muuten aivan minttiä (mitattu reilu kk sitten viimeksi). Koska ei ole LÄSKIÄ vaan lihasmassaa ja kondista.
Ällöttää ajatus ukosta, joka muuttaa lihaa ulosteeksi tuota tahtia.
No onneksi sinulle löytyy varmasti sellainen kiva neiti-kesäheinän fysiikalla varustettu kenkiin tuijottelija lausumaan ChatGPT:llä tekemiään runoja ledikynttilän valossa.
Kakkiikin sitten sellaisia ruohotupsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs siinä. Kyllä itse ainakin voin testata, ja jos ei maistu ihan annukalta, niin käyttää jatkossakin. Olettaen siis ettei ole merkittävästi kalliimpaa kuin tavallinen jauheliha.
Jokainen ruoanlaittotietoinen tietää, että et huomaisi eroa makaronilaatikosta, onko se tehty tästä uutuus jauhiksesta vai tavallisesta.
Jos huomaan oikeasti ruokaa laittavana eron 10% ja 20% naudan jauhelihan välillä makaronilaatikossa, uskallan väittää toisin. Vaikka sinä et eroa huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hinta on varmaan 30 prossaa pienempi?
Miksi hinnan pitäisi olla pienempi jos saat samalla rahalla terveellisemmän vaihtoehdon?
Teollisuus saa tuota varmasti halvemalla kuin mikä on kaupan hinta kuluttajalle.
hernerouhe 400 g n.Noin2,49 €
https://www.s-kaupat.fi/tuote/kymppi-kuivattu-hernerouhe-400-g/64202608…Hernerouhe ja herneproteiini on kaksi täysin eri asiaa.
Luulisi että hernerouheessa on proteiinia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs siinä. Kyllä itse ainakin voin testata, ja jos ei maistu ihan annukalta, niin käyttää jatkossakin. Olettaen siis ettei ole merkittävästi kalliimpaa kuin tavallinen jauheliha.
Jokainen ruoanlaittotietoinen tietää, että et huomaisi eroa makaronilaatikosta, onko se tehty tästä uutuus jauhiksesta vai tavallisesta.
No eikai siitä hiilaripadasta huomaa mitään muutakaan makuja. Mutta miksi sitä kukaan söisi, on parempi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus. Tuollaisilla pienillä askelilla voi vähentää omaa punaisen lihan kulutustaan askel askeleelta. Mutta varmaan tämä triggeröi niitä samoja ihmisiä kuin kasvissyöntikin.
Itse vaihdoin punaisen lihan tosin kanaan muutama vuosi sitten lähes kokonaan. Nyt kanaa menee n.400g päivässä. Punaista lihaa n. kilo viikossa, mistä reilu puolet riistaa, loput nautaa.
Veriarvot muuten aivan minttiä (mitattu reilu kk sitten viimeksi). Koska ei ole LÄSKIÄ vaan lihasmassaa ja kondista.
No onneksi sinulle löytyy varmasti sellainen
On löytynyt jo, älykäs ja urheileva mies. Sekasyöjä muttei lihansulatuskone.
Vierailija kirjoitti:
"Hauskaa", että moni tämänkin hyvän innovaation vastustajista on muka huolissaan, miten suolistosairaat kestävät herneproteiinia. Ei sitten tule mieleen, että punainen liha on yksi merkittävimmistä suolistosyövän aiheuttajista.
Korreloi. Ei ole välttämättä aiheuttaja. Väittäisin että paistokarsinogeenit pelaavat merkittävintä roolia.
Tiedäthän, jäätelö ja hukkumiset kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuuden leikkiminen syönyt jo aivomassaa pahastikin?
Miksi hitossa herneellä jatkettu liha olisi kalliimpaa kuin pelkkä liha.
Juuri tämän takia osa teistä on köyhempiä aina.
Ai miksi? Käytännössä kaikki "uusi ja ihmeellinen" kaupataan reilulla ylihinnalla, ihan sama onko valmistus halvempaa vai ei. Siksi.
Silti olisi valmis ostamaan, jos ei olisi merkittävästi kalliimpaa? Että ihan vähän on ok tulla tietoisesti silmään kustuksi.
-Eri
Älkää oskoko.
Se on "Soylent Green" lihatuotetta joka on jauhettu... tiedätte varmaan mistä.
Vihreitten ideoliaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aivan merkittävästi viehättävämmältä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä miehisyys heikoissa kantimissa, jos se on kiinni siitä mitä löytyy lautaselta. Että muuttuu naiselliseksi hipiksi heti jos erehtyy syömään hernettä tai porkkanaa. Reppana.
Miksi ylipäätään lihaa pidetään jotenkin äijäruokana? Moni mestaruustason urheilijakin elää joko pääosin tai täysin kasvisruualla, ja nostavat taatusti salilla enemmän kuin tässä ketjussa uhoava "minä syön vain eläimiä"-tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikai siitä hiilaripadasta huomaa mitään muutakaan makuja. Mutta miksi sitä kukaan söisi, on parempi kysymys.
Makaroonilaatikko koostuu pääosin vehnäjauhoista, kun makaronit tehdäään vehnästä.
Vierailija kirjoitti:
Soylent ei ole hyvä nimi.
Poshe ois myyvempi.
Siltä varalta että joku on päässyt missaamaan tuon historiallisen teoksen niin se on viittaus hyvään elokuvaan.
