Etyökateus - mistä se johtuu?
Lounasaika ja aloin lueskelemaan palstaa. Kateus etätyötä kohtaan herättää kysymyksiä. Mistä se kumpuaa?
Osa tuntuu kuvittelevan, että etätyötä tekevät ovat kuin lomalla. Eivät usko, vaikka heillle kerrotaan kuinka työt alkaa sovitusti, päivät usein niin täynnä, että syöminenkin tulee monesti hoidettua koneen äärellä.
Se tuntuu aiheuttavan suurta ahistusta joillekin jotka eivät etätyötä tee, että aamuruuhkan sijaan etätyöläinen voikin käydä lenkillä tai nukkua pidempään ja iltapäivällä hän on heti työpäivän päätteeksi valmis lähtemään ulos tai tekemään mitä nyt haluaankin.
Miksi siitä ollaan niin kateellisia?
Kommentit (56)
Varmasti on ihan sitä, että ei ymmärretä koko asiaa. Luullaan, että maataan sohvalla koko päivä. Myös jonkinlainen ajatus siitä, että ei ihmisellä saa olla liian mukavaa, varsinkaan töissä. Jokaisen näin ajattelevan kannattaisi siis miettiä mistä nämä ajatukset oikein kumpuaa, onko kenties itse tyytymätön uravalintaan? Tässä elämässä kun kaikilla ei ole sama toimenkuva, työpaikka ja elämä, asioita tehdään eri tavalla ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on ihan sitä, että ei ymmärretä koko asiaa. Luullaan, että maataan sohvalla koko päivä. Myös jonkinlainen ajatus siitä, että ei ihmisellä saa olla liian mukavaa, varsinkaan töissä. Jokaisen näin ajattelevan kannattaisi siis miettiä mistä nämä ajatukset oikein kumpuaa, onko kenties itse tyytymätön uravalintaan? Tässä elämässä kun kaikilla ei ole sama toimenkuva, työpaikka ja elämä, asioita tehdään eri tavalla ja se on ihan ok.
Minä olen hyvin tyytymätön työnkuvaani ja uravalitaan - kaikkina muina kuin palkkapäivänä. Silloin aina kieltämättä vähän virnistyttää ja kiitän itseäni, että jaksoin aikanaan istua illat ja yöt nenä kiinni kirjassa, ja töissäkin näpyttää analyysia välistä illat ja viikonloputkin.
Ei töissä tarvitsekaan olla kivaa.Töissä ollaan rahan takia. Vain ja ainoastaan.
Nykylaskelmien mukaan vielä 8 vuotta ja sitten voin heittäytyä pääomatuloille neljänkympin puolivälin paikkeilla. Tässä sivussa treenattu myös päivätreidausta kevyesti, joten sitä voisi ehkä sitten jatkaa vielä potin muhevoittamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Etätyömahdollisuus ei perustu mihinkään lakiin. Etätöihin siirtyminen oli koronan aiheuttama pakkoratkaisu.
Nyt osa palkansaajista on saanut suhteettoman edun, kun etätyöt jatkuvat, vaikka pandemia on ohi. Kotona oleminen on monissa tapauksissa suoraan poissa työn tuottavuudesta ja siten pois työnantajalta.
Etätyömahdollisuus ei ole mikään palkansaajan perusoikeus.
Minä olin tehnyt etätöitä jo kuusi vuotta ennen koronaa.
Koska kaikki eivät pääse tekemään sitä. Elämä ei ole koskaan ollut tasa-arvoista.
Miesvaltaisissa duunarihommissa olevat eivät tajua, mitä tietokoneen ääressä tehdään. Olin 90-luvulla 1. työpaikassani Kelassa etuuskäsittelijänä, töitä oli ihan älyttömästi, kun samaan aikaan alkoi lama ja toimistossa (ei ollut etätöitä) oli yksi ainut työttömyysturvahakemusten käsittelijä, minä. Tein ylitöitä usein iltakahdeksaan asti. Niin sukulaismiehet naureskelivat pilkallisesti - Ai Kelassa töissä, no siellä ei varmaan työt paljoa rasita, heh-heh!
Vierailija kirjoitti:
Etätyömahdollisuus ei perustu mihinkään lakiin. Etätöihin siirtyminen oli koronan aiheuttama pakkoratkaisu.
Nyt osa palkansaajista on saanut suhteettoman edun, kun etätyöt jatkuvat, vaikka pandemia on ohi. Kotona oleminen on monissa tapauksissa suoraan poissa työn tuottavuudesta ja siten pois työnantajalta.
"Suhteettoman edun"?
Millä tavalla suhteettoman? Kyse on ihan vain siitä, että saman työn voi tehdä paikasta riippumatta ja se on ammatinvalinta- sekä työnantajavalintakysymys.
Miksi pitäisi väkisin käyttää 1-3 h päivästä vain työmatkoihin, jos saman työn voi tehdä yhtä tehokkaasti tai jopa tehokkaammin kotona.
