Miksi eläkeläinen voi saada asumistukea omistusasuntoon?
Siis mikä on perustelu tälle, kun työtön tai työssäkäyvä ei voi saada?
Kommentit (511)
Vierailija kirjoitti:
"Eduskunta hyväksyi potkulain"
Tulee voimaan tammikuussa.
Kerrostalossa olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vastannut, ei edes vilpittömästi yrittänyt vastata kysymykseen.
Teette heti tulkintoja ja menette sivuun itse asiasta.
Siis oikeasti, mikä on se peruste, perustelu?
Voiko olla semmoinen, että eläkeläinen mielletään wanhukseksi, jonka annettaisiin mieluusti asua kotonaan, eikä vaatia muuttamaan vanhoilla päivillään? Hauska tuo ilmaisu 'kotonaan', koska kotihan on aina siellä, missä kulloinkin asuu. Voi olla myös palvelutalossa tai laitoksessa. Äitini muutti 90-vuotiaana vihdoin okt:sta kerrostaloon, sattuneesta syystä. Ei pannut pahakseen, vaan oli helpottunut muutosta.
Tämähän on peruste esim. remonteissa, mikä henk koht ihmetyttää itseäni. Wanhusten takia rakennetaan hissi, että voi asua 'kotonaan', vaikka ei pysty enää kiipeämään portaita.
Olen itse muuttanut elämässäni parikymmentä kertaa, enkä osaisi edes vaatia, että minun takiani pitää tehdä iso remontti koko yhtiössä. Aja
Montako muuttoa olet tehnyt eläkeläisenä, mahdollisesti sairaana tai hauraana? Olivatko ne mukavia muuttoja?
Onneksi eläkeläisillä on rahaa maksaa naapureiden yhtiölainat niin ei mene kerrostalo konkurssiin.
säkin v--tun kade saat jos tarpeeksi pienet tulot. ei oo pieniä tuloja - sun mielstä varmaan kaikki tulosi on pientä. budjetoi. me töihin. sä pääääset vielä eläkkeelle. Eläkeläisellä on pienet tulot siksi, mitä sä et tajuuuu. Oksetat, kateus on sairaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun asumistukeni poistetaan poltan asuntoni ja itseni siinä samalla.
Eikun laita oma asuntosi vuokralle ja muuta itse vuokralle.
Yleisessä asumistuessa ei saa olla tuottavaa omaisuutta, kuten sijoitusasunto tai osakkeita eli ei onnistu.
Ei noita saa olla myöskään eläkkeensaajalla.
Mutta eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea. Työtön ei saa.
Se työtön voi mennä töihin, eläkeläinen on työnsä tehnyt.
Saan asumistukea peräti 200 €
Jos asuisin vuokralla, kämpän maksaisivat veronmaksajat viimeistä senttiä myöten asumistukeni lisäksi. Silloin kustannus veronmaksajille olisi vähintään 700-1000€/kk.
Perustuslaki takaa jokaiselle asunnon. En ole edullisempaa vaihtoehtoa nähnyt kuin se, että jokainen maksaa työiässä itselleen asunnon ja sen jälkeen yhteiskunta sponsoroi, ettei sairas tai iäkäs joudu pienituloisena eläkeläisenä taivasalle.
Pidän huonona asumistuen lakkautusta omistusasujilta. Se oli väärin. Lähes kaikki Orpon hallituksen päätökset ovat typeriä ja väärin. Lamakäppyrä todistaa, velkasumman kasvu todistaa. Mitään ei ole leikkaamalla säästetty kuin järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan ottanut huonioon sitä, että jos sen eläkeläisen vuokran on 750 e ja siihen 390 tms tukea verattuna siihen, että omassa asunnossa asumiskulut ovat usein jo vähän pienemmät ja tuen määrä on usein 100 -200. Kumpi vaihtoehto säästää veronmaksajien rahoja?
Itese en saa mitään aaumistukia enkä tule saamaan, mutta mieluummin maksan veroja vähemmin.
