Temu-skeidan tilaaminen on jotenkin järjen vastaista
Kiinassa valmistetaan kaikenlaista krääsää, eikä laadun tai turvallisuuden suhteen ole mitään takuita. Ohi virallisten reittien hankitut tuotteet eivät välttämättä täytä mitään standardeja ja saattavat todellakin olla vaarallisia ja/tai terveydelle haitallisia. Itse en tilaa mitään suoraan sieltä.
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli postissa FINLAYSONIN pyyhkeet jouluksi. Valmistettu Bangladeshissa. Jep jep! Suurin osa elää harhassa, että tutut ja turvalliset merkit ovat oikeasti kotimaisia.
Temu on mainio keino nostaa itsensä jalustalle tietämättä miten laaja valikoima eri puolelta maailmaa löytyy nyt yhdestä paikasta.Teen itse erilaisia tuotteita, joihin tarvitsen papereita, kuvia, tarroja ja nukketalon kalusteita. Jos olisin meikäläisten kirja- tai asiartelukauppojen varassa, yhden näyttävän ja yksilöllisen käsintehdyn kortin hinnaksi tulisi 20 euroa. Ja eivätpä ne Sinooperinkaan tuotteet ole kotimaisessa pikkupajassa valmistettuja.
Kokonaisvaltainen Temu-tuomitseminen kertoo sivistyksen puutteesta: liitytään paheksujien laumaan tarkistamatta itse, miten Temu toimii.
Ne Finlaysonin kotimaiset pyyhkeetkin kestivät saapua kaksi viikkoa ai niin, mutta onhan Bangladesh kaukana🤔Aika surullista, että itse olet kotimainen käsityöläinen ja haluat mahdollisimman halvalla ulkomailta tavaraa itsellesi. Et halua tukea suomalaista kauppaa etkä tuotantoa.
En ole sama, mutta totean sivusta että tavallaan haluaisin tukea suomalaista kauppaa ja tuotantoa. Ainoa vaan, että silloin joutuu ostamaan keskinkertaista laatua, aivan hemmetinmoiseen premium-hintaan. Siinä on yhtälö, joka ei yksinkertaisesti vain toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat siis kiinatavarasi Suomesta?
Vältän ihan kaikkea "Made in China", jos vain on mahdollista. Aina ei toki ole, mutta jos on, niin valitsen se toisen tuotteen. Jos on pakko ostaa, niin EU-alueelle virallisia hankintareittejä pitkin tuodut tuotteet tulee täyttää standardit ja kaupalla on se oma tuotevastuu.
Mielenkiintoista. Itelläni on aivan valtavan ihana kulho - aitoa kiinalaista posliinia - arvokas. Ostettu huutokaupassa. Pohjassa lukee Made in China aitoutta todistavan leiman vieressä tietysti.
Riippuu tietenkin täysin siitä, miltä vuosikymmeneltä Kiinassa tehty tuote on.
1800-luvun lopussa Euroopassa oli suoranainen Kiina-mania - joskin täysin päinvastaisessa merkityksessä ja päinvastaisista syistä kuin nyt.
Jos tuotteesi on Kiinan keisarikunnan ajalta, se saattaa olla hyvinkin arvokas.
Missä kohtaa Made in China alkoi merkitä laadun ja kauneuden sijaan halvinta mahdollista bulkkia? Vasta 2000-luvulla, vaiko jo aiemmin?
Pitäisi tuntea globalisaation historiaa paremmin, jotta osaisi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli postissa FINLAYSONIN pyyhkeet jouluksi. Valmistettu Bangladeshissa. Jep jep! Suurin osa elää harhassa, että tutut ja turvalliset merkit ovat oikeasti kotimaisia.
Temu on mainio keino nostaa itsensä jalustalle tietämättä miten laaja valikoima eri puolelta maailmaa löytyy nyt yhdestä paikasta.Teen itse erilaisia tuotteita, joihin tarvitsen papereita, kuvia, tarroja ja nukketalon kalusteita. Jos olisin meikäläisten kirja- tai asiartelukauppojen varassa, yhden näyttävän ja yksilöllisen käsintehdyn kortin hinnaksi tulisi 20 euroa. Ja eivätpä ne Sinooperinkaan tuotteet ole kotimaisessa pikkupajassa valmistettuja.
