Töissämme on yksi joka ei tule kanssamme lounaalle ja kahville
Huonontaa ilmapiiriä ja tuntuu kuin töissämme olisi ihan vieras ihminen. Muitten kanssa jaetaan ilot ja surut ja nauru raikaa pitkin päivää. Toimitko sinä näin ja jos niin miksi ihmeessä?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yrityksessämme tällainen työtoveri. Hän syö aina pienessä, yksityisessä huoneessa ja yrittää välttää katsekontaktia, fyysistä kontaktia ja sanallista viestintää kanssamme. Hän myös tarkoituksella välttelee meitä, vaikka alun perin kutsuimme hänet mukaan.
Miksi pitäisi olla fyysisessäkontaksissa työkaverin kanssa, jos työ onnistuu ilman sitä?
Tietenkin on mahdollista, ettei sitä ole, mutta hänen kehonkielensä välitti lievää vetäytymistä ja välttelyä, ikään kuin hän piiloutuisi virukselta.
Et vastannut kysymykseen, miksi työkaveria pitäisi kosketella työpaikalla?
Työpaikalla muiden kollegoiden välillä vallitsee hyvä ilmapiiri joskus syömme yhdessä, joskus erikseen emmekä koskaan ole olleet sellaisia kuin hän alussa kuvaili. Emme ole koskaan pakottaneet ketään syömään yhdessä.
Mutta tämä mieskollega taas tykkää tarkoituksella sanoa ikäviä asioita ja arvostella muita työntekijöitä niin, että muille tulee olo, etteivät he ole hänen veroisiaanesimerkiksi jos ei ole naimisissa, ei ole kumppania, lapsia, merenrantataloa tai uusinta BMW:tä.
Hän halveksii meitä, koska olemme häntä nuorempia ja olemme tulleet yritykseen myöhemmin, aivan kuin meillä ei olisi oikeutta keskustella hänen kanssaan tietyistä asioista. Hän syö lounaansa yksin pienessä neuvotteluhuoneessa, joka on lähimpänä keittiötä, ja jättää oven raolleen kuunnellakseen, mitä puhumme keittiön pöydän ääressä.
Mutta kun hän on syönyt ja haluaa ottaa päiväunet, hän tulee ulos neuvotteluhuoneesta ja nukkuu työpisteellään aivan meidän vieressämme. Hän ei näytä lainkaan salaavan sitä, kuinka paljon hän meitä halveksii ja kuinka vähän hän pitää meistä.
Introverttiä ei pidä pakottaa seuraan. Työpaikalla ollaan pohjimmiltaan vain töissä eikä räpättämässä omia asioita julki. Työkaveri ei ole oikea kaveri, häntä ei ole voinut itse valita, se on työnantajan päätös ketä sinne on valittu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yrityksessämme tällainen työtoveri. Hän syö aina pienessä, yksityisessä huoneessa ja yrittää välttää katsekontaktia, fyysistä kontaktia ja sanallista viestintää kanssamme. Hän myös tarkoituksella välttelee meitä, vaikka alun perin kutsuimme hänet mukaan.
Miksi pitäisi olla fyysisessäkontaksissa työkaverin kanssa, jos työ onnistuu ilman sitä?
Tietenkin on mahdollista, ettei sitä ole, mutta hänen kehonkielensä välitti lievää vetäytymistä ja välttelyä, ikään kuin hän piiloutuisi virukselta.
Et vastannut kysymykseen, miksi työkaveria pitäisi kosketella työpaikalla?
En sanonut, että sinun on ehdottomasti koskettava häneen, vaan että sinun ei pitäisi näyttää siltä, että välttelet mitään. Normaali kehonkieli riittää. Päinvastoin, mielestäni jopa silloin, kun ylität katua naispuolisen työtoverin kanssa, vaikka hän olisi huomannut lähestyvät ajoneuvot ja vaihtaisi reittiään turvallisempaan paikkaan, sinun ei pitäisi tarpeettomasti ojentaa kätesi ja tarttua häneen sen jälkeen, kun hän on jo reagoinut. Hän ei ole vaarassa ilman apuasi.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiä ei pidä pakottaa seuraan. Työpaikalla ollaan pohjimmiltaan vain töissä eikä räpättämässä omia asioita julki. Työkaveri ei ole oikea kaveri, häntä ei ole voinut itse valita, se on työnantajan päätös ketä sinne on valittu töihin.
Tämä.
Onneksi on etätyö, turhaa sosiaalista teatteria on vähemmän ja paukut suuntautuvat työhön, juuri siihen mistä saan palkan.
Mua on kylläkin nykyisessä työssä siunattu kivoilla työkavereilla, jotka myös etäilevät. Olen onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Näin on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Onneksi on etätyö, turhaa sosiaalista teatteria on vähemmän ja paukut suuntautuvat työhön, juuri siihen mistä saan palkan.
Mua on kylläkin nykyisessä työssä siunattu kivoilla työkavereilla, jotka myös etäilevät. Olen onnekas.
Meillä töissä seuranneena juoruiluun menee muilla työaikaa han kamalasti, sitten menee ylitöiksi eikä saisi
No miksi eristitte hänet koko työyhteisöstä?
Ehkä teidän jutut ovat niin tyhmiä/ärsyttäviä, että tätä ihmistä ne eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teidän jutut ovat niin tyhmiä/ärsyttäviä, että tätä ihmistä ne eivät kiinnosta.
Ylimielistä ajattelua ja käytöstä.
Meillä on työporukassa eri-ikäisiä, eri sukupuolta olevia, erilaisissa elämäntilanteissa, erilaisista asioista kiinnostuneita ja harrastavia jne. Jutut rönsyilee aivan laidasta laitaan ja aina jollekin on joku aihe vieras tai epäkiinnostava ja istuu "kuunteluoppilaana". Itsekin olen oppinut monta uutta asiaa näissä taukotilanteissa. Tai kuunnellut kiinnostuneena ja yrittänyt ymmärtää, miksi joku mulle todella epäkiinnostava aihe innostaa niin monia. Välillä juttu on taas ihan vaan huulenheittoa. Usein puhutaan myös työasioita, jotka jäisi kuulematta, jos ei ole paikalla.
Sitten on se yksi, joka tulee yhteiselle tauolle yleensä vain silloin, kun paikalla on vain pari muuta. Silloin tauot kuluukin vain hänen juttujaan kuunnellessa ja hänestä itsestään puhuessa. Jos muut paikalla olijat kääntää jutun johonkin muuhun aiheeseen, tämä poistuu pian paikalta. Joskus kun jää siihen isompaan porukkaan, niin tuijottaa vain puhelintaan.
Ehkä tosiaan vika on kaikissa muissa....
Vierailija kirjoitti:
mt-ongelmainen
Niin, tuo aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei todellakaan tarkoita sosiaalisesti rajoittunutta.
T. introvertti
Ei kaikilla ole varaa työmaaruokaloissa aterioida. Onko työkaveri määräaikasopimuksella? Osa-aikainen, vuokratyölainen tai jopa täysin palkaton?
Muistan olleeni tuollainen parikymppisenä, kun muut olivat vähintään 20 vuotta minua vanhempia. Syynä siis puhtaasti se, että oltiin ihan eri aaltopituudella iästä johtuen. Näin vanhempana ei tällaista pois jättäytymistä ole, kun muutenkin työporukka hyvin samankaltaista kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Älä pilkkaa introverttejä. Introverteilläkin on kyky ihan normaaleihin käytöstapoihin erilaisissa tilanteissa. On kyse jostain muusta ongelmasta, jos ei pysty selviytymään työpäivien aikaisista normaaleista sosiaalisista tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Fyysistä kontaktia? Miksi sinun mielestä sitä pitää olla?
Se on hyvä että pyydetään mukaan. Tulee jos haluaa.
Osallistun kyllä kahvitauoille ja keskusteluun, joskus lähden ulos lounaalle muiden mukana. Useimmiten jään kuitenkin syömään omia eväitä yksin toimistolle. En tiedä onko työkavereillani paremmat palkat sitten, mutta tulee aika kalliiksi lounastaa joka päivä ulkona ilman lounasetua. Tämä on varmaan suurin syy miksi en lähde lounaalle muiden mukana. 300 €/kk pelkkiin lounaisiin on iso raha yksinasuvalle keskituloisellekin, kun kaikki muukin on kallistunut niin paljon. Lounasruuat on monesti myös melko raskaita ja syön terveellisemmin, kun teen ruuat itse.
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä on yksi joka tekee työt sillä aikana kun muut juoruilevat. Kuulostaa valtion hommilta.
Oletko ikinä ollutkaan töissä, persu-veeti?
Mä en käy lounaalla, kahvilla kyllä. En syö lounasta, mulla on purkissa kasviksia naposteltavana työpöydällä.