Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halusin nyt vaan jonnekin kertoa. Miehelläni taitaa olla dementiaa

Vierailija
14.11.2025 |

Voi toki olla stressiäkin, mutta hänen työssään se ei yleensä pitkity.

Hänen lähimuistinsa on huonontunut. Pyysin eilen viimeksi häntä tyhjentämään pyykkikoneen kun se valmistuu. Töistä kotiin tullessani pyykit olivat koneessa. Yksittäisenä asiana pieni, mutta kun näitä sattuu pari päivässä. Aiemmin hänen muistinsa on ollut ällistyttävän hyvä.

Lisäksi minun lehmänhermoinen rakas mieheni turhautuu ja hermostuu nykyään jos ei itse osaa jotain tai jos on mokannut. Hän joka ikinä ennen ei ole tehnyt mitään sellaista on alkanut paiskoa tavaroita. Ei vielä rikki asti, mutta voimalla kuitenkin. 

Kaikki vanhat asiat muistaa normaalisti, uusien kanssa on vähän niin ja näin. 

Hän käy yhä töissä ja ajaa yhä autoa. Autolla ajo ja reaktiokyky ovat vielä kunnossa. Joskin valittaa että pimeällä ajo alkanut väsyttää ja juo energiajuomia jos joutuu rattiin illalla. 

On ahdistavaa huomata tämä. Silti en usko että vielä näkyy missään testeissä. Mieheni tietää kyllä mitä vuotta elämme ja mikä viikonpäivä on. Jos ei heti, niin miettii tovin ja päättelee. Hän osaa piirtää kellotaulunkin. Päässälaskutkin onnistuu. 

En tiedä miten pitäisi toimia. Julkisella puolen hän ei tule pääsemään mihinkään tutkimuksiin ja yksityisellä puolen magneettikuvaus maksaa ihan liikaa. Pitääkö tässä nyt vain odottaa että tämä etenee? 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiajuomatkin voi tehdä tepposet. Tokihan olisi hyvä vaihtoehto käydä työterveydessä. 

Vierailija
2/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uniapnea poissuljettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaavainiin

Vierailija
4/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen toimintaa auttaa neste- ja rasvatasapainon ylläpito. 50g rasvaisia pähkinöitä päivässä, esim. pekaani, ja 8 lasia vettä.

Vierailija
5/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyden kautta kyllä pääsee, eikä se magneettikaan niin kallis ole

Vierailija
6/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei pääsisi julkisella tutkimuksiin? Minun mieheni vihjasi huonontuneesta lähimuististaan työterveyslääkärille ja aika nopeasti tehtiin muistitestit neurologian poliklinikalla ja kuvattiin. 

Vierailija
7/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ymmärtää, kuinka vaikeaa on.

Vierailija
8/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nyt kannattaa edes yrittää julkiselle, minusta ottavat aika herkästi tutkimuksiin näissä asioissa. Miehen ikä?

Vierailija
9/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti pääsee julkisellakin puolella tutkimuksiin, jos itse on huolissaan. 

Mitä mieltä hän on?

Vierailija
10/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä masennus voi myös aiheuttaa noita mainitsemiasi oireita. Se ei välttämättä oireile niin kuin moni masennuksessa ajattelisi vaan enemmänkin juuri niin että aloitekyky heikentyy, ihminen on enemmän omissa ajatuksissaan ja arjen asiat jäävät hoitamatta ja stressinsietokyky alenee ja ärtymys lisääntyy jne.

Vierailija
11/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut hattarapää koko elämäni. Viime vuosina stressi on pahentanut tilannetta, joten jouduin sairaslomalle työterveyden kautta. Työterveys tutkia asiaa aikansa ja kirjoitti lähetteen kunnalliselle puolelle. Olen jo ollut pään magneettikuvauksessa ja tänään olen menossa neuropolille tutkimuksiin.

Eli ei teidänkään tarvitse tutkimuksia itse yksityisellä maksaa.

Vierailija
12/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivojen toimintaa auttaa neste- ja rasvatasapainon ylläpito. 50g rasvaisia pähkinöitä päivässä, esim. pekaani, ja 8 lasia vettä.

Se ei pähkinä poista jo alkanutta dementiaa.

Vierailija
13/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei pähkinä poista jo alkanutta dementiaa.

Keho on itsensä parantava organismi, mutta ei voi tehdä mitään jos sillä ei ole oikeita raaka-aineita. Ja nestetasapaino vaikuttaa kaikkeen hyvinvointiin jo parin päivän viiveellä. Naturopaattien keskuudessa tunnetaan tapauksia, missä pitkälle dementoituneet yksilöt ovat saaneet kymmeniä vuosia lisäaikaa ihan vaan päivittäinen nestetasapaino korjaamalla.

Tietysti jos ap haluaa miehensä laitokseen äkkiä niin sitten vaan ehdyttää veden juonnin. Lääketieteilijät eivät tätä tiedä vaan he diagnosoivat raskausmyrkytyksiä, verenmyrkytyksiä, nivelrikkoja ja aivosairauksia sen sijaan että tarkistaisivat, juoko potilas vettä. Pharma kun ei omista vettä katsos, vain lääkkeitä syövä asiakas tuottaa.

Tsemppiä.

Vierailija
14/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi oireet soveltuvat moneen muuhunkin, joten kannattaisi lähteä ihan vaan aivojen peruslabraan. Yleislääkäriin yhteys ja pyytäkää määräys kokeisiin. Samalla suljetaan sitten muutkin mahdollisuudet syyt muistamisen ongelmiin sekä tarvittaessa lähete jatkotutkimuksiin.

Vierailija
15/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut huolissani molempien vanhempieni muistista (juuri jääneet eläkkeelle). Vihdoin äiti otti yhteyttä ajan varaukseen julkiselle. Puhelimessa tehtiin alkuhaastattelu, jonka perusteella joko päästettiin tai ei päästetty tutkimuksiin. Isä sai ajan, äiti ei. Kyllä suututtaa äitin puolesta!

Vierailija
16/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä dementiaa ei vielä voi parantaa.  Jotain uutta lääkettä on kehitetty Briteissä, mutta sekin vain lykkäisi tautia muutamalla kuukaudella.

Miehen kannattaisi tietenkin käydä  vaikka työterveyslääkärillä, että jotain verikokeita otettaisiin ja juttelisi asiasta. Esim. stressi aiheuttaa helposti hajamielisyyttä.

Käytin sukulaista sairaalassa, ensin tehtiin niitä testejä, siten pääsi lääkärille. B12 -vitamiinia käskettiin syödä, en muista oliko muuta lääkettä. Pärjäsi kotonaan vielä 7  vuotta. Kotihoito kävi syöttämässä, koska ruokahalua ei juuri ollut.

Vierailija
17/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uniapnea poissuljettu?

On. Ei kuorsaa juuri koskaan. 

Vierailija
18/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä dementiaa ei vielä voi parantaa.  Jotain uutta lääkettä on kehitetty Briteissä, mutta sekin vain lykkäisi tautia muutamalla kuukaudella.

Miehen kannattaisi tietenkin käydä  vaikka työterveyslääkärillä, että jotain verikokeita otettaisiin ja juttelisi asiasta. Esim. stressi aiheuttaa helposti hajamielisyyttä.

Käytin sukulaista sairaalassa, ensin tehtiin niitä testejä, siten pääsi lääkärille. B12 -vitamiinia käskettiin syödä, en muista oliko muuta lääkettä. Pärjäsi kotonaan vielä 7  vuotta. Kotihoito kävi syöttämässä, koska ruokahalua ei juuri ollut.

Lisään, että kyllä aivokuva otettiin ja siellä näkyi, että aivot oli kutistuneet (aika kamalaa), ja testissä kysyttiin niinkin vaikeita kysymyksiä kuin minkä niminen on presidentin puoliso. Lääkäri sanoi, että joskus nuoruudessa sattunut vaikka kaatuminen niin, että pää kolahtaa, voi aiheuttaa nopeammin dementian tulon vanhuksena. Hirvittää nämä jotkut nykylapset jotka tappelevat yhtenään. Kai se tauti on vielä mysteeri.

Teetä ap miehelläsi se kellotesti, se on yleensä ensimmäinen, joka tehdään. Jos siitä ei selviä, niin on syytä mennä lääkäriin. Tai tehkää yhdessä. Ohje löytyy  netistä haulla  KELLOTESTI. Se tehtäisiin myös terveydenhoidossa jos sinne menee muistiasioissa.

Vierailija
19/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Energiajuomatkin voi tehdä tepposet. Tokihan olisi hyvä vaihtoehto käydä työterveydessä. 

Ei ole työterveyttä koska on yrittäjä. 

Vierailija
20/38 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinöitä kyllä syö, mutta ei päivittäin. Voihan sitä koittaa lisätä hyviä rasvoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän