Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtäkää jo, että alkaa olla kiire saada ihmiset etätöistä takaisin toimistoihin

Vierailija
10.11.2025 |

Muuten toimistorakennuksia jää tyhjilleen. Pitkät vuokrasopimukset päättyvät, niin uusia ei solmita tai jos solmitaan, niin paljon pienempiin neliöihin. Lounasruokalat eivät myy ja ihmiset eivät kuluta muutenkaan paljoa työpaikkojensa ympäristössä. Kaupungit näivettyvät. Bensaa säästyy ja autoja tarvitaan vähemmän. Ympäristölle tosin hyvä mennä ja pysyä taantumassa, lamassa.

Miksi kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tähän? Mitä voisi tehdä kaikelle ylimääräiselle mitä meillä on vailla käyttöä?

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöhän on de-facto palkankorotus - ei mene rahaa työmatkoihin, kalliisiin lounaisiin, toimistovaatteita tarvitsee vähemmän... Puhumattajaan ajansäästöstä kun voi olla etäkokoustamassa vartin heräämisen jälkeen, kun toimistoa varten pitäisi herätä tuntia aiemmin vaikka matkaan itseensä menisi vain vartti.

Vastaavasti toimistolle pakottaminen on palkan alennus, vaikka itse mielelläni pari kertaa viikossa käynkin - ei se Teams-kommunikaatio kuitenkaan pärjää face to facelle.

Totta totta. Etätöiden yleistyminen lisää myös päättäjien huolta, että jossain vaiheessa ihmiset tajuavat voivansa säästää myös veroissa muuttamalla pois Suomesta mukavampaan ilmastoon.

Onhan tuo aika huvittavaa tämä päällä oleva uutisointi toisensa perään miksi etätöistä pitäisi luopua. Tavallaan sellaista pelonsekaista maalailua miksi näin pitäisi tehdä.

Vierailija
122/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin todella loukkaavaa, että tunnollisena ja ahkerana, mutta etätöistä pitävänä työntekijänä minut leimataan joksikin laiskottelijaksi. Työtehoni on paljon parempi, kun saan tehdä töitä samoilla välineillä kotona kuin häiriöitä täynnä olevassa avokonttorissa. Pikemminkin kohdallani käy helposti se, että työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy, eli tuohan on laiskottelun vastakohta, juuri se, jota monet ahneet työnantajat toiveunissaan kaipaisivat!

Eli helposti työ laajenee vapaa-ajallekin, kun käy niin, että tarkistanpa vielä tuon, ja ai niin vielä se.

Tämäkin on opeteltavissa oleva taito. Kun työpäivä on lopussa, kone kiinni. Joskus venyt, mutta se aika tietysti kirjataan ja pidetään vapaana toisena ajankohtana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöhän on de-facto palkankorotus - ei mene rahaa työmatkoihin, kalliisiin lounaisiin, toimistovaatteita tarvitsee vähemmän... Puhumattajaan ajansäästöstä kun voi olla etäkokoustamassa vartin heräämisen jälkeen, kun toimistoa varten pitäisi herätä tuntia aiemmin vaikka matkaan itseensä menisi vain vartti.

Vastaavasti toimistolle pakottaminen on palkan alennus, vaikka itse mielelläni pari kertaa viikossa käynkin - ei se Teams-kommunikaatio kuitenkaan pärjää face to facelle.

Totta totta. Etätöiden yleistyminen lisää myös päättäjien huolta, että jossain vaiheessa ihmiset tajuavat voivansa säästää myös veroissa muuttamalla pois Suomesta mukavampaan ilmastoon.

Onhan tuo aika huvittavaa tämä päällä oleva uutisointi toisensa perään miksi etätöistä pitäisi luopua. Tavallaan sellaista pelonsekaista maalailua miksi näin pitäisi tehdä.

Mun työsopimuksessa lukee, että työ on suoritettava Suomen rajojen sisäpuolella. Työkaveri kyseli työnantajalta, että voisko tehdä työt etelän auringosta puoli vuotta. Ei tullut lupaa.

