Miten on tarkoitus saada työkokemusta tietynlaisesta työstä, jos EI OTETA sellaiseen työhön?
Näin kokemusta ei kerry, vaikka teoriassa osaisi asioita. Mutta ikinä ei saa mahdollisuutta näyttää sitä osaamista, tai kehittää sitä, koska työhön ei valita kokemuksen puutteen perusteella. Ja siten kokemusta ei kerry.
Jumal*uta-
Kommentit (39)
Tyvestä puuhun noustaan, joten tarraat tyveen kiinni ja siitä sitten lipsuttelet ylöspäin?
Ei kukaan ota parhaisiin hommiin muualta kuin talon sisältä
better the devil we know
Jos oot harjoittelija niin ne harjoittelee palkatta Suomessa
Työkokemusta saa tekemällä töitä. Ensin sitä työtä, jota opiskelijana saa ja sitten yhä enemmän omalta alalta. Ensin hanttihommia, sitten spesifimpejä juttuja.
Miksi kuvittelit, että pelkkä koulutus tekee sinusta osaajan?
Vierailija kirjoitti:
Työkokemusta saa tekemällä töitä. Ensin sitä työtä, jota opiskelijana saa ja sitten yhä enemmän omalta alalta. Ensin hanttihommia, sitten spesifimpejä juttuja.
Ei saa sitä työtä opiskelijana eikä valmistuneena. Miksi et lue aloitusta vaan kommentoit omiasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ota parhaisiin hommiin muualta kuin talon sisältä
better the devil we know
Kyllä ottaa. Silloin kun haet talon sisältä töitä niin siihen palkataan talon ulkopuolelta joku ja silloin kun haet talon ulkopuolisena töitä niin silloin siihen palkataan talon sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tarkoitat opiskeluihin liittyvää työharjoittelua niin sitå ei lueta ollenkaan työkokemukseksi. Mikäli tarkoitat, että opiskelijana hakee muuta kuin työharjoittelua niin ei silloinkaan oteta töihin kun ei ole työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut työharjoitteluun? Tai voit perustaa yrityksen ja opetella itsenäisesti, siitä saat kokemusta.
Harjoitteluunkin on 200 hakijaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mietipä hetki: miten ihmeessä muilla on työkokemusta alalta? Etteivät vain olisi olleet harjoittelijoina, osa-aikaisina jne. oman alansa työpaikoilla ja siten jostain paskaduunien kautta edenneet osaajiksi?
Ihmeen moni opiskelija halveksiin harjoitteluja, jos ne eivät ole ehdottoman pakollisia. Sitten ollaankin valmistumisen jälkeen ihmeissään, kun kaverit jatkavat vakihommissa harjoittelupaikoissaan ja itse on totaalisen osaamaton käytännön töistä.
Sinä et ole selvästikään opiskellut viime vuosina, jos lainkaan. Ihan palkattomat harjoittelupaikat ovat kiven alla. Ei niitä kukaan todellakaan halveksi, mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Itsekö halveksit tai oma jälkikasvusi ilmeisesti halveksii, koska kenenkään en ole kuullut halveksivan harjoitteluja. Päin vastoin, noihin jonotetaan pienellä palkalla tai yleensä ihan palkatta. Silti vaikea päästä, kun ei niitä paikkoja riitä kaikille. Olen tehnyt useita tutkintoja, ja tiedän miten tämä homma menee. Olen käynyt koulutuksia, joissa vain muutama koko ryhmästä sai harjoittelupaikan koulun ulkopuolelta, lopuille oli pakko järjestää harjoittelun vaatimat tehtävät koulun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä hetki: miten ihmeessä muilla on työkokemusta alalta? Etteivät vain olisi olleet harjoittelijoina, osa-aikaisina jne. oman alansa työpaikoilla ja siten jostain paskaduunien kautta edenneet osaajiksi?
Ihmeen moni opiskelija halveksiin harjoitteluja, jos ne eivät ole ehdottoman pakollisia. Sitten ollaankin valmistumisen jälkeen ihmeissään, kun kaverit jatkavat vakihommissa harjoittelupaikoissaan ja itse on totaalisen osaamaton käytännön töistä.
vi ttu että olet tyhmä, harjotteluita osa-aikaisuuksia ja paskaduuneja tässä ollaan hakemassakin mutta ei näihinkään päästä ilman kokemusta! Vai eikö nämä muka ole työtä sinun mielestäsi?
Olen ollut varmaan 15 eri työharjoittelussa ja silti ei palkattu töihin vaikka osasin paremmin kuin muut Olin paljon ahkerampi kuin muut. Päätin etten men enäää harjoittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut työharjoitteluun? Tai voit perustaa yrityksen ja opetella itsenäisesti, siitä saat kokemusta.