Kokonaisvaltainen Temu-tuomitseminen kertoo sivistyksen puutteesta: liitytään paheksujien laumaan tarkistamatta itse, miten Temu toimii.
Ne Finlaysonin kotimaiset pyyhkeetkin kestivät saapua kaksi vi
Löytääkö suomalainen käsityöläinen tasapainon sen kanssa, että itse tekee huippulaatua mutta joutuu myymään sen halvalla tai lopettamaan tekemisen, kun suomalainen ei halua maksaa hänen tekemästään huippulaadusta?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse varastossa töissä ja heitän päivittäin varmaan useita kiloja pahvia ja muovia roskikseen, tavaraa tulee aivan valtavia määriä käsiteltäväksi, satoja lavoja päivässä. Aivan naurettava puhua jostain kuluttajien tavararallista, jos ei ole ikinä nähnyt millaisia tavaramääriä saapuu rekkalasteittain logistiikkakeskuksiin.
Luonnollisesti, mitä enemmän verkkokauppaa käytetään. Sinänsä kummallista, että täällä Tampereella pistettiin juuri kartonkitehdas kiinni, olisi luuĺlut menekkiä olevan.
Olen tilannut vaatteita yms krääsää. En tosin mitään lamppuja, tabletteja tai mitään muutakaan sähkölaitteita. Tilaan koska on halpaa. Ei ole rahaa ostaa Suomesta ja kirpparit on nykyään täynnä ihan ylihuntaista paskaa, mikä kertoo kyllä ihmisten taloustilanteesta.
Ei kuulu kenellekään jos ostan sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valmistetaan kyllä nykyään Aasiassa, mutta kotimaan kaupasta ostetusta tuotteesta voit tarkistaa tuotteen sertifikaatit. Sähkölaiteissa tulee CE-merkintä ja kankaissa Öko-tex-merkintä. Nämä merkinnät löytyvät lähes kaikista tuotteista, ja jos ei löydy, jättäisin krääsän hyllyyn.
Nettikaupoista voi myös vähän miettiä, mistä tilaa. Ainakin palautusoikeus tuotteella tulisi olla.
Onko tiedossa, että valmistaja voi tampata CE-merkinnän tuotteisiinsa jos siltä tuntuu.
There is no central EU body that gives you permission or a certificate allowing you to use the CE mark. However, before you can affix the CE marking to your products you must
Onnea vaan laatutuotteille.
Voi apua paha temu. Teistä yksikään ei ole yhtään sen parempi kuin temusta tilaajat.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua paha temu. Teistä yksikään ei ole yhtään sen parempi kuin temusta tilaajat.
Ymmärrän, että aihe herättää tunteita, mutta voidaan silti puhua siitä, mitä vaikutuksia tällaisella kaupankäynnillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että aihe herättää tunteita, mutta voidaan silti puhua siitä, mitä vaikutuksia tällaisella kaupankäynnillä on.
Puhutaan sitten asioista neutraalisti, ilman syyttelyitä, haukkumista ja moralisointia. Onnistuuko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat siis kiinatavarasi Suomesta?
Vältän ihan kaikkea "Made in China", jos vain on mahdollista. Aina ei toki ole, mutta jos on, niin valitsen se toisen tuotteen. Jos on pakko ostaa, niin EU-alueelle virallisia hankintareittejä pitkin tuodut tuotteet tulee täyttää standardit ja kaupalla on se oma tuotevastuu.
Mielenkiintoista. Itelläni on aivan valtavan ihana kulho - aitoa kiinalaista posliinia - arvokas. Ostettu huutokaupassa. Pohjassa lukee Made in China aitoutta todistavan leiman vieressä tietysti.
Riippuu tietenkin täysin siitä, miltä vuosikymmeneltä Kiinassa tehty tuote on.
