Miksi vastustat prostituutiota?
Miksi vastustat?
Kerrataan ensin faktat asiasta:
- Täysi-ikäinen ihminen saa päättää omasta kehostaan.
- Laillinen elinkeino kuten esim. hieroja tai fyssari.
- Voi valita omat työajat ja lomat.
- Työllistää hyvin ja voi tienata enemmän kuin lääkärit, DI:t yms
- Ei tarvitse käydä kouluja mikä säästää yhteiskunnan verorahoja.
- Ei tarvitse ottaa opintolainaa.
- Työosaaminen hyödynnettävissä myös ulkomailla.
- Työ on palveluammatti, joka ei juurikaan vaadi investointeja, joten kynnys alalle tuloon on matala.
Alalla on ikäviäkin ilmiöitä, kuten väkivallan uhka, mutta toisaalta uhka on olemassa myös muissa ammateissa kuten vartijoilla ja poliiseilla, jotka kohtaavat uhkaavia asiakkaita.
Kommentit (823)
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä yksi ekoista ajatuksista tuppaa olemaan, että "onkohan tollakin OF-tili" jos näen vaikkapa jonkun hyvärunkoisen urheilijanaisen videoita tubessa ja näyttää menestys tulleen lähinnä ulkonäön ja keikistelyn ansiosta. Koska naiset tuppaa monet menemään sitten sitä reittiä että kun rahaa tulee helposti tommosella moraalisesti arveluttavalla hommalla omaa lihaa myymällä tavalla tai toisella niin sinne tielle lähdetään.
Tämä on yksi lieveilmiö, mitä OF:jat, sugardeittaajat ja prostituoidut saa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kyllä vähän mysteeri, miten joku prostituutiota tehnyt voi kuvitella, että muut naiset, edes ne, joita hän pitää rumempina, olisivat hänelle kateellisia. Suurin osa naisista ei katso prostituutiota jonain luksuselämäntapana, vaan riskialttiina ja monelle psyykkisesti raskaana alana.
Eivät ihmiset ole kateellisia traumariskeistä, väkivallan uhasta, rajattomasta tunkeutumisesta kehon yksitisyyteen tai siitä, että joutuu jatkuvasti hallitsemaan tilanteita, joissa toinen ostaa pääsyn omaan kehoon saati siitä että omien rajojen rikkominen on osa työpäivää
Eivät he ole kateellisia myöskään siitä, että työhön liittyy raskauden riski, vaikka kuinka käyttäisi ehkäisyä, tai siitä, että seksitaudeilta ei voi koskaan suojautua täydellisesti. Nämä eivät ole mitään edullisia etuja, vaan todellisia vaaroja, jotka vaikuttavat sekä fyysiseen että psyykkiseen terv
Edelleen Suomessa toimii prostituoituja ilman traumoja ja omasta tahdostaan. On jopa niitä joilla oma toiminimi. Tekevät joko muun työn ohella tai pelkästään. Osa vanhempia osa nuorempia, omasta tahdostaan ja suurin osa niin sanotusti rakkaudesta lajiin. Sinä voit olla mitä mieltä tahansa heistä, mutta osa vapaehtoisesti itseään kauppahinta naisista jopa nauttii siitä ja siitä että on huomion keskipisteenä.
On totta, että Suomessa on myös ihmisiä, jotka sanovat tekevänsä prostituutiota vapaaehtoisesti ja ilman traumoja. Mutta yksittäisten positiivisten kokemusten nostaminen ei muuta sitä, mitä tutkimus, poliisi ja sosiaalityö kertovat: suurimmalla osalla alan taustalla on jonkinasteinen taloudellinen, sosiaalinen tai psyykkinen pakko, eivätkä riskit katoa sillä, että osa pärjää paremmin.
Lisäksi on tärkeä ymmärtää, että prostituution vaikutukset eivät aina näy heti. Monet mielenterveysongelmat, masennus, dissosiaatio, ahdistus, seksuaalisen kiintymyksen vaikeudet , sekä kehon fyysiset ongelmat, tulehdukset ja krooniset kivut voivat puhjeta vuosia sen jälkeen, kun henkilö on jo jättänyt alan. Se, että joku sanoo juuri nyt olevansa ilman traumoja, ei takaa, ettei niitä koskaan tule. Usein ihmiset tunnistavat kokemustensa painon vasta myöhemmin, kun keho ja mieli eivät enää ole jatkuvassa selviytymismoodissa.
Se, että muutama hyväosainen ja äänekäs ryhmä kokee työnsä positiivisesti, ei kerro koko alasta. Heillä on resursseja, kontrollia ja valinnanvaraa ja he kykenevät kertomaan tarinansa. Niiden ääntä, joilla on ollut pakkoja, pelkoja tai myöhemmin puhjenneita psyykkisiä tai fyysisiä ongelmia, ei kuulla yhtä helposti. Silti heitä on määrällisesti enemmän.