Vierailija
124/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma tarvitsee lisää aamu- ja iltaruuhkia nyt heti.

Muutetaan kaikki toimisto ja virastotyötkin vaikka 3 vuorotyöksi ja tämä ongelma poistuu ja ne 5 päivää tehdään ma-su eikä ma-pe, kuten monella muullakin alalalla.

Vierailija
125/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityshän siinä säästää kuluissaan kun voi pitää työntekijät työskentelemässä etänä. Mitään velvollisuutta ei ole pitää toimistotiloja jos niille ei ole todellista tarvetta. 

Mutta kun kiinteistöt omistava taho köyhtyy. Ja ne lounasravintolat, jotka ilmeisesti ovat Suomen talouden selkäranka.

No yksi aina voittaa ja toinen häviää. 

Vierailija
126/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimistoissa pysty keskittymään töihin. Liikaa melua ja porukkaa. Kotona saa paljon enemmän aikaiseksi omassa rauhassa. 

Vierailija
127/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni käyttää etätyöpIvät mm. renkaiden vaihtoon, pyykinpesuun ja viikon ruokaostosten tekemiseen. Aamulla vain kirjautuu sisään Teamsiin ja jättää koneen auki. Ehkä on vastannut muutamaan sähköpostiin aamukahvia juodessaan.

Renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa. Vahtaako hän niitä pyykkejä? Minä laitan pyykit koneeseen  kahvitauolla ja otan pois lounastauolla. Tuskin hän töitä edes toimistolla tekee. Eiköhän tuo kohta selviä työnantajalle ja potkua perseeseen vaan.

Vierailija
128/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni käyttää etätyöpIvät mm. renkaiden vaihtoon, pyykinpesuun ja viikon ruokaostosten tekemiseen. Aamulla vain kirjautuu sisään Teamsiin ja jättää koneen auki. Ehkä on vastannut muutamaan sähköpostiin aamukahvia juodessaan.

Renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa. Vahtaako hän niitä pyykkejä? Minä laitan pyykit koneeseen  kahvitauolla ja otan pois lounastauolla. Tuskin hän töitä edes toimistolla tekee. Eiköhän tuo kohta selviä työnantajalle ja potkua perseeseen vaan.

Älä ruoki trollia.

Vierailija
129/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten kirjoitin vastaavassa toisessa ketjussa: etätöihin siirtyminen on aivan järisyttävä taloudellisen paradigman muutos, ja en yhtään ihmettele pääoman ja heidän käsikassaroidensa paniikkia asian suhteen. Koko talousjärjestelmä perustuu pitkälti siihen että valtava massa ihmisiä liikkuu päivisin työpaikalle ja takaisin, ja kuluttaa siinä sivussa.

Ainoa vaan että Suomella kun menee taloudellisesti huonosti, niin jos on ajateltu että palveluala jotenkin pitäisi tätä maata pystyssä, niin kehitys on juuri päinvastainen. 

Vierailija
130/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää pyrkiä muuttamaan avotiloja huoneiksi niin ihmiset palaavat mielellään toimistolle. Avotilat ovat niin vanhanaikaista.

Kyllä, ja työskentely täysin tehotonta. Liikaa häiriöitä. 

Vierailija
131/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla toimiston avokonttorissa oli tyypillinen suomalainen näky. Viisi riviä kahden pöytäpaikan työpisteitä. Jokaiselle riville hakeutui yksi työntekijä eikä selkä selkää vasten vaan yksi vasemmalla puolella, seuraava oikealla jne. Ja kuka uskaltaa istua siihen viereen on yhtä paha kuin ruuhkabussin tyhjä paikka ventovieraan vieressä.

Suomalainen tarvitsee tilaa ympärilleen!

Vierailija
132/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi meillä on torstaisin lakanoiden vaihtopäivä. 5-henkinen perhe tuottaa aika paljon pyykkiä.

