Ystävällinen ihminen, jolla on ihan mulkero puoliso - mikä ihme tämä ilmiö on?
Tiedän todella monia tällaisia pariskuntia. Näitä löytyy molempiin suuntiin eli se mulkero osapuoli voi olla nainen tai mies. Ei siis selity sukupuolella.
A ja B ovat aviopari. A on luonteeltaan ystävällinen, empaattinen ja hauska. A on ihminen, josta suurin osa pitää ja kehuu mukavaksi. A:ta pidetään ihanana ihmisenä, joka saa toiset tuntemaan olonsa hyväksi. A puhuu kauniisti ja rohkaisevasti muille sekä hymyilee paljon. B taas on kuin A:n vastakohta. Ystävällisyyden sijaan B on suorastaan tyly, epäempaattinen ja vastaa ikävästi/piikittelevästi, jos joku kysyy häneltä jotain. Huumorintajusta ja ystävällisyydestä ei ole tietoakaan. Aika usein on tavallista, että B:n kaltaisia ihmisiä ei tippaakaan kiinnosta huomioida toisia sosiaalisissa tilanteissa, siinä missä yleensä peruspertit ja peruspetrat ottavat toiset läsnäolijat jollain lailla huomioon.
Jaksaa vain ihmetyttää, miten ihmeessä tällaiset ihmiset päätyvät pariskunnaksi, kun toinen on tosi mukava ja toinen ei todellakaan ole? Vaikea jotenkin kuvitella, että B:n kaltainen ihminen olisi kotioloissa kahdestaan A:n kanssa todella erilainen kuin muiden ihmisten seurassa. Jaksaa myös siksi hämmentää, kun luulisi, että A:n kaltaisille ihmisille olisi ottajia vaikka kuinka ja sitten puolisoksi on valikoitunut B:n kaltainen tapaus. Jaksaa myös hämmentää, miten osa vaikuttaa olevansa parisuhteeseensa aika tyytyväisiä, vaikka puoliso on kunnon mulkero muille.
Auttakaa mua ymmärtämään tätä ilmiötä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ja narsistin kynnysmattohan se siinä.
Been there, done that.
Mutta tuskin näiden kaikkien puolisot narsisteja ovat? Ovat hyvin erilaisia ihmisiä ja tunnen heidät eri yhteyksistä.
Ap
Narsistiset piirteet ovat yleisiä. Voidaan sanoa, että jokaisessa meissä on eriasteisia narsistisia piirteitä, sillä niiden kirjo on laaja.
Eivät ole narsisteja nuo.oma ex oli narsisti kotona ja kaikille muille ulkopuolisille mitä miellyttävin seuramies.onneksi pääsin eroon.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ja narsistin kynnysmattohan se siinä.
Been there, done that.
Mutta tuskin näiden kaikkien puolisot narsisteja ovat? Ovat hyvin erilaisia ihmisiä ja tunnen heidät eri yhteyksistä.
Ap
Tuo A voi olla se narsisti. Narsistit ovat mukavia ulkopuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Rakkaus on sokea. Ja jos on tottunut miellyttämään muita, sitä alistuu paskaan kohteluunkin kiltisti.
Ei rakkaus ole sokea, vaan ihmiset enemmänkin toistaa samoja malleja, mitä on nähneet kotonaan. Aloituksessa kuvaillut suhteet on tyypillisesti niitä rakkautta ensi silmäyksellä -suhteita, joissa tunnistetaan välittömästi kotoisan toksinen dynamiikka ja se on se, mihin ihmiset aina hakeutuu ennen kuin herää.
Vierailija kirjoitti:
Monet osaavat esittää mukavaa kun seurustellaan, pikkuhiljaa tilanne muuttuu eikä eroaminen ole helppoa. Toisaalta rakastumisen huumassa on pienet varoitusmerkit helppo ohittaa.
Parisuhteen alussa julkinarsisti on mitä hurmaavin ja huomaavin. Tämä onkin parasta, mitä piilonarsisti voi kuvitella, sillä piilonarsisti kaipaa turvaa. Siksi hän voi erityisen helposti rakastua vahvalta vaikuttavaan julkinarsistiin.
