Kuuluuko hammaslääkärin sanoa potilaalle jos on niin huonot hampaat ettei voi/kannta korjata
että proteesit olisi parempi vaihtoehto jo yleisterveydenkin kannalta?
Toki ihminen itse tekee päätöksen sitten jatkosta.
Kommentit (9)
Olen huomannut julkisella että mistään ei sanota potilaalle mitään ellei osaa sitä itse tuoda esiin.
Yksityisellä hammaslääkäri on verenimijä joka suunnittelee mahdollisimman monta hammaslääkärikäynti ja se on 200€/45min käynti. Ei voi yhdellä kerralla laittaa hampaita kuntoon kuten ennen vanhaan hammaslääkärit teki.
Yksityisellä hammaslääkäri ohjaa ja neuvoo, sekä tekee hoitosuunnitelman. Potilas itse viimekädessä päättää, lähteekö hoitosuunnitelmaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä hammaslääkäri on verenimijä joka suunnittelee mahdollisimman monta hammaslääkärikäynti ja se on 200€/45min käynti. Ei voi yhdellä kerralla laittaa hampaita kuntoon kuten ennen vanhaan hammaslääkärit teki.
Julkisella noin 66,70€ kerta, eikä tee ekalla kerralla mitään kun suunnittelee
Tietenkin kuuluu, sen takiahan sinne mennään, että siellä kuulee miten asia on.
Julkiseen ei missään tapauksessa saa aikoja tarpeeksi, jos on jotenkin ongelmalliset hampaat.
Mun mielestä kannattaa varata aika hygienistiltä, joka hammaskiven poiston jälkeen kyllä näkee, milloin on syytä varata aika lääkärille. Lääkärinkin on silloin helpompi löytää mahdolliset reiät. Mulla maksoi viimeksi 90 reilun puolen tunnin sessio. Lääkärillä ei ole tarvinnut käydä vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ne tekisivät niinkui ennen tehtiin?
En kyllä kaipaa niitä entisiä aikoja, jolloin jyrättiin sillä saamarin kivuliaalla porauksella pitkiä aikoja. Monilla on vielä traumoja ja turhaan pelätään hammashoitoon menemistä. Nykyisin annetaan halutessa puudutus ja hammaslääkäri osaa kyllä arvioida tarviseeko siihen kysyiseen toimenpiteeseen sitä.
Ja aikaa tilatessa voi myös sanoa, että on pelkopotilas, niin klinikka osaa valita sellaisen helläkätisemmän lääkärin.
Syökää terveellisesti niin hampaannekin pysyvät kunnossa. Lisäksi pätkäpaasto, eli ei mässytystä ympäri päivän. Hampaat myös palautuvat ja paranevat itsestään, niin kuin muutkin kehon osat
Kuuluu kyllä.
Mutta hoitosuunnitelmassa täytyy huomioida monta asiaa esim. Muisttisairaalle ei proteeseja suositella.
Olen itse törmännyt myös tapaukseen jossa ihminen itse olisi halunnut omista hampaistaan kokonaan eroon ja proteesit tilalle, jotta olisi vähemmän hoidettavaa mutta tähän en suostunut, koska hampaat olivat vielä täysin korjattavissa