Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtäkää jo, että alkaa olla kiire saada ihmiset etätöistä takaisin toimistoihin

Vierailija
10.11.2025 |

Muuten toimistorakennuksia jää tyhjilleen. Pitkät vuokrasopimukset päättyvät, niin uusia ei solmita tai jos solmitaan, niin paljon pienempiin neliöihin. Lounasruokalat eivät myy ja ihmiset eivät kuluta muutenkaan paljoa työpaikkojensa ympäristössä. Kaupungit näivettyvät. Bensaa säästyy ja autoja tarvitaan vähemmän. Ympäristölle tosin hyvä mennä ja pysyä taantumassa, lamassa.

Miksi kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tähän? Mitä voisi tehdä kaikelle ylimääräiselle mitä meillä on vailla käyttöä?

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma pienensi juuri toimistoa, ihmiset asuvat ympäri Suomea ja yksi Sveitsissä. Kertoisko joku kuinka voidaan esittää paikkariippumatonta firmaa ja sitten yhtäkkiä vaatia ihmiset konttorille, kun lähin konttori voi olla satojen kilsojen päässä? Ja sitten päivän istut Teamseissa, eli varaat kokonaisen neukkarin itsellesi. Ihan älyvapaata edes miettiä tällaisia

Vierailija
142/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöhän on de-facto palkankorotus - ei mene rahaa työmatkoihin, kalliisiin lounaisiin, toimistovaatteita tarvitsee vähemmän... Puhumattajaan ajansäästöstä kun voi olla etäkokoustamassa vartin heräämisen jälkeen, kun toimistoa varten pitäisi herätä tuntia aiemmin vaikka matkaan itseensä menisi vain vartti.

Vastaavasti toimistolle pakottaminen on palkan alennus, vaikka itse mielelläni pari kertaa viikossa käynkin - ei se Teams-kommunikaatio kuitenkaan pärjää face to facelle.

Totta totta. Etätöiden yleistyminen lisää myös päättäjien huolta, että jossain vaiheessa ihmiset tajuavat voivansa säästää myös veroissa muuttamalla pois Suomesta mukavampaan ilmastoon.

Onhan tuo aika huvittavaa tämä päällä oleva uutisointi toisensa perään miksi etätöistä pitäisi luopua. Tavallaan sellaista pelonsekais

Mä olen tehnyt lyhyitä pätkiä jo reilu 10v sitten esim. Thaimaasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti töitä, joita pystyy tekemäön etänä, mutta aika monessa oleellista on kollegan kanssa ajatusten vaihto lennossakin sitä ei tapahdu etänä. 

Kyllähän se onnistuu lennossa, Teamsin chattiin tai viestiä tai sähköpostia. Kyllä se ilmoitus ponnahtaa samalla tavalla tietokoneen ruudulle kuin kollegan pää sermin takaa toimistossa!

Mutta ainahan te sanotte inhoavanne Teamsia ja sitä, että ihmiset keskeyttävät. Nytkö se sitten onkin ok?

Ei, me ei aina sanota. Itse keksimäsi olkiukko.

Helpottaa kovasti, kun osaa säätää Teamsia. On hetkiä, jolloin en halua tullahäirityksi. Silloin otan kaikki hälyt pois. 

Vierailija
144/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni käyttää etätyöpIvät mm. renkaiden vaihtoon, pyykinpesuun ja viikon ruokaostosten tekemiseen. Aamulla vain kirjautuu sisään Teamsiin ja jättää koneen auki. Ehkä on vastannut muutamaan sähköpostiin aamukahvia juodessaan.

Renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa. Vahtaako hän niitä pyykkejä? Minä laitan pyykit koneeseen  kahvitauolla ja otan pois lounastauolla. Tuskin hän töitä edes toimistolla tekee. Eiköhän tuo kohta selviä työnantajalle ja potkua perseeseen vaan.

Älä ruoki trollia.

No, tule itse katsomaan, miten miehen etäpäivät sujuvat :). Tässä nyt vaan yksi esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun kukaan ei ole vieressä vastaamassa. Minusta etätyö on hyvä asia ja sitä voisi hyvin lisätä.

Kummallisia töitä, jos työnantaja ei huomaa missään vaiheessa, että mitään ei tapahdu. 

Vierailija
145/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkähän tässä on ongelma ja mikä se on kun  jokainen työnantaja voi jo nyt määrätä missä töitä tehdään. tai jos haluaa olla sivistynyt vastoin fasistista Suomen työelämää niin vois vaikka SOPIA työntekijän kanssa missä töitä tehdään.

