Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et kiihdytä kiihdytyskaistalla vaan siirryt moottoritielle kiihdyttämään?

Vierailija
08.11.2025 |

Miksi ihmeessä siirryt heti kiihdytyskaistan alussa moottoritielle ja aloitat vasta sitten kiihdyttämisen?

Etkö ymmärrä kiihdytyskaistan toimintaperiaatetta?

Eilenkin joku laittoi vilkun päälle moottoritien lähestyessä ja siirtyi moottoritielle n.60km/h nopeudella. Kiihdyttäminen alkoi vasta sitten. Autot väistelivät minkä pystyivät ja jarruttelivat.

Auto kuitenkin kiihtyi, koska nopeus nousi 100km/h ennen ohituskaistan loppumista. Ei vaan osannut tehdä kiihdytystä itse ohituskaistalla.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset :D

Vierailija
2/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kuin liikennevaloja lisätään jatkuvasti ja ne ovat päällä 24/7. Ajokortti myönnetään ihmisille joille sitä ei pitäisi antaa. Ei ymmärretä liikennesääntöjä eikä uskalleta ajaa ja silti ajetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katse tiukasti eteenpäin, rattia puristetaan rystyset valkoisina. Sivuille ei vilkaista ettei kadoteta tietä sillä välin.

Vilkkku ja nopea ratinvääntö vasemmalle. Noin sitä taas mentiin moottoritielle vaikka taas vähän jännitti. Eipä se niin vaikeaa ollut. Mitähän tuo yksi vilkuttelee valoja. Kyllä minulla on valot päällä. Taitaa olla taas joku juppi...

Vierailija
4/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo kuorma-auto kiihdy niin nopeasti tavoitenopeuteen.

Vierailija
5/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen törmännyt vaan miehiin jotka ei edessä osaa kiihdyttää.

Vierailija
6/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa, aina siellä on joku 80v mummo etunojassa rattia vasten kun olen pistellyt lopulta ohi.

Vierailija
7/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa, aina siellä on joku 80v mummo etunojassa rattia vasten kun olen pistellyt lopulta ohi.

Pappoja tai keski ikäisiä miehiä. Kerran tööttäsin,kun keski ikäinen mies meinas liittyä 60 vauhdilla satasen tielle, se vaan ihmetteli. Ja pappa suuttui kun ei saanu tulla kylkeen,säikähti et olin vieressä. Ja sit tuli perässä valot vilkkuen ja tööttäili. 

Vierailija
8/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ikäihmisten ajaminen on varovaisempaa ja epävarmempaa. Osa ei kuuluisi enää liikenteeseen ollenkaan. Jokaisesta tähänkin ketjuun kommentoineesta tulee joskus ikäihminen - ellei kuolo korjaa ennen sitä. Näyttäkää te sitten esimerkkiä ja valitkaa linja-auto oman auton sijaan. 

Vierailija
9/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein ramppi on lyhyt ettei siinä ole mahdollista kiihdytellä liikenteen vauhtiin saakka. Toiseksi oikealla kaistalla on niin paljon liikkujia että on vain sovitettava nopeus samaksi ja mentävä sekaan että ehtii ennen kiihdytyskaistan päätä.Aika usein myös oikeaa kaistaa ajavat tarpeettomasti hidastavat kohteliaisuuttaan rampin kohdalla  että muutkin pääsevät liikennevirtaan,paras olisi pitää vakaa nopeus rampin kohdalla.Monta erilaista ajotapaa näkee kyllä ramppien kohdalla.

Vierailija
10/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ramppi on lyhyt ettei siinä ole mahdollista kiihdytellä liikenteen vauhtiin saakka. Toiseksi oikealla kaistalla on niin paljon liikkujia että on vain sovitettava nopeus samaksi ja mentävä sekaan että ehtii ennen kiihdytyskaistan päätä.Aika usein myös oikeaa kaistaa ajavat tarpeettomasti hidastavat kohteliaisuuttaan rampin kohdalla  että muutkin pääsevät liikennevirtaan,paras olisi pitää vakaa nopeus rampin kohdalla.Monta erilaista ajotapaa näkee kyllä ramppien kohdalla.

Mulla on ihan perus corolla eikä mitään ongelmia kiihdyttää edes lyhyiltä rampeilta vilkkaankaan liikenteen sekaan, sä et vaan osaa ajaa.

Vierailija
11/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappoja tai keski ikäisiä miehiä. Kerran tööttäsin,kun keski ikäinen mies meinas liittyä 60 vauhdilla satasen tielle, se vaan ihmetteli. Ja pappa suuttui kun ei saanu tulla kylkeen,säikähti et olin vieressä. Ja sit tuli perässä valot vilkkuen ja tööttäili. 

