Ihmisen vastuu kouluttautua aloille joilta löytyy töitä
Kuinka hölmöä on lähteä opiskelemaan alaa, jolla ei ole töitä joko omalla paikkakunnalla tai ei koko Suomessa. Tällä hetkellä suomi kouluttaa työttömäksi valtavasti ihmisiä ja se on jo valtiolta typeryyttä mutta yhtä typerää se on ihmisiltä jotka tällaisille aloille hakeutuu. Kun tuhlataan elämästä vuosia opiskellessa, olisi tiedettävä mihin opiskelee ja mitkä on näkymät. Tässä on yksi syy miksi Suomessa työttömyys kasvaa rajusti. Toinen syy mitä ihmiset ei ymmärrä on se, että julkinen sektori on kasvanut 20 vuotta putkeen ja vie kaikki rahat. Nyt kun leikataan julkiselta, se tietää työttömien kasvua mutta ei niitä voida velkarahalla pitää suojatyöpaikokssa julkisella.
Kommentit (36)
Itse työtön insinööri. Hävettää olla työtön.
Vierailija kirjoitti:
tässä on vaan se ongelma, että ei kannata uskoa sitä kun väitetään, että jollain alalla on paljon töitä.
esim insinööreille valehdeltiin, että töitä riittää ja niitä koulutettiin liikaa. nyt niitä on työttömänä todella paljon. sama on tapahtumassa seuraavaksi hoitajille. hoitajia potkitaan pois tuhansittain ympäri suomen.
sitten on aloja, joilla on työvoimapulaa, mutta liitot estävät riittävän kouluttamisen. näitä on esim lääkärit
Minä uskon, että hoitajille riittää töitä. Nyt vain sote on sekaisin, mutta kun saa palikat kuntoon, niin tilanne normalisoituu.
Ja jos itse olisin hoitaja, niin alkaisin yrittäjäksi. Julkisella puolella on vaikea esim. Vanhusten saada palvelua, esperit yms on sikakalliita. Markkinarako on heillä, jotka tekee kohtuuhinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos vähennetään humanistialoilta koulutuspaikkoja ja siirretään ne esim. lääkikseen tai oikikseen.
Alkaisi hintakartelli tippua.
Juuri siksi se ei tule koskaan toteutumaan.
Eiköhän lääkikseen ja oikikseen hakeudu juuri niin paljonnporukkaa, kuin ala vetää.
Nuo ovat vaativia aloja.
Siitä huolimatta tulevaisuudessa rutiininomaiset lääkärin diagnostiikkatyöt ja lakimiehen hommat hoitaa tekoäly. Näilläkin aloilla on tulevaisuudessa kysyntää enää spesialisteille.
Suuret massat, paitsi heikompilahjaista väkeä, myös akateemista ammateista ja muista keskiluokkaisista ammateista jää työelämän ulkopuolelle.
Aikaisemmin tuo vastuu hoitui sillä että sosiaaliturvaa ei ollut tai se oli niin heikko että jokainen automaattisesti järjesti elämänsä siten että elättää itse itsensä sekä perheensä. Toimi erinomaisesti. Miksi ihmeessä olemme luoneet tällaisen oleskeluyhteiskunnan jossa yksilöllä ei ole pienintäkään vastuuta elämästään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkäreitä tulisi kouluttaa lisää? Siksi että niitä on jo Suomessa koulutettu eniten maailmassa väkilukuun suhteutettuna? Ai niinkö. Niin! Koulutetaan jo tuplasti enemmän kuin muualla. Voisiko todellinen syy Paulalle olla jossain muussa? Ai niin, lääkärit tekee osa-aikaista ja se pitäisi kieltää. Ensinnäkin, lääkärit jotka tekee 80% työaikaa tekee silti tuntimäärällisesti enemmän töitä kuin normaali kokopäivätyöläinen. Miksi ne tekee osa-aikaista eikä enemmän? Koska verotus syö hyödyt. Kävisitkö sinä enemmän töissä jos jokaisesta tienaamastasi eurosta otettaisiin iso osa pois jos teet enemmän töitä. Ei, se ei kannata. Vapaa-ajallakin on hintansa, kiitos vielä maailman kovin progressiivinen verotus. Lääkärin työ julkisella siellä missä pulaa on, on pakkotahtista ja huonosti johdettu a. Korjataanko ongelmia vai oletetetaanko koska ollaan kateellisia.
Suomessa on lääkäreillä koko Euroopan toiseksi suurimmat ansiot. Vain Luxemburrgissa on lääkäreillä korkeammat ansiot. Sen takia lääkäreiden ei tarvitse tehdä Suomessa täyttä työaikaa, ja se on varmasti yksi syy siihen miksi on lääkäripula. Mutta tuollaista tilastoa en ole nähnyt, että Suomessa olisi koulutettu eniten maailmassa lääkäreitä, onko tosi näin?
