Ymmärtäkää jo, että alkaa olla kiire saada ihmiset etätöistä takaisin toimistoihin
Muuten toimistorakennuksia jää tyhjilleen. Pitkät vuokrasopimukset päättyvät, niin uusia ei solmita tai jos solmitaan, niin paljon pienempiin neliöihin. Lounasruokalat eivät myy ja ihmiset eivät kuluta muutenkaan paljoa työpaikkojensa ympäristössä. Kaupungit näivettyvät. Bensaa säästyy ja autoja tarvitaan vähemmän. Ympäristölle tosin hyvä mennä ja pysyä taantumassa, lamassa.
Miksi kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tähän? Mitä voisi tehdä kaikelle ylimääräiselle mitä meillä on vailla käyttöä?
Kommentit (294)
Miksi? Mun työnantajani ja muu tiimi on hajallaan ympäri Suomea eikä yrityksellä ole mitään toimitiloja, ainoastaan varastotila. Työt tehdään kotoa ja tien päällä.
Iso kaupunkiasunto myyty ja tarvittaessa yksiössä kaupungissa, kun enimmäkseen omakotitalon veroisella kesämökillä puhtaan järven rannalla noin 6000 vakinaisen asukkaan paikkakunnalla. Etätyö on ollut kivaa korona-ajasta asti. Työpaikalle ja yksiöön kerran kahdessa viikossa enintään pariksi päiväksi ja joka kuukausi ei ollenkaan, sillä matkaa tulee 500 km per siivu.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti töitä, joita pystyy tekemäön etänä, mutta aika monessa oleellista on kollegan kanssa ajatusten vaihto lennossakin sitä ei tapahdu etänä.
Oikein hyvin vaihtuu, kun pistää kameran auki ja Teamssin rullaamaan. Jos te siellä vaihtelette ajatuksia lennossa, ei siinä taideta juuri töitä tehdä.
Fakta: olin päivän tänään toimistossa: Ehkä 2 h töitä ja 6 h luistamista ja kollegoiden kanssa kahvittelua ja pomojen haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti töitä, joita pystyy tekemäön etänä, mutta aika monessa oleellista on kollegan kanssa ajatusten vaihto lennossakin sitä ei tapahdu etänä.
Nimenomaan etänä se tapahtu lennossa paremmin, kun Teamsissa saa kenet tarvitsee kiinni HETI ja voi saman tien NÄYTTÄÄ omalta ruudulta asian.
Vanhan kansan vaihtoehto haeskella ihminen kurkkimaan olan yli on melko kömpelö.
Sori mut toimistot on historiaa. Maailma muuttuu Eskoseni.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuu. Me osataan soittaa/viestiä kollegoiden kesken kun on tarve vaihtaa ajatuksia
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Äiti ei saa osuuspankin kiinteistörahastosta rahojaan ulos, koska te laiskimukset ette jaksa raahata niitä läskiperseitänne toimistolle asti.
Eikä Jussikaan ole saanut.
Mistä veroeurot tilojen vuokriin?Ai niin MassiMuija ottaa jokapäivä 100 miljoonaa egee lisää uuttavelkaa taikaseinäänsä.
Hoitajat etätöihin ja toimistotyypit avokonttoriin.
Itse tekisin duunia vaikka jätehuoneessa. Luin avokonttorissa.
Bensaako säästyy.
Noilla palkoilla vedetään töpseliautoilla.
Niin. Pitäisikö meidän välittää enemmän ihmisistä, vai rakennuksista? Valinta on ihan selkeä, se on tietenkin rakennukset.
Kollegoistani 70% asuu Bangaloressa, pitäisikö minun siis muuttaa Intiaan ja maksaa veroni sinne ja kuluttaa siellä, silläkö se Suomi lähtisi sitten nousuun?
Sen verran sanoisin. Että tyhjät kerrostalot tulevaisuudessa ei siis huolleta yhtään.
Ehkä kannattaa vuokrata ne toimistotilat asunnottomille.
Jos toimitilojen vuokratuotto on valtiolle noin suuri menoerä.
Ainiin ne ei ole valtion, kuten ei ne kerrostalotkaan. Mut vuokratkaa asunnottomille ne.
Höpsis.
On mitä helpointa tökkäistä puhelu auki kollegalle ja kyseistä mitä mieleen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään saman tiimin jäsentä edes samassa maassa. Lähin on Saksassa. Monella kaverilla sama tilanne. Miksi ihmeessä pitäisi olla jossain toimistolla, etänä sielläkin töitä tekee. Tulee vain paljon enemmän häiriöitä kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa tarkkaan missä tuo on oleellista. Vaativaa kehitystyötä tekevänä en ole tuollaista tilannetta koskaan kohdannut.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Pitäisikö meidän välittää enemmän ihmisistä, vai rakennuksista? Valinta on ihan selkeä, se on tietenkin rakennukset.
Ei mulle töissä makseta siitä, että välitän ihmisistä. Totta puhuen en kävisi koko mestassa edes silloin tällöin, jos siitä ei maksettaisi.
Kyllä tyhjiin rakennuksiin tulijoita on, voidaan laittaa vaikka mainos Etelämaiden Sanomiin.
Synkeä näkemys. Otan aina eväät mukaan, kun käyn toimistolla. Ostolounaat ovat turhan kalliita tuettuinakin. Enkä muutenkaan ostele toimiston läheltä mitään. Mutta kotoa käsin ostan kyllä verkosta, jos löydän jotain itseäni miellyttävää ja hyödyllistä kohtuulliseen hintaan. Kohtuuttomaan hintaan en ostele netistäkään.
Meen nyt huomenna toimistolle tunnin kokousta varten. Lounaalla palaan takas kotia. Iltapäivällä saa jotain hommia edistettyä. Onhan siellä kiva piipahtaa, mutta ei siellä mitään töitä saa tehtyä huonon työympäristön takia. Kaipaan sitä aikaa kun oli omat huoneet kaikilla. Silloin tulisin mielelläni joka päivä toimistolle.
Itse olen ainakin huomannut, että etätyön myötä oma työkaveripiirini on laajentunut kattamaan puoli Suomea, kun se ennen oli vain oman toimiston tutut. Nyt tulee soitettua vaikka Ouluun, jos on tarve. Tiimissämme on tekijöitä ympäri maata ja heihin on tutustunut ihan eri tavalla kuin jos vaan kököttäisi toimistolla ja piinaisi vieressä istuvia kamuja.