1800-luvun lopussa Euroopassa oli suoranainen Kiina-mania - joskin täysin päinvastaisessa merkityksessä ja päinvastaisista syistä kuin n
Mulla on sellainen muistikuva, että 1980-luvulla Made in Hong Kong oli yhtä kuin bulkkikrääsä. SIlloin tosin oli vielä vaihtoehtoja. Made in West Germany tarkoitti laatua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä testattu sisältääkö Kiinan Shein vaatteet myrkkyjä, lukekaa
Kävin lukemassa artikkelin. Kaikki tuotteet olivat EU:n raja-arvojen sisällä. Pieniä määriä nikkeliä, ftalaatteja ja PFAS-yhdisteitä löytyi, mutta niin niitä löytyy Suomessakin myytävistä tuotteista.
Suomessa pahin ftalaattien ja PFAS-yhdisteiden lähde on ruoka. Toivottavasti muistatte sen syödessänne. Nikkeliä taas löytyy vanhemmista hopea- ja kultakoruista, joten perintökorut kannattaa heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan sitten asioista neutraalisti, ilman syyttelyitä, haukkumista ja moralisointia. Onnistuuko?
Tuo kuulostaa hyvältä. Olen eri kuin jolle vastaat, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan Temusta tilaajien näkökulmia tilaamisen yhteiskunnallisiin vaikutuksiin yhtäältä Suomessa, toisaalta Kiinassa. En siis kysele näkemyksiä yhteiskunnallisista syistä, miksi Temusta tilataan, vaan sen seurauksista. Mitä seuraa siitä, kun Suomeen on tullut 28,2 miljoonaa pakettia Kiinasta vuonna 2024?
Lisäksi kysyisin Temusta tilaajilta heidän näkemyksiään siitä, miten paljon luonnovaroja 28,2 paketin kuljettaminen Kiinasta Suomeen on kuluttanut?
Siihen on varmasti laskennallisia kaavoja ja tietoja jossakin.
Lisäksi kysyisin ihan mediasta lukemieni vaikutelmien pohjalta, mitä Temusta tilaavat ajattelevat siitä, että osa sieltä tilanneista toimittaa tavarat käyttämättöminä Kierrätyskeskuksiin, jossa työntekijät käyttävät aikaa ja vaivaa sen selvittämiseen, onko materiaali käyttökelpoista?
Kuulisin mielelläni näkökulmia noihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaan Temusta sukkia kymmenesosalla Suomen kauppojen hinnasta, kerropa minkälaisia elintärkeitä standardeja jää välistä pois ja minkälaiseen hengenvaaraan altistun.
Samoja sukkia käyttää 1+ miljardi kiinalaista aivan ongelmitta.
Allergisoivat väriaineet nyt ekana. Ja ongelma on myös nikkeli, jota ei eu-alueella ole tarvinnut erikseen vältellä 30 vuoteen, kunnes nyt taas kun pusketaan halpaa kiinakamaa joka paikkaan täyteen. Kirppistelijänä täytyy olla varovainen. Mutta sieltä löytää kaikkea ei-kiinalaista, onneksi. -eri
Aivan varmasti et tiedä monestakaan onko Kiinassa tehty
En osta mitään laputonta.
Minä etsin suomalaisistakin halpakaupoista tuotteita, joissa lukee brandless tai no name. Viimeinen ostos on tanskalaisyrityksen nahkainen käsilaukku "laputtomana".
Opin jo 80-luvulla etsimään Hong Kongista Brandless Shopeja. Niissä myytiin laputtomia, kansainvälisten muotihuoneiden tuotteita. Joskus laput oli poistettu ja välillä pelkästään sotattu tussilla tai leikattu halki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaan Temusta sukkia kymmenesosalla Suomen kauppojen hinnasta, kerropa minkälaisia elintärkeitä standardeja jää välistä pois ja minkälaiseen hengenvaaraan altistun.
Samoja sukkia käyttää 1+ miljardi kiinalaista aivan ongelmitta.
Allergisoivat väriaineet nyt ekana. Ja ongelma on myös nikkeli, jota ei eu-alueella ole tarvinnut erikseen vältellä 30 vuoteen, kunnes nyt taas kun pusketaan halpaa kiinakamaa joka paikkaan täyteen. Kirppistelijänä täytyy olla varovainen. Mutta sieltä löytää kaikkea ei-kiinalaista, onneksi. -eri
Aivan varmasti et tiedä monestakaan onko Kiinassa tehty
En osta
Minä etsin suomalaisistakin halpakaupoista tuotteita, joissa lukee brandless tai no name. Viimeinen ostos on tanskalaisyrityksen nahkainen käsilaukku "laputtomana".
