Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä.asia elämässä on yllättänyt sinut eniten?

Vierailija
09.11.2025 |

Tehdäänpä gallup siitä mikä on yllättänyt sinut eniten? Minkä asian olisit nuorena kuvitellut olevan toisin? 

Kyselyn voisi suunnata vain yli 30-vuotiaille. 

Itse voin aloittaa. Ehkä.yllättävin asia on ollut se, miten nopeasti vuodet kuluvat. 

Toisena se, miten vaikeaa on löytää itselle sopiva elämänkumppani. 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että elämä voi loppua milloin tahansa, eikä siihen voi välttämättä edes itse vaikuttaa. Menetin läheisiäni tsunamissa kun olin teini.

Vierailija
42/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että 99% ihmisistä joiden kanssa olet tekemisissä haluaa vain hyötyä sinusta tavalla tai toisella.

Itsekö kuulut siihen yhteen prosenttiin, joka ei?

Vierailija
44/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuus, älykkyys, ahkeruus ja mukavuus ihmisenä jättää todennäköisesti tulotasollisesti tarkastellen keskiluokkaisen tasolle. Samalla joku moraaliton, laiska ja mahdollisesti tyhjäpääkin menestyy taloudellisesti, jos on syntynyt oikeaan sukuun/perheeseen. En siis nyt yleistä suuntaan tai toiseen, mutta kun tosiaan ne silmät opiskelujen jälkeen aukesi epäreiluudelle.. se luokan ääliö onkin yksi maakunnan kovatuloisimmista ja asuu hienossa linnassa, kun moni muu fiksumpi uskoi että koulutuksella, ahkeruudella ja olemalla ns.hyvä ihminen, kulkee hyvin kuten jenkkileffoissa konsanaan. Siksi aina kun kuulen jonkun mukavan ja kouluttautuneen ihmisen menestyneen hyvin ihan omilla ansioillaan ja taidoillaan, myötäiloitsen suuresti! 

Vierailija
45/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten kaikki joskus tärkeät asiat ja tunteet laimenee ja vaihtaa kohdetta.

Vierailija
46/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yllätti, että ihmisiä kuollut niin paljon eri syihin. Nuorena ajatteli että ihmiset kuolevat enemmän vanhana, kuten osa tekeekin. Myös autojen ja teiden turvallisuus, tai turvattomuus. Huoltoajoneuvojen määrä yllätti isossa kaupungissa ja se että ne ovat koko ajan samalla alueella hinkkaamassa pihoja sekä tietä. Rahastus ja kaiken kalleus yllätti. Voisi kuvitella, että elämän pitäisi olla kohtuullista kaikille. Sään kamaluus yllätti ja liukkaus. Myös luontoon pääsemisen vaikeus kaupungeissa osaksi. Asuntojen ongelmat.

Vierailija
47/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten vähän ihmiset välittävät yhteisistä asioista, miten mukavuudenhaluisia ja lyhytnäköisiä ollaan.

Ajattelin, että näin fiksun lajin täytyy tulla jossain vaiheessa järkiinsä. Mutta ei, ennen törmäystä tuntuu olevan tärkeintä kiihdyttää vauhtia.

Lopulta kognitiiviset kykymme ja näppäryytemme ovat vain lajiominaisuuksia muiden joukossa. Ne eivät saa lajiamme välttämään tuhoa sen enempää kuin komeat sarvet tai loistokas höyhenpuku.

Tämä pääsi loppuviimeksi yllättämään.

Vierailija
48/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että olen vielä 2 vuotta työelämässä tämän ikäisenä. Olen 63v. 

Vierailija
49/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeet ei olekaan niin vaarallisia ja pahoja kuin propaganda huutaa suureen ääneen.

Kannabis 8 haitallisuuspistettä ja alkoholi 23 haitallisuuspistettä. Paljon haitallisempi on ainoa laillinen päihde.

Vierailija
50/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin että muutkin tytöt kasvatetaan tasa-arvoiseksi ja uskomaan naisten kykyihin. Nyt huomasin että täällä tuntuu pärjäävän vain uhriutuvat naiset jotka eivät usol naisten pystyvän mihinkään koska miehet.yhyyy 

Vierailija
51/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset ovat todella epäempaattisia, jopa ne terapeutit ja sairaanhoitajat. Tuntuu että ehkä tälläiset ihmiset sitten hakeutuu enemmän työelämään ja ne oikeasti empaattiset jää kotiin kun eivät jaksa ihmisten pahuutta.