Itse hain aikoinani työmarkkinatuella työkokeiluun (eli kela maksoi sen minimin), mun ajatus oli vain se, että saan työkokemusta ko. alalta. Tein myös vuoden sivarin alalla, siinäkin ajatus, että saan työkokemusta pääsin töihin jo ennen kuin valmistuin alalleni. Elämä on valintoja, osa valinnoista kannattaa tehdä niin, että hyöty nähdään panoksena eikä huudeta palkan perään se palkka tienataan sitten myöhemmin lopputyöelämässä
en jaksa ymmärtää nykyään mentaliteettiä, että työtä ei oteta vastaan, jos se ei ole omaa alaa tai palkka liian pieni. Kukaan meistä ei tienaa toimarin palkkaa ekana päivänä, osa meistä päätyy vuosien jälkeem toimariksi tai vastaaviin hommiin - VASTA sen kokemuksen ja osaamisen jälkeen. Työpaikka ei ole 30sekunnin tiktokkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain aikoinani työmarkkinatuella työkokeiluun (eli kela maksoi sen minimin), mun ajatus oli vain se, että saan työkokemusta ko. alalta. Tein myös vuoden sivarin alalla, siinäkin ajatus, että saan työkokemusta pääsin töihin jo ennen kuin valmistuin alalleni. Elämä on valintoja, osa valinnoista kannattaa tehdä niin, että hyöty nähdään panoksena eikä huudeta palkan perään se palkka tienataan sitten myöhemmin lopputyöelämässä
en jaksa ymmärtää nykyään mentaliteettiä, että työtä ei oteta vastaan, jos se ei ole omaa alaa tai palkka liian pieni. Kukaan meistä ei tienaa toimarin palkkaa ekana päivänä, osa meistä päätyy vuosien jälkeem toimariksi tai vastaaviin hommiin - VASTA sen kokemuksen ja osaamisen jälkeen. Työpaikka ei ole 30sekunnin tikto
Naiset eivät sivareiksi pääse.
Ja toisaalta, tässä on juuri yritetty selvittää että niitä palkattomiakaan harjoittelupaikkoja ei tahdo saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en jaksa ymmärtää nykyään mentaliteettiä, että työtä ei oteta vastaan, jos se ei ole omaa alaa tai palkka liian pieni. Kukaan meistä ei tienaa toimarin palkkaa ekana päivänä, osa meistä päätyy vuosien jälkeem toimariksi tai vastaaviin hommiin - VASTA sen kokemuksen ja osaamisen jälkeen. Työpaikka ei ole 30sekunnin tikto
Oletpa naivisti ajatteleva. Ihan jokaiseen auki olevaan työpaikkaan on kova tunku. Itse sitä paitsi ymmärrän hyvin, ettei kaikista ole provikkatöihin, puhelinmyyjäksi, feissariksi yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en jaksa ymmärtää nykyään mentaliteettiä, että työtä ei oteta vastaan, jos se ei ole omaa alaa tai palkka liian pieni. Kukaan meistä ei tienaa toimarin palkkaa ekana päivänä, osa meistä päätyy vuosien jälkeem toimariksi tai vastaaviin hommiin - VASTA sen kokemuksen ja os
Naiset eivät sivareiksi pääse.
Kyllä pääsevät. Ensin pyritään vapaaehtoiseen palvelukseen, sitten ollaan siellä yli 30 päivää jolloin muututaan asevelvolliseksi ja sitten ilmoitetaan että ei aio jatkaa palvelusta jolloin tulee määräys siviilipalvelukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi teet pari vuotta hommia, sitten saat kokemusta ja voit hakea palkkatöihin.
Mitä tarkoitus syödä ja millä elää tuo aika? :D Maksetaanko laskut kokemuksella..
Voi hakea tukia jos et saa palkkaa.
toimii vain vuokralaisella. omistusasuja ei saa tukia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoitteluunkin on 200 hakijaa.
-eri
ja sinne pääsee vain suhteilla
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt hanttihommia jo 30 vuotta. Niistä ei ole mitään hyötyä oman alan töihin hakiessa. Opiskelemani alan työpaikkoihin vaaditaan vähintään 5v työkokemusta juuri siitä työstä.
Tuo on hankala tilanne, mutta alasta riippuen voi yrittää päästä työharjoitteluun, mennä johonkin täydennyskoulutukseen, jossa olisi harjoittelua, tehdä vapaaehtoistyötä jossain alan järjestössä, pyrkiä oman alan ammattiliittoon/järjestöön aktiiviksi, hakea kesätyöhön ulkomaille, voi mennä jonnekin harrastusryhmään, joka liippaisi läheltä omaa alaa, jne.
Jotain pientä voi siis tehdä niin että on edes tekemisissä (lähinnä ilman palkkaa tietysti) oman alansa toimijoiden kanssa ja jollakin tavalla seuraa alaansa ja ylläpitää taitojaan ja tietojaan.
Nuo ovat kuitenkin asioita, jotka voi lisätä sinne omaan CV:hensä, kun seuraavan kerran hakee töitä. Ei ole ihan tyhjä lista siis.
Nuo ovat siis omaa kokemustani, riippuu tietenkin alasta minkälaiset mahdollisuudet ovat. Et kertonut alaasi, joten vaikea neuvoa tarkemmin.