Mitä on terveellinen kotiruoka?
Palstalla toitotetaan usein terveellisestä kotiruuasta, muttei osata kertoa, mitä se on. Hiilarimättömakaronilaatikot ja ruskea kastike potuilla ei ole terveellistä.
Kommentit (37)
Puolukkaa sekaan. Kotimaista kaikki. Siika peruna ja puolukka. Ihan itse kalastettu, viljelty ja poimittu.
Lähiruokaa.
Lamminpään lumous on terveellistä.
Helppoa.
Liha/kala/kana juureksilla ja salaatilla. Makroravinteet, vitamiinit ja kivennäiset menevät tuolla setillä oikein.
Vähän prosessoitua, tuoreita vihanneksia
Kaikki mikä on valmistettu raaka-aineista itse, ei siis mitään valmista, paitsi mausteet, öljyt, voi, yms. Tuo makaronilaatikko, tai ruskeakastike potuilla on ihan terveellistä ruokaa.
Syön kuule ap ihan hiilaria normaalisti ja hoikka olen. Ei ole olemassakaan mitään ultimaalisesti terveellistä ruokaa. Mikään ei ole terveellistä jos sitä liikaa syö.
Eiköhän se kaikista terveellisin ruoka ole sitä mitä ihmisen oma kehokin on, eli kannibalismin avulla saisi ihniskehoon kaikista parhaiten soveltuvaa ravintoa.
Ihan mikä tahansa itse tehty ruoka on terveellisempää kuin ultraprosessoitu
Sisäelimet, veriruuat, tuoreet marjat, hedelmät ja vihannekset, suuri vaihtelevuus, ei prosessoitua tai huonoja rasvoja.
Kannattaa vaan ladata itsensä aurinkoenergian avulla 🌅🌻🌱
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kaikista terveellisin ruoka ole sitä mitä ihmisen oma kehokin on, eli kannibalismin avulla saisi ihniskehoon kaikista parhaiten soveltuvaa ravintoa.
Tuli vaan mieleen yhdestä leffasta.
Terveellinen ruoka, joka on valmistettu perusraaka-aineista kotona, on terveellistä kotiruokaa.
Se, että ruoka valmistetaan kotona, ei tee siitä automaattisesti terveellistä. Terveellisyys riippuu kokonaisuudesta. Eli sopiva määrä proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvaa, sekä riittävästi kasviksia. Yleisin virhe kotiruoassa on se, että kasviksia on liian vähän. Toisena hiilareita liian paljon. Ja kolmantena liika rasva.
Siinä lähinnä tarkoitettaan mikä tahaansa ruokaa itse tehtynä, että säilintöaineita olisi mahdollisemman vähän. Perunaa, lihaa, kalaa, vihannekset, ruisleipää. Keitot, salaatit, uuniruuat. Kyllä niistä suht- koht tervellisiä vielä saa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mikä on valmistettu raaka-aineista itse, ei siis mitään valmista, paitsi mausteet, öljyt, voi, yms. Tuo makaronilaatikko, tai ruskeakastike potuilla on ihan terveellistä ruokaa.
Niin on. Mutta se annoksen koko, se on melkein kaikilla kaksi tai kolme kertaisesti aivan liian iso.
Perunaa ja kalaa.