Opin jo 80-luvulla etsimään Hong Kongista Brandless Shopeja. Niissä myytiin laputtomia, kansainvälisten muotihuoneiden tuotteita. Joskus laput oli poistettu ja välillä pelkästään sotattu tussilla tai leikattu halki.
Mä tarkoitan pesulappuja, brandeilla ei ole merkitystä. Olen kiinnostunut ensisijaisesti materiaalista ja toissijaisesti valmistusmaasta.
Oikeasti luulin, että Temu on vitsi. Joku saattanut sieltä joskus jotain tilata, mutta en olisi uskonut, että on ihmisiä, jotka temuttavat ihan tosissaan ja loukkaantuvat temutuksen arvostelusta. Lisäksi en ymmärrä, miten kukaan voi tarvita uutta tavaraa joka viikko. Mutta ilmeisesti tuo aggressiivinen tavaran tuputtaminen toimii. Mitä tahansa yrittää netistä ostaa, niin ensimmäiseksi tulee Temu-tuotteet.
Tunsin joskus ihmisen, joka oli koukussa tuohon kiinakrääsän tilaamiseen. Se alkoi joskus jostain yhdestä tarpeellisesta tavarasta ja sen jälkeen alkoi tulla kaikkea tarpeetonta.
Kyllä ihmisen saa näköjään mukaan ihan mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata ostaa mitään Kiinalaista.
Jo Gigantin mainoksessa aikanaan sanottiin: "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.".
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti luulin, että Temu on vitsi. Joku saattanut sieltä joskus jotain tilata, mutta en olisi uskonut, että on ihmisiä, jotka temuttavat ihan tosissaan ja loukkaantuvat temutuksen arvostelusta. Lisäksi en ymmärrä, miten kukaan voi tarvita uutta tavaraa joka viikko. Mutta ilmeisesti tuo aggressiivinen tavaran tuputtaminen toimii. Mitä tahansa yrittää netistä ostaa, niin ensimmäiseksi tulee Temu-tuotteet.
Tunsin joskus ihmisen, joka oli koukussa tuohon kiinakrääsän tilaamiseen. Se alkoi joskus jostain yhdestä tarpeellisesta tavarasta ja sen jälkeen alkoi tulla kaikkea tarpeetonta.
Kyllä ihmisen saa näköjään mukaan ihan mihin tahansa.
Kuulostaa tutulta.
Pelaan joitakuita kännykkäpelejä, niiden ilmaisversioita, joiden käytöstä joutuu maksamaan katsomalla mainoksia. Sitä kautta Temu ja sen mainoskampanjat ovat tulleet itselleni tutuiksi. Jossain kohtaa ehkä alkuvaiheessa (siis kun Temu tuli suomalaiskännyköihin mainosten muodoissa) siellä oli konkreettinen "onnenpyörä" ja mitä kaikkea tavaraa saikaan ilmaiseksi. Nyt on ollut käsittämättömiä "tarinallisia" videoita, joissa joku haukkuu Temun muka-johtajaa ettei ole saanut luvattua ilmaista tablettia, ja sitten johtaja ratkaisee tilanteen ja henkilö saa haluamansa tabletin. Kerran vahingossa oli äänet päällä tuossa mainoksessa ja oli aivan hirveää kuultavaa.
Olen lukenut suomalaismedioista, että Temu on pelillistänyt kuluttamisen. Se lienee osasyy suureen suosioon.
Ja täälläkin jotkut suomalaisille halpakaupoille raivostuneet ovat omaksuneet "ostele kuin miljonääri"-sloganin.
Hyvin kiinnostava tapaus, ja samalla hyvin pelottava.
Ei ole vitsi, ei.
Olen itse varastossa töissä ja heitän päivittäin varmaan useita kiloja pahvia ja muovia roskikseen, tavaraa tulee aivan valtavia määriä käsiteltäväksi, satoja lavoja päivässä. Aivan naurettava puhua jostain kuluttajien tavararallista, jos ei ole ikinä nähnyt millaisia tavaramääriä saapuu rekkalasteittain logistiikkakeskuksiin.