Ihanaa tulla töistä kotiin ja mennä nukkumaan puhtaisiin lakanoihin. Ruuatkin usein valmistuneet etäpäivän aikana.

Mieheni työskentelee asiantuntijatehtävissä keskisuuressa yrityksessä.

Vierailija
133/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ruoki trollia.

No, tule itse katsomaan, miten miehen etäpäivät sujuvat :). Tässä nyt vaan yksi esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun kukaan ei ole vieressä vastaamassa. Minusta etätyö on hyvä asia ja sitä voisi hyvin lisätä.

Vierailija
134/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kaikki pakotetut tajuaa laskea työtehoa, kun työmatkoihin menee kaikki motivaatio. Oikeasti, itse en pystynyt keskittymään toimistolla ollenkaan keskittymistyöhön, vaan tein ne viikon ainoana etätyöpäivänä kotona. Ja korjasin toimistolla tehtyjä virheitä. Jos nyt joutuisin toimistolle ihan vain koska pitää kuluttaa vähiä rahojani (mulla oli aina omat eväät mukana), niin en edes yrittäisi. Siinäpä antaisivat potkut sitten. Ei jaksa enää kiinnostaa, tämä hallitus on kyllä jotenkin onnistunut viemään kaiken uskon tulevaisuuteen 👌🏻 uusi haaveeni on muuttaa helvettiin täältä, kun ei muualla sen paremmin (eikä huonommin) ole asiat.

Työteho laskee väkisinkin kun yli tunnin bussimatka syö työvuoron verran energiaa eli työhön päästyä voisi saman tien lähteä kotiin. Nyt kerään tulevia pimeitä ja pascoja kuukausia varten reilusti plussasaldoa, niin voin toimistopäivinä olla vaaditun minimin paikalla koska työmatkoihin menee yhteensä jo 3 tuntia. Häviän rahaa työpäivän aikana bussimatkojen verran ja ajassa tuon 3 tuntia joten yritän minimoida häviämääni aikaa.

Hallitus vei yhtä ja toista. En ehtinyt mukaan vuorotteluvapaaseen jota olin ajatellut jossain kohtaa hyödyntää. Pari omasta tiimistäni sen hyödynsi ja eräs käytti sitä jo toistamiseen. Eli toiset saavat ja toiset eivät. 

Vierailija
135/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkien keskustat voi lanata tasaiseksi ja istuttaa tilalle metsää.

Vierailija
136/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnollista että työt tehdään työpaikalla.

Vierailija
137/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se ilmastonmuutos? Joko se unohtui. Eikö oo parempi ettei ole työmatkaliikennettä niin ei saastuteta autoilla.

Vierailija
138/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen puoli säästää, kun ihmiset tekevät työnsä kotonaan. Ei tarvita verovaroin maksaa toimistijen vuokrakuluja, sähköä, vettä, siivouskuluja ym. Ja eikös meidän pitänyt säästää???

Kaikkea säästyy. Matkoihin menevä raha ja aika säästyy. Ennen kaikkea hermot säästyvät. 

Vierailija
139/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi meillä on torstaisin lakanoiden vaihtopäivä. 5-henkinen perhe tuottaa aika paljon pyykkiä.

Ihanaa tulla töistä kotiin ja mennä nukkumaan puhtaisiin lakanoihin. Ruuatkin usein valmistuneet etäpäivän aikana.

Mieheni työskentelee asiantuntijatehtävissä keskisuuressa yrityksessä.

No pian hän pääsee kotiin kokopäiväisesti kun tekoäly korvaa hänet.

Vierailija
140/162 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se ilmastonmuutos? Joko se unohtui. Eikö oo parempi ettei ole työmatkaliikennettä niin ei saastuteta autoilla.

Olisikin mielenkiintoista nähdä laskelmat miksi Suomen liikenteen CO2 päästöt eivät ole muka laskeneet etätyöskentelyn ja liikenteen sähköistymisen myötä + että uudet polttoaineautot ovat koko ajan vähäpäästöisempiä. Koijataanko tässä apinaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi