Ymmärtäkää jo, että alkaa olla kiire saada ihmiset etätöistä takaisin toimistoihin
Muuten toimistorakennuksia jää tyhjilleen. Pitkät vuokrasopimukset päättyvät, niin uusia ei solmita tai jos solmitaan, niin paljon pienempiin neliöihin. Lounasruokalat eivät myy ja ihmiset eivät kuluta muutenkaan paljoa työpaikkojensa ympäristössä. Kaupungit näivettyvät. Bensaa säästyy ja autoja tarvitaan vähemmän. Ympäristölle tosin hyvä mennä ja pysyä taantumassa, lamassa.
Miksi kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tähän? Mitä voisi tehdä kaikelle ylimääräiselle mitä meillä on vailla käyttöä?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
On varmasti töitä, joita pystyy tekemäön etänä, mutta aika monessa oleellista on kollegan kanssa ajatusten vaihto lennossakin sitä ei tapahdu etänä.
Älä jauha paskaa. Kyllä tapahtuu ihan puhelimitse tai teamsin kautta etänäkin.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti töitä, joita pystyy tekemäön etänä, mutta aika monessa oleellista on kollegan kanssa ajatusten vaihto lennossakin sitä ei tapahdu etänä.
Ai kollegan kanssa ajatustenvaihto on tärkeää? Mitäs ajatuksia hänen kanssaan pitäisi vaihtaa. Tehdään periaatteessa samantapaista työtä, mutta molemmilla on niin eri toimenkuva, ettei paljon muuta ajatusta vaihdettavana kuin ääneen kiroilu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei edes enää oikein aina hahmota kuka asuu missäkin, koska ollaan samaa porukkaa mahdollista fyysestä etäisyydestä huolimatta.
Tämä juuri, ei todellakaan hahmota. Olin vuoden ajan jutellut työkaverin kanssa teams-palavereissa, viesteissä, sähköposteilla ym, ennen kuin selvisi että asumme samassa parin tuhanneen asukkaan kunnassa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Kyllä tapahtuu ihan puhelimitse tai teamsin kautta etänäkin.
Tämä. Mulle voi tulla puhelussa asiakkaalta kysymys, johon en osaa vastata. Kirjoitan samantien kysymyksen teamsiin, ja aina joku työkaveri ehtii siihen vastata. Saan kertoa vastauksen asiakkaalle saman puhelun aikana 😊
Väite siitä että etätyössä on vaikea saada kollegoihin yhteyttä, kun oma kokemus on kyllä päinvastainen. Teamsin avulla saa parissa minuutissa selville asian joka toimistossa livenä vie vähintään tuplat enemmän aikaa. Plussana jää myös mustaa valkoiselle keskustelusta.
Pakottamalla ei saa mitään hyvää aikaan. Tehokkuus tulee laskemaan, mutta eivät nuo despootit sitä tajua (vielä).
Mä käyn toimistolla kerran tai kaksi kuussa. Yleensä otan yöjunan Oulusta Helsinkiin ja takaisin. Joskus olen hotellissa lisäksi yhden yön ja moikkaan tuttuja Helsingissä. Joskus taas teen työpäivän junassa.
Vaikeaa olisi täällä toimistolla joka päivä olla kun se on 600km päässä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Suomessa pääkaupunkiseudulla konttori, vajaa 500 työntekijää.
Mulla ei ollut siellä yhtään kollegaa, lähin istui Tukholmassa, muut muualla euroopassa.
Miksi olisin mennyt toimistolle? Hyvin tuli yhteydet pidettyä etänä ympäri maailmaa ja kyllä siinä työt tuli tehtyä ja epävirallisetkin jutut hoidettua. Aina silloin tällöin sitten tavattiin jossainpäin lasillisen ääressä vähän salaisempia juoruja vaihtamassa.
Toivottavasti kaikki pakotetut tajuaa laskea työtehoa, kun työmatkoihin menee kaikki motivaatio. Oikeasti, itse en pystynyt keskittymään toimistolla ollenkaan keskittymistyöhön, vaan tein ne viikon ainoana etätyöpäivänä kotona. Ja korjasin toimistolla tehtyjä virheitä. Jos nyt joutuisin toimistolle ihan vain koska pitää kuluttaa vähiä rahojani (mulla oli aina omat eväät mukana), niin en edes yrittäisi. Siinäpä antaisivat potkut sitten. Ei jaksa enää kiinnostaa, tämä hallitus on kyllä jotenkin onnistunut viemään kaiken uskon tulevaisuuteen 👌🏻 uusi haaveeni on muuttaa helvettiin täältä, kun ei muualla sen paremmin (eikä huonommin) ole asiat.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Pitäisikö meidän välittää enemmän ihmisistä, vai rakennuksista? Valinta on ihan selkeä, se on tietenkin rakennukset.
Ei tässä rakennuksista välitetä vaan ihmisistä. Kiinteistösijoittajien tulee saada tuottonsa.
Ai niin joo.
Puhuin tuossa edellisestä työstäni, nykyisin etätyö.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöhän on de-facto palkankorotus - ei mene rahaa työmatkoihin, kalliisiin lounaisiin, toimistovaatteita tarvitsee vähemmän... Puhumattajaan ajansäästöstä kun voi olla etäkokoustamassa vartin heräämisen jälkeen, kun toimistoa varten pitäisi herätä tuntia aiemmin vaikka matkaan itseensä menisi vain vartti.
Vastaavasti toimistolle pakottaminen on palkan alennus, vaikka itse mielelläni pari kertaa viikossa käynkin - ei se Teams-kommunikaatio kuitenkaan pärjää face to facelle.
