Onko lihavuudesta normaalipainoon laihduttamisen onnistuminen lähes mahdotonta ilman leikkausta tai laihdutuslääkkeitä?
Nykyään mediassa käytännössä kaikki lihavuudesta normaalipainoiseksi laihtumaan onnistuneet on joko lihavuusleikattuja tai jotain Ozempic-käyttäjiä, ja heistäkin osa lihoo takaisin.
Kommentit (39)
On mahdotonta. Siksi koska mitään "laihduttamista" ei ole olemassa.
On vain elintapojen korjaaminen. Se johtaa painon muutokseen uusien elämäntottumusten mukaiseksi. Kaikki muu on ajan haaskausta ja nälissään riutumista, sen odotusta, koska taas saa mässäillä?
Ei ole, jos ei halua sitä tehdä muutamassa viikossa, jolloin lihoo heti takaisin ynnä. Jos malttaa sen laihdutuksen tehdä kilon kuukausivauhtia, niin on mahdollista onnistua. Koska silloin oppii jotain syömisestä ja sen määrästä.
Vuonna 2003 Hyvä Terveys -lehdessä oli ainakin juttu sellaisesta nelikymppisestä naisesta joka oli ammatiltaan lääkäri, ja hän oli laihduttanut lihavasta normaalipainoon ilman noita apuja. Muistan vielä että hänellä oli vaaleanruskeat lyhyehköt hiukset, sininen ohut neule ja sinertäväsankaiset silmälasit siinä kuvassa. Ei siis ole mahdotonta. Siihen en ota kantaa onko se miten vaikeaa, kun en tiedä.
On mahdollista. Pätkäpaastolla neljä vuotta paino on pysynytkin samana jo niin kauan. 75-kiloisesta 55-kiloiseksi puolessa vuodessa. Ja nyt loppuelämä pätkäpaastoa ja jokaaamuinen puntarilla käynti. Muuten lihon takaisn. Olen 165 cm.
Itse laihduin kevät-kesällä 7 kiloa ruokavaliomuutoksella. Sitten jouduin aloittamaan vahvan kipulääkityksen, ja vaikka ruokavalio on sama, kaikki kilot on tulleet takaisin tuntuu jo, että luovutan. Lääkkeen sivuvaikutuksena siis painonnousu ihan mainittu lääkeselosteessakin, jälkeenpäin huomasin.
Onnistuu se ilmankin tottakai, mutta vaatii päättäväisyyttä. Yksi herkuttelu viikonloppuna voi nollata koko edellisen viikon laihdutukset. Itsekuria se vaatii oikeasti pitää ruokavalio kurissa riittävän pitkään.
Ei aina tarvita apuja laihtumiseen. Mä olen laihtunut ihan ite ilman mitään erikoisuuksia.
Kyllähän se pudotus onnistuu mutta painon pitäminen niissä lukemissa onkin toinen juttu.
Itse laihdutin aikoinaan 8 kuukaudessa 48 kg (118=> 70). Nykyisin painan 130kg.
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin kevät-kesällä 7 kiloa ruokavaliomuutoksella. Sitten jouduin aloittamaan vahvan kipulääkityksen, ja vaikka ruokavalio on sama, kaikki kilot on tulleet takaisin tuntuu jo, että luovutan. Lääkkeen sivuvaikutuksena siis painonnousu ihan mainittu lääkeselosteessakin, jälkeenpäin huomasin.
Kertoisitko, mistä lääkityksestä on kyse?
Ahaa, uusi ketju piti läskinvihaajan aloittaa taas.
Laihduin kesällä 5 kiloa ja nyt kilon kuukausivauhtia aamupaastolla. Vielä 4-5 kiloa pitäisi lähteä, niin olisin omassa hyvän olon painossani. Ei tarvitse lääkkeitä eikä leikkauksia, vaan järkevä ruokarytmi, syön suklaapalankin jälkkäriksi joka päivä. Iso ylipaino lähtee vielä helpommin kuin nämä lähes normaalipainossa olevat kilot.
N51
Vierailija kirjoitti:
Saati vaihdevuosi-ikäisenä?
Hyvin on onnistunut ilman apuja.
55v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se pudotus onnistuu mutta painon pitäminen niissä lukemissa onkin toinen juttu.
Itse laihdutin aikoinaan 8 kuukaudessa 48 kg (118=> 70). Nykyisin painan 130kg.
Mulla taas päinvastoin.
Pystyn vaivatta pitämään painoni 75 kilossa eli paino ei nouse (oon 170 cm), mutta en millään saa pudotettua painoa. Olen sellainen, että pitäis vetää vain yks omena päivässä, jotta paino lähtee putoo. Kilot on tiukassa. Aina ihmettelen tota, että miten niin on helppo pudottaa painoa. Itse esim. vedin kasviskeittoa (ilman kermaa) pelkästään 3 viikkoa, eikä paino pudonnut grammaakaan. Joillakin olis lähteny esim. 7 kiloa tuona aikana.
Oma paino kun todettiin aikuisiän diabetes noin 93 kg / 170 cm. Ajan mittaan määrättiin Ozempic jonka avulla paino alkoi pudota ja on nyt noin 75 kg. Piikki-insuliinin sain jättää pois. Viikottaisen verensokerimittauksen lukuarvo keskim. 6.
Ruokailutottumus aamuvoileipä, lämmin lounas, iltapäivävoileipä ja iltavoileipä (vast). Juomana vesi, vissy ja zero-limsa. Alkoholia hyvin harvoin, Ozempic oksentaa sunnuntairuoan ja punaviinin joten piti lopettaa viini.
No en tiedä lihavuudesta mutta ylipainosta olen laihduttanut nyt puolessa vuodessa noin 13kg. 170cm/70kg nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, tuhannet ihmiset ovat onnistuneet ilman lääkkeitä tai leikkausta, he eivät vain pidä ääntä asiasta.
Terveisin ennen 95kg nykyään 75kg.
Maaliviiva lähestyy🙏🏻
T: ennen 101 kg, nyt 80 kg
Laihduin ilman lääkkeitä puolessatoista vuodessa 100 kilosta 68 kiloon. Kävelin tai harrastin muuta liikuntaa, mukaan lukien arkiliikunta, pari tuntia päivässä 5-7 päivänä viikossa. Jätin auton ja julkiset pois käytöstä. Ruokavaliosta jätin pois ylimääräisen rasvan (ja punaisen lihan, josta sain turhaa kovaa rasvaa) ja sokerin. Olen mies, n. 180 cm.
Vierailija kirjoitti:
On mahdotonta. Siksi koska mitään "laihduttamista" ei ole olemassa.
On vain elintapojen korjaaminen. Se johtaa painon muutokseen uusien elämäntottumusten mukaiseksi. Kaikki muu on ajan haaskausta ja nälissään riutumista, sen odotusta, koska taas saa mässäillä?
No näin se suurinpiirtein menee, jos laihdut tietyn määrän niin se on hyvä mutta tosiaanki jos palaat vanhaan elämäntapaan joka nostaa taas painoasi niin se laihduttaminen on melko turhaa jojoilua.
Ei ole, tuhannet ihmiset ovat onnistuneet ilman lääkkeitä tai leikkausta, he eivät vain pidä ääntä asiasta.
Terveisin ennen 95kg nykyään 75kg.