Paras mitä itse olen nähnyt oli kun vanha herra pysähtyi siihen kiihdytyskaistan keskivaiheelle ja vilkku päälle. Venasi siinä nii että oli tilaa ja kun sitten uskalsi vihdoin motarille, rupesi sitten keräämään nopeutta kuten muilla 🤦

Vierailija
12/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo kuorma-auto kiihdy niin nopeasti tavoitenopeuteen.

Tiedätkö, kun kuorma-autot kuitenkin käyttävät kiihdytyskaistaa. Eivät ne käänny 50km/h nopeudella suoraan moottoritielle.

Vierailija
13/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ikäihmisten ajaminen on varovaisempaa ja epävarmempaa. Osa ei kuuluisi enää liikenteeseen ollenkaan. Jokaisesta tähänkin ketjuun kommentoineesta tulee joskus ikäihminen - ellei kuolo korjaa ennen sitä. Näyttäkää te sitten esimerkkiä ja valitkaa linja-auto oman auton sijaan. 

Näin aion tehdä. Näin on tehnyt vanhempanikin.

Vierailija
14/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä selitä. Ramppi on kuitenkin olemassa. Mikset käytä sitä kokonaisuudessaan hyväksi?

Vierailija
15/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon kelin kohdalla tämän ymmärrän, muuten en. Kuivalla hyvällä kelillä tulee kiihdyttää se vauhti muun liikennevirran mukaiseksi. Kaikki henkilöautot kiihtyy kyllä tarvittavaan nopeuteen. Tällaiset hidastelijat ovat vaaraksi muille motarille liityttäessä. Jos ei uskalla tai kykene enää ajamaan muun liikennevirran mukana, silloin ei tule mennä motarille lainkaan (pl raskas liikenne). Aina löytyy myös vaihtoehtoinen reitti.

Vierailija
16/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tultiin normaali kaks kaistaiselle tielle kiihdytyskaistaa, linja-auto ekana, minä perässä, ja takanani auto, niin se viimeisenä tulija meinasi lähteä ohittamaan kaikkia, blokkasin sen heti, että linja-auto pystyi kiihdyttämään turvallisesti, ääliöt ei ymmärrä, että kun tullaan kolmion takaa, niin siinä ei vielä lähdetä ohittelemaan, vaan liitytään jonossa juoheasti pääväylälle.

17/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä selitä. Ramppi on kuitenkin olemassa. Mikset käytä sitä kokonaisuudessaan hyväksi?

Esimerkiksi kehäkolmosella on useita niin lyhyitä ramppeja, että niissä kiihtyy vain kuski. Parhaassa on laitettu rampin loppupäähän nopeusvalvontatolppa lisäämään "liikenneturvallisuutta" kohdassa jossa ramppi päättyy sillan kaiteeseen. Sitten kohdalle osuu kaksi peräkkäin ajavaa rekkaa ja sekä edellä että takana rampissa on auto, takana tietenkin liian lyhyttä turvaväliä pitävä.

Kokeilimme kesällä liikenteessä poliisin ohjetta pitää oma nopeus vakiona moottoritierampin kohdalla sen sijaan että vaihtaisi kaistaa vasemmalle ja antaisi tilaa. Kolme kokeilua ja kolme rampilta tulijan paniikkisähläystä ja vaaratilannetta kun eivät osanneet sovittaa omaa nopeuttaan oikein. Piti tietenkin yrittää eteen vaikka takanamme olisi ollut tilaa. Sen jälkeen jatkoimme tilaisuuden mukaan kaistaa vaihtaen eli sääntöjä rikkoen kuten ennenkin. 

M60

Vierailija
18/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun motarilla ihan normaalia toimintaa. Ja se, että vasemmanpuoleisella kaistalla ajetaan hitaampaa kuin oikeanpuoleisella kaistalla.

Vierailija
19/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun motarilla ihan normaalia toimintaa. Ja se, että vasemmanpuoleisella kaistalla ajetaan hitaampaa kuin oikeanpuoleisella kaistalla.

Eikö oulussa ajetakaan porovaljakoilla?

Vierailija
20/26 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ajokaistaa ajavat myös kiihdyttävät kun yrität liittyä heidän eteensä. Ei ole kerta eikä kaksi, kun olen todennut kiihdytyskaistalla, että ajokaistan ajoneuvo ajaakin kovempaa kuin minä itse (joka ajan jo 90km/h nopeutta 80 km/h alueella), joten pitänee hidastaa hieman ja jättäytyä taakse. No, yllättäen se äsken 100km/h ajanut körrötteleekin sen jälkeen siinä edessä 75km/h nopeudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän