Etyökateus - mistä se johtuu?
Lounasaika ja aloin lueskelemaan palstaa. Kateus etätyötä kohtaan herättää kysymyksiä. Mistä se kumpuaa?
Osa tuntuu kuvittelevan, että etätyötä tekevät ovat kuin lomalla. Eivät usko, vaikka heillle kerrotaan kuinka työt alkaa sovitusti, päivät usein niin täynnä, että syöminenkin tulee monesti hoidettua koneen äärellä.
Se tuntuu aiheuttavan suurta ahistusta joillekin jotka eivät etätyötä tee, että aamuruuhkan sijaan etätyöläinen voikin käydä lenkillä tai nukkua pidempään ja iltapäivällä hän on heti työpäivän päätteeksi valmis lähtemään ulos tai tekemään mitä nyt haluaankin.
Miksi siitä ollaan niin kateellisia?
Kommentit (56)
Meillä juuri irtisanottiin 3 henkilöä keittiöstä ja 4 siivouksesta kun toimistotilan käyttö ja ihmisten määrä on vähentynyt merkittävästi.
Tämä ei ole varsinaisesti kateutta mutta tässä on tullut sellainen asetelma, että etätyöläiset vievät pienipalkkaisten työt ja osa puhuu sellaiseen "hemmetin laiskat ahneet kun eivät edes kulkeudu töihinsä" sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaiset duunarit joutuvat maksamaan bensat työmatkoihin, aikaa kuluu työmatkoihin ja joutuu heräämään aikaisin ja joutuvat raataa välillä huonoissakin olosuhteissa työpaikallaan. Tietenkin se ottaa päähän, kun etätyöläiset pääsee helpolla ja tienaavatkin vielä enemmän, perseellään kotona istuen. Sitten kermaperseet kehtaa vielä vinkua, kun joutuvat työmaalle kerran viikossa raahautua.
Tätä syy-seuraus -suhdetta olisi ollut hyvä pohtia 9.luokalla valitessa amiksen ja lukion välillä. Tai lukion jälkeen miettiessä, jaksaako panostaa korkeakouluhakuun.
Tottakai duunareita tarvitaan - ehdottomasti.
Mutta jos haluaa tehdä siistejä sisähommia, se on yksilön tehtävä se valinta itse omalla kohdallaan. Moni myös haluaa tehdä ennemmin fyysisiä hommia "työmaalla" kuin tehdä aivohommia istuen (itse tosin usein seison sähköpöydän edessä
Vähän on suppea käsitys kirjoittajalla etätyön ja koulutyksen suhteesta.
Terveisin hammaslääkäri
Kyllähän se niitä toisia vituttaa, kun heillä menee 10-15 tuntia työmatkoihin per viikko. Itse saan käyttää nuo tunnit miten haluankaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niitä toisia vituttaa, kun heillä menee 10-15 tuntia työmatkoihin per viikko. Itse saan käyttää nuo tunnit miten haluankaan.
On se kyllä kumma että tuollainen asia voi jotain vituttaa. Ei varmaan kuitenkaan niin paljon että vaivautuisivat tekemään asialle jotain.
Itse huomasin juuri että kello on jo yli yhden. Nyt ehdin pitää aamun kahvitauon, ja lounastauon yhdessä. Iltapäivän kahvitauko taitaa jäädä pitämättä.
Että ei laiskotella..
Ei harmita yhtään toisten etätyöt. Matkoihin 15 tuntia viikossa kuulostaa paljolta.
Etätyömahdollisuus ei perustu mihinkään lakiin. Etätöihin siirtyminen oli koronan aiheuttama pakkoratkaisu.
Nyt osa palkansaajista on saanut suhteettoman edun, kun etätyöt jatkuvat, vaikka pandemia on ohi. Kotona oleminen on monissa tapauksissa suoraan poissa työn tuottavuudesta ja siten pois työnantajalta.
Etätyömahdollisuus ei ole mikään palkansaajan perusoikeus.
Työpaikallani olen ainoa, joka tekee täyttä etätyötä. Sairauden vuoksi.
Ne jotka eivät minua ja tilannettani tunne, ovat todella kateellisia. Ne jotka tuntevat, eivät ikinä vaihtaisi paikkaa kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Osalla on varmaan sellainen toimenkuva että asioista ollaan vastuussa yhdessä ja tiimi tekee samoja töitä. Meillä on tasan ainoa joka hommiani hoitaa joten sluibailu ei ole edes mahdollista.
Meillä on tasan ainoa? Mitä se tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Etätyömahdollisuus ei perustu mihinkään lakiin. Etätöihin siirtyminen oli koronan aiheuttama pakkoratkaisu.
Nyt osa palkansaajista on saanut suhteettoman edun, kun etätyöt jatkuvat, vaikka pandemia on ohi. Kotona oleminen on monissa tapauksissa suoraan poissa työn tuottavuudesta ja siten pois työnantajalta.