Yksittäiset poikkeukset eivät kumoa laajempaa todellisuutta: prostituutio on ala, jossa riskit, niin henkiset, fyysiset kuin sosiaaliset, kasaantuvat ja voivat ilmetä vasta pitkällä viiveellä. Siksi ei riitä, että osa pärjää. On katsottava niitä, joille kokemus jättää pysyviä jälkiä.
Tällä palstalla on paljon naisvihaa mikä näkyy erityisesti infantilisointina. Esiinnytän itse muka hyväntekijänä, mutta tosiasiassa esitetään naiset heikkoina, jotka eivät tiedä omaa etuaan ja siksi heidät täytyy pelastaa ulkoisilta uhkilta kieltämällä naisten vapaudet. Todella ylimielistä ja itsekästä ajattelua sellainen.
Kun oikea ratkaisu olisi puuttua ongelmiin, jotta naiset voisivat tulla alalle yhä rohkeammin, ja antaa naisille enemmän valinnanvaraa. Sehän on hyvä asia, että naisten turvallisuus työelämässä paranee? Naisten valinnanvapaus ei ole keneltäkään pois. Valinnanvapauden vastustajat eivät ole naisten oikeuksien puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on helppo indikaattori. Suosittelisitko ko. uraa tyttärellesi, pojallesi, äidillesi, isälleni, mummollesi, veljellesi tai sisarellesi, lapsenlapsellesi?
Miksi et?
Suosittelisitko puhelinmyyjän ammattia sukulaisillesi? Jos et, pitäisikö se kieltää?
Kyllä pitäisi kieltää. Se on pelkkää häiriköintiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka on raskaana oli se kaikkein helpoin nainen kun rahasta itsensä myi. Eli hävisi niille rumillekin.
Helppo nainen on se joka antaa itsensä ilmaiseksi yhdenyönjutuille. Taisi osua arkaan paikkaan.
En ole koskaan ollut yhden yön suhteessa. Ei tulisi mieleenkään harkita, olen katsos tasokas, kaunis, akateeminen nainen. Ei ole seurasta pulaa, eikä varsinkaan tarvi alistua.
Sehän on hyvä, ei minunkaan tarvinnut alistua. Tein vain kauneudestani rahaa opiskeluaikoina. Ei ole sinulta pois siis.
Jos olisit oikeasti ollut kaunis, olisit voinut olla myös malli
Ei tässä kukaan mitään hehkuta. Hän vastasi aloitukseen. Siinä kysyttiin omaa mielipidettä aloituksessa listattuihin asioihin pohjaten. Jos oma mielipide on, että asia on ok, niin se on sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kyllä vähän mysteeri, miten joku prostituutiota tehnyt voi kuvitella, että muut naiset, edes ne, joita hän pitää rumempina, olisivat hänelle kateellisia. Suurin osa naisista ei katso prostituutiota jonain luksuselämäntapana, vaan riskialttiina ja monelle psyykkisesti raskaana alana.
Eivät ihmiset ole kateellisia traumariskeistä, väkivallan uhasta, rajattomasta tunkeutumisesta kehon yksitisyyteen tai siitä, että joutuu jatkuvasti hallitsemaan tilanteita, joissa toinen ostaa pääsyn omaan kehoon saati siitä että omien rajojen rikkominen on osa työpäivää
Eivät he ole kateellisia myöskään siitä, että työhön liittyy raskauden riski, vaikka kuinka käyttäisi ehkäisyä, tai siitä, että seksitaudeilta ei voi koskaan suojautua täydellisesti. Nämä eivät ole mitään edullisia etuja, vaan todellisia vaaroja, jotk
Saisiko lähteen tutkimukseen kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ole kateellisia myöskään siitä, että työhön liittyy raskauden riski, vaikka kuinka käyttäisi ehkäisyä, tai siitä, että seksitaudeilta ei voi koskaan suojautua täydellisesti. Nämä eivät ole mitään edullisia etuja, vaan todellisia vaaroja, jotka vaikuttavat sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteen pitkällä aikavälillä.
Puhu vaan omasta puolestasi! Kyllä mä voin myöntää, että oon tietyllä tavalla kateellinen. Itse kituutan pienellä palkalla, ja kyllä olisi kivaa jos olisi enemmän rahaa käytettäväksi. Rohkeus ja itsevarmuus ei vaan riitä lähtemään tuolle alalle. Olen siis kateellinen niille jotka rohkenevat tarttua tilaisuuteen saada hyvät tienestit.
