Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et kiihdytä kiihdytyskaistalla vaan siirryt moottoritielle kiihdyttämään?

Vierailija
08.11.2025 |

Miksi ihmeessä siirryt heti kiihdytyskaistan alussa moottoritielle ja aloitat vasta sitten kiihdyttämisen?

Etkö ymmärrä kiihdytyskaistan toimintaperiaatetta?

Eilenkin joku laittoi vilkun päälle moottoritien lähestyessä ja siirtyi moottoritielle n.60km/h nopeudella. Kiihdyttäminen alkoi vasta sitten. Autot väistelivät minkä pystyivät ja jarruttelivat.

Auto kuitenkin kiihtyi, koska nopeus nousi 100km/h ennen ohituskaistan loppumista. Ei vaan osannut tehdä kiihdytystä itse ohituskaistalla.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa taas sellaisen autoilijan ongelmalta, joka ei osaa lukea liikennettä ja reagoida itse sen mukaan. Kaikki tilanteet tulee näille yllättäen.

Liikenteessä on monenlaisia autoilijoita. Jos ei ego kestä oman vauhdin hidastamista pariksi sekunniksi, niin kannattanee ajella vaan sivuteillä.

Luitko ollenkaan aloitusta?

Kyllä.

Liittymään tulee auto selvää alinopeutta. Aloittaja ei kykene tätä ja takaa tulevan liikenteen määrää arvioimaan ja alkaa panikoimaan, kun tämä hitaammin ajava auto tulee kaistalle eteen.

Väärin. Aloitus koskee ihmettelyä siitä, miksi kiihdytyskaistaa ei käytetä kiihdyttämiseen vaan ajetaan heti moottoritielle ja aloitetaan kiihdytys siinä. Ei siis kiihdytetä kiihdytyskaistalla vaan moottoritiellä.

Toisekseen, moottoritiellä ajava ei ala panikoimaan vaan väistää. (Mikä on muuten laitonta).

Vierailija
82/94 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jätetään reilu väli edellä menevään kiihdytyskaistan alussa. Silti välillä siellä kiihdytyskaistan lopussa tulee auto perä edellä vastaan.

Ajatko itse kenties ylinopeutta eli yli suurimman sallitun nopeuden?  

Eikö tämä ole jo käynyt selväksi aloituksessa? Siinä ihmetellään moottoritielle menevän ohituskaistan reilua alinopeutta ajavia.

No siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä jos ajaa alinopeutta koska se on nopeusrajoitusten mukaan ajamista. Sitä ei pitäisi ihmetellä jos joku ajaa alle suurimman vaan sitä pitäisi ihmetellä jos joku ajaa yli suurimman sallitun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jätetään reilu väli edellä menevään kiihdytyskaistan alussa. Silti välillä siellä kiihdytyskaistan lopussa tulee auto perä edellä vastaan.

Eikö tämä ole jo käynyt selväksi aloituksessa? Siinä ihmetellään moottoritielle menevän ohituskaistan reilua alinopeutta ajavia.

No siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä jos ajaa alinopeutta koska se on nopeusrajoitusten mukaan ajamista. Sitä ei pitäisi ihmetellä jos joku ajaa alle suurimman vaan sitä pitäisi ihmetellä jos joku ajaa yli suurimman sallitun. 

Onko sinulla oikeasti kortti? Pelottavaa että tuollaisia on seassamme liikenteessä.

Vierailija
84/94 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa taas sellaisen autoilijan ongelmalta, joka ei osaa lukea liikennettä ja reagoida itse sen mukaan. Kaikki tilanteet tulee näille yllättäen.

Liikenteessä on monenlaisia autoilijoita. Jos ei ego kestä oman vauhdin hidastamista pariksi sekunniksi, niin kannattanee ajella vaan sivuteillä.

Kyllä.

Liittymään tulee auto selvää alinopeutta. Aloittaja ei kykene tätä ja takaa tulevan liikenteen määrää arvioimaan ja alkaa panikoimaan, kun tämä hitaammin ajava auto tulee kaistalle eteen.

Väärin. Aloitus koskee ihmettelyä siitä, miksi kiihdytyskaistaa ei käytetä kiihdyttämiseen vaan ajetaan heti moottoritielle ja aloitetaan kiihdytys siinä. Ei siis kiihdytetä kiihdytyskaistalla vaan

Ei kannata vängätä asiasta josta ei tietä mitään.

Ihan ensimmäisenä tulee toisen tienkäyttäjän ennakointivelvoite. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisen tienkäyttäjän toiminta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä sovitettava oma toimintansa sen mukaiseksi.

Sinä et siis ohita vaaratilannetta vaan hidastat vauhtia. Ennakoimalla liikennettä tuollaisessa tilateessa tämän onnistuu helposti ilman, että itse aiheuttaa suuremman vaaratilanteen vaihtamalla nopeasti kaistaa.

Vierailija
85/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan pääkaupunkiseudulla päivittäin ja säännöllisesti törmään ilmeisesti AP:n tyylisiin kuskeihin. Liitytään rampille, jonka alussa on hetki kaksi kaistaa, kunnes toinen sulautuu pois. Edessä kaksi autoa, jotka lähtevät kiihdyttämään, itsekin nostan vauhtia niin paljon kuin pystyn siinä tilassa mikä minulla on (vanha auto, joka ei kiihdy sekunnissa kasikymppiin). Tästä huolimatta se takanani tuleva suhauttaa selkeästi raivopäisenä vaarallisesti ohi, vaikka se toinen kaista rampin alussa on todella lyhyt. Nämä kaaharit ovat itse liikenteen vaarantajia. 

