Help, mikä olisi paras(terveellisin) makeuttaja puuroon :) ?
Oon aikaisemmin käyttänyt sokerin sijaan puurossa Coopin makeutusainetta (= syklamaatti-sakariinipohjainen) mutta tajusin sen aiheuttavan vatsavaivoja/turvotusta ja nyt pitäisi löytää jokin muu vatsaystävällisempi ja terveellisempi vaihtoehto tilalle.
Miettinyt mm. seuraavia vaihtoehtoja:
-sokeroitu hillo (siinä siis kuitenkin vähemmän käytännössä kokeria kuin että laittaisi tavallista sokeria päälle jos määrä suunnilleen sama)
-karppisokeri (tosin tämäkin ns. keinomakeuttaja enkä myöskään tiedä sopiiko vatsalle pidemmän pälle)
-stevia (kitkerä sivumaku)
-vaahterasiirappi (onkohan edes parempi vaihtoehto kuin sokeri? lisäksi en tiedä kumpaa käytännössä menee vähemmän kidemäistä esimerkiksi ruokosokeria vaiko nestemmäistä siirappia)
-ruokosokeri tai kookossokeri (en tiedä ovatko parempia vaihtoehtoja verrattuna tavalliseen sokeriin)
Siinäpä jotain pohdintoja...näkemyksiä? ideoita?
Niin ja en halua kuitenkaan esimerkiksi makeuttaa taatelilla tai banaanilla, koska niissä itsessään paljolti energiaa sekä makua, enkä halua laittaa kumpaakaan aamupuuroon vaan syn mielummin niitä jälkiruokana.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
miksi puuroa edes pitää makeuttaa.
En tiedä, se jää jotenkin pliisuksi jos laittaa jäisiä marjoja siihen päälle, niin tuntuu että kaipaa vähän jotain lisämakeutta, mut varmaankin tottumuskysymys myöskin.
Itse laitan mustaherukkaa suoraan pakkasesta jäisinä kuumaan puuroon, ja sekoitan. Jäähtyy sopivasti ja marjat sulaa tässä yhteydessä. 200g mustaherukkaa maksaa noin 1,69e s-marketissa. 100g aina kerrallaan eli puoli pussia. Ei kauhean kallista ja halvempaa kuin muut hyvät marjat. Puolukka vois olla halvempaa, mutta ei yhtä hyvää.
Tee puuro maitoon tai plusmaitoon, niin siihen tulee proteiinia ja täyteläisyyttä. Suolaa tietenkin myös. Päälle riittää ne marjat, tai marjoihin vähän hilloa tai sokeria. Tai sitä steviaa.
En tiennyt että jotkut laittaa sokeria puuroon.
Vierailija kirjoitti:
Totuttele syömään ilman makeutusta.
No juu, voisihan tällekin mahdollisuuden antaa. Toisaalta puuro on mun lempiateria koko päivässä ja jos se ei maistuisikaan enää hyvältä sen takia ettei siihen makeuden puutteeseen tottuisi, niin sitten valitsisin kyllä sen makeuttajan, vaikkei olisikaan paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Omenasose
Omenasose tai jotain muuta hedelmää/marjaa.
Itse suosin nykyään kuivattua taatelia, luumut oli aiempi suosikki.
Rusinoita moni käyttää. Fruktoosiahan niissä tietty on runsaasti, on kumminkin ravinteitakin toisin kuin puhdistetuissa sokereissa, hunaja on aika lailla puhdasta fruktoosia eikä sen alkuperästäkään oikein nykyään tiedä. Aika paljon on huijausta ja hyönteismyrkkyjäkin on kai toivottavaa enemmän.
Marjat ja hedelmät riittävät. Ei tarvita erillistä makeutusta.
Hollannissa asuessa laitettiin aina 'applestroop'ia eli omenasiirappia. Se on siirapiksi keitettyä omenamehua. Eli tiivistettyä omenaa ilman kuituja. Hyvää, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Sokuri tai siirappia oon laittanu jo yli 60 vuotta. Eivät ole tappavia myrkkyjä.
Mitä on sokuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokuri tai siirappia oon laittanu jo yli 60 vuotta. Eivät ole tappavia myrkkyjä.
Mitä on sokuri?
Tietystikin sokeria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustikkakeitto
Voisi kokeilla tätä, mutta muistelen että keiton lisääminen puuroon ei mielestäni tuonut niin hyvää lopputulosta. Oon enemmänkin team-maitotilkka :)
Kokeile ihmeessä myös sokeriton vaihtoehto mustikkakeitosta. Mustikkakeitto on ainoa tapa millä itse saan kaurapuuron alas ja kuuluin itse samaan maitotiimiin joskus vauvana :)
Juu, minulla on aina makeuttamistarpeita varten rusinoita kaapissa. Puuron lisäksi voi esim naturellia jogurttia tai rahkaa niillä tehdä maistuvaisemmaksi ja niistä myös saa aamiaisella lisäenergiaa. Rusinat kyllä ovat vähän kalliita, jos niitä paljon kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda tiimiä ja ala syömään puuro nokareella voita ja ripauksella suolaa.
Mielestäni parempaa kuin makea puuro.
Juu, tykkään kyllä suolaisemmastakin, mutta kun yritän saada ne marjat syödyksi siinä aamupuurolla, niin pakostikin tulee semmoinen makeampi puuro.
Kun kerran laitat puuroosi marjoja, niin miksi sinne pitäisi vielä lisätä jotain makeuttajaa, kyllähän ne marjat jo itsessään tuo sitä makeutta 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tykkään kyllä suolaisemmastakin, mutta kun yritän saada ne marjat syödyksi siinä aamupuurolla, niin pakostikin tulee semmoinen makeampi puuro.
Kun kerran laitat puuroosi marjoja, niin miksi sinne pitäisi vielä lisätä jotain makeuttajaa, kyllähän ne marjat jo itsessään tuo sitä makeutta 😋
Sokeriaddikti tarvitsee supermakeaa, jotta sokeriannos tulee täyteen.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne marjat puuron päällä ei riitä? Miksi pitää olla ylimääräistä makeutta?
Meillä pakastemarjoja sulatetaan mikrossa ja puuroon silmä. Sokeriton marjakeitto. Noi siis meillä käytössä. Puoliso lisää nökäreen rahkaa ja pähkinöitä. Löydä se juttu mikä sua miellyttää.
Oma aamupuuroni:
- kaurapuuroa
- mustaherukoita pakkasesta
- maapähkinävoita nokare, 1 tl on n. 100 kcal
Mustaherukat ja maapähkinävoi on jännä yhdistelmä, kannattaa kokeilla. Sopivasti kirpeyttä ja makeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hunaja. Makeampaa, mutta silti vähäkalorisempaa kuin sokeri, joten pieni määrä riittää.
Oi voi, mä kun en tykkää hunajasta ollenkaan :/
Tee meille palvelus ja lopeta syöminen vallan.
Totuttele syömään ilman makeutusta.