Selkä kipeä renkaan vaihdosta.
Vai kannattaisiko sittenkin maksaa se 30e ammattilaiselle?
Kommentit (33)
Kyllähän selkä kipeytyy, jos ei yleensä liikahda sohvalta mihinkään.
Facebook on täynnä näitä Ahmed ja Muhammed nimisiä jotka tekee 25€ vaihdon sun kotipihassa, etenkin täällä Helsingissä.
Minä kun joudun vaihtamaan ne parkkipaikalla kovalla asfaltilla, niin minusta pahin on se kyykyssä kyhjöttäminen, se käy kyllä pahimmin jaloille. Mulla on 15" renkaat peltivanteilla, toki painaahan ne enemmän kuin vaikka parin ensimmäisen auton 13" renkaat peltivanteineen, mutta vielähän nämäkin saa kyllä vaihdettua.
Ennenvanhaan vanhemmilla oli omakotitalo ja autotalli, jossa oli helppo vaihtaa renkaat, senkun istui jakkaralla auton vieressä kun kiersi niitä muttereita auki tai kiinni. Saksitunkilla olen aina nostanut auton kulman kerrallaan ilmaan, ehkä jonkun kerran tuli kokeiltua hydraulista nosturia, mutta ei sille autotallissa ollut oikein kunnolla tilaa.
Olen myös pyöräkiilojen avulla varmistanut että auto ei pääse liikkumaan eteen eikä taaksepäin ollessaan nostettuna tunkille, yksi pyörä vielä auton alle varmistamaan että jos tunkki pettää, auto ei putoa ihan maahan asti. Mulla on yksi akselipukkikin olemassa, mutta se on liian korkea matalimmassakin asennossa, joten ei käyttökelpoinen.
Nokkakärryt, kohtalainen hallitunkki ja akkukäyttöinen mutteriväännin ja halpis momenttiavain on hyvä olla niin kyllä terveselkäinen vaihtaa renkaat vartissa silloin kun itse haluaa. Kerrostaloasujalla tietty voi olla hankaluutta säilytystilan kanssa ja silloin voi hyvinkin rengashotellin käyttö olla mielekästä vaikka kokonaisuudessa se viekin paljon enemmän aikaa kuin itse tehden.
Momenttiavainta olen alkanut käyttää, 40 v tein ilman. Eipä enää mene kierteitä eikä pultit jumitu. Pikkuautossa kun kiristysmomentti on vain 75 Nm ja isommassa autossa 145 Nm niin ei aina tule käsin oikeaa kiristystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30e siitä, että "ammattilainen" rikkoo pultit kun on ensin pari viikkoa odottanut vaihtoaikaa?
Ja nostelee tunkilla tai nosturilla autosta helmat ruttuun jotka pitää sitten korjauttaa tai ne on vuoden- parin päästä ruosteessa. Kun ei oo asiakkaan autossa pennin senttiä kiinni ja EVVK...
Ei minulla ainakaan ole kertaakaan mennyt pultteja tai helmat rikki. Kannattaa viedä sellaiselle renkaanvaihtajalle jolle asiakkaan tyytyväisyys on tärkeää.
Oletko sä katsonut sinne auton helmoihin / pohjaan? 99% autonomistajista, tai rahoitusyhtiön autolla kurvailevista ei koskaan edes kyykisty auton viereen katsomaan niitä helmoja, saati pohjaa. Ne kiire apulais jonnet tietää sen ja nostelee niitä miten sattuu
Minä sanoin ettei ole mennyt pultteja tai helmat rikki. Mikä siinä oli noin saatanan vaikeaa taas tajuta?
Ei ole tajuamisessa mitään ongelmaa. Mä en kato vaan uskonut sua.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun joudun vaihtamaan ne parkkipaikalla kovalla asfaltilla, niin minusta pahin on se kyykyssä kyhjöttäminen, se käy kyllä pahimmin jaloille. Mulla on 15" renkaat peltivanteilla, toki painaahan ne enemmän kuin vaikka parin ensimmäisen auton 13" renkaat peltivanteineen, mutta vielähän nämäkin saa kyllä vaihdettua.