Vierailija
86/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Väärin. Aloitus koskee ihmettelyä siitä, miksi kiihdytyskaistaa ei käytetä kiihdyttämiseen vaan ajetaan heti moottoritielle ja aloitetaan kiihdytys

Ei kannata vängätä asiasta josta ei tietä mitään.

Ihan ensimmäisenä tulee toisen tienkäyttäjän ennakointivelvoite. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisen tienkäyttäjän toiminta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä sovitettava oma toimintansa sen mukaiseksi.

Sinä et siis ohita vaaratilannetta vaan hidastat vauhtia. Ennakoimalla liikennettä tuollaisessa tilateessa tämän onnistuu helposti ilman, että itse aiheuttaa suuremman vaaratilanteen vaihtamalla nopeasti kaistaa.

Mikä sinua vaivaa? Tein aloituksen ja sinä väität etten minä tiedä mitä sillä tarkoitetaan?

Tuollaiselta tulisi ottaa kortti pois. Et ole kykeneväinen edes kirjoittamaan palstalle saati ajamaan autolla.

Vierailija
87/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan pääkaupunkiseudulla päivittäin ja säännöllisesti törmään ilmeisesti AP:n tyylisiin kuskeihin. Liitytään rampille, jonka alussa on hetki kaksi kaistaa, kunnes toinen sulautuu pois. Edessä kaksi autoa, jotka lähtevät kiihdyttämään, itsekin nostan vauhtia niin paljon kuin pystyn siinä tilassa mikä minulla on (vanha auto, joka ei kiihdy sekunnissa kasikymppiin). Tästä huolimatta se takanani tuleva suhauttaa selkeästi raivopäisenä vaarallisesti ohi, vaikka se toinen kaista rampin alussa on todella lyhyt. Nämä kaaharit ovat itse liikenteen vaarantajia. 

Etkö ymmärrä aloitusta? Kyseessä on kuskit jotka liittyvät moottoritielle heti eivätkä kiihdytä kiihdytyskaistalla vaan kiihdytys tapahtuu moottoritiellä.

Taidat olla tuo sama jankkaaja joka ei voi myöntää olevansa huono kuski.

Vierailija
88/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kykeneväinen edes kirjoittamaan palstalle saati ajamaan autolla.

Tuo ap:ksi itsensä nimennyt kirjoittaja näyttää olevan keskustelussa haastamassa riitaa eli kerjää huomiota. Ei kannata palkita riidanhaastamisesta huomiolla.

Vierailija
89/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei osaa käyttää tuota kiihdytyskaistaa oikein. Se nopeus määritetään ja sovitetaan sen mukaan, että mihin väliin aiot mennä. Se väli pitää katsoa kiihdytyskaistaa ajaessa jo hyvissä ajoin ennen moottoritielle liittymistä ja sovittaa vauhti sen mukaan ja sitten sulavasti puikata siihen väliin. Jotkut ajaa niin kuin raivotautiset apinat kiihdytyskaistalla siihen moottoritien nopeuteen ja vasta sitten alkavat katsella sitä väliä. Jurruttavat siinä rinnalla tasatahtia ja meinaavat ajaa kylkeen, kun oma kaistaa alkaa loppumaan.

Vierailija
90/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen ajanut viimeksi 8 vuotta sitten ja vielä harjoittelen ja muistelen, kerran vahingossa tein noin. 

Vierailija
91/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten logiikkaa. Haloo maalaisjärki ja liikenteen sujuvuus.

Vierailija
92/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärrä aloitusta? Kyseessä on kuskit jotka liittyvät moottoritielle heti eivätkä kiihdytä kiihdytyskaistalla vaan kiihdytys tapahtuu moottoritiellä.

Taidat olla tuo sama jankkaaja joka ei voi myöntää olevansa huono kuski.

Älä jaksa selittää. Jos joudut vaaratilanteisiin useasti moottoritiellä, niin on syytä katsoa itseään peilistä. Kaikki osaa ajaa tyhjällä suoralla tiellä ja luulla olevansa hyvä kuski. Huonon kuskin tunnistaa siitä, että "muut" ajavat heidän mielestä väärin. Omat törttöilyt kuitataan sitte olan kohautuksella tai todennäköisesti niitä ei edes huomata, koska liikenteen havainnointikyky on heikkoa.

Vierailija
93/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset :D

Ala viitsi ! Kiihdytän varmasti yhtä hyvin tuplaturbollani kuin sinä  ties millä

Vierailija
94/94 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan Fiat pandalla, jossa on 55 hevosvoimaa. Ei 550 tai 155 vaan alle sata hevosvoimaa. Jopa panda kiihtyy kiihdytyskaistalla haluttuun nopeuteen. Millä vehkeellä ajatte motarilla jos se ei kiihdy? Kuorma-auto on ymmärrettävä, mutta en tiedä minkä auton saa rekisteriin henkilöautoksi jos se noin huonosti kiihtyy. Kupla volkkari?

Se taitaa olla aika kevyt auto? Kiihtyvyys riippuu auton painosta suhteutettuna tehoihin. Jos kaasupoljin on pohjassa, niin ei kuski juuri muuta voi tehdä..

Kyllä 55 hevosvoimaa on vähän kevyessäkin autossa, sitten kun aletaan mennä yli 100hp niin autolta voi jo odottaa jonkinlaista kiihtyvyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi