Miten suhtautuisitte ehkäisyneuvolassa 13-vuotiaaseen pillereitten hakijaan
Poikakaveri pari vuotta vanhempi, seurustelleet jo jonkin aikaa. Just ollut eka yhdyntä, jolloin kortsu meni rikki. Äiti sai tietää ja aikoo viedä 13-vuotiaan tyttönsä ehkäisyneuvolaan saadakseen tälle e-pillerit.
Kommentit (22)
Minustakin 13-vuotias on aivan liian nuori sekstailuun, mutta kyllä minäkin hölmönä 14-kesäisenä sekstailin ihastukseni kanssa..
Ja kaverilleni ei lääkäri kirjoittanut 13-vuotiaana pillerireseptiä.
Vaikka olen terveyden puolella ja epätoivottuja raskauksia vastaan, niin minusta 13-vuotiaalle ei tarvitse pillerireseptiä kirjoittaa seksin harrastamisen takia. Vaikka kuinka " kypsä" olisi. Pettingistä kertoisin sen sijaan. Mitenkäs se kondomi meni rikki? Olisi kyl hyvä opetella senkin käyttö ihan oikein.
No, mutta olin minäkin tosiaan 13-vuotiaana niin aikuinen ja hirveän horny.. hormonit hyrrää :)
...kasilla 15-vuotta täytettyään mun ekat kaverit haki pillerit ja sekin tuntui aikaiselta. Kaikki kolme pilleristiä olivat avioeroperheistä. Ihan kuin olisivat hakeneet pojilta jotain mitä oli jäänyt kotona saamatta.
Toisaalta lukion ekalla aika moni jo söi pillereitä.
olen kyllä ihan ydinperheestä, jossa vanhemmat ovat vieläkin 32 vuoden jälkeen yhdessä.
Ilmeisesti kuitenkin aika tavallista. Itse toivoisin, etta tyttareni odottaisi ainakin lukioikaan ja vakipoikakaveriin asti, ettei nyt sentaan pusikossa jonkun finnisen poikalapsen kanssa sita neitsyyttaan menettaisi...
Toki on tehtävä nuorelle selväksi, ettei pillerit suojaa sukupuolitaudeilta ja ettei seksielämää tarvitse aloittaa ennen kuin on siihen oikeasti valmis. Mutta nuori, joka on " úskaltautunut" hakemaan pillereitä, on todennäköisesti myös tarpeeksi kypsä ja vastuuntuntoinen seksielämän aloitukseen. Paitsi tässä tapauksessa äiti ilmeisesti painostaa hommaamaan pillerit, mikä on sinänsä hyvä.
Nuoret harrastaa seksiä kuitenkin, joten on parempi, että heille ehkäisy sallitaan. Lapset aikuistuvat nykyään verrattain aiemmin, mikä aikaistanee myös ehkäisyn tarpeen. Ja tämä on pelkästään seurausta muuttuvasta maailmasta, yhä enenvistä yhteiskunnan paineista ja jopa globalisaatiosta.
Olihan joskus omavaraistalousaikaan 16v kypsiä perustamaan oman perheen, joten kai sitä on silloinkin jo 13-vuotiaana sekstailtu. Siis siihen aikaan kun yli 20-vuotias ensisynnyttäjä koettiin jo vanhaksi.
ei tullut mitään kauhisteluja tmv.
pyytää sosiaaliviranomaisia selvittämään miten on tuollainen tilanne päässyt käymään ja millaiset tytön kotiolot ovat.
ei sitä äipän käskyt mihkään lopeta. Silloin on ihan viisasta patistaa hankkimaan ne pillerit.
Ei ole normaalia kehitystä, jos noin nuori aloittaa seksin.
Vierailija:
pyytää sosiaaliviranomaisia selvittämään miten on tuollainen tilanne päässyt käymään ja millaiset tytön kotiolot ovat.
mut heeeiii.. tä olikin ironiaa, eikö?