Ylikiltti piilonarsisti on julkinarsistille tavallaan aivan täydellinen kumppani. Koska piilonarsisti ei uskalla ilmaista vihaa, hän antaa rikkoa rajojaan ja välttelee ristiriitoja. Hän alistuu, joutuu kiusatuksi ja hyväksikäytetyksi.
Tunnetko kaikki NIIN hyvin että voit vuorenvarmasti kertoa sen toisen olevan ihan oikeasti mukava ja kiva..?
Isäni oli muiden mielestä kiva ja oikeasti väkivaltainen juoppo.
Semmoselta se herkästi näyttää kun ollaan tilanteissa, joissa vain toinen haluaa olla ja toinen on siellä velvollisuuden tunteesta eikä jaksa esittää.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole narsisteja nuo.oma ex oli narsisti kotona ja kaikille muille ulkopuolisille mitä miellyttävin seuramies.onneksi pääsin eroon.
N48
Vain sinä ja vain sinä olet kohdannut narsistin?
Vierailija kirjoitti:
N48
Herkkä narsisti otti heti nokkiinsa ikään kuin muiden kutsuminen narsistiksi olisi häneltä pois.
Ajattelen asiaa jotenkin näin, että moni mies on kuin isänsä, eli käyttäytyy naisia kohtaan sillä lailla kuin mitä on kotonaan nähnyt. Ei toki pidä yleistää, mutta aika monesti olen tämän huomannut. Olin pitkään parisuhteessa miehen kanssa, joka oli alussa ihan mukava ja huomaavainen, mutta ajan kuluessa tuntui että olin hänelle itsestäänselvyys. Ja sen veli oli ihmisenä täysi m*lkku, joka ei osannut muuta kuin arvostella toisia joka asiassa,.mistä sen kanssa joskus koetti keskustella. No hänen parisuhteissaan toistuikin juuri se että ne naiset olivat ihan lapasia. Oli yhdenkin nuoren tytön kanssa menossa naimisiin, hääkutsutkin lähetetty, niin ykskaks tämä avokin veli oli vain perunut häät ja jättänyt tytön kuin nallin kalliolle mitään selittelemättä. Minäkin lopetin suhteen, kun sain tarpeekseni sitä aliarvostamista. Näiden poikien isä eli appiukkoni oli minua kohtaan ihan asiallinen, mutta heillä käydessään huomasin joka kerta sen, että se mies vähätteli vaimoaan joka asiassa. Ja se anoppi oli tosi mukava ja iloinen ihminen. Sitä sitten monesti mietti, että on siinä kyllä epäsuhta pariskunta, toinen ylimielinen ja toisella aina sen takia paha mieli. Ei ihme että joissakin pitkissä liitoissa jompikumpi sairastuu henkisesti, niin olisi varmasti käynyt mullekin koska olin varsinkin loppuaikoina melko onneton. Itse en sitä edes huomannut, sen sanoi minulle eräs tuttu jälkeenpäin että nyt hän ymmärtää että miksi olin silloin niin surullisen näköinen. Siitä suhteesta opin karsimaan elämästä pois kaikki tällaiset elämän ankeuttajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet osaavat esittää mukavaa kun seurustellaan, pikkuhiljaa tilanne muuttuu eikä eroaminen ole helppoa. Toisaalta rakastumisen huumassa on pienet varoitusmerkit helppo ohittaa.
Parisuhteen alussa julkinarsisti on mitä hurmaavin ja huomaavin. Tämä onkin parasta, mitä piilonarsisti voi kuvitella, sillä piilonarsisti kaipaa turvaa. Siksi hän voi erityisen helposti rakastua vahvalta vaikuttavaan julkinarsistiin.
Ylikiltti piilonarsisti on julkinarsistille tavallaan aivan täydellinen kumppani. Koska piilonarsisti ei uskalla ilmaista vihaa, hän antaa rikkoa rajojaan ja välttelee ristiriitoja. Hän alistuu, joutuu kiusatuksi ja hyväksikäytetyksi.
