Onko lihavuudesta normaalipainoon laihduttamisen onnistuminen lähes mahdotonta ilman leikkausta tai laihdutuslääkkeitä?
Nykyään mediassa käytännössä kaikki lihavuudesta normaalipainoiseksi laihtumaan onnistuneet on joko lihavuusleikattuja tai jotain Ozempic-käyttäjiä, ja heistäkin osa lihoo takaisin.
Kommentit (39)
Ei ole mahdotonta koska minäkin laihduin 34 kg kuntoilemalla. Kovaa kuntoilua pari tuntia joka päivä 6 kk ajan.
Itse laihdun lähinnä liikkumalla. Pelkkä ruokavalio ei riitä. Ja nyt en pysty liikkumaan niin.
Itse yritän hankkia salilla lisää lihasmassaa. Se on tulee olemaan se isoin muutos. Terveellistä muutenkin. En jaksa laskea kaloreita, mutta sipsi- ja karkkipussit yms. kaloripommit olen päättänyt jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdotonta koska minäkin laihduin 34 kg kuntoilemalla. Kovaa kuntoilua pari tuntia joka päivä 6 kk ajan.
Joo ja lässyn lässyn ja kun se kuntoilu harvenee ja mäkkäriruoka alkaa maistumaan olet puolen vuoden päästä entistä läskimpi, taikka ituhippinä pysyt nykypainossa ja käyt nälkäisenä kuntoilemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdotonta. Siksi koska mitään "laihduttamista" ei ole olemassa.
On vain elintapojen korjaaminen. Se johtaa painon muutokseen uusien elämäntottumusten mukaiseksi. Kaikki muu on ajan haaskausta ja nälissään riutumista, sen odotusta, koska taas saa mässäillä?
Elintapojen korjaaminen voi pysäyttää painonnousun mutta ei poistaa isoa ylipainoa. Ison ylipainon poistoon tarvitaan iso ja pitkäaikainen energiavaje. Esimerkiksi 45 kilon ylipaino vastaa noin 3-4 kuukauden koko energiansaantia.
Oikeasti siihen tarvitaan vain elimistön saattaminen rasvaa polttavaan moodiin.
Laihduin ilman lääkkeitä puolessatoista vuodessa 100 kilosta 68 kiloon. Kävelin tai harrastin muuta liikuntaa, mukaan lukien arkiliikunta, pari tuntia päivässä 5-7 päivänä viikossa. Jätin auton ja julkiset pois käytöstä. Ruokavaliosta jätin pois ylimääräisen rasvan (ja punaisen lihan, josta sain turhaa kovaa rasvaa) ja sokerin. Olen mies, n. 180 cm.
Olen laihtunut 30 kiloa ihan ilman kepulikonsteja. Ihan puhtaasti ruokavaliomuutoksella. Siirryin kasvispainotteiseen ruokavalioon ja lopetin suklaan, makeisten, juustojen ja leikkeleiden käytön. Lihaa syön kerran viikossa, aina ei sitäkään. Kalaa syön viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain elintapojen korjaaminen. Se johtaa painon muutokseen uusien elämäntottumusten mukaiseksi. Kaikki muu on ajan haaskausta ja nälissään riutumista, sen odotusta, koska taas saa mässäillä?
Elintapojen korjaaminen voi pysäyttää painonnousun mutta ei poistaa isoa ylipainoa. Ison ylipainon poistoon tarvitaan iso ja pitkäaikainen energiavaje. Esimerkiksi 45 kilon ylipaino vastaa noin 3-4 kuukauden koko energiansaantia.
Minkä lasket isoksi ylipainoksi? Mulla lähtenyt 35 kiloa ihan täysin ruokaremontilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Aatun opit keskitysleirin ruokavalio, johan läskit katoaa ja luut kolisee.
Mulla on lähtenyt elämän aikana varmaan 300 kg painoa pois ja takaisin tullut 320 kg.
On mahdollista mutta vaikeaa ja vaatii mielenlujuutta. Edellyttää elämäntapojen pysyvää muuttamista.
