Siis, miten voi olla mahdollista ettei ihmiset muista punnita hedelmiä kaupassa?
Kauhua jono kertyy, kun aina joku edessä oleva "unohtaa" punnita heviosaston tuotteet...
Muutenkin olisi kiire ehtiä bussiin ja sitten tietenkin tulee tämmöinen sähläri ennen minua kassalle.
Kommentit (50)
Meillä täällä on kassalla vaaka jossa punnitaan unohtuneet tuotteet
Lidlissä ei tarvitse tehdä sitä itse, muissa kaupoissa se on ulkoistettu asiakkaiden tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä punnitaan kassalla, muissa kaupoissa asiakkaisiin (vielä toistaiseksi) luotetaan, etteivät huijaisi vaaalla. Mutta onhan noita julkisia kriminaaleja, kuten Minna Haapkylä.
Sorge, se johtu mun mielenterveydellisestä tilasta. PS. Hyvältä maistui ilmainen lohi
T. Minttu
Eikö nykyään opeteta koulussa kelloa vai mistä johtuu ettet osaa lähteä ajoissa kauppaan että ehdit bussiinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sata kertaa kun vie hedelmiä tiskille niin eiköhän yksi jos toinen edes kerran unohda punnita.
Itse olen ostanut varmaan tuhansia kertoja hedelmiä kaupasta ja kertaakaan en ole unohtanut punnita. Jotain vikaa on päässä jos tätä unohtelua tapahtuu useamminkin.
Suomalaisilla taitaa olla lyhyt muisti. Eikä koske pelkästään politiikkaa, vaan ihan arjessa sen huomaa.
Helposti, ajatukset on muualla. Olen pari kertaa jäätynyt kassalla kun en muistanut mitä pitää tehdä. Kassa ja jono odottaa, että pistän kortin siihen maksupäätteen lähelle. Seison siis kortti kädessä tyhjyyteen tuijottaen. Oli tosi mielenkiintoinen ammattiini liittyvä ajatuskuvio päässä meneillään. 😅
Vierailija kirjoitti:
Mikset aja omalla autolla vaan hikisellä bussilla?
Nämä ovat valintoja. Joukkoliikenteen suosiminen on ekoteko. Kaikki eivät myöskään halua laittaa rahojaan autoon
Ei tuo ole mikään ylipääsemätön vaikeus punnita ne hedelmät. Se vaaka on ihan siinä vieressä. Ja niitä on useampi.
Toinen ryhmä on nämä kassalta vielä jotain noutamaan lähtijät. Jono odottaa, kun siitä lähdetään juoksemaan. Pitäisi kieltää ja ohjata uudelle kierrokselle, niin alkaisi muistikin pelaamaan. Ja oliskos ostoslista paikallaan? Asiakkailla on erilaisia kiireitä. Jotkut ottavat omia oikeuksia tehdä mitä huvittaa.
Ja sitten ovat ne, jotka eivät odota, että edeltävä saa kaikki ostoksensa hihnalle ja sen kapulan perään, ja hyvin usein sieltä tulee jo seuraavan kamat omien jatkeeksi, vaikka kärryssä olisi vielä ladottavaa.
Aika usein ne ovat nuorten miesten tuoremehupurkki ja roiskeläppäpitsa, ne lounastauon yleiset sapuskat. Kun ei yhtään viitsitä seurata mitä ympärillä tapahtuu. Vanhuksille ja liikuntarajoitteisille todella hankalaa, kun saa alkaa selvittelemään.
eri
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään opeteta koulussa kelloa vai mistä johtuu ettet osaa lähteä ajoissa kauppaan että ehdit bussiinkin?
Aika vaikeeta se on nykyään kun bussit kulkee miten sattuu ja vuoroja jää paljon välistä. Myös HSL-sovellukseen ei aina kannata luottaa. Koita siinä sitten arvailla ehtiikö bussiin vai ei.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee myös paahtopisteen tuotteita ja irtokarkkeja. Ihmiset ovat vaan vi tun tyhmiä, kun eivät osaa yksinkertaisia asioita, kuten esim. oma vaakanumeron painamista tuotteelle. Monta kertaa joutunut opastamaan, mikä on tuotteet oikea vaakamero.
Tai tuotteiden määrää...
Ongelman aiheuttaja on se, joka ei punnitse niitä hedelmiä, ei se joka kulkee bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Ongelman aiheuttaja on se, joka ei punnitse niitä hedelmiä, ei se joka kulkee bussilla.
Mitäpä ongelmia hän aiheuttaa? Vähän resilienssiä, kaikki tekevät joskus virheitä, sinäkin. Taitaa se hedelmien punnituksen unohtaminen olla kuitenkin melko pieni virhe.
En ole itse unohtanut nin, että olisin kassalle asti päätynyt kuin ehkä kerran elämässä. Kyllä siitäkin päästiin sitten yli, minä ja muut.
Mä unohdan suomeen tullessa tän joka kerta koska meillä sellaista systeemiä ei ole että ne punnittaisi itse, vaan kassa punnitsee ne. Ihan samoin unohdan että täällä kysytään vielä pitkälti yli neljäkymppiseltä akaltakin paperit esim. viinin ostoon, että sitä viiniä ei saa kuin 9 asti ja että tölkkejä jne ei kannata heivata roskiin vaan palauttaa kauppaan. Olen asunut muualla 30 vuotta, käyn suomessa kerran parissa vuodessa jonkun viikon, niin ei nää nyt vaan ole ns. "Normaali elämää" ja tavallista käyttäytymistä arjessa vaan joutuu erikseen muistaa kun pitkän ajan jälkeen tulee lyhyeksi hetkeksi. Että turha hermostua, en mä tahallani unohda niitä punnita, se vaan ei kuulu mun kirjoissa normaaliin kauppa asiointiin niin menee hetki et se palaa mieleen monen muun asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä ongelmia hän aiheuttaa? Vähän resilienssiä, kaikki tekevät joskus virheitä, sinäkin. Taitaa se hedelmien punnituksen unohtaminen olla kuitenkin melko pieni virhe.
En ole itse unohtanut nin, että olisin kassalle asti päätynyt kuin ehkä kerran elämässä. Kyllä siitäkin päästiin sitten yli, minä ja muut.
Niin, jos nyt kuitenkin katsot aloituksen sanoman ja lähdet siitä liikkeelle. Aika moni on samaa mieltä kanssani siitä, että ärsyttäväähän tämä on.
Joku sanoi, että pitäisi lähteä aikaisemmin, jotta ehtii bussiin, mutta minä vastaan siihen, ettei ALOITUKSEN ongelma ole bussilla liikkuvassa, vaan siinä joka ei ota muita huomioon. Jatkuvasti näitä näkee. Joku taisi sanoa, että jähmettyi kassallakin kun mietti muita asioita.
Jos menee kauppaan, niin pitää ne ajatukset siinä ostosten tekemisessä ja punnitsee punnitusta tarvitsevat tuotteet.
Kotiin mennessä voi unohtaa ne kamat vaikka autoon tai eteiseen kauppakassiin tai jättää jääkaapin oven auki jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos nyt kuitenkin katsot aloituksen sanoman ja lähdet siitä liikkeelle. Aika moni on samaa mieltä kanssani siitä, että ärsyttäväähän tämä on.
Joku sanoi, että pitäisi lähteä aikaisemmin, jotta ehtii bussiin, mutta minä vastaan siihen, ettei ALOITUKSEN ongelma ole bussilla liikkuvassa, vaan siinä joka ei ota muita huomioon. Jat
Elämä on niin ärsyttävää, kun ei voi olla vain omanlaisten järkevästi aina toimivien kanssa. Sitten pitää vaan kehittää kykyä sopeutua tai eristäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi, että pitäisi lähteä aikaisemmin, jotta ehtii bussiin, mutta minä vastaan siihen, ettei ALOITUKSEN ongelma ole bussilla liikkuvassa, vaan siinä joka ei ota muita huomioon. Jat
Niin olemme erilaisia me ihmiset. Minua ei ärsytä näin pienet asiat. Jos joku unohtaa punnita hedelmänsä, suhtaudun asiaan huumorilla ja myötätunnolla, siinäpä se. :)) Jaksan seistä siinä jonossa sen 30 sekuntia pidempään. Yleensä kyllä käytän pikakassoja.
Kuka sopeutuu, kuka eristäytyy, kuka alkaa riehumaan jne.
Itse olen ratkaissut asian niin, etten koskaan mene ruuhka-aikoina kauppaan, vaan hiljaisina hetkinä.
Toinen pointti ajan valinnalle on se, ettei siellä olisi näitä mammoja, jotka antavat lastensa juosta holtittomasti muita päin ja ronkkia paistopisteen antimia jne. Ei viitsi katsoa sitä vierestä.
Ja kun kerran viikossa vain käy ruokaostoksilla, ei ehdi stressi tulemaan.
Nykyinen työelämä ja some aiheuttavat keskittymishäiriöitä, jotka esiintyvät sitten myös siellä kaupassa ostoksia tehdessä. Kyllä enneminkin kyseenalaistaisin tämän tehokkuusyhteiskunnan järkevyyttä kuin yksittäisen ihmisen ymmärrettävää unohtelua.
Tämä nyt oli tässä aiheena, ja aina joku tulee vähättelemään ja päsmäröimään tyyliin "Voi voi, kun mä en stressaa ja saa mitään kilareita tällaisesta, kun mä olen parempi ihminen, ja kaikesta sitä hermostutaan ja blaa blaa" jne.
Joitain nyt vaan ärsyttää muiden sählääminen siinä kassalla, kun kaivellaan sitä korttia, puhutaan samalla puhelimeenkin jopa, ynnätään ja mietitään, ihmetellään ja unohdellaan.
Tuollainen on vain niin vetelää ja piittaamatonta, ja kun ei vaadittais mitään muuta kuin hetki olla skarppina, punnita ne hedelmät ja hommata siitä kassalta itsensä ripeästi pois. Ne jonot kun on monesti aivan järkyttävän pitkiä, vaikka olisi useampi kassa.
Itse olen ostanut varmaan tuhansia kertoja hedelmiä kaupasta ja kertaakaan en ole unohtanut punnita. Jotain vikaa on päässä jos tätä unohtelua tapahtuu useamminkin.