Ei ole mitään epänormaalia että 13-vuotiaalle annetaan ehkäisypillerit NYKYAIKANA! Kun ei se ollut silloin 15-20 vuotta sittenkään! Tietysti jos kerta yhdynnässä noin nuoren tarvitsee/haluaa olla, niin kehottaisin käyttämään sekä pillereitä että sitä kortsua. Te jotka kauhistelette asiaa, päivittäkää itsenne nykyaikaan! Tosin en nyt kehota ketään aloittamaan seksin harrastamista sen ikäisenä, mutta turvallisuus ja terveys ennen kaikkea.
Mutta ei siellä kauhisteltu. Ilman äitiä kylläkin hain pillerit.
ja " jo" silloin puolet kavereistani menetti neitsyytensä juuri ollessaan seiskalla eli 13 vuotiaana..... ja kaverilla oli jo sillon e-pillerit kuukautiskipujen takia.....
ollaan täällä maalla sitte oltu edistykselluisiä jo sillioin aikanaan... siitä nimittäin nyt 15 vuotta kun olen ollut 13v
Itse en hoitanut, ja huonosti kävi -yläasteikäisenä sitä on vielä herkimmässä iässä kehityksen kannalta..
Voi käydä kivan pojan kanssa elokuvissa tai hampurilaisella, mutta ei mitään yökyläilyjä, eikä mitään kahdenkeskistä aikaa kummankaan kotosalla päiväsaikaankaan. 13-vuotias on liian nuori henkisesti ja fyysisesti parisuhteeseen, etenkään jos siihen liittyy seksiä.
Sen pystyy hyvin hoitamaan vaikka koulun välitunnilla vessassa, autossa, kaverin luona jne. Tai vaikka siellä hampurilaispaikan vessassa tai elokuvateatterin takarivissä!
Ihan oikeasti, KUKAAN ei voi estää nuorten seurustelua! Kieltää voi, mutta on naurettavaa ajatella, että tyttö ei hanki poikaystävää koska äiti kielsi... Parempi puhua asioista suoraan ja äitinä olla lähellä ja neuvoa ongelmissa, kuin kieltää kaikki ja toivoa parasta.
T: joskus itsekin tyhmä ja nuori ollut kahden tytön äiti
Aina on jossain ongelmia jos tuollaista pitää tehdä lapsena. Voi äitikin alkaa miettiä menneitä vuosia ja mikä meni vikaan.
seksielämän liian aikaisin. Ei nuoren keho ole edes vielä valmis moiseen touhuun, kondyloomaa vastaan kehitelty rokote ja jos asiantuntijoilta kysyttäisiin niin heidän mielestään nuoren naisen keho ei ole valmis vielä seksielämään, tarkoitan tällä yhdyntään. esim riski juuri esim seksitauteihin tulee siitä koska limakalvot eivät ole vielä valmiina, koska on vielä niin nuori ja kehittyvä ihminen. tänä päivänä lapsellisuus on lapsellista ja toivon totisesti että lapset saisivat olla lapsia mahdollisimman kauan.
mitään pillereitä käydä hakemassa. Hän on kyllä siihen ikään mennessä saanut kuulla meiltä miten seksi kuuluu vasta aikuisuuteen. Jos tietäisin että joku poika on houkutellut hänet seksiin niin etsisin hänet ja vanhempansa käsiini ja tekisin selväksi mitä mieltä olen asiasta. Jos poika on yli 16 voisimme jopa harkita syytteen nostamista alaikäiseen sekaantumisesta.
että nuori hakee pillerit, eikä parin kuukauden päästä aborttia? Itsekkin aloitin seksielämäni 14 vuotiaana, kuten monet ystävänikin. Ja en minäkään saanut yökyläillä poikaystäväni luona tai päin vastoin.. Eikä se koskaan mitään estänyt.. Paikkoja on niin monia..