P.s istun nyt toimiston kahvihuoneessa näpyttelemässä tätä. Suurin osa onnjo lähtenyt täältä viikonlopun viettoon
En ole huomannut kateutta, kelan työntekijät vain raivoaa kun joutuvat palaamaan Suomeen tai järjestämään päivähoitopaikan konttoripäiville. Ei siinä mistään kateudesta ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Minkä edun? Pandemia ainoastaan osoitti, kuinka järjetöntä on siirtyä tekemään asiaa paikasta A paikkaan B, jos sen voi yhtä hyvin ellei paremmin tehdä paikassa A. Etu se on työnantajalle kun ei tarvitse maksaa turhasta toimistotilasta.
Suhteeton etu 😂 Useimmat työnantajathan huomasivat vasta korona-aikaan, että he voivat saada suhteetonta etua irtisanomalla toimitilojen vuokrasopimukset ja siirtämällä työntekijät omiin tiloihinsa, omalla kustannuksellaan. Ei ole työnantaja koskaan tarjonnut pallia pyllyni alle, sähköpöydistä ja fysioterapeutin käynneistä puhumattakaan. Osa-aikaisena ja pienipalkkaisena meni kuukauden nettotulot ergonomisen työpisteen hankintaan kotiin.
Mä olen toimiston muuton myötä jäänyt kotiin etäilemään, koska olen pölyallerginen astmaatikko ja uudella toimistolla on kokolattiamatot joista oireilen. Käyn toimistolla kerran viikossa; douppaan itseni täyteen allergialääkkeitä, matkustan sinne vajaa tunnin per suunta ja olen 3h paikalla. Loppupäivä ja ilta menee tukkoisena zombina, enkä voi käydä harrastuksissani tukkoisuuden takia. Jos olen kauemmin, menee oireissa seuraavat 1-2 kokonaista päivää. Välillä joku tätä kadehtii, kunnes kysyn että olisiko hän valmis uhraamaan terveyttään ja lopettamaan kaiken vapaa-ajan harrastuksen siksi että istuu toimistolla josta oireilee. Ei ole vielä kukaan vastannut myöntävästi. :D
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisissa duunarihommissa olevat eivät tajua, mitä tietokoneen ääressä tehdään. Olin 90-luvulla 1. työpaikassani Kelassa etuuskäsittelijänä, töitä oli ihan älyttömästi, kun samaan aikaan alkoi lama ja toimistossa (ei ollut etätöitä) oli yksi ainut työttömyysturvahakemusten käsittelijä, minä. Tein ylitöitä usein iltakahdeksaan asti. Niin sukulaismiehet naureskelivat pilkallisesti - Ai Kelassa töissä, no siellä ei varmaan työt paljoa rasita, heh-heh!
Mun mies aiemmin vähän pilkkasi mun toimistotyötä ja etenkin etätyötä. Että mä vaan istun koneella, mitä rankkaa siinä on, miten voin olla illalla väsynyt kun enhän ole tehnyt _mitään_. Kunnes hänen piti alkaa tehdä tietokoneella välillä asiajuttuja eikä pelaamista ja kavereiden kanssa jutustelua.
Suomalaisten perusluonne on kateus, maksaa 100e siitä ettei naapuri saa 50e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies aiemmin vähän pilkkasi mun toimistotyötä ja etenkin etätyötä. Että mä vaan istun koneella, mitä rankkaa siinä on, miten voin olla illalla väsynyt kun enhän ole tehnyt _mitään_. Kunnes hänen piti alkaa tehdä tietokoneella välillä asiajuttuja eikä pelaamista ja kavereiden kanssa jutustelua.
Joo. Ruudun tuijottaminen niska kenossa ja silmät kuivuen on fyysisestikin yllättävän rankkaa, kipuja tulee melkein jokaiselle vaikka kuinka jumppaisi. Mulla on migreeni monta kertaa viikossa, jos on liian tiivis päivä eikä ehdi pitää taukoja vaan on pakkotahtisesti paukutettava näppäimistöä. Virheitä ei tietenkään saa tulla yhtään. On hyvin vaikea kuvitella, miten joku voi olla kateellinen tällaista suorittavan portaan toimistotyötä kohtaan, ei tämä ole mitään juhlaa, teki työtä kotona tai toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus työmaainsinöörinä työmaalla, jossa yksi työntekijästä työnjohtajaksi kohonnut työkaveri totesi, että ennen hän ei tajunnut, mitä virkaa niillä työmaainsinööreillä edes on, ennen kuin seurasi tekemistäni. Aikataulut, hankinnat, laskujen tarkastus, kustannusraportointi tilaajalle, ne tehdään tietokoneella ja työmaainsinööri saa kyllä päivänsä kulumaan vaikka ei poistuisi kopista itse raksalle koko päivänä.
Kateus
Lisäksi myös kiinteistön omistajien lobbaus
Pikkupomot menettäneet vallan tunteen kun ei saa leikkiä enää konttorilla tuolileikkejä.
Kyllähän se kateutta aiheuttaa, kun saa työt tehtyä noin puolessa ajassa siitä kuinka kauan toimistolla menisi.