Sitten kun on työntekijöille suoraan näytettävissä luvut, että työn tuottavuus on laskenut etätyön myötä, niin sun väitteessä olisi perää. Mutta ei työnantajilla ole tietenkään noita lukuja näyttää, kun sellaisia ei ole.
Ja unohdat ihan, että kuinka paljon firmat säästävät pysyvistä menoista, kuten toimipisteiden lakkautukset.
Jotkut ehkä luulevat, että etätöissä voi vähän löysäillä. Kumppanini kutsuu minun etätyöpäiviäni vapaapäiviksi, mikä on aika ärsyttävää, koska minä painan ihan samalla teholla töitä riippumatta siitä istunko kotona vai toimistolla. Kotona tuppaan tekemään jopa vähän enemmän, koska jos minulla on illalla tylsää niin helposti saatan tehdä vähän aikaa hommia.
Ymmärrän kateuden, mutta en ymmärrä sitä, että sitä halutaan poistaa kaikilta, kun ei itse voi syystä tai toisesta tehdä etätöitä. Mulle mahavaivaisena on valtava helpotus, että voin tehdä edes joitakin päiviä etänä ja piereskellä sieluni kyllyydestä. Työmatkojen lyhyydestä (sängystä olohuoneeseen) puhumattakaan.
Eikös osa duunareista ole aina väheksynyt toimihenkilötyötä paperinpyörittelynä. Eipä kauheasti yllätä että herättää kateutta jos tätä "turhanpäiväisyyttä" ei tarvitse tulla erikseen tekemään konttorille. Jotkut kuvittelevat etteivät työn tulokset näy jos sitä työtä ei tehdä lapiolla tai moppi kourassa.
HUOM. En todellakaan väheksy duunareita enkä ymmärrä vastakkainasettelua heidänkään puolelta.
"Vähän on suppea käsitys kirjoittajalla etätyön ja koulutyksen suhteesta.
Terveisin hammaslääkäri"
Kirjoitettiin siististä sisätyöstä. Hammaslääkärin työ ei ole sitä.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla on varmaan sellainen toimenkuva että asioista ollaan vastuussa yhdessä ja tiimi tekee samoja töitä. Meillä on tasan ainoa joka hommiani hoitaa joten sluibailu ei ole edes mahdollista.
Meillä on tasan ainoa? Mitä se tarkoittaa?
Etkö oikeasti ymmärrä tuota lausetta kirjoitusvirheen vuoksi? Miten muuten selviät arjesta?
Etätyö on maksettua kahvin keittoa, pyykin pesemistä, imurointia, astianpesukoneen täyttöä, radio kuuntelua, iltapäivälehtien netti pläräämistä, koulusta palavien lasten ruokkimista.....
Jatka sarjaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole perusoikeus eikä tässä puhuttu nyt siitä salliiko työantaja etätyön vaan muiden kateudesta.
Itse olen tehnyt osan työpäivistä etänä vuodesta 2011 lähtien, kolmella eri työnantajalla. Näin se on sovittu alusta lähtien enkä muuhun suostu. Eri asia jos etätyö perustuu korona-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita yhtään toisten etätyöt. Matkoihin 15 tuntia viikossa kuulostaa paljolta.
3 tuntia päivä, 1,5 tuntia suuntaan 5 kertaa viikossa. Tämä on tilanne mm. itselläni, asun pääkaupunkiseudulla ja käyn töissä naapurikaupungissa julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän on suppea käsitys kirjoittajalla etätyön ja koulutyksen suhteesta.
Terveisin hammaslääkäri
Hammaslääkärinä valitsit ilmeisen tietoisesti työnkuvan, missä töitä tehdään paikanpäällä.
En rehellisesti kyllä itsekään tuta-aikoina miettinyt pyrkiväni etätöihin. Itseasiassa silloin unelma oli ajatus työstä, missä mennään kravatti kireällä pitkin maailmaa. Ja sitähän se olikin aikansa. Nykyään ne kohtaamiset hoidetaan 90% etänä, kun firmalle valkeni, ettei se jatkuva kallis matkustelu ja päivärahojen keräily oikeasti olekaan kovin tuottavaa, kun katsotaan koko tuloslaskelmaa eikä vain tuotto-riviä.
Alkuun suorastaan vähän harmitti. Nyt en kyllä millään haluaisi palatakaan takaisin siihen lentokenttäelämään.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan tästä jotain kovaa dataakin jakaa? Muutakin kuin perinteinen "tutkimusten mukaan", joilla viitataan taas johonkin lehdestä luettuun lauseeseen, mikä perustuu jenkkiläisen teknofirman tilaamaan täysin sidonnaiseen "tutkimukseen", missä tulos oli määrätty jo etukäteen.
Mistä kateus ylipäätään kumpuaa? Siitä että on enemmän tai vähemmän sekaisin päästään.