Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä järki on eläkeläisalennuksissa?

Vierailija
11.11.2025 |

Eläkeläiset ovat Suomen varakkain ryhmä ja heillä on enemmän rahaa kuin nuorilla tai työikäisillä. Eläkeläiset ovat myös ainoa ryhmä, joiden tulot nousevat automaattisesti kuluttajahintojen mukana. Ei tarvitse lakkoilla tai vääntää EK:n kanssa, vaan aina nousee tulot hintojen myötä. 

Siksi ihmetyttääkin, että miksi tälle Suomen kermalle pitää vielä erikseen tarjota alennuksia joukkoliikenteestä, ravintolaruokailuista, liikuntaharrastuksista ja ties mistä muusta? Ei heillä ole tarvetta noille alennuksille, koska heillä jos kellä olisi varaa palveluihin. 

Paljon parempi olisi kohdistaa ne alennukset pienituloisille, jolloin sen pienemmän hinnan saisi riippumatta siitä onko eläkeläinen vai ei. 

Kommentit (400)

Vierailija
341/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa ja työttömyyskorvauksia maksetaan 4 miljardia vuodessa. 

Vierailija
342/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, työttömän ei tarvitse lähteä uimahalliin, saadaan lepäillä kotona. 

Toivottavasti ei tule sotaa, kunto 0. 

Vierailija
344/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ei läheskään kaikki eläkeläiset ole hyvätuloisia. Itseasiassa meillä on aika paljon eläkeläisiä, joiden eläke jää reilusti alle kahden tonnin. Alunperin eläkeläisalennukset onkin olleet varmaan sitä varten, että eläke on kuitenkin pienempi kuin palkka. 

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että ne alennukset voisi kohdistaa pienituloisille. Mutta miten missäkin paikassa se pienituloisuus todistettaisiin? Esimerkiksi uimahallin kassalla? Pitäisikö sen uimahallin kassankin päästä asiakkaan tilitietoihin?

Eläke saakin olla reilusti alle kahden tonnin. Liian monella on palkkakin alle kahden tonnin, ja sillä pitäisi sitten olla ja elää. Eläkeläiset myyköön mökkinsä ja autonsa jos ei rahat riitä.

Vierailija
345/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä itket? Porskutan itse ansaitulle € 4000 eläkkeellä.  Keskimäärin tein töitä 60 h viikossa ansaitakseni eläkkeeni, lomia ei ollut. Tee sinäkin töitä äläkä mölise. 

Mihin tarvitset alennuksia? 

Vierailija
346/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisuus on eri asia kuin varakkuus. 

Monet eläkeläiset ovat pienituloisia ja laskevat pennosia ruokakaupassa. Osalla on hyvinkin kuluneet ja kauan sitten ostetut vaatteet. He ovat hiljaisia tavatessaan tuttavia, sillä heillä ei ole mitään uutta kerrottavaa. Kävin eilen Lidlissä tai löysin päälle sopivan puseron kirpputorilta. Sellaista ei voi kertoa paremmin toimeentuleville ihmisille. Eikä voi lähteä mukaan kahviloihin ja tapahtumiin, kun siihen kuluvalla rahalla syödään kotona monta päivää. Monen ainoa varallisuus on kerrostaloasunto tai vanhempi talo. Asunto on pieni, jos verrataan muiden pohjoismaiden asumistasoon. Mutta nämä eläkeläisiä haukkuvat ketjut ovatkin osa trollien suunnitelmaa, jossa kylvetään eripuraa suomalaisten keskuuteen.

Miksi eläkeläinen ei ole säästänyt palkoistaan työvuosinaan niinä kultaisina aikoina, kun töihin kuin töihin pääsi kun vain reippaasti käveli sisään, kätteli ja katsoi silmiin? Miksei?

Vierailija
347/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä eläkeläiset rohmuavat jopa uimisen ilon lapsilta. On paljon lapsia jotka eivät uimahalliin pääse kun perheellä ei ole rahaa.

Esillä oli myös malli jossa lapset ja työttömät olisivat päässeet ilmaiseksi uimaan päivisin. Päätettiin että vain eläkeläiset ansaitsevat tämän edun.

