Mikä ohjelmointikieli on paras?
Kommentit (165)
Voi kun tulee mieleen omat ohjelmoinnin alkuajat 1980-luvun lopulla. Taisi olla HP:n emolevy ja siinä prosessori. Opeteltiin ihan lippu ylös, lippu alas - prosessorin ohjelmointia. Sitten assembler, joka oli jo huima kehitysaskel, varsinkin kun saatiin PC-koneet luokkaan, ajatelkaa, 186-Mikromikot...
No, minä valitsin Turbo-Pascal- kielen. Olin jo aika mestari 1990, kun ihan helsinkiä myöten soiteltiin töihin. Minua ei kiinnostanut lähteä jotain typerää tietokantaa koodaamaan, sen sijaan rehtori pyysi opintojen päätteeksi että jää töihin joksikin aikaa. Siihen suostuin, kun oli kesä tulossa ja minulla yksi nätti neiti kiikarissa.
C-kieli oli sitten seuraava, samalla ohjelmoitiin HTML-kielellä ensimmäisiä nettisivuja. Sivussa perustin firman ja koodasin illallakin, tosin yrityksiä kiinnosti enemmän Trumpet ja Netscape ja nettisivut. No, löin silloin Soneran Tori-CD:n käteen ja sanoin että laita tuo koneeseen.
C++ oli luonnollinen jatke C:lle, pääsi olioihin käsiksi, tosin muutin samalla Tampereelle, kun seuraava daami oli siellä. No, tietokantakoodaamiseksihan se meni, mutta hyvä tuli, on vieläkin perusteiltaan käytössä. Pitäisikö hakeutua yilopistoon... Paskat, elämä on kadulla, ei luokassa.
Kun 95 tuli ja samalla explorer, frontpage ja muut rimpsut, Visual Basicillä tehtiin käyttöliittymiä, Deplhi pascal-sukulaisuudestaan huolimatta ei kiehtonut. Firmalla meni niin hyvin, että lopetin muut työt. Ostin Nokialta talon ja elämä rullasi, neito pysyi rinnalla ja pappikin kävi kahvilla. Siirryin ohjelmistotuotannon seuraavalle asteelle, eli kehitystyökaluihin, Rose ja muut tulivat tutuiksi ja siirryin koodauksesta projektihallintaan.
Tuli ero 2015, muutto ouluun menneisyyttä karkuun ja kaiken aloittaminen alusta. Mutta mielenkiinto oli mennyt. Sen jälkeen seilasin kaikenlaisissa hanttihommissa, nyt reilu kuuskymppisenä istusken yksiössäni työttömänä maksalaatikkoa syöden ja vauva-palstaa selaten. Näin se elämä kuljettaa.
Cobol osaajille löytyy hommia legacyjärjestelmien parissa. Parasta ei ole olemassa. Eri kielet soveltuvat erityyppisiin tarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C, sit C++, ja tämän jälkeen muita höpöhöpö kieliä.
Noista kieltämättä oppii eniten siitä mistä ohjelmoinnissa on kyse. Noiden jälkeen kaikki muut tuntuvat kukin tavallaan tutuilta.
C64 assembly riittää siihen ihan hyvin. Ei tietenkään tarkoita että sitä pitäisi loppuelämä käyttää.
Juu, mikä hyvänsä assembly on kyllä opettavainen. Taidan vieläkin osata suunnilleen ulkoa Z80:n käskykannan kun tuli joskus sen kanssa reistatuksi. Jos osaa c/c++:n ja osaa yhdistää siihen assemblykielisiä rutiineja, tietää kyllä jo aika lailla.
Heh, mun eka tietokone oli myös Z80 prosulla
Jotta voisi vasta olisi tärkeää tietää miksi olet opettelemassa ohjelmointia? Mikä sinua kiinnostaa? Mitä haluat ohjelmoida?
Näihin kun on vastaus voi antaa järkevämpiä ehdotuksia.
GDScript !