Kielitaidottomat työntekijät ovat vain taakka yhteiskunnalle
Mitä niillä ihmisillä oikein tekee. En ole rasisti enkä mitään mutta mielestäni suomenkieli olisi hyvin tärkeä oppia että pärjää elämässään. Kokeneemmat työntekijät rasittuvat ihmisestä joka ei ymmärrä mitään. Ja sitten nämä samaiset maahanmuuttajat vaativat työpaikkaa itselleen. Esihenkilö luulee että kielitaidoton maahanmuuttaja oppii kielen työn kautta...?
Kommentit (83)
Olen sairaanhoitajana pakotettu hyväksymään harkat, vaikka suomenkieli ei ole hallussa. Koulut vaatii, ja kaiketi työnantajatkin, koska niiden harkat on hyväksyttävä.
- Huolesi on ymmärrettävää. Erittäin vastuullisilla aloilla missä tarkkuus ja täsmällisyys on ehdoton vaatimus, on kielen hallinta ja ohjeiden ymmärtäminen perusasia. Muutoin on työkentällä selkeä riski.
Mikäli lähdetään liikkeelle mentaliteetilla: kyllä työ tekijäänsä opettaa, voi realiteetit tulla vastaan kun sähkötyöt on tehty halvalla vähän sinnepäin tai lääkkeiden annostelu menee näppituntumalla ja allergiavaroitusten ymmärtäminen on täyttä hebreaa. Kysyt vanhustenlaitoksessa Milja-mummia ja leveästi hymyilevä ystävällinen työntekijä vie sinut siivouskomeroon ja antaa mopin.
Uuskolonialismia yksi näkyvä piirre massiivinen kansainvaellus ja sen edessä nöyrtyminen ja enkun kielen ilmaantuminen arkeen. Kolonialistien kieli.
Vierailija kirjoitti:
Uuskolonialismia yksi näkyvä piirre massiivinen kansainvaellus ja sen edessä nöyrtyminen ja enkun kielen ilmaantuminen arkeen. Kolonialistien kieli.
eikä persut osaa edes "pakkoruotsille" tehdä yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana tein siivoustyötä tehtaassa ja olin suomalaisena selkeästi vähemmistöä. Työkavereissa oli nepalilaista, bangladeshia, irakilaista ja venäläistä. Kyllä, muiden paitsi venäläisen kanssa kieli oli englanti, mutta nämä ihmiset tekivät työnsä hyvin. Ei suomalaista saanut tekemään yötöitä 11e tuntipalkalla - mutta jonkun nekin työt on tehtävä.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalaiset työntekijät eivät osaa puhua arabiaa tai swahilia, niin mitä semmoisilla työntekijöillä tekee?
Heräähän todellisuuteen, palleroisten halaaja. Sinä asut Suomessa ja totta kai asiakaspalvelijan pitää siksi osata suomea.
Itse teen keikkaluontoisesti työtä paikassa X, jossa kolmasosa työntekijöistä puhuu suomea alle auttavan tason.
Kyseessä vanhuspalvelut eli hoitoalalla ollaan, keskustelu seuraavalla tasolla vanhusten kanssa: Onko sinulla ollut iloluontoinen elämä?
Sinulla tänään syöminen
Juu, en ole nipottaja, mutta onhan meillä parhaillaan tilanne, jossa kotimaisen kielen taitajia on työttömänä ja silti palkataan ihmisiä, jotka eivät hallitse kieltämme.
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipäänsä realistista rekrytä kielitaidottomia hoiva-alalle?
Nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä, Malmin suuralueella, päiväkodeissa täysin kielitaidottomia sijaisia. Työpäivät on raskaita. Sijainen iltapäivällä lasten ja lapsilistan kanssa ulos kertomaan lastaan hakeville vanhemmille päivän kulusta. Ei kykene kertomaan mitään päivästä. Mutta tämä on varhaiskasvatuksen suunta nykyään ja pahenee vain, ikävä kyllä.
Minä olen suomalainen ja ollut töissä vakassa 1999 ekan kerran. Sosionomi ja teen opintoja avoimessa yo kasvatustieteissä. Työskennellyt eri sijaisuuksissa Helsingissä vuosia opena ja hoitajana. En saa mitään työtä vakasta nyt. Pahalta tuntuu lukea että kuitenkin kielitaidottomia otetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa LUT-yliopisto on pullollaan ulkomaalaisia. Heille ei opeteta suomea, mutta paikallisten yritysten pitäisi ottaa täysiä ummikkoja harjoittelijoiksi ja työntekijöiksi, jotta opiskelijat "sitoutetaan yhteisöön".
Miksi ihmeessä yliopisto siirtää vastuun kielen oppimisesta työnantajille, kun se ensin on houkutellut opiskelijoita maailmalta?