Minulla oli hyvin töitä 30 vuotta. Nyt ei enää ole. En voinut silloin tietää, kun aloitin opiskelut 37 vuotta sitten, että näin tulee joskus käymään. Olen myös jo ehdottanut TE-toimistolle, että tekisin alaani lähellä olevat aineopinnot 60 op, joiden avulla voisin työllistyä, mutta en saanut lupaa opiskella työttömänä, eikä ole varaa menettää korvauksia. Opintotuetkin on jo käytetty, joten se ei ole mahdollisuus, eikä opintotukea muutenkaan saisi kun ei tuossa olisi tutkintoon johtavasta koulutuksesta kyse, vaan noin vuoden lisäopinnoista.
Kaikkein hölmöintä on julkisella rahalla järjestää sellaista koulutusta, joka ei työllistä koko Suomessa. Ei siitä joku teini-ikäinen nuori voi olla vastuussa, vaan kyllä vastuu on koulutuksen järjestäjällä ja rahoittajalla.
Toinen juttu on, että läheskään aina pitkän aikavälin näkymiä ei voi tietää etukäteen. Maailmassa tapahtuu myös ennakoimattomia käänteitä, jotka vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan enää kouluttaudu mihinkään. Ikä 54v.
sullahan on vielä 20-30v työuraa jäljellä, kun eläkeikää jatkuvasti nostetaan muutaman vuoden välein
Näin on. Ei viisikymppinen ole vielä vanha kouluttautumaan. Eikä aina tarvita kokonaan uutta tutkintoa, vaan usein riittäisi, jos päivittäisi vanhaa. Suurempi ongelma taitaa olla, ettei sitä voi tehdä työttömänä.
Hain alalle kun siitä oli pulaa, mutta kun valmistuin ei enään ollutkaan pulaa vaan kaikki potkitaan ulos. Tämä sama on tapahtunut jo kaksi kertaa... olen kai huono ennustaja.
Hain 2002 opiskelemaan merkonomiksi. Tuli tradenomit ja vei merkonomien paikat. Sitten luin kokiksi, olin töissä, tuli korona ja vei työpaikat. Olen myös opiskellut ylioppilaaksi sekä ollut töissä varastolla. Sieltäkin on hävinneet työpaikat. Olen myös tehnyt toimittajan töitä, mutta nekin työt vie tekoäly.
Tiedän Lapissa monet työttömät raksamiehet, töitä ei ole tullut vuosikymmeneen koska kunta palkkaa mielummin halvemmalla rajan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vähennetään humanistialoilta koulutuspaikkoja ja siirretään ne esim. lääkikseen tai oikikseen.
Alkaisi hintakartelli tippua.
Juuri siksi se ei tule koskaan toteutumaan.
Eiköhän lääkikseen ja oikikseen hakeudu juuri niin paljonnporukkaa, kuin ala vetää.
Nuo ovat vaativia aloja.
Siitä huolimatta tulevaisuudessa rutiininomaiset lääkärin diagnostiikkatyöt ja lakimiehen hommat hoitaa tekoäly. Näilläkin aloilla on tulevaisuudessa kysyntää enää spesialisteille.
Suuret massat, paitsi heikompilahjaista väkeä, myös akateemista ammateista ja muista keskiluokkaisista ammateista jää työelämän ulkopuolelle.
Suomessa on paljon aloja, joille pääsee alle 10 % hakijoista. Ei ne kaikki loput 90 % ole heikkolahjaisia. Suosituilla aloilla vain ei ole tarpeeksi opiskelupaikkoja. Ajattele, että esimerkiksi Suomessa saa kuitenkin toimia lääkärinä vaikka on opiskellut ulkomailla jossain, mihin kaikki pääsevät rahalla opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hain 2002 opiskelemaan merkonomiksi. Tuli tradenomit ja vei merkonomien paikat. Sitten luin kokiksi, olin töissä, tuli korona ja vei työpaikat. Olen myös opiskellut ylioppilaaksi sekä ollut töissä varastolla. Sieltäkin on hävinneet työpaikat. Olen myös tehnyt toimittajan töitä, mutta nekin työt vie tekoäly.
Minulle stadian ammattiopiston opettaja sanoi taannoin, että yhdeltä kurssilta valmistuu usein yksi kokki. Kaikki muut viedään käsistä ennen valmistumista. Korona-sika tietty poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän Lapissa monet työttömät raksamiehet, töitä ei ole tullut vuosikymmeneen koska kunta palkkaa mielummin halvemmalla rajan takaa.
Aika erikoista, täällä Helsingissä palkkaus on sama. Hyville maksetaan hyvin, oli minkämaalainen tahansa. Miehelläni on raksafirma.
Vaikea nykyään tietää, mikä varmasti työllistää, mutta kyllä on paljon sellaisia aloja, joiden opiskelu on tyhmää. Joku tyyliin muinaisen kreikan ja latinan opinnot harvoin työllistää ketään.
sullahan on vielä 20-30v työuraa jäljellä, kun eläkeikää jatkuvasti nostetaan muutaman vuoden välein