Monenko päivänä HALUAISITTE syödä jouluruokia per vuosi?
Minulle riittäisi yksi päivä. En pahastuisi nollastakaan.
Kommentit (60)
Olen aloittanut jo. Olen paistanut 2 kpl 3 kg kinkkua, ostanut rosollia ja perunalaatikkoa.
Eli yli kuukauden.
2 päivänä.
Aatto menee sellaisessa hulinassa että pääsen itse nauttimaan vasta joulupäivänä kun muut ovat lähteneet. Mutta se riittää.
Vierailija kirjoitti:
2 päivänä.
Aatto menee sellaisessa hulinassa että pääsen itse nauttimaan vasta joulupäivänä kun muut ovat lähteneet. Mutta se riittää.
Eihän tuo ole mitään elämää.
Ensi joulu rauhassa, eiks je?
Haluaisin syödä jouluruokaa pitkin vuotta.
En ole syönyt 40 vuoteen mitään muuta ns jouluruokaa kuin purkkiherneitä.
Joulun alla jokainen meidän perheestä listaa omia herkkutoiveitaan ja niitå sitten ostetaan jouluksi.
3 päivänä eli aatosta tapaniin. Tosin meillä ei syödä ns. perinteisiä jouluruokia vaan lähinnä kalaa monella eri tavalla laitettuna ja kinkkua toki myös mutta ei missään tapauksessa laatikoita tai rosollia. Niitä saa syödä joka helvetin lounaalla joulun aikaan kuitenkin.
Niin monena etten pysty sanomaan tarkkaa määrää. Koko satsi on yleensä vain aattona, joulupäivänä ja tapanina, muutensitten pitkin syksyä ja talvea viikonloppuisi jouluruokia on pöydässä paria lajia kerrallaan. Ei nyt tietenkään joka viikonloppu, mutta usein kuitenkin.
Ihan unelmatilanne olisi tämä: kaksi ravintolan jouluateriaa ennen joulua, vertailun vuoksi eri ravintoloissa, vaikka jo joulukuun alkupuolella. Aatonaattona olisi kaikki valmistelut tehtyinä ja syötäisiin kevyesti itse tehtyjä jouluruokia, kuten vähän kinkkua, saaristolaisleipää ja jotain laatikkoa. Aattona ja joulupäivänä kunnon jouluateriat kotona ja tapaninpäivänä vielä jos olisi jäljellä vähän parhaita paloja aikuisille ja lapsille voisi hakea vaikka pitsat, jos ei enää jouluruoka maistu. Sit jos on pyhien jälkeen työpäivä, olis ihanaa ottaa vielä evääksi vielö viimeiset lihapullat, juustoja, lanttulaatikon jämät ja viimeiset viipaleet saaristolaisleivästä.
Yleensä pari päivää sitten haen pitsan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 päivänä.
Eihän tuo ole mitään elämää.
Ensi joulu rauhassa, eiks je?
Sano se lasten perheille, haluavat aina tulla meille. Aatto on ihana tietenkin mutta avusta huolimatta väsyn aika tavalla. Olisi kyllä ihanaa päästä vuorostaan valmiiseen pöytään!
Kahtena päivänä. Ja joka saatanan vuosi ostan liikaa. Tänä vuonna yritän ostaa liian vähän.
2 joulutorttua ja useita pipareita olen jo popsinut. Joulukuussa saatan ostaa kylmäsavulohta ja kinkkua leivän tai limpun päälle. Kinkkuleipä on herkkuani. Mutta sitten laatikoita 2-3 pv (lanttu suosikki), rosollia 1 pv ja lipeäkalaa en ota ollenkaan. Riisipuuroa voisin syödä vaikka kuinka ja teen muulloinkin sitä hyvikseni. Useimmiten kuitenkin joulun aikaan. Konvehteista vedän joulukuussa överit. Hyvin vaihtelevasti siis. Lisäksi meillä ei varnaan ole kinkkua itse paistettuna vaan kaloja/hirvipaistia joulupöydässä.
Suunnilleen viikon syön. Laatikoita, rosollia, kinkkua yms. syödään jouluaatosta tapaninpäivään. Makeita herkkuja ja kahvileipiä tulee syötyä jouluaatosta uudenvuodenaattoon. Rakastan jouluruokaa, mutta en kuitenkaan kaipaa ravintoloiden joulubuffetteja tai vastaavaa ennen joulunpyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee saman, mutta lisää sekaan vaapukkahilloa. Vaapukat on kerännyt hänen puolisonsa anoppi omalta pihaltaan.
Alkoholia emme käytä. Emme yhtään emmekä koskaan. Emme ikinä.
Onnellinen pikku Untuvakerä
Minä olen Untuvakerän linjoilla. Grahampuuro on paras aamiainen. Vaapukkahillosta en kyllä paljon perusta.
Loka-, marras- ja joulukuun, osan tammikuuta. Muutakin ruokaa toki välissä, jotta maistuu.
0 päivänä. Eihän se jouluruoka mitään gourmeeta ole, vaan halvoista raaka-aineista tehtyä mausteetonta sapuskaa.
Tykkään kovasti kinkusta ja riisipuurosta. Myös silli ja savulohi maistuvat. Muut suomalaiset jouluruoat eivät kiinnosta.
Nolla ok mutta yksi ateria menee.
Kaksi ja puoli viikkoa on aika passeli. Eli 17.5 päivää. Ja uskon että siihen päästään tänäkin jouluna.