Miten narsismi sitten ilmenee tässä piilitapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylikiltti piilonarsisti on julkinarsistille tavallaan aivan täydellinen kumppani. Koska piilonarsisti ei uskalla ilmaista vihaa, hän antaa rikkoa rajojaan ja välttelee ristiriitoja. Hän alistuu, joutuu kiusatuksi ja hyväksikäytetyksi.Miten narsismi sitten ilmenee tässä piilitapauksessa?
Hänet on ohjelmoitu kiltiksi. Hän haluaa miellyttää muita suojautuakseen heidän kielteisiltä tunteiltaan ja reaktioiltaan, ja hän voi muuttaa mielipidettään keskustelukumppanin mukaan. Hänen on vaikea ja joissakin tilanteissa jopa mahdotonta sanoa ei, sillä hän pelkää, että jos hän kieltäytyy ja paljastaa omia mielipiteitään, hänet hylätään.
Puolisoni on ikävä kyllä juuri tällainen mulkero minun sukulaisia ja tuttavia kohtaan.
Hävettää todella paljon mennä esim. kylään kun tiedän jo etukäteen hänen käytöksensä muita kohtaan.
Puolisoni ei ole aina tällainen ollut, vaan on ajan kanssa muuttunut.
Hän on äitinsä kasvattama ja on ihan kuin kopio äidistään... puolisoni ei ole isäänsä tavannut eron jälkeen, kun äiti ei ole antanut.
Exmieheneni oli mukava vävypoika ja kaveri. Myös mukava vanhemmilleen, vaikka harvemmin hänen vanhempiaan tavattiin. Huono taas miehenä minulle ja isänä lapsilleen.
Käveli aina pari metriä edellä kun käveltiin yhdessä. Saman teki hänen isänsä kun käveli hänen äitinsä kanssa. Veemäinen luonne kotona useimmiten. Ihme huutamista pikkuasioista. Sama hänen isällään, selvisi mulle ajankanssa.
Vierailija kirjoitti:
Exmieheneni oli mukava vävypoika ja kaveri. Myös mukava vanhemmilleen, vaikka harvemmin hänen vanhempiaan tavattiin. Huono taas miehenä minulle ja isänä lapsilleen.
Käveli aina pari metriä edellä kun käveltiin yhdessä. Saman teki hänen isänsä kun käveli hänen äitinsä kanssa. Veemäinen luonne kotona useimmiten. Ihme huutamista pikkuasioista. Sama hänen isällään, selvisi mulle ajankanssa.
Ajankanssa? Et malttanut seurustella riittävän pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajankanssa? Et malttanut seurustella riittävän pitkään?
Unelma perheestä. Yleensä ne viat ja puutteet tulee esille varsin aikaisessa vaiheessa sitä seurustelua, mutta niille on sokea. Kun se unelma perheestä on täyttynyt miehestä tulee tarpeeton ja hänessä ei muuta olekaan kuin niitä vikoja ja puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Mies alkoi kävelemään sinun edellä vasta saatuanne lapsia? Mies alkoi huutamaan pikkuasioista saatuanne lapsia? Sitä ennen hän oli aina niin ihana ja ystävällinen?
Vierailija kirjoitti:
Julkinarsisti ja piilonarsisti päätyvät helposti parisuhteeseen, koska he ruokkivat toinen toisissaan omaa narsismiaan.
Omituisia termejä. Laitatko linkin lähdetietoihin missä kuvaillaan nuo termit. Itse en ole ikinä kuullutkaan "piilonarsistin" termiä.
Minun ex-mies on kaikille mukava ja miellyttävä. Liian mukava ja antelias. Häntä käytetään hyväksi ja hän antaa käyttää itseään hyväksi, haluaa olla "reilu jätkä". Suurin osa yhteyden otoista joita hänelle tulee on sellaisia että pyydetään jotakin. Jotain tavaraa, työpanosta tai halutaan ostaa mieheltä puoli-ilmaiseksi jotakin. Minä näin tämän läpi ja olin siis tämän ap:n aloittaman tarinan B joka yritti rajoittaa hyväksikäyttöä. Suhde loppui kun en löytänyt oman matkailuautoni aggrekaattia mistään. Ja selvisi että se on ollut yli puoli vuotta eksän kaverin mökillä.
No niissä taan nainen lajityypillisesti valehtelee ja teeskentelee olevansa mitä ei ole, alkuun.