No toki jokainen ajattelee kykyjensä mukaan.😏
Pari päivää sitten huomasin yhden pikkukunnan ilmoituksen facebookissa, tarjolla oli vuokra-asuntoja eläkeläisille, kolmenkymmenen neliön asunnossa vuokra 260/kk. Aika uuden näköinen talo... Rivitalo...
No, tuo on tietenkin ensisijaisesti ko. kaupungissa elämänsä eläneille eläkeläisille tarkoitettu...
Mutta....
Ja minä veikkaan todellakin, että omistusasunnoissa asuvat
Hakee ne joilla pikku eläke. Se on siinä ja siinä jos sen peruskämpän saanut maksetua eikoinaan, olkoon tavitalo joka vatii isot peruskorjauksetkin tai tavis kerrostalokämppä. Mutta toi teidän lateus on karseeta, näköjään voitte pirun huonosti, olette valmiit viemään leipäpalankin toisen suusta. nolot
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä. Työikäiset ei saa töitä eikä lainaa pankista.
Vierailija kirjoitti:
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä. Työikäiset ei saa töitä eikä lainaa pankista.
Asunnot jää omaisille riippakiveksi.
Eläkeläiset ovat parasta ainesta ja ovat ansainneet tällaiset.
Kansalaiset eivät ole tasavertaisia, meneeköhän nyt perustuslain mukaan?
"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää tulee pakkomyyntejä, kun potkulaki tulee voimaan tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 300 euron bruttotuloilla ja 750 euron vuokralla eläkeläinen saa asumistukea 390 euroa.
Samoilla spekseillä työläinen tai työtön saa vain 120 euroa. Reilua? Ja eläkeläiset kehtaavat valittaa köyhyydestään.
Tyhmä kateellinen roska.
Joo toi on nolo kade. mm eläkeläisellä hurjasti kuluja, palvelut kotiin, siivousta, kauppaa, asiointia, invataksia.. noilla kovat tuntihinnat. lääkkeitä, apuvälineitä, heidänkin pitää uusia silmälaseja tiuhaan, vaatteitakin aj irtaimsitoa myös kuluu, jokin tv on kallis peruspieneläkeläiselle. On noi kateellisia. Ja sen omistuskämpän jos saanut joskus hankittua, peruskoti, mikä siinäkin kadetuttaa. Halpa vastike, silloin sa vähemmän tukea. Ja vanha talo- se vaatiikin jo peruskorjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää tulee pakkomyyntejä, kun potkulaki tulee voimaan tammikuussa.
Ei sillä 595 yleistuella makseta 200 000 asuntovelkaa.
Siis jos olen ymmärtänyt oikein niin persujen mielestä vanhukset pitäisi potkia hankeen jos ei raha riitä? Onko tuo teidän arvovalintanne?
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli kolmen lapsen äiti saa 595 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Potkulaki tulee voimaan puolentoista viikon päästä.
Eläkeläisen eläke voi olla pieni, yksin asuvan täysi kansaneläke on vuoden 2026 tasossa noin 787 €/kk ja parisuhteessa elävän noin 703 €/kk. Se ei välttämättä riitä elämiseen ilman tukea vuokran, sähkön, veden,elintarvikkeiden ja mahdollisten lääkkeiden maksamisen jälkeen. Toivottavasti pienistä eläkkeistä ei leikata, mutta muuten olen eläkekaton kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen eläke voi olla pieni, yksin asuvan täysi kansaneläke on vuoden 2026 tasossa noin 787 €/kk ja parisuhteessa elävän noin 703 €/kk. Se ei välttämättä riitä elämiseen ilman tukea vuokran, sähkön, veden,elintarvikkeiden ja mahdollisten lääkkeiden maksamisen jälkeen. Toivottavasti pienistä eläkkeistä ei leikata, mutta muuten olen eläkekaton kannalla.
Takuueläke on 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Työmarkkinatuki on 595 netto
Tulee kun pääset eläkkelle edellyttäen että olet köyhä. Mutta tosi on, että liian iso osa etuuksista menee juopoille persuäijille.