Ennenvanhaan vanhemmilla oli omakotitalo ja autotalli, jossa oli helppo vaihtaa renkaat, senkun istui jakkaralla auton vieressä kun kiersi niitä muttereita auki tai kiinni. Saksitunkilla olen aina nostanut auton kulman kerrallaan ilmaan, ehkä jonkun kerran tuli kokeiltua hydraulista nosturia, mutta ei sille autotallissa ollut oikein kunnolla tilaa.
Olen myös pyöräkiilojen avulla varmistanut että auto ei pääse liikkumaan eteen eikä taaksepäin ollessaan nostettuna tunkille, yksi pyörä vielä auton alle varmistamaan että jos tunkki pettää, auto ei putoa ihan maahan asti. Mulla on yksi akselipukkikin olemassa, mutta se
75 v kaverini säätää saksitunkilla korkeuden niin että pultinreiät tulee tarkalleen oikealle korkeudelle. Tosi näppärästi hän vaihtaa renkaat eikä yhtään tarvitse rengasta kannatella.
Kyllä yhden renkaan kolmella kympillä saa vaihdatetuksi. Minä yleensä vaihdatan tähän aikaan vuodesta kaikki neljä.
Vierailija kirjoitti:
Renkaan vaito on rakettitidettä🤣oletko kuullut jatkovarresta tai pulttipussystä.
Kumpikin pois valikosta,näitä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30e siitä, että "ammattilainen" rikkoo pultit kun on ensin pari viikkoa odottanut vaihtoaikaa?
Ja nostelee tunkilla tai nosturilla autosta helmat ruttuun jotka pitää sitten korjauttaa tai ne on vuoden- parin päästä ruosteessa. Kun ei oo asiakkaan autossa pennin senttiä kiinni ja EVVK...
Ei minulla ainakaan ole kertaakaan mennyt pultteja tai helmat rikki. Kannattaa viedä sellaiselle renkaanvaihtajalle jolle asiakkaan tyytyväisyys on tärkeää.
Yleensä ne ampuu ne pultit niin kireälle ettei asiakas saisi itse niitä enää vaihdettua. Samalla aluvanteiden mutterinpaikat halkeaa pahimmassa tapauksessa kun pitäisi olla momentissa. Isompi homma ne renkaaton kuskata jonnekin ja odottaa kun itse vaihtaa pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Nokkakärryt, kohtalainen hallitunkki ja akkukäyttöinen mutteriväännin ja halpis momenttiavain on hyvä olla niin kyllä terveselkäinen vaihtaa renkaat vartissa silloin kun itse haluaa. Kerrostaloasujalla tietty voi olla hankaluutta säilytystilan kanssa ja silloin voi hyvinkin rengashotellin käyttö olla mielekästä vaikka kokonaisuudessa se viekin paljon enemmän aikaa kuin itse tehden.
Momenttiavainta olen alkanut käyttää, 40 v tein ilman. Eipä enää mene kierteitä eikä pultit jumitu. Pikkuautossa kun kiristysmomentti on vain 75 Nm ja isommassa autossa 145 Nm niin ei aina tule käsin oikeaa kiristystä.
Riittää tavallinen rengasavain ja halvin hallitunkki. Jos haluaa vääntöä siihen rengasrautaan laittaa siihen kanvaan vaikka vanhan pöydänjalan. Lopuksi pitää vaan muistaa kiristää varmuudeksi kaikki pultit.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun variksessa on pienet renkaat ja minulla pienet munat ettei tule talloneeksi vaihdon yhteydessä. M39.
Vierailija kirjoitti:
Osa meistä on vahvempia ja osa heikompia. Punttisalilla sitä voimaa saa jos tahtoo.
Tekisit kunnon töitä niin jaksaisit konttorirotta!
-Heikottaa kun pitää papereita siirtää pinosta toiseen.
Jos rengas on painava, kannattaa vahvistaa etenkin olkapäitä ja selkää, vatsaa unohtamatta.
Hyvä tulee kun vaan jaksat vääntää puntteja.