Olen pohtinut, onko of niin suosittu naistekijöiden keskuudessa siksi, että se eliminoi miehen fyysisen läsnäolon ja täten väkivallan vaara tai tautien saamisen mahdollisuus katoaa.
Perinteisessä muodossa taas isona ongelmana on turvallisuus/taudit voisin kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut, onko of niin suosittu naistekijöiden keskuudessa siksi, että se eliminoi miehen fyysisen läsnäolon ja täten väkivallan vaara tai tautien saamisen mahdollisuus katoaa.
Perinteisessä muodossa taas isona ongelmana on turvallisuus/taudit voisin kuvitella.
No onhan se helpompaa kun ei tarvi miestä edes tavata. Perinteistä seksiä on saatavilla paljon vähemmän kun naiset on nykyään netissä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo monessa paikassa jo sanottu ääneen.
Monilla naisilla on kiinnostusta alalle, ja Of vapauttaa naiset perinteisen väkivallan vaarasta. Alan suosio kasvaa siitä syystä. Naiset voivat nyt toteuttaa itseään vapaammin, kun esteitä on poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ole kateellisia myöskään siitä, että työhön liittyy raskauden riski, vaikka kuinka käyttäisi ehkäisyä, tai siitä, että seksitaudeilta ei voi koskaan suojautua täydellisesti. Nämä eivät ole mitään edullisia etuja, vaan todellisia vaaroja, jotka vaikuttavat sekä fyysiseen että psyykkiseen terv
Nämä eivät ole mitään edullisia etuja, vaan todellisia vaaroja, jotka vaikuttavat sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteen pitkällä aikavälillä.
Puhu vaan omasta puolestasi! Kyllä mä voin myöntää, että oon tietyllä tavalla kateellinen. Itse kituutan pienellä palkalla, ja kyllä olisi kivaa jos olisi enemmän rahaa käytettäväksi. Rohkeus ja itsevarmuus ei vaan riitä lähtemään tuolle alalle. Olen siis kateellinen niille jotka rohkenevat tarttua tilaisuuteen saada hyvät tienestit.
Sä olet kateellinen siitä rahasta, et siinä mitä sitä vastaan joutuu tekemään.
Rahaa saa muutenkin, jos on rohkea ja itsevarma.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on paljon naisvihaa mikä näkyy erityisesti infantilisointina. Esiinnytän itse muka hyväntekijänä, mutta tosiasiassa esitetään naiset heikkoina, jotka eivät tiedä omaa etuaan ja siksi heidät täytyy pelastaa ulkoisilta uhkilta kieltämällä naisten vapaudet. Todella ylimielistä ja itsekästä ajattelua sellainen.
Kun oikea ratkaisu olisi puuttua ongelmiin, jotta naiset voisivat tulla alalle yhä rohkeammin, ja antaa naisille enemmän valinnanvaraa. Sehän on hyvä asia, että naisten turvallisuus työelämässä paranee? Naisten valinnanvapaus ei ole keneltäkään pois. Valinnanvapauden vastustajat eivät ole naisten oikeuksien puolella.
Prostituution riskeistä puhuminen ei ole naisten aliarviointia. Se on rakenteiden arviointia. Jos nostaisit keskustelun taso henkilökohtaisesta loukkaantumisestasi kokonaiskuvaan, näet että kritiikki ei kohdistu naisiin, vaan ilmiöön.
Suomessa prostituutio on laillista. Saa sitä silti vastustaa, koska lähtökohtaisesti haitat ovat niin suuret, ettei sitä kannata suositella kenellekään elinkeinoksi edes lyhytaikaisesti. Suomessa ei ole kenenkään tarpeen h**rata. Tilastot eivät valehtele, vaikka aineisto sisältää aina poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ole kateellisia myöskään siitä, että työhön liittyy raskauden riski, vaikka kuinka käyttäisi ehkäisyä, tai siitä, että seksitaudeilta ei voi koskaan suojautua täydellisesti. Nämä eivät ole mit
Mihin tutkimukseen? Eihän tuossa siteerattu mitään tutkimusta, vaan lueteltiin asioita, joihin prostituutio voi ihan loogisesti johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että haluat nähdä kantasi naisten vapauksien puolustamisena, mutta kokonaisuutta tarkastellessa asetelma ei ole niin yksinkertainen. Naisia on vuosisatojen ajan kohdeltu esineinä ja hyödykkeinä: Heidän arvonsa on liitetty seksuaalisuuteen, ei ihmisarvoon. Sukupolvet ovat tehneet työtä sen eteen, että naisia ei enää määriteltäisi sen kautta, mitä joku voi heidän kehoillaan tehdä tai ostaa.
Kun nykyisessä keskustelussa korostetaan valinnanvapautta ilman, että huomioidaan rakenteet, pakot ja seuraukset, päädytään helposti samaan ansaan, jota konservatiiviset ja sovinistiset liikkeet ovat aina hyödyntäneet: puhutaan vapaudesta, mutta samalla normalisoidaan naisen asemaa esineenä.
