Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on terveellinen kotiruoka?

Vierailija
16.11.2025 |

Palstalla toitotetaan usein terveellisestä kotiruuasta, muttei osata kertoa, mitä se on. Hiilarimättömakaronilaatikot ja ruskea kastike potuilla ei ole terveellistä. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lähiruoka sitten on? Mikä siitä tekee LÄHIruokaa? 

Kaikki suomalaiset kurkut tulee Närpesin kasvihuoneista, joissa ne kasvaa ydinvoimalla. Myös suomalaiset tomaatit. Ei ole ihan lähellä, on sinne matkaa ainakin 300km täältä. Suomalainen omena tulee Ahvenanmaalta. Mikä lähiruoka?

Appelsiinit tulee Egyptistä ja Afrikasta, banskut ja ananakset Etelä-Amerikasta. Paprikat Espanjasta tai Hollannista. 

Lähiruoka...?

Vierailija
22/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa, kasviksia, marjoja, siemeniä, pähkinöitä, täysjyväviljaa, kohtuudella punaista lihaa. Meillä syödään kerran viikossa lohikeittoa, se on hyvä esimerkki terveellisestä kotiruoasta. Makaronilaatikon voi tehdä täysjyvämakaronista ja syödä lisäksi puoli lautasellista kasviksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihannekset ja kermaviilidippi

Vierailija
24/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyväleipä ja juusto

Vierailija
25/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna, vähärasvainen liha, kala, kaikki hevi osastolta tuoreena

Vierailija
26/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lähiruoka sitten on? Mikä siitä tekee LÄHIruokaa? 

Kaikki suomalaiset kurkut tulee Närpesin kasvihuoneista, joissa ne kasvaa ydinvoimalla. Myös suomalaiset tomaatit. Ei ole ihan lähellä, on sinne matkaa ainakin 300km täältä. Suomalainen omena tulee Ahvenanmaalta. Mikä lähiruoka?

Appelsiinit tulee Egyptistä ja Afrikasta, banskut ja ananakset Etelä-Amerikasta. Paprikat Espanjasta tai Hollannista. 

Lähiruoka...?

Ne mitkä on nimensä mukaisesti tuotettu mahdollisimman lähellä siellä missä asut

Vierailija
27/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mikä tahansa itse tehty ruoka on terveellisempää kuin ultraprosessoitu

No niin mutta esim makaronilaatikko ei ole itsetehtyä jos teet sen vamiista makaronista ja jauhelihasta.

Vierailija
28/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin mutta esim makaronilaatikko ei ole itsetehtyä jos teet sen vamiista makaronista ja jauhelihasta.

Ihan hyvin voit itse jauhaa lihan ja valmistaa itse makaronin.

Vierailija
29/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän ja verisuonitaudit, tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä 2 tyypin diabetes ovat kansantauteja. Pehmeät rasvat, täysjyvävilja valmisteet, suolan määrän vähentäminen, alkoholijuomien vähentäminen, kasvisten lisääminen, punaisen lihan sijaan suosia enemmän siipikarjaa ja kalaa. Hiilihydraattien laatu ja määrä suolen toiminnan kannalta säätää optimiin, ruokailussa yleensäkin pyrkiä syömään päivän mittaan pienempiä annoksia päivänmittaan. Hedelmien ja pähkinöiden lisääminen, makeisten vähentäminen.

Vierailija
30/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydän ja verisuonitaudit, tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä 2 tyypin diabetes ovat kansantauteja. Pehmeät rasvat, täysjyvävilja valmisteet, suolan määrän vähentäminen, alkoholijuomien vähentäminen, kasvisten lisääminen, punaisen lihan sijaan suosia enemmän siipikarjaa ja kalaa. Hiilihydraattien laatu ja määrä suolen toiminnan kannalta säätää optimiin, ruokailussa yleensäkin pyrkiä syömään päivän mittaan pienempiä annoksia päivänmittaan. Hedelmien ja pähkinöiden lisääminen, makeisten vähentäminen.

Sama ei toimi kaikille

Vierailija
31/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kukaan ei tee niin, joten makaronilaatikko ei ole itsetehtyä tai terveellistä kotiruokaa

Vierailija
32/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kukaan ei tee niin, joten makaronilaatikko ei ole itsetehtyä tai terveellistä kotiruokaa

No ole sitten ilman

Vierailija
33/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalikeitto. Kasvissosekeitto.

Vierailija
34/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko ja potut. Lisäksi tomaattia.

Vierailija
35/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä, että tehdään alusta asti itse. Lihaa, juustoa, voita reilusti. Pitkiä ja hoikkia ollaan.

Vierailija
36/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza ja jälkiruokana sormet kurkussa. 

Vierailija
37/37 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni kasvattaa itse kasvikset ja lihan?