Sitten ihmetellään lasten huonoa uimataitoa. Ei, meillä ei ole mökkiä eikä kesällä mahdollisuutta päästä kuin muutaman kerran sinilevättöämään veteen uimaan täällä Helsingissä. 

Miten eläkeläisten uiminen on pois lapsilta, joilla ei ole rahaa? Ei niillä lapsilla olisi rahaa vaikkei yksikään eläkeläinen uisi.

Mietittiin mahdollisuutta jossa alle 18 b olisivat päässeet uimaan maksutta koko vuoden, eläkeläiset samoin työttömät. Olisi tullut liian kalliiksi joten päädyttiin antamaan etu vain eläkeläisille. Eli on siten pois lapsilta. Monilla perheillä ei lle varaa uimiseen ollenkaan, ei se koulun 1 vko per lukuvuosi riitä uimisen opetteluun.

Että sillä tavalla se vaikuttaa. Olisi voitu tehdä päätös antaa vaikkapa alennus lapsille. 

Vierailija
348/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sa ,,Na töihin ei tarvii eläkeläisiä kadehtia,seuraavaksi käyt ryöstämässä Romanian kerjäläiset kun tienaavat sinua paremmin,per ,leen kermaperse uliuliuli

Hillitse itsesi Reijoreetta. Eläkeläisillä ei ole näköjään minkäänlaisia käytöstapoja.

Vierailija
349/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieniä ne alennukset on ja epäolennaisissa asioissa. Ei taloudellista merkitystä.

Jo tämä kommentti kertoo kaiken: eläkeläisalennuksille ei ole tarvetta, eläkeläisillä on niin paljon varallisuutta että alennukset ovat merkityksettömiä.

Eläkeläiset saisivat myös maksaa itse terveydenhoitokulunsa viimeistään kymmenen vuotta eläkkeellä oltuaan. Rahaa heillä on, aivan turha kiistää moneen kertaan tutkittua asiaa.

Vierailija
350/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiltä pitäisi ottaa terveyspalveluiden käytöstä todellisten kustannusten mukainen hinta. Veroprosenttia voidaan laskea korvaukseksi. Säästäisimme valtavasti.

Ai sinullakin sitten kun ja jos joskus olet eläkeläinen. Ei pitäisi omaa oksaansa poikki sahata.

Nyt työikäiset alle 50 v eivät usko edes saavansa eläkettä. Joten ei tehoa pelottelu.

Minä olen työtön yh 50 v. Olisihan se hienoa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, tulot nousisivat. Voisin jop tehdä muutaman keikkavuorol kuukaudessa. Nyt en kun se vaikuttaa suoraan tukiin ja kaikki menee sekaisin 2 kk ajaksi. En voi ottaa riskiä ettei lapset saa ruokaa.

Mutta eläkeläinen saa tienata eläkkeensä päälle melkein 1000 e k? 

Vierailija
351/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän eläkeläisalennukset on paikallaan, kuin opiskelija-alennukset, valtaosa eläkeläisistä on pienillä ansioilla.

Vierailija
352/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nää alle 35 pipipäät?   Mikseivät ole säästäneet? 

Vierailija
353/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi pitää eläkeläiset liikkeessä kuin ahtaa ne hoitokotiin 10v aikaisemmin huonon kunnon takia.

Joo on todella järkevää pistää koko yhteiskunta palvomaan elämän ehtoopuolella olevia mummoja ja pappoja. Tärkeintä että he saavat nauttia eläkettä 40 vuotta ja harrastaa puoli-ilmaiseksi. Nuoret mitään liikuntaa tarvitse, kun heidän tarkoitus on vain palvella eläkeläisiä. 

Puoli ilmaiseksi?

Minä kävin yhdessä museossa pari vuotta sitten.  Lippu maksoi 8 euroa, minä eläkeläinen maksoin 7 euroa, eli sain yhden euron alennuksen.  Sekö nyt kovinkin suuria talouteen vaikuttaa?  Kävisikö sinä paljonkin museoissa vain siksi, että saisit sen euron alennuksen?  Kuinka paljon ihmisen täytyy niitä museoissakäymisiä harrastaa, että se oikeasti tuntuu taloudessa?  Käykö ihmiset kaiken aikaa jossain museoissa?