Se ei ole vapautta, jos valinnat syntyvät epätasa-arvoisessa asemassa. Eikä se ole edistystä, jos unohdetaan, miksi prostituutio historiallisen ja kansainvälisen tutkimuksen mukaan on niin vahvasti sidoksissa hyväksikäyttöön, pakkoon ja traumaattisiin seurauksiin.
Haluatko oikeasti edistää naisten vapautta vai palata aikaan, jolloin naisen ihmisarvo oli toissijaista ja hänen kehoaan sai käyttää hyödykkeenä, kunhan sitä kutsuttiin vapaudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ole kateellisia myöskään siitä, että työhön liittyy raskauden riski, vaikka kuinka käyttäisi ehkäisyä, tai siitä, että seksitaudeilta ei voi kos
Mihin tutkimukseen? Eihän tuossa siteerattu mitään tutkimusta, vaan lueteltiin asioita, joihin prostituutio voi ihan loogisesti johtaa.
Musta on hienoa, että jotkut on jaksaneet kirjottaa noinkin perusteltuja viestejä aiheesta ja vieläpä kärsivällisesti. Kiitos niistä! En olisi itse jaksanut. Vähän ihmetyttää asiallisen viestien saamat alapeukkujen määrät, mutta tämä onkin vauva. Tämäkin viesti saa miinustusta.
Jos tarvitsee tutkimuslähteen vahvistamaan esimerkiksi sen, että sukupuoliyhteys (sitähän prostituoidut perinteisesti kauppaavat) voi johtaa raskauteen tai sukupuolitautitartuntaan, voidaan vain kysyä, onko ihminen kypsä toimimaan sen enempää prostituoituna kuin missään muussakaan ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
OF tarjoaa kaikki naiseuden parhaat edut: saat ihailua, saat rahaa, saat toteuttaa naiseuttasi ja leikkiä seksuaalisuudellasi - turvaetäisyydeltä. En ihmettele lainkaan miksi se on niin suosittua, se puree naiseuden ytimessä. Enkä näe ilmiötä edes mitenkään pahana, aika viatonta se lopulta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin inhimillistä olla kateellinen ihmisille, joilla näyttää olevan enemmän rahaa tai vapautta. Mutta samalla on hyvä muistaa, että prostituutio ei ole mikään riskitön pikareitti hyviin tuloihin. Valtaosa alan ihmisistä ei elä helpolla rahalla, vaan kantaa mukanaan psyykkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia seurauksia, joista tutkimus kertoo aika karua kieltä.
Se, että sinulla on pienempi palkka mutta ehjät rajat ja turvallinen työ, ei ole mikään häpeä, se on usein pidemmän päälle huomattavasti terveempi ja vakaampi tie.
On täysin totta, että maailmassa on vaarallisia ammatteja kuten poliisi ja vartija. Mutta prostituutiota ei voi rinnastaa niihin edes etäisesti.
Poliisit ja vartijat ovat työntekijöitä, joilla on työsopimus ja työterveys, kollegat ja esihenkilö, laillinen ja julkinen suoja, koulutus sekä rajat, joita työnantaja ja laki valvovat.
Prostituoidulla ei ole näistä mitään. Hän on yksin tilanteissa, joihin liittyy aina riski seksuaalisesta väkivallasta, ei-toivotun raskauden riski, tautien riski, mahdollinen painostus, kiristys tai velkasuhde, ja tilanteet, joita poliisi ei tule turvaamaan, koska ne tapahtuu usein näkymättömissä. Nämä eivät ole työolosuhteiden epäkohtia. Ne ovat itsessään työnkuvan ydin.
Kun sanot, että väkivallan pelko pitäisi poistaa, jotta ihmiset uskaltaisivat valita ammatin vapaasti, ohitat olennaisen:väkivalta ja hyväksikäyttö eivät ole irrallisia ongelmia, vaan ne ovat sisäänrakennettuja riskejä, joita ei voi kokonaan poistaa, koska työn sisältö on kehon myynti tuntemattomille.
Lisäksi normalisointi ei tee alaa turvallisemmaksi vaan se tekee siitä vetovoimaisemman niille, joilla ei ole valinnanvapautta: lapsille, nuorille, päihderiippuvaisille ja hyväksikäytön kohteille.
Turvallisemmaksi tekeminen ei tarkoita sen juhlistamista. Eikä se tarkoita, että alalle pitäisi rohkaista.Se tarkoittaa, että ymmärretään riskit oikein, eikä verrata prostituutiota ammatteihin, joissa työntekijöillä on todellinen suojaverkko ja työoikeudet.