M60
Aina kun kerron että olen laihtunut ja pystynyt pitämään painon normaalina tekemällä pysyvän elämäntapamuutoksen, olen kuullemma luonnonoikku. Eli aloitin säännöllisen liikkumisen, lopetin alkoholinkäytön, katson mitä syön, terveellisempää ja annoskoot normaaleja.
Tämä toimii ainoastaan, jos muutos on pysyvä. Eikä tarvitse edes tehdä kaikkea mitä minä tein. Tämä ei toimi, jos olet puoli vuotta tai mikä aika nyt sattuu tulemaankin ns."kuurilla", lopetat homman seinään, jäät sohvalle makamaan, syöt 100 kiloa herkkuja, 100 litraa jäätelöä lyhyessä ajassa ja ilmoitat MINÄ EN VOI LAIHTUA.
Jos et tee pysyvää muutosta, retkahdat on melkeinpä ihan sama teetkö yhtään mitään, voit toki hetken aikaa paremmin siinäpä se on, monet ottavat vieläpä ylimääräistä ja lihoavat vielä huonompaan kuntoon. En usko ihmeisiin, ratkaisu on yksinkertainen ja kaikki ei vain pysty siihen, syitä on monia.
Ja yksi homma, neuvot koskevat niinkutsuttuja suht normaaleja ihmisiä, joiden elimistö toimii normaalisti.
Jos olisi, lihavia olisi hurjasti enemmän.
Minulle lihavuus ja laihduttaminen olivat niin epämukavaa, että opettelin sellaiset elämäntavat, että ei tarvitse enää koskaan kokea sitä. Välillä tekisi yhä mieli palata vanhaan, mutta pysyn lujana.
Läskienkerho kerääntyy perjantaillan ratoksi kertomaan hupijuttuja kuinka laihduin, kertokaa myöskin surullinen tarina kuinka minusta tuli lihava.
Minulla meni noin 25 vuotta ymmärtää, että päätöksen pitää olla elämänmittainen ja siinä pitää pysyä. Rapakunnossa on kurja olla mitä enemmän ikää tulee, kun ei elimistö eikä pää kestä sen jatkuvaa rääkkäämistä samalla tavalla kuin nuorena.
Minä en vain halunut tappaa itseäni ennenaikaiseen hautaan, yhdessä vaiheessa kun hädintuskin jaksoin kävellä edes rappusia ylös. Mitä elämää tuollainen on, käytännössä invalidin elämää, ei normaalin aikuisen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se pudotus onnistuu mutta painon pitäminen niissä lukemissa onkin toinen juttu.
Itse laihdutin aikoinaan 8 kuukaudessa 48 kg (118=> 70). Nykyisin painan 130kg.
Mulla taas päinvastoin.
Pystyn vaivatta pitämään painoni 75 kilossa eli paino ei nouse (oon 170 cm), mutta en millään saa pudotettua painoa. Olen sellainen, että pitäis vetää vain yks omena päivässä, jotta paino lähtee putoo. Kilot on tiukassa. Aina ihmettelen tota, että miten niin on helppo pudottaa painoa. Itse esim. vedin kasviskeittoa (ilman kermaa) pelkästään 3 viikkoa, eikä paino pudonnut grammaakaan. Joillakin olis lähteny esim. 7 kiloa tuona aikana.
Olisit syönyt sen keittosi kerman kanssa. Paino olis pudonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Aatun opit keskitysleirin ruokavalio, johan läskit katoaa ja luut kolisee.
Pohjois-Koreassa tuota voivat halukkaat kokeilla nykyisinkin. Eli siitä vaan Pohjois-Korean matkaa varaamaan, ja perille päästyä sylkee suuren johtajan kuvalle, jolloin valtio tarjoaa ilmaisen ja taatusti tehokkaan laihdutusleirin.
On mahdollista. Itse jätin pois alkoholin ja samalla ruokavaliokin muuttui järkevämmäksi. Lisäsin myös liikuntaa. Laihduin 30kg. Nyt tullut muutama kilo lihasten muodossa takaisin. En tarvinnut mitään ammattilaisia, erikoisruokavalioita tai sykemittareita tähän. T: keski-ikäinen nainen