Kunpa lahtelaiser firmat palkkaiaivat edes suomalaisia maistereita.
Ei voi, koska on ra sismia olla palkaamatta ensin sitä kielitaidotonta ulkkista
ei se sitä ole vaan sitä että työnantaja palkkaa sen jonka haluaa
Jännä ettei purra saa edes ulkkarien elätystä ja työlupia saksittua. Saamaton akka.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei purra saa edes ulkkarien elätystä ja työlupia saksittua. Saamaton akka.
eihän mitään sellaista pidä tehdä mistä ei seuraavien vaalien alla voisi valittaa ja ainahan Purra voi syyttää muita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana tein siivoustyötä tehtaassa ja olin suomalaisena selkeästi vähemmistöä. Työkavereissa oli nepalilaista, bangladeshia, irakilaista ja venäläistä. Kyllä, muiden paitsi venäläisen kanssa kieli oli englanti, mutta nämä ihmiset tekivät työnsä hyvin. Ei suomalaista saanut tekemään yötöitä 11e tuntipalkalla - mutta jonkun nekin työt on tehtävä.
Niin?
Aloitusviestissä kysyttiin, mitä kielitaidottomilla tekee. Vastasin aloittajan kysymykseen. On töitä, jotka eivät suomalaisille kelpaa eikä välttämättä tarvita suomen kielen taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä, Malmin suuralueella, päiväkodeissa täysin kielitaidottomia sijaisia. Työpäivät on raskaita. Sijainen iltapäivällä lasten ja lapsilistan kanssa ulos kertomaan lastaan hakeville vanhemmille päivän kulusta. Ei kykene kertomaan mitään päivästä. Mutta tämä on varhaiskasvatuksen suunta nykyään ja pahenee vain, ikävä kyllä.
Minä olen suomalainen ja ollut töissä vakassa 1999 ekan kerran. Sosionomi ja teen opintoja avoimessa yo kasvatustieteissä. Työskennellyt eri sijaisuuksissa Helsingissä vuosia opena ja hoitajana. En saa mitään työtä vakasta nyt. Pahalta tuntuu lukea että kuitenkin kielitaidottomia otetaan?
Sinullahan on hieno koulutus, työkokemus ja vielä opiskelemaan alaa! Miten voi olla ettei sinua palkata Helsingissä päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tuodaan paljon porukkaa, jolla ei ole edes länsimaissa vaadittavaa kielitaitoa saati sitten mitään muitakaan taitoja paitsi omissa kuvitelmissaan, että voi lol tosiaan tätä maata. Samaan aikaan omia kouluttamattomia ei pidetä minään.
Porukkaa jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa edes omalla kielellään tai englanniksi. Myös sen olen huomannut ettei ulkomaalaisella ole ongelmanratkaisukykyä eli maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä siinä on, että Helsinkirekryssä avoimeen lastenhoitajan paikkaan hakee parhaimmillaan 150 hakijaa ja silti työpaivan aikana pihalla seisoo kieltäosaamattomia työntekijöitä?! Tän kun joku mulle osaisi selittää.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinäkään ole oppinut.
Tämän vuoksi suomalaiset eivät pärjää maailmalla. Ei uskalleta puhua eikä kirjoittaa, koska joku kielioppisääntö menee varmasti väärin.
Suomalainen tekee kauppaa suu supussa ettei vaan kukaan huomaa kuinka huono kielitaito hänellä on. Japanilainen tulee ja puhuu mitä puhuu eikä kukaan ymmärrä, mutta hauskaa on.
Kumman kanssa tehdään kauppaa?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kehdataan vielä sitä harvaa työväestöä uhkailla jatkuvilla eläkeleikkauksilla? Kenen agenda sekin mahtaa olla
Joku putinilta tullut määräys ilmeisesti, kun ei uskota edes eläkevakuutusyhtiön edustajaa joka sanoo, ettei eläkeiännostolla säästetä yhtään mitään, vaan päinvastoin tehdään vain isompaa hallaa
Mikä Putin fiksaatio sinulla on? Hyvä puheenvuoro meni vessanpöntöstä alas yhden sanan takia. Etkö voi kirjoittaa mitään lisäämättä siihen Putinia tai Venäjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on hieno koulutus, työkokemus ja vielä opiskelemaan alaa! Miten voi olla ettei sinua palkata Helsingissä päiväkotiin?
Samaa ihmettelen. Olen hakenut Hr rekryn kautta määräaikaisia sijaisuuksia kesästä asti. Avoimena olevan haun määräaikaa siirretään vain koko ajan eteenpäin.
Ehkä se on ikä? Olen jo 47 v. Haastattelijoina on olleet Hr rekryssä Kalasatamassa parikymppiset.
Joo. Rantaruåtsia känisevät uudelleenkoulutukseen.
TÄMÄ!