IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka tässä on tiukoilla, ei työttömät lainkaan.
Lopettakaa yli varojenne eläminen, niin pärjäätte loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katsoessa avoimia työpaikkoja totesin että niitä on niin vähän että kai sitä vois ruveta yrittäjäksi. Olisi ainakin jotain tekemistä, eikä tarttis jatkuvasti kuulla kun työssäkäyvät purkaa pahaa oloaan meihin tuensaajiin, kuinka ollaan loisia ja kelarottia ym. Totuus on se että valtaosa meistä yrittää parhaansa päästäkseen töihin mutta jos hakijoita on 300,000 ja paikkoja kuudesosa siitä niin ei ole helppoa ei.
Pakko lisätä että ihmettelen joitain työssäkäyviä jotka valittavat että saisivat saman summan tukia ... no mikä sitten estää jättäytymästä työttömäksi? Ihmettelen myös näiden ihmisten taloudensuunnittelua.
Yrittäjyys kiinnostaisi, mutta se on iso taloudellinen riski tämän hetken Suomessa.
Milloin ja missä yrittäjyys on riskitöntä sitten?
Perinteinen yrittäjyys on aina ollut ja tulee olemaan korkeariskistä. Sen sijaan netissä voi aloittaa nykyaikana ja vaikka Suomessa erittäin matalalla riskillä yritystoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus suunnittelee leikkaavansa seuraavaksi (taas) toimeentulotukea.
Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes tulkoon koko työurani aja olen joutunut nostamaan myös asumistukea joten ei se työ ole tuen vastakohta. Olemme työssäkäyvänä perheenä saaneet yki 500€ asumistukea. Mitä siihen sanotte? Minä sanon että Suomessa matalapalkka-alat on niin elintason alapuolella ettei hommassa ole järjen häivää.
Älä uhriudu äläkä nosta itseäsi jalustalle. Miksi alunperin hakeuduit matalapalkka-alalle ja miksi vielä jatkoit siellä, etkä vaihtanut parempipalkkaisempaan?
Sä kuvittelet olevasi parempi kuin tuo aiempi kirjoittaja, mutta et ymmärrä yksinkertaisia asioita.
- Kaikilla ei riitä rahkeet opiskella parempaan ammattiin ja tehdä oikeasti sitä työtä.
- Jonkun ne matalapalkkatyötkin pitää tehdä.
- Joku voi oikeasti nauttia työstään vaikka palkka olisi huono.
No kyllä 3300 brutto on aika matalapalkka .
Lapsia on sitten niin mukava tehdä, vaikka eivät nämä avuttomat köyhät niitä pysty elättämään.
Miksi. Mikä idea on julkaista lukuisia samankaltaisia artikkeleita, joissa vain valitetaan.
Tänään artikkeli kuinka perhe on köyhä eikä varaa ruokaan tai maksaa laskut. Huomenna artikkeli jossa kerrotaan kuinka Maija Mehiläinen tienaa 5 000€/kk ja kuinka sinäkin sen voit tienata. Tasapaino ainakin lehdillä säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sieltä paljastui iso laina. Eläkeläisparin hoitokuluissa on jotain mätää, noilla kuluilla maksukattojen pitäisi täyttyä jo alkuvuodesta.
Ota selvää asioista. Kaikki kulut eivät mene maksukattoon ja maksukaton täyttyminen ei tarkoita, etteikö tarvitsisi maksaa yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes tulkoon koko työurani aja olen joutunut nostamaan myös asumistukea joten ei se työ ole tuen vastakohta. Olemme työssäkäyvänä perheenä saaneet yki 500€ asumistukea. Mitä siihen sanotte? Minä sanon että Suomessa matalapalkka-alat on niin elintason alapuolella ettei hommassa ole järjen häivää.
Älä uhriudu äläkä nosta itseäsi jalustalle. Miksi alunperin hakeuduit matalapalkka-alalle ja miksi vielä jatkoit siellä, etkä vaihtanut parempipalkkaisempaan?
Sä kuvittelet olevasi parempi kuin tuo aiempi kirjoittaja, mutta et ymmärrä yksinkertaisia asioita.
- Kaikilla ei riitä rahkeet opiskella parempaan ammattiin ja tehdä oikeasti sitä työtä.
- Jonkun ne matalapalkkatyötkin pitää tehdä.
- Joku voi oikeasti
Arvasin, että tulet märisemään tuollaista. Jos sun mielestä 3300€ bruttopalkka on mielestäsi matala, niin olet kyllä pahasti todellisuudesta pihalla.