Vierailija kirjoitti:
On löytynyt jo, älykäs ja urheileva mies. Sekasyöjä muttei lihansulatuskone.
Ihan mielenkiinnosta: mitä sä sillä miehes kakalla teet, kun on suuresti merkitystä, mistä se on muodostunut?
Huomioiden, että kuitupitoinen ruoka tuottaa tilavuudeltaan huomattavasti enemmän ulostetta.
Sen kuidun takia meikeläinenkin paskoo kahdesti päivässä melkein pöntön tukkoon. Joku 400g kanaa ja vähän lihaa on aika pieni osuus siitä kokonaisuudesta.
Ennenkuin innostut perssyövistä, niin kannattaa perehtyä tieteelliseen tutkimukseen asian suhteen. Kanalla ei ole havaittu minkäänlaista suolistosyöpää lisäävää vaikutusta. Joissakin tutkimuksissa on saatu viitteitä jopa päinvastaisesti. Joskin todennäköinen vaihtoehto on, että runsaasti vähärasvaista kanaa suosivat syövät muutenkin terveellisemmin.
Mä olen alkanut jättää Snellmanin tuotteet kauppaan, koska toisessa ketjussa vihjailtiin Snelmannin olevan mukana rahoittamassa/piilottelemassa kadonnutta perhettä. Totta tai tarua, en halua osallistua.
Ja se on jo luotaantyöntävä ajatus, että on uskis.
Näin juorut voi vahingoittaa bisnestä. Vaikkakaan mun pikku roposet ei heitä heilauta.
Kyseessä voi olla ja todennäköisesti onkin vain spekulaatio ja/tai ilkeää panettelua.
Sorry. En ota riskiä.
Vierailija kirjoitti:
On siinä miehisyys heikoissa kantimissa, jos se on kiinni siitä mitä löytyy lautaselta. Että muuttuu naiselliseksi hipiksi heti jos erehtyy syömään hernettä tai porkkanaa. Reppana.
Miksi ylipäätään lihaa pidetään jotenkin äijäruokana? Moni mestaruustason urheilijakin elää joko pääosin tai täysin kasvisruualla, ja nostavat taatusti salilla enemmän kuin tässä ketjussa uhoava "minä syön vain eläimiä"-tyyppi.
Minä olen se joka alunperin sanoin syöväni paljon kanaa ja hieman riistaa ja nautaa. Syön myös paljon kasviksia ja juureksia.
Aika pirun harva "mestaruustason" urheilija elää kasvisruualla. Viimeksi uutsioituun "kohu", kun Markkanenkin sanoi lisänneensä lihan ruokavalioonsa. Jätettiin siinäkin mainitsematta, että hänkin on syönyt koko ajan runsaasti mm. lohta päivittäin. Ei siis mikään vegaani.
Urheilijoilla ei yksinkertaisesti ole varaa pelleillä ravinnon laadun kanssa. Laadukkaan lihan edut fysiikassa ja luontaisessa hormonituotannossa on niin ylivoimaiset, ettei kukaan tosisaan mitään vegaaniutta tavoittele urheilijana. Monipuolinen ruokavalio on ihan toinen asia.
Carnivorit taitaa olla aika harvassa. Robbe oli yksi heistä ainakin aktiiviuransa lopussa. Ihan tikissä sekin ukko on.
Hipiksi muuttuu, kun alkaa paasaamaan muille, että on ihan ok idea sotkea hernettä jauhalihapakettiin. Kun hyllystä voi jo nyt ostaa herneitä sen jauhelihansa sekaan, jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se joka alunperin sanoin syöväni paljon kanaa ja hieman riistaa ja nautaa. Syön myös paljon kasviksia ja juureksia.
Aika pirun harva "mestaruustason" urheilija elää kasvisruualla. Viimeksi uutsioituun "kohu", kun Markkanenkin sanoi lisänneensä lihan ruokavalioonsa. Jätettiin siinäkin mainitsematta, että hänkin on syönyt koko ajan runsaasti mm. lohta päivittäi
Kai sen lopulta päättävät kuluttajat, mikä idea on ok ja mikä ei. Et sinä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen lopulta päättävät kuluttajat, mikä idea on ok ja mikä ei. Et sinä yksin.
Mahtava havainto. Voin silti pitää ko. tuotetta ostavia vähälahjaisina.
En myöskään laittaisi penniäkään rahaa likoon ajatukselle, että ko. tuote olisi hyllyssä vielä ensi juhannuksena.
Oma veikkaus on, että nyt on saatu jämähernettä iso lasti ja halvalla. Laskettu kannattavaksi prosesssoida ja työstää se massan sekaan. Jauhelihan ollessa monelle liian kallista tällä hetkellä, se myy aikansa niille jotka eivät osaa laskea "oikean jauhelihan kilohinta + herneen kilohinta" < "tämän-mikä-lie-tuotteen-kilohinta". Ts. laskutaidottomia pissitään silmään.
Toisaalta pisnis se on mikä kannattaa, jos maksajia löytyy.
Itse näin tilastotieteilijän taustalla osaan laskea jopa näitä nelilaskuja, joten jätän hyllyyn.
Pahempaa on ainoastaan sika-nautajauheliha. Kauheaa prosessoitua sekoitetta. Ei luonnossa ole sellaista eläintä kuin sika-nauta.