Mitkä ihmeen harrastamiset?  En käy uimahallissa, kun ei täällä päin sitä ole, ei lähelläkään. Jos asuisit täällä, et kävisi sinäkään.

Joku euron tai kahden halvennusko uimahalli lippuun on sinusta elämää suurempi alennus?  Kuinka paljon useammin kävisit siellä, jos saisit sen alennuksen itse?

Ne eläkeläisalennukset on niin pieniä ja kohdistuu sellaisiin erityispalvelyihin, joita ei muutenkaan niin kovin ihmiset käytä.  En usko kenenkään elämään kuuluvan jatkuva teattereissa istuminen tai elokuvissa käyminen niin, että se oikeasti rasittaa kukkaroa ja alennettuun hintaan (miinus euro tai pari) sitten todella vaikuttaisi positiivisesti.

Asun maalla eikä täällä ole mitään kaupunki liikenteen busseja eikä raitiovaunuja, joiden käyttö voisi olla eläkeläiselle hitusen halvempaa.  Nuorena muistan opiskeluaikana saaneeni opiskelija-alennuksen bussikorttiin.  Naureskelin jo silloin, miten mitätön alennus se oli.

Lopettakaa nyt ihmeessä jo näistä eläkeläisalennuksista pauhaaminen.   Luuletteko te todellakin, että eläkeläiset saa kaiken puoleen hintaan?  Tuokin yksityislääkärillä käyminen terveyskeskuskäynnin hinnalla on vitsi.  Minä käyn joka vuosi yhden kerran gynekologilla ja luulin ensin, että no nyt pääsen vähän halvemmalla, kun se on aina toista sataa reilusti.  No eipä se sitten minua koskekaan.  Sehän koskeekin vain yleislääkärikäyntiä, eikä täällä lääkärikeskuksessa sellaista edes ole.  

Ja muutenkaan, mitään hoitoa siihen hintaan ei saa.  Se on vain se lääkärissä käynti.  Sen jälkeen kaikki toimenpiteet, mitä lääkäri määrää, maksavatkin jo sitten yksityistaksojen mukaan.  

Kyllä minä nämä vaivaiset eläkeläisalennukseni suon ihan kenelle vain muulle, saatte te lapsiperheet ja työttömät minun puolestani siellä teatterissa istua ihan vapaasti minun eläkeläusalennetulla lipullani, jos se vain olisi mahdollista.  Leipää ja limsaahan sillä ei alennettuun hintaan saa.

Vierailija
354/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä eläkeläiset rohmuavat jopa uimisen ilon lapsilta. On paljon lapsia jotka eivät uimahalliin pääse kun perheellä ei ole rahaa.

Esillä oli myös malli jossa lapset ja työttömät olisivat päässeet ilmaiseksi uimaan päivisin. Päätettiin että vain eläkeläiset ansaitsevat tämän edun.

Sitten ihmetellään lasten huonoa uimataitoa. Ei, meillä ei ole mökkiä eikä kesällä mahdollisuutta päästä kuin muutaman kerran sinilevättöämään veteen uimaan täällä Helsingissä. 

Miten eläkeläisten uiminen on pois lapsilta, joilla ei ole rahaa? Ei niillä lapsilla olisi rahaa vaikkei yksikään eläkeläinen uisi.

Mietittiin mahdollisuutta jossa alle 18 b olisivat päässeet uimaan maksutta koko vuoden, eläkeläiset samoin työttömät. Olisi tullut liian kalliiksi joten päädytti

Kuka sen päätöksen teki?

Vierailija
355/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisalennukset rulaa!

Vierailija
356/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieniä ne alennukset on ja epäolennaisissa asioissa. Ei taloudellista merkitystä.

Jo tämä kommentti kertoo kaiken: eläkeläisalennuksille ei ole tarvetta, eläkeläisillä on niin paljon varallisuutta että alennukset ovat merkityksettömiä.

Eläkeläiset saisivat myös maksaa itse terveydenhoitokulunsa viimeistään kymmenen vuotta eläkkeellä oltuaan. Rahaa heillä on, aivan turha kiistää moneen kertaan tutkittua asiaa.

Totta.  Ne alennukset ovat merkityksettömiä.

