Kirkosta eroaminen kasvussa. Ilmeisesti nämä henkilöt eivät halua upeita kirkkohäitä?
Sääli, niissä on aina tunnelmaa. Kiva mennä naimisiin jossain maistraatin aulassa.
Kommentit (124)
En kuulu kirkkoon, koska luen Raamattua ja uskon Raamatun Jumalaan, en kirkon. Menimme naimisiin hääjuhlapaikassa joka oli upea rakennus. Vihkiluvallinen lakimies ( tuomari ?) vihki meidät . Hääjuhlassa oli paljon vieraita ja tilaisuus upea.
Jos eroaisi kirkosta, ei olisi pakkoa järkätä kirkollista ruumiinsiunausta. Sairaalasta vaan suoraan tuhkaukseen ja sitten tuhkan ripottelu jonnekin. Pääsisivät sukulaiset ym. vaivaantumasta hautajaisista. Rahaakin säästyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kirkosta eronneetkin haluavat kuitenkin kirkolliset hautajaiset ja hautapaikan kirkkomaalla? Mielestäni oikeampi paikka olisi jätteenkäsittelylaitos.
Nykyään taitaa olla uskonnottomia hautauspaikkoja, mutta aika monet hautausmaat kuuluu kirkolle ja kun ei niitä uskonnottomienkaan ruumiita saa roskiin heittää niin vähän pakko on sinne kirkon hautausmaalle loppusijoittaa. Minun raatoni voisi heittää jonnekin jätemyllyyn, mutta laki taitaa estää sen. Kukaan kirkkoon kuulumattomista sukulaisista ei ole halunnut mitään kirkollista hautajaisiinsa ja ihan vain vaihtoehtojen puutteen takia heidän tuhkat on samalla maalla kristittyjen kanssa.
Tämä tilannehan on ollut kirkon oma tavoite. Vuosisatojen ajan painostettiin ihmisiä hautaamaan vainajansa kirkkomaahan ja kiellettiin muut kalmistot. No, nyt sitten suurin o
Kirkko pyrkii estämään uskonnottomien hautausmaiden perustamisen ja aikanaan vastusti rankasti oikeutta haudata tuhkat omalle maalle. Kirkolla on hautustoimessa monopoli ja se pitää siitä kynsin ja hampain kiinni. Ps Alle puolet avioliitoista solmitaan kirkossa, joten ei sinne ole uskonnottomat tunkemassa.
Minä ainakin kokisin todella valheelliseksi ja tekopyhäksi oloni, jos joidenkin ulkoisten puitteiden vuoksi pitäisin kirkkohäät, vaikka olen ateisti ja pidän Raamatun kuvauksen mukaista Jumalaa käsittämättömän julmuuden ja pahuuden edustajana.