Helsinki ja Vantaa
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e / kk
Turku ja Tampere
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 447 e / kk
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Ja asumistuen kuntakohtaiset ylärajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia.
Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa.
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.
Moraalista puheen ollen. Koska täällä Suomessa on ilmeisesti lapsiperheitä, jotka tarvitsivat enemmän ruoka-apua kuin nyt saavat, niin onko ihan oikein, että koulujen ja laitosten ylijäämäruokaa käyvät ilmaiseksi syömässä eläkeläiset, jotka pystyisivät täyttämään mahansa omilla rahoillaankin? Eikö tätä ylijäämäruokaa pitäisi jakaa lapsiperheille ja jos heiltä jää yli, niin sitten jaetaan muille vähävaraisille?
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katsoessa avoimia työpaikkoja totesin että niitä on niin vähän että kai sitä vois ruveta yrittäjäksi. Olisi ainakin jotain tekemistä, eikä tarttis jatkuvasti kuulla kun työssäkäyvät purkaa pahaa oloaan meihin tuensaajiin, kuinka ollaan loisia ja kelarottia ym. Totuus on se että valtaosa meistä yrittää parhaansa päästäkseen töihin mutta jos hakijoita on 300,000 ja paikkoja kuudesosa siitä niin ei ole helppoa ei.
Pakko lisätä että ihmettelen joitain työssäkäyviä jotka valittavat että saisivat saman summan tukia ... no mikä sitten estää jättäytymästä työttömäksi? Ihmettelen myös näiden ihmisten taloudensuunnittelua.
Yrittäjyys kiinnostaisi, mutta se on iso taloudellinen riski tämän hetken Suomessa.
Milloin ja missä yrittäjyys on riskitöntä sitten?
Joo. Teen generaattoreilla taidetta, musaa ja videoita. Jonkin verran tuo maksaa. Se ongelma, että tienatakseen pitää olla maailman paras. Pitää miellyttää miljoonaa kiinalaista.
Ei se ihan noin helppoa ole, mutta pointti on hyvä. Neljäs teollinen vallankumous, ja tulevaisuuden duunit tätä. Ja jokainen on itse vastuussa työllistymisestään.
Turha siis vinkua täällä muita työllistämään, jos minkäännäköistä oma-aloitteellisuutta ei ole.
Jatkossa, jos yrittäjällä ei ole tarpeeksi myyntiä niin hän joutuu työkkärin listoille. Jos ei hae työttömyystukea niin ei saa toimeentulotukea.
Luuseripaska taas spämmii ketjua linkeillään ja sekoilee. Kuvittelee, että jokainen menettää työpaikkansa vuoden alussa. Itsehän tuo vajaaälyinen hullu ei ole opiskellut yhtään mitään eikä ole tehnyt päivääkään töitä.
'Minulla on 3300 euroa bruttopalkka ja satunnaisia sivutuloja. Pärjään hyvin. Jää säästöön ja sijoituksiin. Mutta olen aina ollut sellainen että katson hintoja enkä osta mitään mitä en tarvitse. Kampaajalla käyn kyllä, joskus teatterissa ja joskus ulkona syömässä, mutta vain joskus.
Sitä ei saa edes hakea takautuvasti kuin kuukauden parin ajalta, että aika asumiskulut sulla
Vierailija kirjoitti:
'Minulla on 3300 euroa bruttopalkka ja satunnaisia sivutuloja. Pärjään hyvin. Jää säästöön ja sijoituksiin. Mutta olen aina ollut sellainen että katson hintoja enkä osta mitään mitä en tarvitse. Kampaajalla käyn kyllä, joskus teatterissa ja joskus ulkona syömässä, mutta vain joskus.
Ime persettäs
Vierailija kirjoitti:
Noilla on aina hirveästi tekosyitä, miksei voi muuttaa pienempään, karsia kuluja, tehdä sitä tai tätä. Eivät itse näköjään tajuakaan asenneongelmaansa, kun kehtaavat mennä lehteen asti valittamaan. Avartavaa luettavaa kyllä. Vielä riittää leikattavaa tuista selvästi.
Missä tuissa on muka leikattavaa? Minusta tuntuu, että sinulla selvästi on se asenneongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?
Minulla on ei korvattavia reseptilääkkeitä vuodessa n 1200 euron edestä. Lisäksi lääkekattoni täyttyy joka vuosi korvattavista reseptilääkkeistä. Eli menee vuositasolla aikalaiset summat.
Yhtään aliravittua en ole tavannut tai edes kuullut uutisista niitä todistetusti olevan. Sen sijaan ylipainoisia on jo puolet kansasta.
Et vain tiedä asioista tarpeeksi. Sivistä itseäsi typerys.