Olen käyttänyt pääsääntöisesti käteistä yli vuoden
Tein päätöksen reilu vuosi sitten, että alan käyttämään pääsääntöisesti vain käteistä. Saan palkan tilille, maksan laskut ja siirrän säästöön rahaa kerran kuussa. Muita tapahtumia ei ole. Ei korttimaksuja, ainoastaan ottoja pari kappaletta kuussa. Huomaan että rahaa kuluu näin vähemmän ja käteinen kelpaa kaikkialla missä liikun.
Kommentit (53)
Voisi oikeastaan tehdä uudenvuodenlupauksen, että miettii läpi, paljonko laskuihin menee ja paljonko ostoksiin. Sitten alkaisi nostaa käteistä reilummin ja maksaa kaikki ostokset sillä. Ehkä kumminkin kannattaa ainakin aluksi jättää vähän enemmän tilille, ettei tule laskujen kanssa ikäviä yllätyksiä. Sitä rahaa kun on nykyään vielä vaikeampi laittaa tilille kuin nostaa sieltä.
Toinen minkä lupauksen voisi tehdä, on kartoittaa lähialueen tilat. Missä niitä on, myyvätkö suoraan, mitä, miten, milloin, millä hinnalla. Sitten miettisi, mitkä asiat kannattaisi hakea pääosin suoraan tiloilta, mitkä määrät ja kuinka usein.
Hyvä juttu! Käytän itsekin pääsääntöisesti käteistä. Sitä pitää käyttää, jotta se säilyy maksuvälineenä.
Sama täällä mutta mie en ole vielä kerennyt käyttää korttia kertaakaan siihen mitä ostan kaupasta. Kaiken ostan rahalla. Yritän tukea työpaikkoja sillä että käytän vain rahaa jos raha ei käy vaikkapa autonhuollossa niin vien koslani jonnekin toisaalle missä käy eurotkin. Kun kaikki ajetaan siihen ettei rahalla voi maksaa niin sehän syö viimeisetkin työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Olet kaikenlaisten kyttääjien ja urkkijoiden painajainen.
Katsopas jos olen painajainen mutta olen luonut jollekin kyttääjälle työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
kuvitteleeko aloittaja todellakin että jotakuta kiinnostaisi kuka mihinkin korttia käyttää?
Ei hän kuvittele hän tietää ... jos käytät Prisman tai K- korttia jokainen ostos on kirjattu ja tekoäly seuraa mitä ostit eilen mitä ostit tänään. Kun ei käytä kauppojen korttia niin vain minä tiedän mitä ostin tai mitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvitteleeko aloittaja todellakin että jotakuta kiinnostaisi kuka mihinkin korttia käyttää?
Ei hän kuvittele hän tietää ... jos käytät Prisman tai K- korttia jokainen ostos on kirjattu ja tekoäly seuraa mitä ostit eilen mitä ostit tänään. Kun ei käytä kauppojen korttia niin vain minä tiedän mitä ostin tai mitä syön.
Paitsi tekoälykamerat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kaikenlaisten kyttääjien ja urkkijoiden painajainen.
:D
Silloin ei kantsi vinguttaa s-etukorttia eikä plussakorttiakaan. Vinguttaako ap niitä?
En ole ap mutta viitisen vuotta sitten luovuin ko korteista. Alkoi tosissaan ottaa päähän se kyttääminen. En ole kertaakaan kokenut katumusta tai harmitusta ettei minulla niitä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kolikoiden kertyminen ärsytä? Kevyempää kantaa pelkkää pankkikorttia kuin väkisinkin jäävää vaihtorahakassaa
AInahan se jotakuta ärsyttää mikäkin asia. Ne kolikot voi jättää kotiin johonkin maljakkoon tai purkkiin. Tässä muutama viikko sitten piruuttani laskin maljakkokolikot ja nyt niillä vois tehä viikon matkan lentäen jonnekin lämpimään. Ainoo että rahat pitää kierrättää lentolippujen kanssa siis maksan tililtä lentolipun ja kolikot käytän käyttörahana vaikka ruokaostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
On kuule kovaa valuuttaa ne tiedot joita kortin käytöllä kerätään. Osataan kohdentaa mainonta. Kuluttajien ostokäyttäyttminen (ei yksittäisten ihmisten kuitenkaan) myydään isoille firmoille jotta he tietävät mikä myy, milloin ja millä paikalla.
Data on arvokasta
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kolikoiden kertyminen ärsytä? Kevyempää kantaa pelkkää pankkikorttia kuin väkisinkin jäävää vaihtorahakassaa
Jos ostos maksaa 5,20 ja haluat eroon kolikoista kannattaa maksaa 10,20 jolloin saat viiden euron setelin vaihdossa. Maissa, joissa käytetään käteistä enemmän tämä on perus ja kassat kysyvät, jos ei huomaa tarjota.
Tässä tosiaankin olisi hyvä uudenvuodenlupaus, että käyttää vain käteistä ja luopuu korttiostamisesta. Minua ärsyttää ne kortit muutenkin kun jatkuvasti kysyy pin koodia vaikka olisi ihan tuttu kauppa ja muutaman euron ostos.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset lopettaisivat yhtäkkiä kortilla maksamisen ja etukorttien käyttämisen, olisivat monet tahot ihmeissään!
Ruokakauppaketjut ja muut etukorttijärjestelmät saavat valtavat määrät dataa siitä kuka kuluttaa, mitä kuluttaa, missä milloin miten.
Eikö ollut niin, että pankitkin tekevät koosteita miten Suomella menee, mihin käytetään rahaa ja minkä verran. Mitäpä sitten, kun yhtäkkiä olisi vain asumiskulut yms muut peruslaskut ja sitten vain käteisnostoja.
Itsellä sama kokemus, että halusin ostaa uuden puhelimen ja päätin käyttää kertyneen käteisen. Ei sopinut käteisellä maksaminen.
Tällä hetkellä maksan kaikki kortilla. Kätevä oman talouden seurannan osalta. Käteisellä maksaminen tuntuu usein ilmaiselta, koska ei näy tapahtumalistalla.
Lidlin kuponkeihin tulee nykyään vain tarjouksia tuotteista joita olen joskus ostanut. Aina samat kupongit pyörii.
Jos ihmiset lopettaisivat yhtäkkiä kortilla maksamisen ja etukorttien käyttämisen, olisivat monet tahot ihmeissään!
Ruokakauppaketjut ja muut etukorttijärjestelmät saavat valtavat määrät dataa siitä kuka kuluttaa, mitä kuluttaa, missä milloin miten.
Eikö ollut niin, että pankitkin tekevät koosteita miten Suomella menee, mihin käytetään rahaa ja minkä verran. Mitäpä sitten, kun yhtäkkiä olisi vain asumiskulut yms muut peruslaskut ja sitten vain käteisnostoja.
Itsellä sama kokemus, että halusin ostaa uuden puhelimen ja päätin käyttää kertyneen käteisen. Ei sopinut käteisellä maksaminen.
Tällä hetkellä maksan kaikki kortilla. Kätevä oman talouden seurannan osalta. Käteisellä maksaminen tuntuu usein ilmaiselta, koska ei näy tapahtumalistalla.