Mutta yhtä merkityksettömiä ne olisivat kaikille muillekin.  

Niistä alennuksista ei päätä mikään valtiollinen taho.  Ne on yksityisten yrittäjien myöntämiä.  Joten turha rääkyä täällä, koska ei kukaan poliitikkokaan voi asiaan vaikuttaa.  Ne ei ole valtion eikä kuntien määräämiä.

Niillä yritetään tietenkin houkutella asiakkaita, koska on ajateltu, että erilaiset eläkeläisjärjestöt olisivat hyviä kohteita saada lipputuloja.  Kun kesäteatteriin saadaan bussilastillinen katsojia pidemmänkin matkan päästä, ainahan se hyödyttää teatterilaisia.  Eläkeläiset on hyvin houkuteltavissa, koska hehän joutavat kun eivät ole työelämässä.

Minun tietääkseni myös työttömille annetaan juuri tämän tyyppisiä alennuksia myös.  En tiedä miten sitten se työttömyys todistetaan siinä lippua ostettaessa, mutta ehkä siinä vain uskotaan kun niin väitetään.

Jos nämä museoiden, elokuvateattereiden ja vastaavien antamat eläkeläisalennukset poistettaisiin, niin miten se vaikuttaisi valtion talouteen positiivisesti?  Mitä kautta se minun museopääsymaksusta saamani euron alennus, jota minulle ei enää myönnettäisikään, päätyisi valtion kassaan?

Vierailija
357/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiltä pitäisi ottaa terveyspalveluiden käytöstä todellisten kustannusten mukainen hinta. Veroprosenttia voidaan laskea korvaukseksi. Säästäisimme valtavasti.

Ai sinullakin sitten kun ja jos joskus olet eläkeläinen. Ei pitäisi omaa oksaansa poikki sahata.

Nyt työikäiset alle 50 v eivät usko edes saavansa eläkettä. Joten ei tehoa pelottelu.

Minä olen työtön yh 50 v. Olisihan se hienoa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, tulot nousisivat. Voisin jop tehdä muutaman keikkavuorol kuukaudessa. Nyt en kun se vaikuttaa suoraan tukiin ja kaikki menee sekaisin 2 kk ajaksi. En voi ottaa riskiä ettei lapset saa ruokaa.

Mutta eläkeläinen saa tienata eläkkeensä päälle melkein 1000 e k? 

Eläkkeellä oleva saa tienata sen eläkkeensä päälle niin paljon kuin ikinä perse kestää.  Siinä mitään rajoituksia ole. Tee töitä vaikka kuolemaasi asti ja saat niin eläkkeesi kuin palkkasikin.

Mutta saat myös  h e l v e t i l l i s e t  verot  maksettavaksesi.  Siinä moni jo laskee, kannattaako.  

Minä tein eläkkeen päälle muutaman vuoden osapäivätyötä.  Taisin tehdä ihan vain työssä käymisen ilosta.  Siihen lopputulokseen tulin, kun verottaja kivasti muisti mätkyillä ja muutenkin, matkakulut ja muut siihen päälle laskettuna lopetin sen homman.  Sanotaanhan, että tyhjän saa pyytämättäkin.

Vierailija
358/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset pois töistä ja nuoret tilalle.

Vierailija
359/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monilla eläkeläisillä onkin säästettynä hyvät rahat.  Suomalaiset on tunnetusti olleet taloudellisesti ajattelevia ja pistäneet rahaa syrjään sen pahan päivän varalle.  Näin ainakin ennen opetettiin.

Eikös siltä yhdeltä eläkeläisiltä juuri kerrottu, että huijattiin jotain parisataa tuhatta tililtään.  Mistä muusta ne on tulleet kuin säästämällä.

Ei eläkeläisalennuksilla todellakaan mitään taloudellista merkitystä ole.  Ne on vain houkuttimena, että tulepa tänne tätä minun näyttelyä katsomaan, saat alennuksen kun pääsylipusta.  Euron kenties.  

Enemmänhän siinä tietysti voittaa kun jättää mokoman näyttelyn katsomatta.

Vierailija
360/400 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset pois töistä ja nuoret tilalle.

Onkohan oikeasti paljonkin eläkeläisiä töissä?