Mitenhän naamatusten kommunikointi onnistuisi, kun vetämissäni projekteissa taitaa kaksi tyyppiä istua samassa lokaatiossa ja muut oman organisaation edustajat ovat vähintään eri rakennuksessa - ja suurimmalta osalta eri paikkakunnilla. Siihen vielä päälle muiden organisaatioiden edustajat, joista osa on toisella puollella kaupunkiseutua ja loput ihan jossain muualla?
Tuntuu, että on hyvin vaikea löytää päivää, joilloin olisi järkevä mennä hot-desk-hell -konttorille töihin. Joku 4-6 teamsin päivä 0.5-1 h väliajoin on ihan mahdoton - pitäisi olla jatkuvasti hyppäämässä puhelinkoppiin ja sen jälkeen etsimässä jostain vähäksi aikaa joku vapaa työpiste - jos niitä yleensäkään löytyy. Toisaalta, jos on pystynyt rauhoittamaan päivän kokoustamiselta, niin silloin pitäisi keskittyä omaan substanssiosaamiseensa eikä se työ onnistu kunnolla, jos ympärillä häärää kaikenmaailman toimistokuukkeleita - itseasissa minulla keskittyminen voi herpaantua, jos ääreisnäössä näkyy liikettä.
Ehkä pitäisi viritellä joku lippis-huppari-sivusilmälappu-vastamelukuuloke-viritelmä työnteon mahdollistamiseksi. Toisaalta konttorilla on ulkoisina näyttöinä vain jotain 27" ovisilmiä ja kotona on tottunut työskentelemään 43" näytöllä...
Maailma muuttuu, muutu mukana. Se on markkinataloutta. Ai ei Kokoomukselle kelpaa vapaa kilpailu?!
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu, muutu mukana. Se on markkinataloutta. Ai ei Kokoomukselle kelpaa vapaa kilpailu?!
Kokoomukselle tiedoksi, että pitää olla muutoskyvykkyyttä 😄😄😄 täytyy osata mukautua ja joustaa työelämän tarpeisiin.
Mitähän sä selität? Jos ne keskustan lounasravintolat tästä syystä näivettyvät (korkeintaan Helsingissä, muualla ei ole niin suurta toimistomeininkiä), niin samaan aikaan asuinalueet vilkastuvat, ja siellä ravintoloilla pyyhkii hyvin.
Keskustoihin ei saa enää edes tulla autolla (ainakaan Helsinkiin nastarenkaisella, jolla pääsee mökkitien mäen ylös talvellakin). Ketä kiinnostaa, jos Helsingin keskusta ei vedä. Eletään siellä, missä ihmiset haluaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen puoli säästää, kun ihmiset tekevät työnsä kotonaan. Ei tarvita verovaroin maksaa toimistijen vuokrakuluja, sähköä, vettä, siivouskuluja ym. Ja eikös meidän pitänyt säästää???
Jep, ja nytkö ne päästöt liikkumisesta toimistolle ei sitten olekaan pahasta?? Häh, tässä kuunnellut vuosia kuinka ei saisi ajaa metriäkään, jos ei ole pakko, mitä etätyö helpottaa kummasti.
Miettikääpäs jos olisi leikkauksissa leikattu toimistoja, eikä ihmisiä (etätöistä), kukoistaisi talous nyt, ihmisillä olisi luottamus talouteen ja ostovoima huipussaan.
Irtisanottuna en osta mitään. 🤦🏼
Mun tiimissä on porukkaa useista eri maista. Firmalla toki on konttori täälläkin, muttei mulla ole oikein mitään tekemistä niiden muiden suomalaisten kanssa, ketkä on saman firman palkkalistoilla. Ihan hienosti meidän tiimi pelaa yhteen ja tuottaa yhdessä hyvinkin, vaikka kaikki on etänä. Teams on kovassa käytössä. Firmassa globaalisti puhutaan, että konttoreilla käyntiä pitäisi lisätä (ilman, että tällä on mitään tekemistä työn kanssa, kunhan vain lähtevät tähän hömppätrendiin mukaan). Ketä se oikeasti palvelee, että menen istumaan jonnekin konttorille, kun mun kollegat ei ole siellä, vaan siellä on jonkun toisen osaston porukkaa? Ainakin tämä on täysin ilmastotavotteiden vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki pakotetut tajuaa laskea työtehoa, kun työmatkoihin menee kaikki motivaatio. Oikeasti, itse en pystynyt keskittymään toimistolla ollenkaan keskittymistyöhön, vaan tein ne viikon ainoana etätyöpäivänä kotona. Ja korjasin toimistolla tehtyjä virheitä. Jos nyt joutuisin toimistolle ihan vain koska pitää kuluttaa vähiä rahojani (mulla oli aina omat eväät mukana), niin en edes yrittäisi. Siinäpä antaisivat potkut sitten. Ei jaksa enää kiinnostaa, tämä hallitus on kyllä jotenkin onnistunut viemään kaiken uskon tulevaisuuteen 👌🏻 uusi haaveeni on muuttaa helvettiin täältä, kun ei muualla sen paremmin (eikä huonommin) ole asiat.
Tämhän se, että ennen toimistot oli sellaisia, että kaikilla oli oma huone. Nykyään kaikki on jossain avotilassa, missä kukaan ei pysty tekemään mitään, kun kaikkien pitäisi olla tärkeässä online-palaverissa, ja meteli ja häiriötekijät on ihan infernaalisella tasolla. Ei mitään järkeä.
Julkinen puoli säästää, kun ihmiset tekevät työnsä kotonaan. Ei tarvita verovaroin maksaa toimistijen vuokrakuluja, sähköä, vettä, siivouskuluja ym. Ja eikös meidän pitänyt säästää???