Vierailija
52/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset. Luulin, että hekin kokevat rakkautta, mutta he ovatkin jääkylmiä laskukoneita.

Naiset. En tiennyt kuinka valtavan valikoivia he ovat.

Vierailija
53/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset. Luulin, että hekin kokevat rakkautta, mutta he ovatkin jääkylmiä laskukoneita.

Naiset. En tiennyt kuinka valtavan valikoivia he ovat.

Kyllä me naiset koemme rakkautta, hölmö :D 

Vierailija
54/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään luulin et sit 30-vuotiaana tuntuu tosi aikuismaiselta. Mut tuntuu et oon vieläki 25v

Vierailija
55/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten valta turmelee,  oli sitten kyseessä lääkäri, lakimies, ministeri, pappi tai muu valtaa haalinut ihminen.

Vierailija
56/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikea on nuorena naisena päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tunnen saman diagnoosin omaavan miehen, joka pääsi heti eläkkeelle (19 v) ja sai diagnoosin ja avutkin 15 vuotta aiemmin kuin minä. Kuinka naisia vihataan terveydenhuollossa ja vaikeitakin fyysisiä oireita vähätellään.

Vierailija
57/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että PTSD-diagnoosinkin jälkeen minulle sanotaan että "mene töihin". Sen, autismin, add:n ja kipuoireyhtymän vuoksi minua ei kukaan työnantaja pitkään ole katsellut. Työllistäisin itse itseni niillä asioilla, joissa olen lahjakas, jos olisi joku turva niille ajoille, kun en vaan pysty. 

Vierailija
58/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä yllättänyt, mutta pysähdyttävin totuus minulle on ollut se, että oikeastaan on vain tämä hetki, nyt. Tätä hetkeä ei ollut aiemmin, eikä tule koskaan uudestaan. Päivät, viikot, kuukaudet, vuodet seuraavat toisiaan, yhteenkään niistä ei voi enää palata. 

Vierailija
59/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että elämä kohtelee minua näin hyvin. En ole kohdannut mitään suuria vastoinkäymisiä. Sama, hyvä puoliso vielä rinnalla.

N53

Haista sinä pska. 

Vierailija
60/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sinnikäs voin olla, vastoinkäymisistä huolimatta. Miten rankka päihdelapsuus ei onnistunut määrittelemään koko aikuisuuttani, ja kuinka suurena apuna terveydenhuolto siinä oli. Kuinka se oma sisäinen rauha ja turva voi syntyä hitaasti ja kuinka kauan siinä voi kestää. Kuinka vahva ihmisestä voi tulla herkkyyttä menettämättä. Kuinka paljon on silti vielä opittavaa ja koettavaa. Kuinka nopeasti voi elämä kääntyä ympäri ja läheisen menettää hirveällä tavalla. Kuinka oma tulevaisuus voikin alkaa todennäköisesti näyttää ihan erilaiselta kuin oli ajatellut, eikä siihen suhtaudu läheskään niin suurella kauhulla mitä olisi voinut kuvitella. Kuinka hyvältä tuntuu suunnitella jäljellä olevaa elämää, iloita pienistäkin hetkistä, rakkaista läheisistä jotka toivottavasti säilyvät terveinä niin pitkään kuin mahdollista. Ihana mennä saunaan, tehdä aamupalaa, suunnitella Lapin reissua. Joulukin tulossa. Olin masentunut teini, ja lapsuustraumojen lamauttama keskellä työikää, työkyvyttömänä kolmisen vuotta. Silkalla sisulla ja hyvällä terapialla ja vakuutusyhtiön tuella kouluttauduin hyvään ammattiin ja nyt olen tukevasti työelämässä, auttamassa muita. En olisi vuosia sitten voinut uskoa. En tosin myöskään näitä hirveitä elämäntapahtumiakaan. Olen tavannut vuosien varrella ihania ihmisiä.