Onko reilu 60 000 euroa vuodessa hyvä palkka?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5000€ bruttopalkasta ei paljoa käteen jää.
Minulla vuosiansiot 75.000€ ja ihan vaatimattomaan elämään fyrkat riittää.
Sulla on elämänhallinta täysin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo 60 000 netto, niin hyvin pärjää ja on hyvä ansio, mutta ei rikas kuitenkaan. Bruttona menee mielestäni aika keskiluokkaan.
Itsellä tuo summa on netto ja pidän itseäni ylempään keskiluokkaan kuuluvana. Töitä saa kyllä tehdä pirusti. Viimeisin kokonainen vapaapäivä on ollut heinäkuussa. Viikonloput mukaan laskien.
N 54, yrittäjä
Tilastojen mukaan olet kyllä rikas ts. ansaitset enemmän kuin 90% ihmisistä. Mutukysymyshän tuo ei ole.
Kyllähän se vaikuttaa miten se tulee. Jos kiva sisätyö, yksivuorotyö ja ei ylitöitä niin on hyvä. Muussa tapauksessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskitulo. Se on n. 4800 bruttona kuussa (lomarahat huomioiden) ja n. 3300 nettona. Siitä kun vähennetään asumismenot (1500), autokulut (200), velat sun muut (700), rahat on aina käytetty kuun vaihteessa, vaikka ei matkustelisi tai kävisi ravintoloissa. Ei ne tulot, vaan menot.
Miten 4800 brutolla saa 3300 nettotulot?? Mun kk ansio on 5180 euroa ja netto 3221.
Verokalenterista näkee, että veroprosenttisi on suurempi kuin useimpien miljoonatuloisten. Nostivat tulot kätevästi pääomaverotettuna. Reilu peli.
Saan sh ton verran. Tosta kun ottaa verot pois ei paljon jää. Ei sillä perhettä elätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vuosiansiot 75.000€ ja ihan vaatimattomaan elämään fyrkat riittää.
Sulla on elämänhallinta täysin hukassa.
Minä en omista autoa, pyöräilen duunimatkat (päivittäin 20km), en polta tupakkaa, en käytä alkoholia, en käy viihteellä enkä istu baareissa tai kuppiloissa.
Asumisen menot lohkaisee ison osan palkasta.
Minulla on lemmikkejä joiden hoito- ja sairauskulut vievät rahaa.
Päivärytmini on säännöllinen, nukun noin 10 h/ yö ja unen laatu on hyvää.
Verottaja vie bruttotuloista ison osan.
Selvennätkö minulle miten elämänhallintani on hukassa?
-sama
Vierailija kirjoitti:
Noin 3300€/kk
Isoimmissa kaupungeissa se on hyvä palkka. Pienemmillä paikkakunnilla se on todella kova palkka.
Omat nettotulot on yhteensä reilut 60 tuhatta vuodessa. Kaikki on suhteellista. Yhdelle ihmiselle ne olisi varmaan ihan hyvät mutta itse elätän niillä itseni lisäksi kahta teiniä. Pärjäillään.
Jos tuotat jollekin vähintään 120 000 vuodessa niin ihan kohtalainen palkka. Jos taas olet paperinpyörittelijä johtajan tittelillä ilman että tuotat realistisesti mitään niin olet ylipalkattu. Sellainen välistävetäjä.
Yksin ainakin tulee oikein hyvin toimeen. Noin puolet nettopalkasta eli joku 1600 € menee asumiseen, ruokaan ym. pakolliseen, toinen puolikas jää huvitteluun ja säästöön.
Riippuu menoista.
Jos on kallis asunto, lapsi(a), auto(ja), ja vaativa puoliso niin onko se sitten paljon. Jaa-a....
Ihan ok. Mä tienaan ton verran ja palkkani ylittää keskipalkan, mutten pidä sitä erityisen isona.
Ei paljon mieltä lämmitä, kun keskipalkkaiswna menee melkein 30% veroihin laskeslin tuossa, et jos olisin mennyt amikseen enkä lukioon ja yliopistoon, oon vasta alkanut saamaa plussaa perustuen bruttopalkkaan (nettopalkkaa en laskenut) omassa työssäni pitää olla vähintään 15v työssä et on plusmiinus nolla tienattu brutto netto aplkassa vuosimäärät kasvaa
Tietääkseni tuolla pääsee ylimpään tulodesiiliin eli ansaitsee enemmän kuin 90% palkansaajista. Tai vähintäänkin toiseksi ylimpään.