Vierailija
146/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä voisin tehdä lähitöitä, jos ne ihmiset, joiden kanssa / joille teen töitä ovat samassa toimipisteessä kanssani. Nyt tilanne on se, että mulla ei ole kollegoita tässä firmassa (olen ainoa tällä roolilla meidän maaorganisaatiossa), esimies on eri paikkakunnalla, "sisäiset asiakkaat" ovat levällään ympäri maata ja paljon tehdään yhteistyötä myös keskitetyn IT-organisaation kanssa, joka sijaitsee Ranskassa, samoin kuin jonkin verran on yhteyksiä muihin maihin.

Joka ainoa palaveri on Teamsissa tai Google Meetsissä (maaorganisaation ulkopuolelle). Jos jonkun kanssa pitää asiaa ideoida, työvälineenä on Teams (chat, puhelu, palaveri), vaikka olisin toimistollakin.

Toimitila, missä mulla on työpiste, sijaitsee kaupungin laitamilla, on firman omistuksessa ja käytössä lähtökohtaisesti muusta syystä kuin toimistotilana, joten meidän IT-ihmisten siellä istuminen tai istumattomuus ei vaikuta tilantarpeeseen. Tänne ei kulje järkeviä joukkoliikenneyhteyksiä (yli tunti bussilla, ensin väärään suuntaan keskustaan mennen bussia vaihtamaan vs. alle 20 min autolla). Palveluita on lounasravintola, jonne pitää lähteä autolla, joten usein syön toimistollakin kotoa tuotua ruokaa.

Vierailija
147/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä koen, että on aivan turhaa ajaa toimistolle 1h suunta, istua päivä neukkareissa palaveeraamassa ihmisten kanssa, jotka ovat Tukholmassa tai vaikka Intiassa. En tiedä mitä hyötyä tästä olisi, kun en näkisi edes siellä toimistolla ketään ja veisin turhaan jonkun neukkarin, kun en voi huudella noita käsiteltäviä asioita avotilassa

Vierailija
148/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä voin mennä toimistolle, jos saan sitten 150e kk palkankorotuksen lisääntyneisiin bensa,- ja huoltokuluihin. Lisäksi minulle tulee kuluja tyhjän pantiksi jääneestä, etätyötä varten rakennetusta työhuoneesta, jolle ei enää ole mitään käyttöä, mutta jonka lämmittämiseen kuluu rahaa. Lounasravintoloissa en aio käydä jatkossakaan.

Vierailija
149/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiketilavuokraus lobbareiden lisäksi koko tässä turhassa etätyöjauhannassa on kyse pelkästään siitä että hallitus haluaa syyllisiä olemattomalle talouskasvulle. Mistään muualtahan sitä ei voi hakea joten se on nyt oltava työntekijät joilla on taas liian mukavaa. Tueksi pyydettiin sitten myös EK:lta "kysely" yrityksille. ja kas kummaa, sieltähä saatiin yllättäen ihan oikeat tulokset eli etätyö huonontaa innovaatioita. Piste. 

Miksi miettiä monimutkaisia kun saa halutetssaan helpot vastaukset.

Vierailija
150/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tekoäly tulee ja vie suurimman osan näistä bullshit jobeista. 

Vierailija
151/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että Riikka Purra on etätöitä vastaan, on painavin peruste sille, miksi etätöiden tekemistä pitää lisätä.

Vierailija
152/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiketilavuokraus lobbareiden lisäksi koko tässä turhassa etätyöjauhannassa on kyse pelkästään siitä että hallitus haluaa syyllisiä olemattomalle talouskasvulle. Mistään muualtahan sitä ei voi hakea joten se on nyt oltava työntekijät joilla on taas liian mukavaa. Tueksi pyydettiin sitten myös EK:lta "kysely" yrityksille. ja kas kummaa, sieltähä saatiin yllättäen ihan oikeat tulokset eli etätyö huonontaa innovaatioita. Piste. 

Miksi miettiä monimutkaisia kun saa halutetssaan helpot vastaukset.

kyselytutkimukseen voi aina luottaa sillä vietiin suomikin natoon

Vierailija
153/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi lähteä hakemaan niitä konttoreille 😂

Vierailija
154/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se ilmastonmuutos? Joko se unohtui. Eikö oo parempi ettei ole työmatkaliikennettä niin ei saastuteta autoilla.

Pitää kuluttaa vähemmän koska ylikulutus ja ilmastonmuutos, mutta kuluttaa enemmän koska talous. Pitää vähentää turhia matkoja koska ilmastonmuutos, mutta pitää kulkea enemmän koska talous. Mikä tässä on niin vaikea tajuta?

Vierailija
155/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, niinhän joku asiantuntija Aamu-tv:ssä sanoi, että ihmiset pitää saada kotoa liikkeelle, että kauppa käy ja raha liikkuu. Itseäni ei toimistolla käyminen saa tuhlaamaan yhtään sen enempää kuin etätyötkään. Otan eväät mukaan töihin, kuten tähän astikin ja töistä menen suoraan kotiin, shoppailu ei enää kuulu elämääni millään tasolla

En kanssa mene shoppailemaan töitten jälkeen enkä lounas tauolla. Monella on rahat tiukilla tai varaudutaan säästämällä, yhä useammalla tulee olemaan omat eväät töissä

Vierailija
156/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä ettei missään ole kerrottu teiden liikennemääristä ja etätyön vaikutuksista ilmastopäästöihin

ennenhän eri teiden reaaliaikaiset määrät näkyi netissä

otettu pois ettei näy liikennemäärien väheneminen ja voidaan jatkaa kaistojen ja parkkipaikkojen poistoa ja pyöräteiden rakennusta

Vierailija
157/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja saisi maksaa veroetuna esim 40% lounaan hinnasta niin se voisi saada väkeä ravintoloihin ja myös pitäisi olla vähemmän sääntöjä mitä saa ostaa kaupasta lounasedulla.

Vierailija
158/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ottihan ne työhuonevähennyksen jo pois. Hallituksessa tarkkaillaan haukan laillaa jokaista euroa jonka työssäkäyvä onnistuu säästämään. Ne ne on saaneet vinkin että ihmiset säästää lounaissa jopa satasia kuussa. s enyysitään pois. Muuten käteenjäävä tulo voi lisääntyä ja se ei käy.

Vierailija
159/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni käyttää etätyöpIvät mm. renkaiden vaihtoon, pyykinpesuun ja viikon ruokaostosten tekemiseen. Aamulla vain kirjautuu sisään Teamsiin ja jättää koneen auki. Ehkä on vastannut muutamaan sähköpostiin aamukahvia juodessaan.

Hahaha, just joo. Kuinkakohan monta päivää hän voi tätä tehdä ilman, että huomataan, ettei hän tee mitään? Meillä ainakin tulokset puhuu puolestaan ja deadlineissa pysytään. Sillä ei tietenkään ole väliä teenkö työsuoritteeni yöllä vai päivällä, kunhan on valmis silloin kun pitää. Ei ne itsestäänkään tule tehdyksi.

Ei se ole mitään etätyötä, ettei tee töitä. Ihmeellinen käsitys etätöistä. Usein etätyöt ovat myös aika palaverivoittoisia, ja kyllä niissä palavereissa vaan on oltava paikalla, ja ihan yhtä tehokasta työntekoa se on kuin läsnäpalaverissakin. Toinen vaihtoehto on, että etätyöt on esim. kirjoittamista, analyysia, koodaamista tms., ja nekin työsuoritteet on kyllä valmistuttava tai joku kyllä huomaa, jos et tehnyt hommaasi.

Se, että käyttää taukonsa siihen, että laittaa pyykit koneeseen (menee 5min) ja ripustaa ne 2h päästä seuraavalla tauolla (menee 10min) on kaikkien etu. Kyllä konttorillakin pidetään taukoja ihan yhtä lailla. Siellä ne vaan kuluu höpöttelyyn tai kahvinhakureissuun. Perhe-elämässä oikein hyvä, että pyykitkin tulee pestyä ja se ripustelu on ihan hyvää taukojumppaa. Ei mitään pahaa tässä.

Vierailija
160/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaha, just joo. Kuinkakohan monta päivää hän voi tätä tehdä ilman, että huomataan, ettei hän tee mitään? Meillä ainakin tulokset puhuu puolestaan ja deadlineissa pysytään. Sillä ei tietenkään ole väliä teenkö työsuoritteeni yöllä vai päivällä, kunhan on valmis silloin kun pitää. Ei ne itsestäänkään tule tehdyksi.

Ei se ole mitään etätyötä, ettei tee töitä. Ihmeellinen käsitys etätöistä. Usein etätyöt ovat myös aika palaverivoittoisia, ja kyllä niissä palavereissa vaan on oltava paikalla, ja ihan yhtä tehokasta työntekoa se on kuin läsnäpalaverissakin. Toinen vaihtoehto on, että etäty

Taidat työskennellä yksityissektorilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä